Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

ervaring met geothermische warmptepomp (renovatie)?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • ervaring met geothermische warmptepomp (renovatie)?

    Heeft iemand hier ervaring met een geothermische warmptepomp, gekoppeld aan een zonneboiler?
    Bedoeling is dit te installeren in ons nieuwe huis en te gebruiken voor verwarming en sanitair warm water, dus zonder een aparte gasketel. Huis is al goed geisoleerd, er komen sowieso ook nog nieuwe ramen en deuren in. Het hele systeem zou gekoppeld worden aan lage-temperatuur radiatoren. Vloerverwarming is geen optie, daarvoor is de bestaande vloer veel te mooi.

    Diepteboring of horizontale captatie kan allebei: enkel meldingsplicht voor boring tot 150m op die locatie, en meer dan genoeg ruimte in de tuin moest enkel horizontale captatie kunnen.

  • #2
    Re: ervaring met geothermische warmptepomp (renovatie)?

    Vloerverwarming geeft het hoogste rendement omdat de warmtepomp dan op een lagere condensatiedruk werkt.
    Als er radiators worden gebruikt, dan moeten die zeker voldoende groot zijn om de watertemperatuur zo laag mogelijk te kunnen houden, het kan wel, maar het elektriciteitsverbruik is dan wel wat hoger dan met vloerverwarming (de radiatoren zullen dan eerder op 40-45°C werken, terwijl de watertemperatuur met vloerverwarming een stuk lager is).
    http://barthuysmans.smugmug.com/
    BD0338BE

    Comment


    • #3
      Re: ervaring met geothermische warmptepomp (renovatie)?

      Welk is het jaarlijkse kWh verbruik (van EPB of EPC ?).

      Tot nu toe (maar het is nooit winter geweest) hou ik mijn huis warm (met de overgedimensioneerde radiatoren van 40 jaar geleden, geen echte lage-temperatuur) met watertemperaturen tussen 30 en 50° (47° bij -2° en 35° bij 10° buitentemperatuur).
      Zeker bij voldoende grote radiatoren en een geothermische warmtepomp zou het moeten lukken (dat laatste kan ik niet zetten, ik vrees dat een lucht-water aan een te lage COP zal moeten werken).

      Comment


      • #4
        Re: ervaring met geothermische warmptepomp (renovatie)?

        De huidige radiatoren worden sowieso vervangen door lage-temperatuur modellen, ze zijn bijna 50j oud

        Huidige EPC waarde van het nieuwe huis is E (474kWh/m²), maar het plan is naast de warmtepomp ook het buitenschrijnwerk te vervangen en waar mogelijk (dak, vloer via kelder) te isoleren.
        Energieverbruik van ons gezin in het huidige huis (al gerenoveerd) is een kleine 17000 kWh per jaar: 2100kWh elektriciteit, rest gas.
        Last edited by perelaar; 7 februari 2022, 19:33.

        Comment


        • #5
          Re: ervaring met geothermische warmptepomp (renovatie)?

          Oorspronkelijk geplaatst door perelaar Bekijk bericht
          De huidige radiatoren worden sowieso vervangen door lage-temperatuur modellen, ze zijn bijna 50j oud

          Huidige EPC waarde van het nieuwe huis is E (474kWh/m²), maar het plan is naast de warmtepomp ook het buitenschrijnwerk te vervangen en waar mogelijk (dak, vloer via kelder) te isoleren.
          Energieverbruik van ons gezin in het huidige huis (al gerenoveerd) is een kleine 17000 kWh per jaar: 2100kWh elektriciteit, rest gas.
          1500 m3 gas in een huis met label E is niet veel, waarschijnlijk stook je zuinig.
          Met 474 kWh/m2/jaar zou je huis maar een goede 30 m2 groot mogen zijn om constant op 18° verwarmd te worden (de EPC norm).
          Reken uit de losse pols in de praktijk de helft van de berekende waarde, maar dan nog zit je maar aan 60m2 verwarmde oppervlakte.

          Eerlijk gezegd zou ik niet aan een warmtepomp denken voor je label B haalt. Met nieuwe ramen alleen kom je daar niet.
          En dat is maar wat met elke bestaande woning de laatste 10 jaar kon bereikt worden met de gangbare maatregelen.
          Zelfs het vooropgestelde doel van label A (tegen 2050 ), zal met de huidige prijzen nog altijd een behoorlijke factuur opleveren.

