Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Lens voor safari

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Lens voor safari

    In juli trekken we voor 2 weken naar Tanzania. Ik beschik over 2 bodies van Canon: de 40D en de 80D. Voor de reis ben ik op zoek naar aangepast glaswerk voor wildfotografie. Mijn beperkende factoren daarbij zijn het budget en de afmetingen (vooral het gewicht). Na wat rondvraag en zoekwerk blijf ik met volgende dilemma's.

    1. Zoom of prime
    Bij de zoomlenzen lijken de Sigma 150-600 en de Canon 100-400 interessante opties. De Sigma heeft een iets groter bereik, maar de Canon - wordt me gezegd - is een betere lens.
    Bij de primes is 'the sky the limit' en lijken mij de 400 F5.6 of 500 mm van Canon het hoogst haalbare en dan nog enkel als (jonge) tweedehands.

    2. Kopen of huren
    Voor een eenmalige trip van 14 dagen lijkt een grote investering overkill (al is alles relatief). Ik wil maximaal 1500 EUR tot 2000 EUR spenderen aan een goede lens die ik dan achteraf ook nog kan gebruiken. Nieuwe primes liggen daar sowieso al buiten, maar een goede zoom kan je wel voor deze prijs vinden. De Sigma kost momenteel rond de 1000 EUR en een 100-400 MkII kan je ook onder de 2000 EUR vinden.
    Het alternatief is een lens huren. Dit lijkt op het eerste zicht mee te vallen (prijzen rond de 30 EUR per dag), al heb ik dit nooit gedaan en heb ik wat vragen en bedenkingen bij verzekering, mogelijke schade e.d..

    Heeft er iemand nuttige tips of eigen reiservaring? Alle info is welkom!
    HerDes

  • #2
    Re: Lens voor safari

    Ben al paar maal op safari geweest en het is altijd afwegen.
    Budget is doorgaans een doorslaggevende factor.
    Prime mag dan kwalitatief beter zijn, niks kan aan de polyvalentie van een zoom tippen.
    Niet ieder dier zit op grote afstand; soms kunnen leeuwen op amper 10 meter zitten. (in Zuid-Afrika lag er eentje te slapen naast onze auto).
    In Tanzania heb je ook te maken met grote kuddes, waar je zeker beelden van het geheel moet kunnen maken.
    Beide lenzen (Sigma en Canon) hebben hun voordeel en nadeel (bereik versus betere kwaliteit). Zelf zou ik neigen naar de Canon, maar the choice is yours.
    Vergeet dus zeker niet de brandpunten lager dan 100 mm.
    Een 2e body is essentieel; gemakkelijker wisselen (het gaat soms snel) en de zekerheid in geval van defect.
    Zorg voor voldoende geheugen en voldoende batterijen !!
    Stof is alomtegenwoordig, bescherm je gerief goed bij verplaatsingen.
    Minder glas dan vroeger, maar beter.

    Comment


    • #3
      Re: Lens voor safari

      Thx voor de nuttige tips!
      HerDes

      Comment


      • #4
        Re: Lens voor safari

        Persoonlijk zou ik dan zeker niet twijfelen en voor de Canon 100-400 gaan (minstens versie II)
        De grote afstanden kan je dan ook makkelijk aan en wat te ver zit is sowieso niet deftig vast te leggen
        De beeldkwaliteit van de Canon is redelijk wat beter maar zeker en vast ook heel belangrijk is de snelheid van de AF, die is bij de Canon beduidend sneller.
        Op de 40D zou ik dan een wijdere lens zetten in de orde van bvb 24-70, mooi voor landschappen en kortbij actie

        Maar als je deze lenzen maar eenmalig van plan bent te gebruiken is huren mss wel een optie voor je, dan heb je tevens ook nog eens de nieuwste modellen uiteraard
        Maar houd ook daar rekening mee dat dit zeker niet goedkoop is

        grts
        Sieg

        grts
        Sieg
        Voor meer foto's ; www.sieg.be

        Comment


        • #5
          Re: Lens voor safari

          De Canon weegt bovendien een 400 gram lichter. Dat lijkt niet veel, maar in volle actie zonder ondersteuning (statief) maakt dit toch wel een merkbaar verschil.
          Een lens van 2 kg weegt sneller door en zorgt voor minder stabiele beelden.
          Last edited by Leopard; 17 maart 2022, 07:07. Reden: Gewicht gecorrigeerd
          Minder glas dan vroeger, maar beter.

          Comment


          • #6
            Re: Lens voor safari

            Een wijdere lens heb ik (de canon EF-S 17-55 F2.8). Hebben jullie tips voor de huur van een telezoom? Daarnaast misschien sowieso een monopod?
            HerDes

            Comment


            • #7
              Re: Lens voor safari

              Oorspronkelijk geplaatst door Herwig Bekijk bericht
              Een wijdere lens heb ik (de canon EF-S 17-55 F2.8). Hebben jullie tips voor de huur van een telezoom? Daarnaast misschien sowieso een monopod?
              Monopod is ook niet altijd ideaal op safari, het moet dan nog voorzien zijn van een snelkoppeling want het beperkt nog altijd de snelle bewegingen.
              Een beanbag vanuit het voertuig is handiger. Zelf gebruik ik een oud kussen. Hangt er van af in welk type voertuig je zit natuurlijk.
              Minder glas dan vroeger, maar beter.

              Comment

              Working...
              X