Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

moiré-meter

Collapse
Deze discussie is gesloten.
X
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • moiré-meter

    Misschien mag dit niet op dit forum, maar ik probeer het toch maar...
    Ik ben op zoek naar een moiré-meter, als didactisch materiaal. Ik heb geen grafische opleiding en weet niet waar er aan te geraken...heb met Google al gezocht maar niet gevonden, en een paar drukkers afgedaan en die konden mij ook niet helpen...
    Weet iemand misschien waar ik er toch kan aangeraken? En hoeveel kost die lol zo ongeveer, want daar heb ik ook geen gedacht van..
    Vriendelijke groeten,
    Annie


  • #2
    Ik heb eerlijk gezegd nog nooit gehoord van een moiré meter...

    Anders moet je es proberen contact op te nemen met m'n vroegere school:

    HIGRO / VISO
    Industrieweg 228
    9030 Mariakerke
    Tel: 09/216 36 36
    fax: 09/216 36 37


    Mail: mailto: viso.mariakerke@ping.be

    Ik hoop dat je hier iets mee kan doen...

    *This Post (or reply) was written in recycled Electrons*
    ==+ Canon PowerShot S30 +==

    An  a day keeps frustration away!
    http://www.demey-deleus.be

    Comment


    • #3

      Ik heb eerlijk gezegd nog nooit gehoord van een moiré meter...

      Anders moet je es proberen contact op te nemen met m'n vroegere school:

      HIGRO / VISO
      Industrieweg 228
      9030 Mariakerke
      Tel: 09/216 36 36
      fax: 09/216 36 37


      Mail: mailto: viso.mariakerke@ping.be

      Ik hoop dat je hier iets mee kan doen...

      Bedankt, ik ga dat zeker doen, ik hou je op de hoogte.
      Een moire-meter ziet er uit als een transparant, waar heel fijn "puntjes" op gedrukt zijn
      Als je die dan over een afbeelding met moire legt en zachtjes draait, onstaan "ringen" (zien er uit als Newton-ringen in de optica).
      Dan kan je aflezen hoeveel correctie je kan instellen bij het scannen, zodat er minder moire optreedt....enfin, vereenvoudigd uitgelegd
      Annie

      Comment


      • #4

        Een moire-meter ziet er uit als een transparant, waar heel fijn "puntjes" op gedrukt zijn
        Als je die dan over een afbeelding met moire legt en zachtjes draait, onstaan "ringen" (zien er uit als Newton-ringen in de optica).
        Dan kan je aflezen hoeveel correctie je kan instellen bij het scannen, zodat er minder moire optreedt....enfin, vereenvoudigd uitgelegd
        Ik ken moiré De rasters moeten in verschillende hoeken gelegd worden met een min. verschil van 30° om moiré te voorkomen. Alleen geel (Y) maakt daarin een uitzondering omdat op dat kleur moiré bijna niet zichtbaar is voor het menselijk oog

        (maar had eerlijk gezegd nog niet van zo'n meter gehoord...)

        Ik vraag me dan af of je zo'n film niet bij één of andere fotogravure kan laten uitbelichten door de RIP ? Ik zou me toch voorstellen dat ze je, als het voor academische redenen is, met veel plezier mee zouden helpen ?

        Welk % van raster is zo'n meter 5? 10?
        Moet toch te doen zijn, me dunkt...

        Groetjes,

        Sven

        *This Post (or reply) was written in recycled Electrons*
        ==+ Canon PowerShot S30 +==



        Edited by - Vejito on 14 August 2002 19:52:30
        An  a day keeps frustration away!
        http://www.demey-deleus.be

        Comment


        • #5


          Ik vraag me dan af of je zo'n film niet bij één of andere fotogravure kan laten uitbelichten door de RIP ? Ik zou me toch voorstellen dat ze je, als het voor academische redenen is, met veel plezier mee zouden helpen ?
          Welk % van raster is zo'n meter 5? 10?
          Moet toch te doen zijn, me dunkt...

          Hallo Sven
          Nu praat jij voor mij in misteries. Zoals ik al schreef, heb er geen opleiding in gehad, en weet dus ook niet wat jij bedoeld met RIP (tenzij je wil zeggen dat ik rap in de put zal liggen..
          Nu gaat het ook niet om het belichten van een bepaalde foto, maar gewoon om te tonen
          1. wat moire is
          2. ten tweede wat je er kan aan doen, en dan zou ik zo'n meter willen tonen en toepassen op eengescande afbeelding
          (de les gaat eigenlijk over scannen van foto's en de juiste resolutie voor het scannen ed en dus ook over moiré)

          Wat je bedoelt met % van raster versta ik ook niet, ik heb zo'n meter nog maar eens heel even gezien...
          Volgende week rij ik naar Gent en hoop ik dat je ex-school open is, en zoniet probeer ik het eens bij een krant of een hele grote drukkerij...
          Als het zo weinig bekend is, is het in alle geval dan ook geen schande als ik er niet aangeraak
          ik hou je alleszins op de hoogte
          groeten
          Annie

          Comment


          • #6
            Hoi Annie !

            Sorry, ik zal eventjes vertalen:

            Een RIP is een Raster Image Processor. Eigenlijk een belichter die beeld omzet in raster op film.

            Een percentage van raster is eigenlijk een soort van grijswaarde, maar dan in puntjes uitgedrukt... 0% is volledig doorschijnende film, 100% is volledig zwart, en daartussen liggen de verschillende gradaties uitgedruikt in percentages...

            Als jij zegt dat zo'n moiré meter een film is met kleine puntjes er op, zal dat volgens mij niet meer zijn dan een 5% á 10% raster, snap je ?

            Groetjes

            Sven.

            *This Post (or reply) was written in recycled Electrons*
            ==+ Canon PowerShot S30 +==

            An  a day keeps frustration away!
            http://www.demey-deleus.be

            Comment


            • #7
              Ja Sven, ik snap het, en als ik er aangeraak maak ik er een foto van en post ik het, zodat je het kan zien hoe het er echt uit ziet - of wie weet hebben ze wel een dubbeltje voor een oud-student, dan stuur ik je ook één op, we zien wel...
              Annie

              Comment

              Working...
              X