          Investeer eerst in een gevoelige vermindering (dwz met een factor 5) van het warmteverlies (isolatie van de buitenschil) - dat is voor altijd en kost daarna niets meer - en pas in de tweede plaats in efficienter technische installaties.

          Ik zie 100 huizen per jaar en merk dat dit nog nergens doorgedrongen is.

          Ik ben geen doemdenker of negativist (zoals sommigen hier op het forum) maar het is niet het moment voor halve maatregelen.

          Comment


          • #6
            Re: ervaring met geothermische warmptepomp (renovatie)?

            1500m³ gas is in onze huidige woning, net EPC keuring gehad, die heeft label C. In feite B, maar van een deel buitenmuur isolatie kunnen we geen bewijs leveren (geen foto's en geen facturen). Die hele berekening gaat blijkbaar ook niet uit van ons effectieve verbruik maar van een theoretisch verbruik - dat meer dan 3x zo hoog ligt als ons effectieve gemiddelde energieverbruik van de laatste 10 jaar. Overigens hebben we ook een houtkachel staan, mag blijkbaar ook niet voor de EPC mensen want je krijgt er 'strafpunten' voor.

            474 kWh/m² is de huidige EPC waarde van onze nieuwe woning - maar dat is zonder enige isolatie, glas en deuren uit de jaren '70, minimum dakisolatie en een mazoutketel ook uit de jaren '70.
            We moeten de berekeningen natuurlijk afwachten, maar met nieuwe ramen/deuren, dak- en vloerisolatie (in de kelder) zal dat een heel stuk minder worden.
            Muurisolatie wordt moeilijk: aan de buitenkant verlies je het hele uitzicht van het huis (een van de redenen waarom we het gekocht hebben), aan de binnenkant verlies je veel plaats. Zo goed als 1/3 van de gevel bestaat ook uit glas: de hele woonkamer, bureau's en slaapkamers.

            Comment


            • #7
              Re: ervaring met geothermische warmptepomp (renovatie)?

              Zou deze vergelijking een beetje kunnen kloppen met de snel veranderende actualiteit?

              Wat kost een warmtepomp en welke soorten zijn er? Hier lees meer over de types, de kosten inclusief installatie en de terugverdientijden.

              Comment


              • #8
                Re: ervaring met geothermische warmptepomp (renovatie)?

                Oorspronkelijk geplaatst door frank207be Bekijk bericht
                Zou deze vergelijking een beetje kunnen kloppen met de snel veranderende actualiteit?

                https://warmerhuis.be/kosten-soorten...d-warmtepompen
                Prijzen zijn niet echt een richtlijn aangezien er geen capaciteiten bij staan. Bij de geothermische staat de grootste kost er niet eens bij wat de grondboring is.

                De prijzen zijn in het afgelopen kwartaal 4 maal opgeslagen door de grondstofprijzen. Dus als je een echte richtprijs wil moet je een offerte vragen bij een installateur :-)

                Comment


                • #9
                  Re: ervaring met geothermische warmptepomp (renovatie)?

                  Oorspronkelijk geplaatst door Heremans M Bekijk bericht
                  Prijzen zijn niet echt een richtlijn aangezien er geen capaciteiten bij staan. Bij de geothermische staat de grootste kost er niet eens bij wat de grondboring is.

                  De prijzen zijn in het afgelopen kwartaal 4 maal opgeslagen door de grondstofprijzen. Dus als je een echte richtprijs wil moet je een offerte vragen bij een installateur :-)
                  Die komt dinsdag. Wij zijn hier momenteel het meest geïnteresseerd in een monoblock lucht-water hybride warmtepomp. Via onze kelder kunnen we makkelijk alle kanten uit.

                  Comment


                  • #10
                    Re: ervaring met geothermische warmptepomp (renovatie)?

                    De energieprestatie van het huis van frank207be is mij niet bekend, maar voor onze rijwoning (EPC momenteel 120 waarvan 30 dank zij PV installatie) werd aangeraden te wachten met een hoge temperatuur warmtepomp (wij zouden onze radiatoren behouden). Deze markt is nu pas in gang geschoten.

