Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Legaal kosten aanrekenen. Bijverdienste, bewindvoering

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Legaal kosten aanrekenen. Bijverdienste, bewindvoering

    Ik zit met een vreemde vraag en mogelijks heeft iemand van jullie een oplossing.

    Lang verhaal kort....
    Mijn partner en ik helpen een zorgbehoevend bejaarde met boodschappen en wat hulp.
    De bejaarde staat onder bewindvoering.

    Voor boodschappen hebben wij meestal ticketjes van aankopen die wij dan van de bewindvoerder terug betaalt krijgen.
    Dat gaat nog redelijk tot op zekere hoogte alhoewel het een kluwen is om steeds alles bij te houden van bewijs en overal copy van te moeten maken.
    Ook het terug krijgen van voorschotten kan lang op zich laten wachten. Maar dat deel lukt wel.

    Echter is er een probleem voor wat betreft andere kosten die wij maken.
    We helpen haar bv met het afrijden van het gras, snoeien van bomen en struiken, het doen van de was...
    Maar daar hangen wat kosten aan vast die je niet gemakkelijk kan bewijzen.

    Nu begint de bewindvoerder lastig te doen over het bewijzen van die kosten.
    Loon rekenen wij niet aan. Moest dat wel zo zijn dan zou dat kunnen via de platformen van deeleconomie. Het is wettelijk toegestaan er een kleine bijverdienste op na te houden bij hulp aan buren en hulpbehoevenden.
    Maar met de extra kosten die wij moeten maken, en niet echt goed kunnen bewijzen zoeken we een oplossing.

    Hoe in godsnaam moeten wij die kosten bewijzen?

    Ik geef een voorbeeld.
    Af en toe moet het dekbed in de grote wasmachine van het wassalon omdat ze zitten morsen heeft. Daar moet je muntjes in de machine stoppen.
    Zelf heeft ze geen of erg weinig geld op zak.
    Het gaat al snel om pakweg 15 euro voor wasmachine, droogkast en dan komen nog wasmiddelen bij die we moeten aankopen.

    Hoe in godsnaam moet je dat legaal gaan regelen zodat we die kost terug krijgen?

  • #2
    Re: Legaal kosten aanrekenen. Bijverdienste, bewindvoering

    Foto’s nemen of kort filmen met je gsm waardoor je de nodige gegevens verzamelt? Misschien heeft de bewindvoerder zelf wel voorstellen hoe je dit kan bewijzen?
    http://www.paulvanrooy.be

    Comment


    • #3
      Re: Legaal kosten aanrekenen. Bijverdienste, bewindvoering

      Bedankt voor je tip.

      De bewindvoerder heeft daar nooit een probleem rond gemaakt.
      Wij kregen een bescheiden soort forfait al die jaren op basis van geschatte kosten.

      Echter is er nu een nieuwe vrederechter in ons kanton en die is echt een pain in the .ss.
      Die wil alles op papier en overal bewijs van in de vorm van facturen of betalingsbewijsjes.
      Maar dat laatste hebben wij helemaal niet over dit deel van kosten.
      Dus die bewindvoerder speelt mee in die kaart en vraagt nu bewijs.

      Comment


      • #4
        Re: Legaal kosten aanrekenen. Bijverdienste, bewindvoering

        Het alternatief is natuurlijk dat je bv dat dekbed niet zelf in een wasserette wast, maar via een firma waar de was voor je gedaan wordt. Dat zou met factuur moeten kunnen. Is wellicht duurder dan een wasserette, maar je hebt een bewijs.
        BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sonoma 14.4) - iPhone XR (iOS 17.4) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.6)

        Comment


        • #5
          Legaal kosten aanrekenen. Bijverdienste, bewindvoering

          Ge kunt met de was ook naar een wasserij gaan en laten wassen, dan krijg je een rekening mee en eventueel ook een betaalbewijs.
          Anders moet de bewindvoerder het maar eens allemaal zelf regelen.
          Wij hebben ook jaren de was gedaan voor iemand, maar nooit iets gevraagd.

          Edit: Idem als LesC (was het al aan het typen). [emoji6]
          Canon EOS Digital
          BD0479BE

          Comment


          • #6
            Re: Legaal kosten aanrekenen. Bijverdienste, bewindvoering

            Oorspronkelijk geplaatst door LesC Bekijk bericht
            Het alternatief is natuurlijk dat je bv dat dekbed niet zelf in een wasserette wast, maar via een firma waar de was voor je gedaan wordt. Dat zou met factuur moeten kunnen. Is wellicht duurder dan een wasserette, maar je hebt een bewijs.
            En zo wordt iets dat bedoeld was om kwetsbaren te beschermen een grotere last voor diezelfde kwestbaren.

