Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

welke computer

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • welke computer

    OK, mijn eerste aanschaf in de digitale fotografie wordt een computer.
    Ik ken er totaal niets van.
    Mijn huidige desktop is sowieso aan vervanging toe dus ik begin van het begin.

    1 - Ik wil dus een desktop.
    2 - Door me een beetje ingelezen te hebben zal het een Windows worden.
    3 - Het moet een pc worden die uiteraard voor fotografie gaat gebruikt worden maar ook voor alle andere dingen zoals surfen, films kijken, mailen enz enz. Dus alles behalve gamen.
    4 - Waarschijnlijk zal er een Eizo scherm bij komen. Welke weet ik niet.
    5 - Budget? Maximum 2000 euro? Mag uiteraard minder ook als het kan.
    6 - Zal Lightroom op moeten komen.
    7 - ook wil ik er een CD - DVD - speler in met redelijk goei geluid. Als dit zou kunnen en niet teveel gevraagd is.

    Een pc samen laten stellen lijkt mij de beste optie heb ik gelezen.

    Kan er iemand hier even opsommen wat ik zeker nodig zou moeten hebben zodat ik jaren verder kan?
    Indien er nog vragen zijn, vuur maar af.


    Alvast bedankt.
    Last edited by Canis; 14 januari 2022, 14:55.

  • #2
    Re: welke computer

    Je vindt hier, maar ook in andere subfora, verschillende topics met een soortgelijke vraag. Deze is erg recent: KLIK.
    BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sonoma 14.4) - iPhone XR (iOS 17.4) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.6)

    Comment


    • #3
      Re: welke computer

      Ja, die had ik daarstraks al gelezen maar de info vind ik zelf toch nog te moeilijk om daarmee zelf een pc samen te stellen. Zeker met mijn onervarenheid.

      Comment


      • #4
        Re: welke computer

        Dat zal moeilijk zijn met een budget van € 2.000.
        Een Eizo scherm en dan nog een nieuwe Pc.
        Als je de aankoop kunt spreiden zal het lukken met een budget van minstens € 3.500.
        Canon 90D | Tamron 10 - 24mm | Canon 24 - 70mm L
        Fujifilm X-T4 + SmallRig handgreep | Samyang 12mm f/2 | Fujinon XF 27mm f/2.8 | Fujinon 35mm f/1.4 | Fujinon XF 16-55mm f/2.8 R LM WR | Fringer EF-XF ProII | X-E2s.

        Comment


        • #5
          Re: welke computer

          Het scherm was niet in het vooropgestelde budget inbegrepen.
          Al is het wel een fors bedrag.

          Comment


          • #6
            Re: welke computer

            Oorspronkelijk geplaatst door Red Falcon Bekijk bericht
            Dat zal moeilijk zijn met een budget van € 2.000.
            Een Eizo scherm en dan nog een nieuwe Pc.
            Als je de aankoop kunt spreiden zal het lukken met een budget van minstens € 3.500.
            Het wordt inderdaad duurder.
            Mijn PC heeft 4 jaar geleden een kleine €1000 gekost (weliswaar zonder GPU maar oa een 8TB schijf van €300) en ik heb een basic wide gamut EIZO van een goede €500 (aanbieding).
            Net op de valreep geschikt voor WIN11, dus ik kan nog even voort. Die GPU kan er nog altijd bij.
            Maar ja, ik ben een zuinige mens.

            Comment


            • #7
              Re: welke computer

              Voor een Eizo scherm voor fotografie zal je +/- al rond of meer dan € 2.000 betalen.
              Er zijn echter alternatieven. Bijvoorbeeld bij Benq en meer bepaald deze: https://www.benq.eu/nl-nl/monitor/photographer.html
              Een voorbeeldje van hardware, niet HET van HET maar zeker en vast voldoende aan uw eisen:
              Intel® Core i7-12700K, 3,6 GHz (4,9 GHz Turbo Boost) socket 1700 processor€ 429,00 (Jekunt ook een i5 laten steken, is iets goedkoper maar heeft de helft minder kernen).
              Noctua NH-U12S chromax.black cpu-koeler€ 79,90
              Corsair 32 GB DDR4-3200 Kit werkgeheugen€ 119,90
              MSI GeForce GTX 1660 SUPER GAMING X 6G grafische kaart€ 649,00
              MSI PRO Z690-P DDR4, socket 1700 moederbord€ 209,90
              Corsair Obsidian 750D Airflow big tower behuizing€ 149,90
              Corsair RM650 (2021), 650 Watt voeding€ 102,90
              Totaalprijs€ 1.740,50

              De harde schijven moet je zelf kiezen.
              Op dat bord kunt ge als C schijf een M2 SSD nemen en de rest gewone HDD of gewone SSD, de keuze is aan u.
              Hoop dat u daarmee een idee hebt gekregen hoeveel die zaken kosten.
              Wat ik hier voorstel kunt bij Alternate laten maken voor weinig geld of je kunt alles zelf ineen steken als je dat aankunt of door een vriend, maar in uw plaats zou ik die bij hen laten assembleren omdat je dan OP ALLES garantie krijgt.
              In ieder geval veel suc6 gewenst.
              Canon 90D | Tamron 10 - 24mm | Canon 24 - 70mm L
              Fujifilm X-T4 + SmallRig handgreep | Samyang 12mm f/2 | Fujinon XF 27mm f/2.8 | Fujinon 35mm f/1.4 | Fujinon XF 16-55mm f/2.8 R LM WR | Fringer EF-XF ProII | X-E2s.