                    Bovendien zijn de grootste winsten nog steeds te maken door beter te isoleren. Die uitgave moet je maar één keer doen en kost daarna niets meer.
                    En op die manier zal je op lagere temperatuur efficient kunnen verwarmen met een warmtepomp, die op de duur onvermijdelijk zal zijn.

                    Ik overweeg zelfs een pelletkachel te bestellen tegen volgende winter als overbrugging.
                    Ook is de winter zo zacht geweest en volgens de vooruitzichten bijna gedaan zodat de afrekening ondanks de fel hogere prijzen nog enigszins kan meevallen.
                    De thermostaat een graad lager zetten helpt inderdaad (net zoals 90 km/h ipv 120 op de weg, maar zo te zien zal dat de meesten worst wezen...).

                    PS: een hybride warmtepomp is IMO zoiets als een hybride wagen, een deel van de voordelen en alle nadelen van de twee.
                    Concreet wordt bij een dergelijke installatie het sanitair warm water 100% door de gasketel gemaakt, terwijl er 8 maanden per jaar voldoende zon is om dat ofwel met de klassieke zonneboiler ofwel met een warmtepompboiler te maken. Uiteraard is SWW maar 15-20% van het energieverbruik maar gezien de hogere vereiste temperatuur kan dat beter niet door een klassieke warmtepomp worden gedaan. Een aparte warmtepompboiler kost niet zoveel meer dan de SWW optie op een warmtepomp, je verliest (buiten plaats en 2 keer breekwerken) er niet zoveel aan om deze stap nu al te doen.
                    Last edited by palombian; 14 maart 2022, 09:03. Reden: hybride

                    Comment


                    • #11
                      Re: ervaring met geothermische warmptepomp (renovatie)?

                      Oorspronkelijk geplaatst door palombian Bekijk bericht
                      Bovendien zijn de grootste winsten nog steeds te maken door beter te isoleren. Die uitgave moet je maar één keer doen en kost daarna niets meer.
                      Niet echt, hangt van de situatie af, zo heb ik 30 jaar geleden al alles goed laten isoleren omdat we met accumulatie verwarmden.
                      Volgens de energieexpert die onze EPC heeft berekend brengt het voor ons praktisch niets meer op om extra isolatie te steken.
                      In onze muren kunnen we sowieso al geen extra isolatie laten inspuiten, misschien komen ze ooit met een nieuw systeem uit maar met huidige mogelijkheden gaat het niet.

                      Oorspronkelijk geplaatst door palombian Bekijk bericht
                      Ik overweeg zelfs een pelletkachel te bestellen tegen volgende winter als overbrugging.
                      Grappig dit van jou te lezen, toen ik dit enkele weken geleden dit hier schreef kwamen er reacties over het milieubewust zijn ...
                      Trouwens ik snap niet waarom je dit zou plaatsen, volgens hetgeen we hier al mogen lezen hebben betaal je amper voor je energie (de prijs van twee krantenabb. per maand ?)
                      Dan vraag ik me af je dit wel kan terugverdienen ....

                      grts
                      Sieg
                      Last edited by Sieg; 14 maart 2022, 20:28.
                      Voor meer foto's ; www.sieg.be

                      Comment


                      • #12
                        Re: ervaring met geothermische warmptepomp (renovatie)?

                        Oorspronkelijk geplaatst door palombian Bekijk bericht
                        De energieprestatie van het huis van frank207be is mij niet bekend, maar voor onze rijwoning (EPC momenteel 120 waarvan 30 dank zij PV installatie) werd aangeraden te wachten met een hoge temperatuur warmtepomp (wij zouden onze radiatoren behouden). Deze markt is nu pas in gang geschoten.

                        Bovendien zijn de grootste winsten nog steeds te maken door beter te isoleren. Die uitgave moet je maar één keer doen en kost daarna niets meer.
                        En op die manier zal je op lagere temperatuur efficient kunnen verwarmen met een warmtepomp, die op de duur onvermijdelijk zal zijn.