            Ik begrijp het standpunt dat er bewijsbaar is. Waarschijnlijk is het de bedoeling misbruik te voorkomen. En dat zal wel nodig zijn in enkele gevallen. Maar zo gaat er ook een heel deel verloren. Soms meer dan wat men ermee wil rechttrekken. En niemand is er eigenlijk mee beter.

            Comment


            • #7
              Re: Legaal kosten aanrekenen. Bijverdienste, bewindvoering

              Oorspronkelijk geplaatst door Spanik Bekijk bericht
              En zo wordt iets dat bedoeld was om kwetsbaren te beschermen een grotere last voor diezelfde kwestbaren.

              Ik begrijp het standpunt dat er bewijsbaar is. Waarschijnlijk is het de bedoeling misbruik te voorkomen. En dat zal wel nodig zijn in enkele gevallen. Maar zo gaat er ook een heel deel verloren. Soms meer dan wat men ermee wil rechttrekken. En niemand is er eigenlijk mee beter.
              Dat versta ik heel goed, maar 'zij zijn begonnen' (they drew first blood om het met Rambo te zeggen). Lastige bewindvoerder, vrederechter... Het zou allemaal 'vanzelfsprekend' moeten zijn, maar dat is het niet. TS vroeg trouwens in zijn eerste post:
              Hoe in godsnaam moeten wij die kosten bewijzen?
              BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sonoma 14.4) - iPhone XR (iOS 17.4) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.6)

              Comment


              • #8
                Re: Legaal kosten aanrekenen. Bijverdienste, bewindvoering

                Ik ben zelf bewindvoerder geweest aangesteld door de vrederechter van Menen.
                Elke uitgave en elk inkomen moet tot o de centiem kloppen bij het jaarlijks rapport aan de vrederechter.
                Kunt ge dat niet, dan zwaait er wat, wat weet ik niet want mijn rekeningen klopten altijd.
                Als voorlopige bewindvoerder niet genoeg zakgeld overmaakt kan de persoon in Kwestie contact opnemen met haar bewindvoerder en meer vragen.
                Als hij dat niet toestaat dan moet die persoon in kwestie de griffier aanspreken en haar geval uitleggen.
                Ik schreef elke maand genoeg over op haar rekening en ik zette zelfs iedere maand een vast bedrag op haar spaarrekening.
                Jij die voor de persoon zorgt kan niks aanvangen, het is de bewindvoerder die moet zorgen dat ze niet in moeilijkheden raakt en dat zijn rapport klopt.
                Dus vraag haar om meer zklgeld te krijgen want wat ze ermee aanvangt zijn NIET de zaken van de voorlopige bewindvoerder, hij moet enkel op twee zaken letten:
                Dat hij niet meer uitgeeft dan dat er binnenkomt en dat zijn rapport klopt en dat hij alle rekeningen bijhoud. En daar stopt het voor hem/haar.
                Als uw gebuurvrouw niet toekomt met haar zakgeld dan moet ze meer vragen aan haar bewindvoerder en als hij weigert dan zou ik naar de griffie stappen met haar.
                Als je de was doet voor haar kan die bewijsvoerder een bewijs vragen van de onkosten die je gemaakt heb, maar hij zal je geen vergoeding voor geleverde werk uitbetalen.
                Of ze heeft haar was mee naar de wasserij en dan za de bewindvoerder MOETEN betalen en als hij dat niet kan zal hij naar de vrederechter moeten stappen als zijn uitgaven groter zijn dan zijn inkomsten.
                Ik weet niet of je zomaar de reglementen kan krijgen als je niet wettelijk aangesteld bent als voorlopige bewindvoerder.
                En een wettelijke aangestelde voorlopige bewindvoerder wordt ALTIJD aangesteld door een vrederechter.
                Canon 90D | Tamron 10 - 24mm | Canon 24 - 70mm L
                Fujifilm X-T4 + SmallRig handgreep | Samyang 12mm f/2 | Fujinon XF 27mm f/2.8 | Fujinon 35mm f/1.4 | Fujinon XF 16-55mm f/2.8 R LM WR | Fringer EF-XF ProII | X-E2s.

