Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Prijzen objectieven 2022

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Prijzen objectieven 2022

    In mijn geval Canon, maar ik veronderstel dat andere merken hetzelfde ervaren.

    Canon RF-objectieven waren gedurende het ganse jaar 2021 quasi onvindbaar.
    Dit jaar zijn ze opnieuw 'uitverkocht????' maar nu staat bvb de 24-105 f/4 plots ongeveer 25% duurder geprijsd.
    Ik vermoed dat ze straks weer op voorraad zullen zijn, maar dan aan een schandalig dure prijs.

    Ik doe dus voort met mijn 'oude' EF-objectieven, die het uitstekend doen op een R6-body mits gebruik van de adapter.
    Sorry Canon, maar ik doe niet mee met jullie manier van werken. Ik kocht jaarlijks een tweetal objectieven, maar dat is (voorlopig) voorbij.

    Ik hoop dat de adapter bij de andere merken ook zo vlot werkt
    Canon EOS R6 systeemcamera met RF 50 1.8 STM + RF 25-105 F/4 IS 'L' USM, + EF-RF-adapters en een paar heel goede EF 'L' objectieven

  • #2
    Re: Prijzen objectieven 2022

    Ze doen 't allemaal en is dit al enkele jaren aan de gang. Jammer voor ons, maar wel een beetje logisch vanuit commercieel standpunt. Met de nodige zorg hebben kwaliteitslenzen van oa Canon, ... een heel lange levensduur.
    Mvg Philip

    Comment


    • #3
      Re: Prijzen objectieven 2022

      Niet echt verantwoord, nu de betere smartphones heel correcte foto's kunnen maken, die voor de door jongeren meest gebruikte applicaties, heel goed werken. Zelfs vergroot zijn die beelden best goed.
      Als je bedenkt dat zo'n topklasse smartphone in een lagere prijsklasse zit dan een middenklasse objectief.
      En de prijs van die RF 24-105 was 14 dagen geleden 25% minder dan nu, alleen sinds begin 2021 nooit in voorraad geweest
      Canon EOS R6 systeemcamera met RF 50 1.8 STM + RF 25-105 F/4 IS 'L' USM, + EF-RF-adapters en een paar heel goede EF 'L' objectieven

      Comment


      • #4
        Re: Prijzen objectieven 2022

        Als je nog een beetje geduld hebt zal de prijs wederom dalen
        Was vorig jaar net hetzelfde, net achter/rond nieuwjaar gingen de prijzen omhoog, en in het voorjaar daalden deze weer heel veel, zelfs toen het goedkoopste sinds het uitkomen ervan
        Dus als je kan wachten, zeker doen

        grts
        Sieg
        Last edited by Sieg; 23 januari 2022, 21:14.
        Voor meer foto's ; www.sieg.be

        Comment


        • #5
          Re: Prijzen objectieven 2022

          Oorspronkelijk geplaatst door philippeDeli Bekijk bericht
          Niet echt verantwoord, nu de betere smartphones heel correcte foto's kunnen maken, die voor de door jongeren meest gebruikte applicaties, heel goed werken. Zelfs vergroot zijn die beelden best goed.
          Als je bedenkt dat zo'n topklasse smartphone in een lagere prijsklasse zit dan een middenklasse objectief.
          En de prijs van die RF 24-105 was 14 dagen geleden 25% minder dan nu, alleen sinds begin 2021 nooit in voorraad geweest
          U reikt het alternatief al aan. Dan gaat u toch over naar de smartphone fotografie.

          Comment


          • #6
            Re: Prijzen objectieven 2022

            Oorspronkelijk geplaatst door philippeDeli Bekijk bericht
            Niet echt verantwoord, nu de betere smartphones heel correcte foto's kunnen maken, die voor de door jongeren meest gebruikte applicaties, heel goed werken. Zelfs vergroot zijn die beelden best goed.
            Als je bedenkt dat zo'n topklasse smartphone in een lagere prijsklasse zit dan een middenklasse objectief.
            En de prijs van die RF 24-105 was 14 dagen geleden 25% minder dan nu, alleen sinds begin 2021 nooit in voorraad geweest
            Smartphones lijken mij maar een uiterlijk 3 à 5 jaar mee te gaan; mijn objectieven gaan toch wel iets langer mee...
            Minder glas dan vroeger, maar beter.