                        Ik overweeg zelfs een pelletkachel te bestellen tegen volgende winter als overbrugging.
                        Ook is de winter zo zacht geweest en volgens de vooruitzichten bijna gedaan zodat de afrekening ondanks de fel hogere prijzen nog enigszins kan meevallen.
                        De thermostaat een graad lager zetten helpt inderdaad (net zoals 90 km/h ipv 120 op de weg, maar zo te zien zal dat de meesten worst wezen...).

                        PS: een hybride warmtepomp is IMO zoiets als een hybride wagen, een deel van de voordelen en alle nadelen van de twee.
                        Concreet wordt bij een dergelijke installatie het sanitair warm water 100% door de gasketel gemaakt, terwijl er 8 maanden per jaar voldoende zon is om dat ofwel met de klassieke zonneboiler ofwel met een warmtepompboiler te maken. Uiteraard is SWW maar 15-20% van het energieverbruik maar gezien de hogere vereiste temperatuur kan dat beter niet door een klassieke warmtepomp worden gedaan. Een aparte warmtepompboiler kost niet zoveel meer dan de SWW optie op een warmtepomp, je verliest (buiten plaats en 2 keer breekwerken) er niet zoveel aan om deze stap nu al te doen.
                        Geen EPC maar we hebben in 2021 15000kWh gas verbruikt voor sanitair water en verwarming van woonkamer living en keuken en badkamer aan 20-21°C wat wij als voldoende comfortabel ervaren.

                        Isoleren gebeurt hier stelselmatig waarbij pas nog de wasplaats (onder plat dak met minimale isolatie) aangepakt werd met 20cm rotswol en voelbaar resultaat. Volgende aan de beurt zijn de kinderkamers met een zelfde isolatiedikte en elimineren van alle tocht waarbij WIJ ventileren ipv het gebouw. Ook worden inbouwspots verwijderd en komen er plafondlampen in de plaats. De grootste en duurste ingreep wordt de buitengevel isolatie waarbij om goed te zijn rondom-rond de oude gevelsteen moet worden afgebroken. De originele bouwers hebben glaswol matten gebruikt die op de vochtigste plekken volledig gedesintegreerd zijn en/of vol mierennesten zitten. Daarom dringt een schone lei zicht op ipv een extra laag isolatie aan de buitezijde waarbij de finale afwerking hier ten huize nog een discussiepunt vormt.

                        Een pelletkachel vind ik overigens evengoed een halve oplossing als een hybride auto. Ik heb zelf trouwens geen firmawagen met tankkaart en zie die 'gelukkigen' dagdagelijks tegen 130+ voorbijscheuren Maar de opmerking over de hogere temperatuur van het sanitair water neem ik zeker mee

                        Comment


                        • #13
                          Re: ervaring met geothermische warmptepomp (renovatie)?

                          Oorspronkelijk geplaatst door frank207be Bekijk bericht
                          De grootste en duurste ingreep wordt de buitengevel isolatie waarbij om goed te zijn rondom-rond de oude gevelsteen moet worden afgebroken. De originele bouwers hebben glaswol matten gebruikt die op de vochtigste plekken volledig gedesintegreerd zijn en/of vol mierennesten zitten. Daarom dringt een schone lei zicht op ipv een extra laag isolatie aan de buitezijde waarbij de finale afwerking hier ten huize nog een discussiepunt vormt.
                          Dat is wel een heel erg grote ingreep die je nooit van je leven eruit zult halen denk ik dan.
                          Ik weet uiteraard niet wat het kost om de volledige buitensteen van je huis af te breken

                          grts
                          Sieg
                          Voor meer foto's ; www.sieg.be

                          Comment


                          • #14
                            Re: ervaring met geothermische warmptepomp (renovatie)?

                            Oorspronkelijk geplaatst door frank207be Bekijk bericht
                            Geen EPC maar we hebben in 2021 15000kWh gas verbruikt voor sanitair water en verwarming van woonkamer living en keuken en badkamer aan 20-21°C wat wij als voldoende comfortabel ervaren.