                Comment


                • #9
                  Re: Legaal kosten aanrekenen. Bijverdienste, bewindvoering

                  De moeilijkheid in deze is dat er nooit een probleem van gemaakt is geweest dat wij een tussenkomst kregen in kosten die we maakte.
                  Het gaat trouwens om relatief erg kleine bedragen. Es 1 euro hier en 10 euro daar...
                  Het heeft zo ongeveer 10 jaar goed gegaan.

                  Echter nu is er een nieuwe vrederechter dat wereldvreemd is en er een beetje regelnifterij op gaat doen.
                  Zoals Red Falcon zegt. De cijfers moeten tot op de cent bewijsbaar zijn.

                  Vooral de menselijkheid in deze is erg zoek.
                  Zoals eerder gezegd is de kwetsbare persoon hier weer de dupe van. Want dan kunnen wij alles aan firma's uitbesteden. Die kosten gaan keihard oplopen en dat kan ze zeker nooit betalen.
                  Laat maar eens een firma komen om de tuin wat te onderhouden. Laat maar eens een firma de was doen. Dat gaan totaal ander cijfers zijn.

                  Lang verhaal kort...
                  De persoon in kwestie zijn we mee bevriend geraakt lange tijd geleden. Een goede vriendschap tot op zekere hoogte.
                  Zijn wij een beetje een aanvullende zorgtaak gaan opnemen uit betrokkenheid en medeleven.
                  Maar het blijft een vreemde. Ik bedoel, de persoon in kwestie is geen familie en haar kinderen kijken niet meer naar haar om. Het is ook niet dat wij daar ooit iets van moeten verwachten. Ze heeft geen bezittingen.

                  Het mag dan wel gaan om kleine bedragen, op jaarbasis begint dat toch wat op te lopen. We spreken op jaarbasis toch al snel over een paar honderd euro.
                  Niet dat wij die kosten op ons moeten nemen. Wij hebben totaal geen verplichtingen tov van die persoon.

                  Ik vind het schandalig dat we nu een beetje in het nauw gedreven worden met een bewijslast die erg moeilijk te bewijzen is.
                  Iedereen weet wel dat die kost er is. Maar op factuur staat dat niet.
                  Bv benzine voor de grasmaaier ga ik tanken als ik mij auto vul. Ik vul dan even een jerrycan en kan er mee verder.

                  Dus dat was een beetje mijn vraag. Hoe kunnen we hier een mouw aan passen?

                  Ik heb wat opzoeking gedaan en via het systeem van deeleconomie kan je diensten leveren aan buren of hulpbehoevenden.
                  Dan kan je uurloon aanrekenen en als ik het goed heb is daar ook een soort "facturatie" rond die geregeld wordt door die platformen.

                  Maar hoe dat dan zit met het inbrengen van kosten is me dan weer niet duidelijk.
                  Sterker nog. We vragen helemaal geen loon voor wat we doen.
                  Mijn partner is al gepensioneerd en doet dit voor de goede zaak.
                  Maar we willen wel een tussenkomst in kosten die we maken.

                  Comment


                  • #10
                    Re: Legaal kosten aanrekenen. Bijverdienste, bewindvoering

                    Oorspronkelijk geplaatst door buurmanBert Bekijk bericht

                    Ik heb wat opzoeking gedaan en via het systeem van deeleconomie kan je diensten leveren aan buren of hulpbehoevenden.
                    Dan kan je uurloon aanrekenen en als ik het goed heb is daar ook een soort "facturatie" rond die geregeld wordt door die platformen.

                    Maar hoe dat dan zit met het inbrengen van kosten is me dan weer niet duidelijk.
                    Sterker nog. We vragen helemaal geen loon voor wat we doen.
                    Mijn partner is al gepensioneerd en doet dit voor de goede zaak.
                    Maar we willen wel een tussenkomst in kosten die we maken.
                    Uw opzoekwerk zal tot niets leiden een persoon onder voorlopige bewindvoerder staat onder zijn hoede en dat is een persoon door de vrederechter aangesteld.
                    Daar valt niet aan te tornen geloof me vrij.
                    Meestal stelt de vrederechter een familie lid aan en als niemand die verantwoordelijkheid op zich wilt nemen zal de vrederechter een onafhankelijke persoon aanstellen, meestal een advocaat
                    Je mag naar gelijk welke organisatie stappen, van zodra ze weten dat de persoon onder voorlopige bewindvoering staat zullen ze hun handen ervan weghouden.