            Comment


            • #7
              Re: Prijzen objectieven 2022

              Wie nu nog met een echt fototoestel rondloopt doet dat omdat hij het beste resultaat wil, met een smartphone kan je niet alles.
              Die is dan ook geneigd om er meer geld aan te geven.

              Ik heb ook lang op de RF24-105 f:4 gewacht, en heb het opgelost met een RF24-240 f:4-6.3 en een tweedehands EF16-35 f:4 (wat een geluk als je de nieuwe prijs ziet ).
              De eerste is natuurlijk geen L-lens maar dat is alleen in de hoeken te zien, de tweede geeft me meer breedhoek en kwaliteit, maar is veel langer dan een RF zeker met de adapter (de prijs maakte echter veel goed).

              Voortgaand op de reviews van de RF100-400 en mijn ervaring met de soortgelijke RF24-240 verwacht ik dat er in de toekomst meer RF-lenzen met een goede prijs/kwaliteitsverhouding zullen komen. Door de korte registerafstand kunnen ze ook compacter gebouwd worden.
              Het is de bedoeling van Canon de klanten naar FF te brengen, nu de vroegere EF-S kopers naar een smartphone zijn overgeschakeld (op de Japanners na waar de M-serie veel verkocht wordt).

              Ik heb inderdaad enkele L-lenzen van meer dan 20 jaar oud (EF200 f:2.8 II, EF400 f:5.6) die nog zeer goed presteren op een R-body.
              Last edited by palombian; 25 januari 2022, 13:22.

              Comment


              • #8
                Re: Prijzen objectieven 2022

                Ik denk niet dat lenzen goedkoper worden. Integendeel.
                Het is niet te geloven wat er nu aan het gebeuren is qua prijzen.
                Maar elke medaille heeft twee zijdes.

                Dat wil ook zeggen dat je je hobby kan uitoefenen met een behoorlijke begininvestering maar op een waardevaste manier.
                Koop een lens van 400 euro, draag er zorg voor, gebruik ze vier jaar, verkoop ze voor 400 euro.

                Zolang je;
                1. in een populair camera-systeem zit
                2. dat zo future proof mogelijk is (ik zou stellen FF, je mag het oneens zijn hiermee )
                3. primes met populaire brandpuntsafstanden of de beste zooms
                4. in normale prijzen (vul zelf in wat normaal is)

                ... zal dat min of meer kloppen.

                PS: edit, ja die 400 euro binnen 4 jaar is niet gelijk aan de 400 euro dit jaar, inflatie... dus min of meer waardevast.
                | Lumix S1 | Lumix 24-105 | Sigma 35 2.0 | Sigma 90 2.8 | Sony Xperia 5 III | There are days where the act of seeing appears to be true happiness.

                Comment


                • #9
                  Re: Prijzen objectieven 2022

                  Als je EF L-lenzen tweedehands kocht kon je ze wel ongeveer aan dezelfde prijs kwijt indien nodig, maar een belegging is het niet.

                  Voor je het weet ben je aan het traden tussen oude en nieuwe versies (dwz zien dat je op tijd je oude rommel kwijtraakt).

                  Het klopt dat EF-S lenzen niet veel meer waard zijn, maar is dat zo erg na 15 jaar gebruik ?
                  (strikt genomen zou ik ze beter voor een appel en een ei wegdoen als ze daar toch maar liggen)

                  Wat is het belangrijkste, het plezier van een lens te hebben of de inventariswaarde ?
                  Bij mij gaat alles wat betaald is uit mijn vermogen.
                  Ook het huis waar ik in woon, want ik kan het niet verhuren en als ik het verkoop moet ik een ander kopen, enkel wanneer ik sterf hebben mijn kinderen er iets aan.

                  Comment


                  • #10
                    Re: Prijzen objectieven 2022

                    Je moet wel even de tijd nemen om rond te neuzen en dan komt je met wat geluk aantrekkelijke en soms tijdelijke aanbiedingen tegen. Ik bespaarde onlangs zo op twee gloednieuwe Nikon objectieven bij twee verschillende fysieke winkels 100 en 280 euro.
                    De tijd dat objectieven hun waarde blijven behouden ligt allang achter ons. In tegenstelling tot twintig jaar geleden komt men met steeds andere modellen waardoor de camera's hardware als softwarematig veranderen waaraan de objectieven worden aangepast.
                    Last edited by Binnenuit; 26 januari 2022, 11:34.

