Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Een keuze tussen sony of fuji

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Een keuze tussen sony of fuji

    Hallo, ik heb weinig ervaring in fotografie, ik heb wel eens een D3100 had.
    Met een budget van zo'n 1500 euro zit ik te twijfelen tussen een XS10 fuji of een Sony A7 mark II.
    Ik fotografeer het liefst landschappen, ik doe niet graag nabewerkingen op de pc, hou van de foto's jpeg recht uit de camera.
    Helpen jullie me de juiste keuze te maken. Zijn deze twee camera niet te ingewikkeld ? Vriendelijk bedankt.
    Nikon D3300

  • #2
    Re: Een keuze tussen sony of fuji

    Beste,

    Ik heb zelf o.a. een Sony A7II en Sony A7III.
    De beeldkwaliteit is bij beiden niet zo erg verschillend.
    De A7III heeft wat meer mogelijkheden en is zeker beter als het op snelheid aankomt.
    Belangrijk hierbij is dat de beide Sony's fullframe camera's zijn, en bij landschapsfotografie is dat toch wel een voordeel tegenover de Fuji (waarbij ik geen afbreuk doe aan de beeldkwaliteit vanFuji).

    Als ik er zelf op uittrek is de A7II nog steeds mijn meest gebruikte camera.
    Qua jpg recht uit de camera is de Fuji dan weer in het voordeel (zegt men), maar de Sony levert ook erg mooie beelden.

    Nu, als landschapsfotograaf levert fotograferen in RAW, en nabewerken naar je eigen smaak grote voordelen op.
    Landschappen vragen namelijk vaak om wat nabewerking, en dan heb je weer het voordeel van de fullframe Sony A7II.

    Het is maar wat jij belangrijk vindt ...

    Succes in je keuze,
    Jaja
    Voorzitter Belgiumdigital VZW - Sony A7III, Sony A7II, Nikon D500, D5300, Canon G5XMkI, Olympus E-M1MkII, allen met wat glaswerk ...
    Mijn webalbums: https://www.flickr.com/photos/jajabd/sets/ Mijn weblog: http://jajabd.wordpress.com

    Belgiumdigital: uw digitale thuishaven!

    Comment


    • #3
      Re: Een keuze tussen sony of fuji

      Ik neig toch wat naar de fuji maar als ik filmpjes zie op youtube ivm de autofocus lijkt me dit toch ingewikkeld.https://www.youtube.com/watch?v=GPVi34iW7TU
      Een goed boek of iemand met hetzelfde toestel die me wat kan uitleg geven (enkele uurtjes) zou me al goed vooruit helpen.
      Ivm focus, dus als je wil focussen heb je keuze uit 425 focus points, waarom zijn er zoveel, als je nu portret wil fotograferen stel ik scherp op de ogen, moet ik dan twee groene puntjes selecteren die scherp stellen op de ogen en is de rest dan van het gezicht iets minder scherp ? Je kan ook het rooster (groene scherpstelpunt) vergroten zodat gans het gezicht dan scherp is als ik het goed begrijp.
      En wat als je een landschap wil fotograferen, aangezien je keuze hebt uit 117 of 425 focuspunten stel je dan scherp op het ganse landschap (lichten dan die 117 punten op) ? Sorry veel vragen wat ik niet snap.
      Nikon D3300

      Comment


      • #4
        Re: Een keuze tussen sony of fuji

        Oorspronkelijk geplaatst door darky Bekijk bericht
        heb je keuze uit 425 focus points, waarom zijn er zoveel
        omdat wij dat willen
        Oorspronkelijk geplaatst door darky Bekijk bericht
        als je nu portret wil fotograferen stel ik scherp op de ogen, moet ik dan twee groene puntjes selecteren die scherp stellen op de ogen en is de rest dan van het gezicht iets minder scherp ? Je kan ook het rooster (groene scherpstelpunt) vergroten zodat gans het gezicht dan scherp is als ik het goed begrijp.
        Scherpstellen heeft niets met scherptediepte maken, je stelt scherp op het gedeelte wat jij absoluut scherp wil hebben en met het diafragma regel je hoeveel ervoor en erachter scherp gezien wordt.
        Oorspronkelijk geplaatst door darky Bekijk bericht
        En wat als je een landschap wil fotograferen, aangezien je keuze hebt uit 117 of 425 focuspunten stel je dan scherp op het ganse landschap (lichten dan die 117 punten op) ? Sorry veel vragen wat ik niet snap.
        Je kan niet scherpstellen op een gebied, alleen op één lijn(punt), verder zie hier boven.
        Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

        Comment


        • #5
          Re: Een keuze tussen sony of fuji

          Even terzijde : Als je budget een beetje rekbaar is ... er is nu een cashback en voor €1599 heb je de XT3 met 18-55mm lens.

