Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Verbod op fotografie van Kerncentrales

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Verbod op fotografie van Kerncentrales

    Een dankbaar onderwerp om te fotograferen, zal verboden worden.
    De Kerncentrale zal gelijkgesteld worden als een militaire installatie.

    Verstuurd vanaf mijn CLT-L29 met Tapatalk
    Mvg Joeri, Sony RX100M7, Ricoh GR3 en GR3X, Fujifilm X100VI, DJI Pocket3, Dji Mini 4 Pro, Dji Air3, Insta360 X3 & One RS 1'Inch 360, Ricoh Theta Z1 & X, 360° & HDR fan
    www.project2fotografie.be eigenaar van www.de360factory.be Make RAW No WAR

  • #2
    Re: Verbod op fotografie van Kerncentrales

    Niet alleen het maken wordt verboden, ook het publiceren, tentoonstellen of verspreiden van foto's waarop ze te zien zijn...

    “Eenieder die, behoudens toestemming van de minister van
    Binnenlandse Zaken, de klasse I-inrichtingen niet wazig
    maakt op de commerciële weergave van satellietbeelden
    alsook eenieder die, behoudens toestemming van diezelfde
    minister, foto’s of andere opnamen van die inrichtingen maakt
    of deze of reproducties ervan publiceert, tentoonstelt, verkoopt
    of verspreidt op het grondgebied van het Rijk of daarbuiten,
    wordt bestraft met gevangenisstraf van acht dagen tot een
    jaar en met geldboete van zesentwintig tot honderd euro.”



    Klasse I-inrichtingen zijn o.a. kerncentrales in Doel en Tihange
    Mijn fotowebsite : www.filover.be

    Comment


    • #3
      Re: Verbod op fotografie van Kerncentrales




      Doel is toch nog goed te zien op Google maps. Tihange ook, maar die is geblurd. Ik ga vrijdag nog eens kijken.
      https://www.flickr.com/photos/decultuurconsument/

      Comment


      • #4
        Re: Verbod op fotografie van Kerncentrales

        In Mol mag en kan je de centrale niet meer benaderen of zien en dit is al twee jaar zo.
        Ze hebben berichten onderschept als zou er een aanslag gepleegd worden.
        Canon 90D | Tamron 10 - 24mm | Canon 24 - 70mm L
        Fujifilm X-T4 + SmallRig handgreep | Samyang 12mm f/2 | Fujinon XF 27mm f/2.8 | Fujinon 35mm f/1.4 | Fujinon XF 16-55mm f/2.8 R LM WR | Fringer EF-XF ProII | X-E2s.

        Comment


        • #5
          Re: Verbod op fotografie van Kerncentrales

          Met deze wet mag je zelfs geen landschapsfoto maken waarop de torens te zien zijn. Het speelt dus geen rol hoe dicht of hoe ver je van de centrales staat.

          Als ik vandaag kijk, zie ik toch dat er voor Doel een blur is toegepast op die zone en streetview geeft een mistig beeld. Ze zijn dus al in orde.
          Maar tik "kerncentrale Doel" in bvb google image search in en al wat daar te zien is, is, in principe, strafbaar vanaf morgen...

          @Red Falcon : hoe verbergen ze zo'n mastodont zodat je die niet meer kan zien ?
          Mijn fotowebsite : www.filover.be

          Comment


          • #6
            Re: Verbod op fotografie van Kerncentrales

            er zijn nog vlot afbeeldingen te vinden, tot en met aanduidingen welke reactor welke is... zal morgen nog niet allemaal verdwenen zijn...
            De gustibus et coloribus non est disputandum
            Nikon F70 analoog, Tri-x filmpjes

            Comment


            • #7
              Re: Verbod op fotografie van Kerncentrales

              Wat ik me dan afvraag: als je in Nederland staat, kun je er ook foto's van nemen. Wat gaan ze hiermee doen? Foto's die vanuit Nederland genomen werden, lijken me toch niet onderhevig aan de Belgische wetgeving?

              Voor alle duidelijkheid, ik ga het niet uitproberen. Ik kan me echter voorstellen dat veel Nederlanders van daaruit foto's nemen, zonder kennis te hebben van deze wet?

              Het lijkt me ook zo'n wet waarbij vooral mensen zonder slechte bedoelingen zullen gestraft worden.

              Comment


              • #8
                Re: Verbod op fotografie van Kerncentrales

                Oorspronkelijk geplaatst door MerijnA Bekijk bericht
                Wat ik me dan afvraag: als je in Nederland staat, kun je er ook foto's van nemen. Wat gaan ze hiermee doen? Foto's die vanuit Nederland genomen werden, lijken me toch niet onderhevig aan de Belgische wetgeving?
                Ik kan me echter voorstellen dat veel Nederlanders van daaruit foto's nemen, zonder kennis te hebben van deze wet?
                Dit is toch een Belgische site...
                grt,bouk.
                wie niet spreekt wordt niet gehoord, wie niet schrijft wordt niet gelezen.
                http://s281.photobucket.com/user/tut...0polder?sort=3
                https://www.facebook.com/profile.php?id=100008593234290

                Comment


                • #9
                  Re: Verbod op fotografie van Kerncentrales

                  Wie een uitzondering wenst aan te vragen kan hier het formulier vinden :


                  @MerijnA : ik vermoed dat het geen Atomium-verhaal zal worden (intussen is er de panoramavrijheid die het wat soepeler gemaakt heeft) maar dat het enkel foto's die te gedetailleerd zijn, die zullen geviseerd worden. Theoretisch laat de wet geen uitzondering toe. En de plaats van opname maakt geen verschil. Maar zoals het FANC schrijft : "voorlopig". Er komen blijkbaar nog verdere verduidelijkingen.
                  Mijn fotowebsite : www.filover.be