                    Comment


                    • #11
                      Re: Prijzen objectieven 2022

                      het nieuws al gelezen ? Canon en Nikon verhogen de prijzen van de lenzen. Ik denk vanaf eind maart. Sommige lenzen tot 18 procent duurder. Ik heb net een aantal lenzen die ik nooit gebruik van de hand gedaan ...had beter nog wat gewacht ...
                      Mvg Philip

                      Comment


                      • #12
                        Re: Prijzen objectieven 2022

                        Alles wordt duurder, ook grondstoffen. Het is dus niet verwonderlijk dat de prijzen stijgen.
                        Ik neem altijd de Nikon 80-200 f2.8 lens als referentie tegenover het inkomen.
                        In 1990 kostte een Nikon AF 80-200 f2.8 50.000 Bef (1250 euro), een gemiddeld maandloon was toen 1000 euro.
                        Dus globaal gezien ligt alles zowat in diezelfde lijn.
                        Minder glas dan vroeger, maar beter.

                        Comment


                        • #13
                          Re: Prijzen objectieven 2022

                          Oorspronkelijk geplaatst door Leopard Bekijk bericht
                          Alles wordt duurder, ook grondstoffen. Het is dus niet verwonderlijk dat de prijzen stijgen.
                          Ik neem altijd de Nikon 80-200 f2.8 lens als referentie tegenover het inkomen.
                          In 1990 kostte een Nikon AF 80-200 f2.8 50.000 Bef (1250 euro), een gemiddeld maandloon was toen 1000 euro.
                          Dus globaal gezien ligt alles zowat in diezelfde lijn.
                          In dezelfde lijn.... de nieuwste nikkor kost iets meer dan het dubbele
                          Kdenk dat zowieso duurder aan het worden is, ook zeker aan het tempo dat het veranderd
                          Natuurlijk ook nog niet erg veel tweedehands materiaal van het nieuwe mirrorless materiaal van nikon/canon

                          Verstuurd vanaf mijn SM-A515F met Tapatalk
                          portfolio en workshops:
                          https://www.bennybulke.com/

                          Comment


                          • #14
                            Re: Prijzen objectieven 2022

                            En wat hadden jullie gedacht van het gebrek aan chips in heel de wereld?
                            De schuldige en hoofdverantwoordelijke voor alle kwaad is COVID-19.
                            En wie zal dat allemaal betalen die schulden die de staat heeft betaald aan zelfstandigen, de gewone man op de straat, denk maar aan uw energiefactuur bijvoorbeeld.
                            Last edited by Red Falcon; 4 februari 2022, 10:31.
                            Canon 90D | Tamron 10 - 24mm | Canon 24 - 70mm L
                            Fujifilm X-T4 + SmallRig handgreep | Samyang 12mm f/2 | Fujinon XF 27mm f/2.8 | Fujinon 35mm f/1.4 | Fujinon XF 16-55mm f/2.8 R LM WR | Fringer EF-XF ProII | X-E2s.

                            Comment


                            • #15
                              Re: Prijzen objectieven 2022

                              Oorspronkelijk geplaatst door bulke41 Bekijk bericht
                              In dezelfde lijn.... de nieuwste nikkor kost iets meer dan het dubbele
                              Kdenk dat zowieso duurder aan het worden is, ook zeker aan het tempo dat het veranderd
                              Natuurlijk ook nog niet erg veel tweedehands materiaal van het nieuwe mirrorless materiaal van nikon/canon

                              Verstuurd vanaf mijn SM-A515F met Tapatalk
                              Als je goed leest dan zie je dat het loon toen rond de 1000 euro lag; ik denk toch dat de huidige lonen een stuk hoger liggen...
                              En voor dat geld krijg je vandaag: bereik vanaf 70 mm, nog betere optiek, razendsnelle AF, VR, compatibel met teleconverters, statiefring, zonnekap inclusief,...
                              Minder glas dan vroeger, maar beter.

                              Comment

                              Working...
                              X