                    In uw plaats zou uw gebuur aanmanen naar haar bewindvoerder te stappen en om meer zakgeld te vragen, ze moet ook een goede reden hebben om dat te doen.
                    Blijft de voorlopige bewindvoerder binnen zijn saldo dan moet hij haar meer toestaan, doet hij dat niet dan stapt uw gebuur naar de vrederechter.
                    Bij de bewindvoerder en zeker, als je binnen mag bij de vrederechter (of de hoofdgriffier) moet jij je volledig afzijdig houden.
                    Ik ben tiental jaren voorlopige bewindvoerder geweest van een persoon met veel schulden met drie processen aan z'n been.
                    IK heb moeten werken en zwoegen om er uit te komen. Ten einde raad ben ik met de vrederechter gaan praten om z'n huis te mogen verkopen, ook geen simpele opgave hoor.

                    Mijn raad aan u is het volgende:
                    1. ga met uw gebuur naar de voorlopige bewindvoerder en normaal kan hij dat regelen, hij verhoogt haar zakgeld zodat ze uw onkosten kan betalen (uw gebuur zegt gewoon dat ze niet toekomt met het huidige bedrag en ze zwijgt dus best over uw diensten) het zal moeilijk zijn en als je op een leugentje betrapt wordt is de zaak gesloten.


                    2. Als de bewindvoerder er geen oren aan geeft stapt uw gebuur gewoon naar de hoofdgriffier en dan blijft het afwachten.

                    Elke andere weg zal mislukken want uiteindelijk is de vrederechter onrechtstreeks verantwoordelijk voor de gang van zaken.
                    Elk rapport of aanvraag schriftelijk moest getekend worden door de vrederechter.
                    Ik heb begrepen dat de vrederechter nogal op zijn strepen staat, maak je geen zorgen dat zijn ze allemaal hoor zonder uitzondering.

                    PS: Een onder voorlopig bewindvoering geplaatst persoon mag als dat kan binnen haar saldo doen met haar zakgeld wat ze wilt deze persoon kan echter niks meer op afbetaling kopen.
                    Koopt ze dan toch iets op afbetaling dan is niet zij/hem, de bewindvoerder of de vrederechter schuldig daaraan maar wel de verkoper.
                    Volgens de wet moest hij dat weten dat de persoon onder VBV staat want dat verschijnt in het staatblad. Raar maar waar hoor.
                    Last edited by Red Falcon; 1 maart 2022, 19:46.
                    Canon 90D | Tamron 10 - 24mm | Canon 24 - 70mm L
                    Fujifilm X-T4 + SmallRig handgreep | Samyang 12mm f/2 | Fujinon XF 27mm f/2.8 | Fujinon 35mm f/1.4 | Fujinon XF 16-55mm f/2.8 R LM WR | Fringer EF-XF ProII | X-E2s.

                    Comment


                    • #11
                      Re: Legaal kosten aanrekenen. Bijverdienste, bewindvoering

                      Ik kan mij helemaal vinden in uw reactie.
                      Echter was ik op zoek naar een legale weg om een soort "factuur" te kunnen schrijven voor ons gemaakte kosten.
                      Zoals het nu gegaan is kan ik niet echt "bewijs" op tafel leggen.
                      Tis dat die het wat lastig maakt.

                      Bedankt voor het meedenken alvast.

                      Comment


                      • #12
                        Re: Legaal kosten aanrekenen. Bijverdienste, bewindvoering

                        Jaja, dat had ik wel begrepen hoor.
                        Maar als uw gebuur meer zakgeld kan bekomen van haar bewindvoerder dan mag uw gebuur er mee doen wat ze wilt.
                        Iemand onder voorlopig bewind mag geen loon uitbetalen om het even aan wie of wat.
                        Dus u zegt dat het om kleine bedragen gaat, is wat ik probeer uit te leggen de simpelste weg.
                        Eerst de bewindvoerder aanspreken of uw gebuur daadwerkelijk meer zakgeld kan krijgen en heeft hij er geen oren naar dan maar de hoofdgriefier aanspreken.
                        Canon 90D | Tamron 10 - 24mm | Canon 24 - 70mm L
                        Fujifilm X-T4 + SmallRig handgreep | Samyang 12mm f/2 | Fujinon XF 27mm f/2.8 | Fujinon 35mm f/1.4 | Fujinon XF 16-55mm f/2.8 R LM WR | Fringer EF-XF ProII | X-E2s.

                        Comment

                        Working...
                        X