                  Comment


                  • #10
                    Re: Verbod op fotografie van Kerncentrales

                    Oorspronkelijk geplaatst door filipo Bekijk bericht

                    @Red Falcon : hoe verbergen ze zo'n mastodont zodat je die niet meer kan zien ?
                    In Mol is dit geen probleem, bomen,bomen en nog eens bomen.
                    En na die aanslagen in Brussel mag je, en kan je de straat ernaar toe niet meer in.
                    De straat is een tweetal kilometer voor de centrale afgesloten en er zijn, bij deze die al opgesteld waren (en bijna niet zichtbaar) nu duidelijk camera's bij geplaatst.
                    Maar in Mol verwekken ze geen stroom hoor, ze doen daar enkel onderzoeken.
                    Ik heb bijvoorbeeld al tweemaal naar de kelder gemoeten in het ziekenhuis van Mol voor een scan nadat ze eerst een radioactieve stof ingespoten hadden.
                    Scan duurt zo'n drie uur.
                    Canon 90D | Tamron 10 - 24mm | Canon 24 - 70mm L
                    Fujifilm X-T4 + SmallRig handgreep | Samyang 12mm f/2 | Fujinon XF 27mm f/2.8 | Fujinon 35mm f/1.4 | Fujinon XF 16-55mm f/2.8 R LM WR | Fringer EF-XF ProII | X-E2s.

                    Comment


                    • #11
                      Re: Verbod op fotografie van Kerncentrales

                      Oorspronkelijk geplaatst door Red Falcon Bekijk bericht
                      Ik heb bijvoorbeeld al tweemaal naar de kelder gemoeten in het ziekenhuis van Mol voor een scan nadat ze eerst een radioactieve stof ingespoten hadden.
                      Scan duurt zo'n drie uur.
                      dus jij hebt nu inside informatie?
                      De gustibus et coloribus non est disputandum
                      Nikon F70 analoog, Tri-x filmpjes

                      Comment


                      • #12
                        Re: Verbod op fotografie van Kerncentrales

                        Oorspronkelijk geplaatst door TomStr Bekijk bericht
                        dus jij hebt nu inside informatie?
                        Welke inside informatie?
                        Als vroeger naar het "Prinsenpark" wilde om foto's te nemen, of naar "De watermolen" een stukje wilde gaan eten reden we telkens langs daar.
                        En opeens zijn daar slagbomen en een groot bord waarop staat "Doorgang ten strengste verboden".
                        En als je meer wilt weten wat zo'n scan inhoud moet je eens naar de kelder gaan in het H. Hart kliniek van Mol.
                        Maar zonder doktersvoorschrift en een duidelijke afspraak ga je er niet binnen geraken.
                        Personen die onder de scanner moeten mogen binnen en zeker geen begeleiders en dit is al altijd zo geweest.
                        Canon 90D | Tamron 10 - 24mm | Canon 24 - 70mm L
                        Fujifilm X-T4 + SmallRig handgreep | Samyang 12mm f/2 | Fujinon XF 27mm f/2.8 | Fujinon 35mm f/1.4 | Fujinon XF 16-55mm f/2.8 R LM WR | Fringer EF-XF ProII | X-E2s.

                        Comment


                        • #13
                          Re: Verbod op fotografie van Kerncentrales

                          je bent dan al "inside" geweest
                          De gustibus et coloribus non est disputandum
                          Nikon F70 analoog, Tri-x filmpjes

                          Comment


                          • #14
                            Re: Verbod op fotografie van Kerncentrales

                            Typisch bananenrepubliek België, een regen van verboden waar niemand nog wijs uit geraakt - en waarvan het afdwingen zeer twijfelachtig is. Dat verbod bestond niet tijdens de koude oorlog - en nu ze bijna weg zijn - is hun eurocent gevallen. U begrijpt nu waarom ik die domainnaam wilde hebben...

                            Ik heb een foto van Doel - waar de populieren eigenlijk de koeltoren afdekken (die staat ergens op een niet BD-forum). Dus ja in die reeks zullen wel legale beelden zitten die je nu niet meer kan nemen. In de buurt van die molen langs het water - kon je immers die installaties mooi zien liggen. we zien in elk geval foto's online van de sterk verouderde (zeker weggewenste) installatie van Borsele online staan (op wikipedia). We zwijgen over wat we van Borsele vinden - die centrale staat er zeker nog tot 2034, dus daar hebben we nog tijd voor.

                            Wat zegt de wetgeving in Nederland? (want als goeie belg wil ik natuurlijk die wet van Verlinden omzeilen - ook al omwille van het gegeven dat ik dat mens vanwege haar woordenbrakerij en kwalitatief gebrekkige wetgeving - absoluut niet kan luchten. Dus voel ik de onweerstaanbare drang om binnen het wettelijke toegelatene - foto's te gaan maken vanop de nederlandse kant van de schelde van dit historisch industriëel erfgoed!).

                            Daar moet doemp bij zijn - dus ze moeten vollenbak werken (over de energiebevoorrading gaan we 't niet hebben - maar het is minstens even dramatisch als toen de 6 centrales uitlagen hier ten lande, ook al zit het probleem in Frankrijk). De damp uit de torens zal onze planning zeker niet verstoren.

                            Comment


                            • #15
                              Re: Verbod op fotografie van Kerncentrales

                              dan moeten ze er maar bomen rond zetten
                              Albums
                              Geluk moet je niet zoeken, geluk vindt jou.

                              Comment

                              Working...
                              X