          Bij Fuji kun je kiezen op welk oog focussen (dat zal bij Sony ook wel zo zijn). Er wordt steeds scherpgesteld op 1 oog en afhankelijk van je diafragma is enkel het oog of bijvoorbeeld heel het gezicht scherp.
          Voor landschapsfotografie kun je gerust 1 scherpstelpunt nemen en je diafragma (ik ga meestal voor ergens tussen f/8 en f/11) daarop aanpassen om de scherptediepte die je wil hebben te bereiken.

          De discussie rond full frame of aps-c is zo oud als de systemen zelf en voor mij irrelevant. Ook het aantal scherpstelpunten is zoiets waar mee uitgepakt wordt (net zoals megapixels), maar is in realiteit niet zo belangrijk - toch zeker niet voor landschapsfotografie. De Pentax K1 heeft er maar 33 ... werkt perfect.
          Sony, Fuji, Olympus, Canon, Nikon, Pentax allemaal goede merken.

          ps. Stap eens een goede fotowinkel binnen en vraag om de toestellen te zien en vast te houden.
          Last edited by philitalia; 23 januari 2022, 17:13.
          Mvg Philip

          Comment


          • #6
            Re: Een keuze tussen sony of fuji

            Ik heb zelf een Fuji X-T1 en een Fuji X-E2s.
            De X-T1 staat hier te koop omdat ik een X-T4 heb besteld en waarom heb ik een X-T4 besteld?
            Omdat ik al 5 Lenzen heb voor Fuji en onlangs nog een adapter gekocht heb om mijn Canon lenzen te gebruiken op mijn Fuji.
            Gelijk welke Fuji produceert kleurrijke en scherpe foto's, ben dus best tevreden over dit merk.
            Heb ook nog een Canon 90D met vier lenzen, maar dat is een ander verhaal.
            Canon 90D | Tamron 10 - 24mm | Canon 24 - 70mm L
            Fujifilm X-T4 + SmallRig handgreep | Samyang 12mm f/2 | Fujinon XF 27mm f/2.8 | Fujinon 35mm f/1.4 | Fujinon XF 16-55mm f/2.8 R LM WR | Fringer EF-XF ProII | X-E2s.

            Comment


            • #7
              Re: Een keuze tussen sony of fuji

              Jouw voorkeur naar een XS-10 is prima. jPeg's recht uit de camera zijn heel goed. Ik ben nog altijd niet overtuigd van de jPeg's die uit een Sony camera komen.. dus Sony = RAW = bewerking wat mij betreft.
              Een XS-10 met 16-80 f4 heb je voor 1500 euro en is volgens mij een betere keuze dan de X-T3 met 18-55 (voor jouw geval dan) maar voor mezelf zou ik eerder de X-T3 kiezen om een aantal redenen.
              Maar het is moeilijk of praktisch onmogelijk om een camera te kiezen voor iemand anders en zeker al op basis van weinig gegevens van jouw wensen of prioriteiten.
              Je zit wel goed wat Fujifilm betreft op vlak van lens keuze, dat op zich het beste APS systeem op de markt is.
              Ik heb zowat ervaring met bijna elke Fuji APS-c lens op een vijftal lenzen na. Dus als je vragen hebt daaromtrent .. stel ze maar..
              Canon R6 MKII , Canon RF 100-500 L, Canon RF 50 1.2 L, Canon , Canon RF 28 2.8

              Comment


              • #8
                Re: Een keuze tussen sony of fuji

                Nu, als landschapsfotograaf levert fotograferen in RAW, en nabewerken naar je eigen smaak grote voordelen op.
                Landschappen vragen namelijk vaak om wat nabewerking, en dan heb je weer het voordeel van de fullframe Sony A7II.
                en mee eens.
                grt,bouk.
                wie niet spreekt wordt niet gehoord, wie niet schrijft wordt niet gelezen.
                http://s281.photobucket.com/user/tut...0polder?sort=3
                https://www.facebook.com/profile.php?id=100008593234290

                Comment


                • #9
                  Re: Een keuze tussen sony of fuji

                  Mij maakt het niet uit welk toestel je kiest - ik heb geen enkel voordeel, maar ik zou er toch rekening mee houden dat de Sony A7 ii (een toestel uit 2014) uit productie is sinds vorig jaar. Hopelijk is dit "verrekend" in de prijs.