                            Isoleren gebeurt hier stelselmatig waarbij pas nog de wasplaats (onder plat dak met minimale isolatie) aangepakt werd met 20cm rotswol en voelbaar resultaat. Volgende aan de beurt zijn de kinderkamers met een zelfde isolatiedikte en elimineren van alle tocht waarbij WIJ ventileren ipv het gebouw. Ook worden inbouwspots verwijderd en komen er plafondlampen in de plaats. De grootste en duurste ingreep wordt de buitengevel isolatie waarbij om goed te zijn rondom-rond de oude gevelsteen moet worden afgebroken. De originele bouwers hebben glaswol matten gebruikt die op de vochtigste plekken volledig gedesintegreerd zijn en/of vol mierennesten zitten. Daarom dringt een schone lei zicht op ipv een extra laag isolatie aan de buitezijde waarbij de finale afwerking hier ten huize nog een discussiepunt vormt.

                            Een pelletkachel vind ik overigens evengoed een halve oplossing als een hybride auto. Ik heb zelf trouwens geen firmawagen met tankkaart en zie die 'gelukkigen' dagdagelijks tegen 130+ voorbijscheuren Maar de opmerking over de hogere temperatuur van het sanitair water neem ik zeker mee
                            Een EPC houdt zelden rekening met de kwaliteit van de isolatie en is dus maar een grove benadering.
                            De gevelsteen verwijderen is natuurlijk ingrijpend, maar je kan hem vervangen door een bekleding met (grijs) EPS schuim en crepi, of je kan de oude gevel ook laten staan.
                            Als ik een vrijstaand huis had met die mogelijkheid zou ik het zeker overwegen, het is de laatste tijd toch wel duidelijk dat terugverdientijden gebaseerd op het verleden waardeloos zijn.

                            Over de pelletkachel dacht ik toch aangegeven te hebben dat dit een capitulatie is , ik wens mij niet (meer) aan één energiebron te binden. Bovendien zal een warmtepomp bij grote koude mogelijk niet genoeg warmte geven en zeker inefficient zijn.
                            Zonder tot doemdenken over te gaan, maar mijn verwachtingen over energieprijzen zijn tot nu toe uitgekomen.

                            Ik prijs mij ook gelukkig dat ik - tegen alle berekeningen over terugverdientijden in - toch een 5 kWh batterij heb geplaatst. Ik had mijn eigen gedacht moeten volgen voor 10 kWh.
                            Dit is natuurlijk nog uit te breiden, ik kan ook nog 1500 Wp panelen bijleggen, maar dat is het dan.

                            In elk geval zal ik niet alle elektriciteit zelf kunnen opwekken, zeker niet in de winter met een warmtepomp.
                            Met enige extra isolatie zou mijn gasverbruik tot 9000 kWh/jaar kunnen zakken, dat is met een (m.i. realistische) COP van 3 3000 kWh extra per jaar.
                            Dit jaar zou mij dat bij Ecopower € 870 kosten.
                            Reken daarbij nog de overschakeling naar inductiekookplaten ipv gas (die hebben geen COP).

                            Comment


                            • #15
                              Re: ervaring met geothermische warmptepomp (renovatie)?

                              Oorspronkelijk geplaatst door frank207be Bekijk bericht
                              Isoleren gebeurt hier stelselmatig waarbij pas nog de wasplaats (onder plat dak met minimale isolatie) aangepakt werd met 20cm rotswol en voelbaar resultaat. Volgende aan de beurt zijn de kinderkamers met een zelfde isolatiedikte en elimineren van alle tocht waarbij WIJ ventileren ipv het gebouw. Ook worden inbouwspots verwijderd en komen er plafondlampen in de plaats. De grootste en duurste ingreep wordt de buitengevel isolatie waarbij om goed te zijn rondom-rond de oude gevelsteen moet worden afgebroken. De originele bouwers hebben glaswol matten gebruikt die op de vochtigste plekken volledig gedesintegreerd zijn en/of vol mierennesten zitten. Daarom dringt een schone lei zicht op ipv een extra laag isolatie aan de buitezijde waarbij de finale afwerking hier ten huize nog een discussiepunt vormt.
                              Hier ook stelselmatig aanpassingen gedaan aan ons huis van 1978.
                              Zou ik nooit meer doen, moest ik de tijd kunnen terugdraaien,
                              dan was het 15 jaar geleden een nieuwbouw geweest,
                              kinderen het huis uit, brugpensioen aan 52 (ik zou dus nog veel
                              zelf kunnen hebben gedaan) en een schoonzoon die
                              aannemer is, wat zijn wij toch stom geweest…….

                              Comment

                              Working...
                              X