Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

tussendiafragma's

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • tussendiafragma's

    Op mijn s 414 kan ik enkel (op manueel) in wide f3 en f6.7 instellen, in tele f3.6 en f8, nu, van groot (diafr.)naar klein heb je 16-11-8-5.6-4-2.8-2 enz
    f6.7 kan ik tussen f5.6 en f8 plaatsen, maar hoe plaats ik f3 en f3.6?
    Dit voor mijn sluitertijden die (bij mij) telkens met een halve stop verspringen,
    Zet ik bv f3 tussen f4 en f2.8, of als volwaardige f2.8 ?
    En zet ik f3.6 tussen f5.6 en f4, of als volwaardige 4?

    bij mijn manuele analoge reflexen is alles logischer ingedeeld, vandaar.
    """Hoe verder een samenleving van de waarheid afdrijft, hoe meer ze de mensen die haar spreken zal verachten"""
    George Orwell

  • #2
    Re: tussendiafragma's

    f3 kan je best als f2,8 instellen en f3,6 tussen f4 en f2,8 maar geloof me je zal het verschil amper zien.

    Henri
    lidnummer: BD0435BE

    Comment


    • #3
      Re: tussendiafragma's

      Stops in diafragma is de halvering of verdubbeling van de oppervlakte die het licht doorlaat (en die is kwasi cirkelvormig -> oppervlakte van een cirkel = pi * de straal in het kwadraat).
      Als je dan volgende vergelijkingen oplost :
      O1 = pi * r1^2 (oppervlakte 1 voor diafragma een willekeurig diafragma)
      O2 = pi * r2^2 (oppervlakte 2 voor diafragma een stop groter)
      O1 = O2/2
      (waarbij O = oppervlakte, r = straal van het diafragma, pi = 3.14)
      kom je tot de conclusie dat de verhouding tussen de stralen de vierkantwortel van 2 (1.414) is.
      Zo kun je uiteindelijk de stop reeks bepalen.
      Je begint bij 1 (alhoewel er niet al te veel objectieven zullen zijn met f1)
      1*1.4 = 1.4
      1.4 * 1.4=2
      2 * 1.4 = 2.8
      2.8 * 1.4 = 4
      etc.
      De waarden die ertussen liggen komen meestal overeen met 1/3 stop of 1/2 stop.

      Het feit dat je 'maar' tot f3 kan gaan heeft te maken met de fysische constructie van de lenzen in je camera. Max diafragma is de verhouding van de brandpunt afstand en de opening van het diafragma.
      Het diafragma wordt meestal gelimiteerd door de fabrikant in functie van :
      de kwaliteit van het gevormde beeld
      de grootte van het objectief
      de kost van de benodigde materialen.

      Maar om terug te komen op de vraag : f3 is bijna f2.8 maar toch niet helemaal. Je gaat een verschillende hoeveelheid lichtinval (minder dus) hebben en een andere scherpte diepte. (je gaat meer scherpte diepte hebben bij f3 dan bij f2.8 alhoewel het niet veel zal schelen, zoek op google of BD naar dof calculator om effectief met jouw gegevens te berekenen)

      Hoop dat dit steek houdt want dit is voor mij ook redelijk nieuw. (zie post :
      http://forum.belgiumdigital.com/showthread.php?t=58974 )
      Jo.
      A common mistake that people make when trying to design something completely foolproof is to underestimate the ingenuity of complete fools.
      Nikon stuff

      Comment


      • #4
        Re: tussendiafragma's

        bedankt voor de antwoorden Jo en Henri

        foutje in mijn vraagstelling ontdekt:
        nu, van groot (diafr.)naar klein heb je 16-11-8-5.6-4-2.8-2 enz

        moet zijn:
        nu, van groot (diafr.nummer.)naar klein heb je 16-11-8-5.6-4-2.8-2 enz
        """Hoe verder een samenleving van de waarheid afdrijft, hoe meer ze de mensen die haar spreken zal verachten"""
        George Orwell

        Comment

        Working...
        X