                  De Fuji XS10 heeft dan weer geen "weather sealing" ... in geval je gaat fotograferen in slechte weercondities.
                  Last edited by philitalia; 24 januari 2022, 13:27.
                  Mvg Philip

                  Comment


                  • #10
                    Re: Een keuze tussen sony of fuji

                    Ok, het toestel is uit productie, en dan?
                    De Sony A7 is sinds het verschijnen van de eerste versie altijd het beste toestel geweest.
                    Zelf heb ik ook met FF gewerkt, nl. Canon 5D en Canon 5D III.
                    Voor landschappen, portret en nog veel andere soorten fotografie waren dit uitstekende toestellen, alleen voor sportfotografie waren ze iets aan de trage kan.
                    Mocht ik nu herbeginnen met digifotografie dan kocht ik mij sofort een Sony A7III, een FF en je zet er zo gelijk welke analoge lens op mits een adapter want scherpstellen met de hand is een fluitje van een cent met een A7.
                    Canon 90D | Tamron 10 - 24mm | Canon 24 - 70mm L
                    Fujifilm X-T4 + SmallRig handgreep | Samyang 12mm f/2 | Fujinon XF 27mm f/2.8 | Fujinon 35mm f/1.4 | Fujinon XF 16-55mm f/2.8 R LM WR | Fringer EF-XF ProII | X-E2s.

                    Comment


                    • #11
                      Re: Een keuze tussen sony of fuji

                      "Ok, het toestel is uit productie, en dan?"

                      Het is naar mijn mening gewoon iets om mee in overweging te nemen. Alles hangt van de prijs af natuurlijk.
                      Mvg Philip

                      Comment


                      • #12
                        Re: Een keuze tussen sony of fuji

                        Zoals anderen al aangaven: aangezien je vooral aan landschappen denkt, lijkt die A7II (of III) me de logische keuze.

                        Verstuurd vanaf mijn SM-G973F met Tapatalk
                        "If you can't explain it simply, you don't understand it well enough." Albert Einstein

                        Comment


                        • #13
                          Re: Een keuze tussen sony of fuji

                          Oorspronkelijk geplaatst door hjanssen Bekijk bericht
                          omdat wij dat willen

                          Scherpstellen heeft niets met scherptediepte maken, je stelt scherp op het gedeelte wat jij absoluut scherp wil hebben en met het diafragma regel je hoeveel ervoor en erachter scherp gezien wordt.
                          Je kan niet scherpstellen op een gebied, alleen op één lijn(punt), verder zie hier boven.
                          Ok , oei ik moet nog veel leren precies. Zou er ergens een workshop bestaan specifiek voor fuji toestellen ?
                          Nikon D3300

                          Comment


                          • #14
                            Re: Een keuze tussen sony of fuji

                            Oorspronkelijk geplaatst door philitalia Bekijk bericht
                            Even terzijde : Als je budget een beetje rekbaar is ... er is nu een cashback en voor €1599 heb je de XT3 met 18-55mm lens.

                            Bij Fuji kun je kiezen op welk oog focussen (dat zal bij Sony ook wel zo zijn). Er wordt steeds scherpgesteld op 1 oog en afhankelijk van je diafragma is enkel het oog of bijvoorbeeld heel het gezicht scherp.
                            Voor landschapsfotografie kun je gerust 1 scherpstelpunt nemen en je diafragma (ik ga meestal voor ergens tussen f/8 en f/11) daarop aanpassen om de scherptediepte die je wil hebben te bereiken.

                            De discussie rond full frame of aps-c is zo oud als de systemen zelf en voor mij irrelevant. Ook het aantal scherpstelpunten is zoiets waar mee uitgepakt wordt (net zoals megapixels), maar is in realiteit niet zo belangrijk - toch zeker niet voor landschapsfotografie. De Pentax K1 heeft er maar 33 ... werkt perfect.
                            Sony, Fuji, Olympus, Canon, Nikon, Pentax allemaal goede merken.

                            ps. Stap eens een goede fotowinkel binnen en vraag om de toestellen te zien en vast te houden.
                            Zal ik zeker eens doen, maar de xt3 heeft geen Ibis. Alhoewel ik niet weet tot in hoeverre dit belangrijk is maar ik zal zeker de xt3 eens bekijken.
                            Nikon D3300

                            Comment


                            • #15
                              Re: Een keuze tussen sony of fuji

                              Oorspronkelijk geplaatst door bouk Bekijk bericht
                              Nu, als landschapsfotograaf levert fotograferen in RAW, en nabewerken naar je eigen smaak grote voordelen op.
                              Landschappen vragen namelijk vaak om wat nabewerking, en dan heb je weer het voordeel van de fullframe Sony A7II.
                              en mee eens.
                              grt,bouk.
                              Ja weet het maar al die programma's die er zijn en allemaal om te moeilijker, bijv photoshop kan je jaren voor naar school gaan. Noem mij eens het makkelijkste programma voor een leek ?
                              Ik wil zo min mogelijk tijd steken of liever geen in nabewerking. Liever een fotootje meer schieten dat de kans dan groter is dat er wel een betere bijzit. Ik denk ook zo van decennia geleden werd er toch ook niet nabewerkt en zijn er ook prachtige foto's genomen.
                              Nikon D3300

                              Comment

                              Working...
                              X