              Comment


              • #8
                Re: welke computer

                Alvast bedankt Red Falcon. Hier ben ik al iets mee. Als is het op dit moment nog chinees voor mij.
                Ik ga dat eens bekijken.

                En ik was nog vergeten te vermelden dat ik er ook graag een CD - DVD speler in zou willen met een redelijk goed geluid.

                Het budget mag opgetrokken worden naar rond de 4000 euro hoor. Maar dan wel graag met een scherm er bij inbegrepen.

                En bedankt voor de tip van Alternate.

                Comment


                • #9
                  Re: welke computer

                  @Red Falcon

                  Ik heb de configuratie gedaan bij Alternate.
                  Maar zou je me toch nog even kunnen helpen met de harde schijven? Want ook dat is chinees voor mij. Is dit de bedoeling?: CORSAIR SSD 4TB 3.5/3.0 MP400 V2 PCIE M.2 COR SSD ? Of is dit overkill? En hoeveel HD's moeten er nog in? Ik ken er echt niks van hoor.

                  Comment


                  • #10
                    Re: welke computer

                    Oorspronkelijk geplaatst door Red Falcon Bekijk bericht
                    Voor een Eizo scherm voor fotografie zal je +/- al rond of meer dan € 2.000 betalen.
                    Er zijn echter alternatieven. Bijvoorbeeld bij Benq en meer bepaald deze: https://www.benq.eu/nl-nl/monitor/photographer.html
                    Een voorbeeldje van hardware, niet HET van HET maar zeker en vast voldoende aan uw eisen:
                    Intel® Core i7-12700K, 3,6 GHz (4,9 GHz Turbo Boost) socket 1700 processor€ 429,00 (Jekunt ook een i5 laten steken, is iets goedkoper maar heeft de helft minder kernen).
                    Noctua NH-U12S chromax.black cpu-koeler€ 79,90
                    Corsair 32 GB DDR4-3200 Kit werkgeheugen€ 119,90
                    MSI GeForce GTX 1660 SUPER GAMING X 6G grafische kaart€ 649,00
                    MSI PRO Z690-P DDR4, socket 1700 moederbord€ 209,90
                    Corsair Obsidian 750D Airflow big tower behuizing€ 149,90
                    Corsair RM650 (2021), 650 Watt voeding€ 102,90
                    Totaalprijs€ 1.740,50

                    De harde schijven moet je zelf kiezen.
                    Op dat bord kunt ge als C schijf een M2 SSD nemen en de rest gewone HDD of gewone SSD, de keuze is aan u.
                    Hoop dat u daarmee een idee hebt gekregen hoeveel die zaken kosten.
                    Wat ik hier voorstel kunt bij Alternate laten maken voor weinig geld of je kunt alles zelf ineen steken als je dat aankunt of door een vriend, maar in uw plaats zou ik die bij hen laten assembleren omdat je dan OP ALLES garantie krijgt.
                    In ieder geval veel suc6 gewenst.
                    Je bedoelt waarschijnlijk meer dan voldoende hé Luc
                    Die samenstelling is al een hele mooie pc waar zo goed als alles al mee kunt doen zonder problemen

                    Als tip kan ik wel meegeven dat je ook bij EIZO schermen dezelfde prijsklasse kunt krijgen als degene die je hier linkt naar Dell
                    je hebt hele goede EIZO schermen vanaf een 800€, als amateurfotograaf meer dan voldoende, bvb de CS Coloredge lijn is heel goed en vooral heel betaalbaar
                    En je hebt uiteraard de topschermen van enkele duizenden euro's, maar dan moet je al weten wat je doet
                    Het is niet omdat je een EIZO scherm koopt van enkele duizenden euro's dat je het ook op een juiste manier kunt aansturen !

                    grts
                    Sieg
                    Voor meer foto's ; www.sieg.be

                    Comment


                    • #11
                      Re: welke computer

                      Geen Dell Sieg, die slikken veel teveel energie maar deze, een Benq voor € 799 99% Adobe RGB deze dus: https://www.benq.eu/nl-nl/monitor/ph...er/sw270c.html
                      Inderdaad een goede kalibratie is essentieel voor gelijk welk scherm.
                      Canon 90D | Tamron 10 - 24mm | Canon 24 - 70mm L
                      Fujifilm X-T4 + SmallRig handgreep | Samyang 12mm f/2 | Fujinon XF 27mm f/2.8 | Fujinon 35mm f/1.4 | Fujinon XF 16-55mm f/2.8 R LM WR | Fringer EF-XF ProII | X-E2s.

                      Comment


                      • #12
                        Re: welke computer

                        Alweer bedankt voor de info mannen.

                        Comment


                        • #13
                          Re: welke computer

                          Oorspronkelijk geplaatst door Red Falcon Bekijk bericht
                          Geen Dell Sieg, die slikken veel teveel energie maar deze, een Benq voor € 799 99% Adobe RGB deze dus: https://www.benq.eu/nl-nl/monitor/ph...er/sw270c.html
                          Inderdaad een goede kalibratie is essentieel voor gelijk welk scherm.
                          Ik bedoelde Benq Luc maar schreef Dell, tjah nog wat last van de verdoving denk ik (operatie gehad donderdag)

                          grts
                          Sieg
                          Voor meer foto's ; www.sieg.be

                          Comment

                          Working...
                          X