Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Zonder naam

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • [Oordeel] Zonder naam

    Drie nachten helder op een rij, dat was héél lang geleden.
    Gezien het hoofdobject rond middernacht onder de 30° hoogte kwam, heb ik als tweede object dit sterrenstelseltje gecapteerd.

    C7 of wel Object 7 in de Caldwell cataloog, ook als NGC2403 getagd ... verder heeft die geen ronkende naam gekregen... is een klein sterrenstelsel dat op 13,7 miljoen lichtjaar van de aarde staat. Met een magnitude van 8.9 (helderheid) is die niet met het blote oog waar te nemen.
    De grootte van dit sterrenstelsel bedraagt ongeveer 80.000 lichtjaar (onze melkweg is 100.000 lichtjaar breed)

    C7 bevindt zich in het sterrenbeeld Camelopardalis, dat voor de snuit van de Grote Beer ligt. Details: Astrobin

    Het is een sterrenstelsel dat weinig gefotografeerd wordt. (Ik vind dit wel een mooitje )

    Een weetje:
    Bij supernova jagers is dit een geliefd sterenstelseltje, sinds 2004 werden hier 7 van de helderste supernova's waargenomen (sterren die exploderen). De helderste supernova ooit waargenomen was één van die zeven.



    Skywatcher Quattro 250 f/4
    ZWO ASI 294 MC PRO
    IDAS LPS D2
    N.I.N.A.
    Pixinsight + Photoshop CC
    Rudy,

    Hier vind je meer Astrofotografie werk.

  • #2
    Re: Zonder naam

    Wederom heel mooi vastgelegd Rudy, je nieuwe manier van afwerken is een hele verbetering vind ik
    Mooie kleuren en details
    Doorklikken naar de grote versie is hier een groot verschil en vooral nog meer detail en scherpte
    Zelf werk ik nog steeds met PS, zou graag mettertijd ook gebruik maken van PI voor mijn nachtbeelden, doch het programma schrikt mij een beetje af ...

    grts
    Sieg
    Voor meer foto's ; www.sieg.be

    Comment


    • #3
      Re: Zonder naam

      Oorspronkelijk geplaatst door Sieg Bekijk bericht
      Wederom heel mooi vastgelegd Rudy, je nieuwe manier van afwerken is een hele verbetering vind ik
      Mooie kleuren en details
      Doorklikken naar de grote versie is hier een groot verschil en vooral nog meer detail en scherpte
      Zelf werk ik nog steeds met PS, zou graag mettertijd ook gebruik maken van PI voor mijn nachtbeelden, doch het programma schrikt mij een beetje af ...

      grts
      Sieg
      Hey Sieg,

      Ik werk ondertussen een jaartje met Pixinsight, next level hoor in vergelijking met Photoshop.
      De instap is inderdaad heftig, maar er zijn verschillende goede Youtubers die deftige uitleg geven.
      Ik heb veel van VisibleDark geleerd, er zijn ook enkele goed beginners tutorials.
      https://www.youtube.com/c/VisibledarkAstro/featured
      Rudy,

      Hier vind je meer Astrofotografie werk.

      Comment


      • #4
        Re: Zonder naam

        Ja Shawn volg ik ook al een hele tijd en inderdaad één van de betere die met PI werkt
        Maar het is gewoon die stap zetten en vooral heel veel tijd insteken hé

        Dat PI beter is dan PS zou ik niet zozeer durven zeggen, zeker niet voor de "gewone" fotografie uiteraard
        Maar eigenlijk kan je bijna alles ook in PS, alleen duurt het heel wat langer
        Doch werken de meesten nog hun foto's af in PS na hun bewerkingen in PI
        Hoe ga jij te werk Rudy? En welke zijn die beginner tutorials voor PI ?

        grts
        Sieg
        Voor meer foto's ; www.sieg.be

        Comment


        • #5
          Re: Zonder naam

          Oorspronkelijk geplaatst door Sieg Bekijk bericht
          Ja Shawn volg ik ook al een hele tijd en inderdaad één van de betere die met PI werkt
          Maar het is gewoon die stap zetten en vooral heel veel tijd insteken hé

          Dat PI beter is dan PS zou ik niet zozeer durven zeggen, zeker niet voor de "gewone" fotografie uiteraard
          Maar eigenlijk kan je bijna alles ook in PS, alleen duurt het heel wat langer
          Doch werken de meesten nog hun foto's af in PS na hun bewerkingen in PI
          Hoe ga jij te werk Rudy? En welke zijn die beginner tutorials voor PI ?

          grts
          Sieg
          PI en PS kan je niet vergelijken met elkaar, de flow die ik gebruik is volgende:
          Stacken doe ik in DeepSkyStacker de lineaire TIFF naar PI
          In PI gradient verwijderen, beeld kalibreren, ruisonderdrukken en stretchen.
          Nadien de saturatie en contrasten wat opwaarderen en beeld aanscherpen
          Dan in PS afwerken (zou ik ook in PI kunnen doen maar PS is hier de betere keuze)

          Een kort door de bocht uitleg, ik zou er een avondvullende presentatie over kunnen geven

          Sinds ik PI gebruik zijn de resultaten aanzienlijk verbetert. Met PS raak je zo ver niet.

          PI is natuurlijk gemaakt om astrofoto's te verwerken. Werkt met processen en scripts (een 100-tal) en daar zitten een paar erg krachtige processen tussen


          Dit is de Dynamic Background extraction, in PS geen idee hoe ik dat moet doen
          Last edited by Rudy M.; 28 februari 2022, 21:58.
          Rudy,

          Hier vind je meer Astrofotografie werk.

          Comment


          • #6
            Re: Zonder naam

            Bedankt, interessant
            Misschien iets voor jou om een tutorial te maken van PI in het Nederlands om van start te beginnen

            Wat dynamic background extraction betreft, eigenlijk is dat een moeilijke woordkeuze voor het verwijderen van gradiënts en lichtvervuiling
            Kan je uiteraard ook in PS doen met enkele omwegen
            Maar wat mij aanspreekt in PI is het heel snel kunnen werken
            Doch aan de andere kant heb ik dan zoiets van, eigenlijk doe ik wel graag de bewerkingen stap voor stap en zelf de volledige controle hebben over alle instellingen.
            Maar het gebruik van PI zou de workflow aanzienlijk verkorten, dus tjah ..

            grts
            Sieg
            Voor meer foto's ; www.sieg.be

            Comment

            Working...
            X