Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Leica Q2

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Leica Q2

    Ik had al op Chit-Chat aangegeven dat ik overwoog om mijn DSLR en glas van de hand te doen,
    en te gaan voor een toestel dat voldoet aan waar ik momenteel het meeste aandacht voor heb: straatfotografie, travel ...
    en dan kom ik uit bij de Leica Q2 ( ook al is dat ver weg van een body met wisselbare lenzen - waar ik momenteel niks meer mee doe ).
    Iemand ervaring met dit toestel?
    embee ::: nikon stuff

  • #2
    Re: Leica Q2

    Hoi,

    Ik heb een Q2 en ben daar zeer tevreden over.
    De lens is een van de beste die ik ooit gehad heb. Je kan digitaal croppen op het toestel naar 35, 50 en 75 mm. Bij die twee laatste verlies je wel heel wat pixels, maar met de recente Lightroom mogelijkheden (enhance voor upsizing) laat ik me daardoor niet tegenhouden.

    Beeldkwaliteit is ook super - op de DXO website staat interessante data over de tests die ze hiermee gedaan hebben.

    De sluiter is nagenoeg niet te horen, dus ideaal voor straatfotografie.

    Grtz., H.
    ----------------
    Mijn portfolio

    Comment


    • #3
      Re: Leica Q2

      Als je lr gebruikt, waarom zou je dan kroppen in de camera. Wat weggekropt is weg en soms zie je dingen later pas en je kan kroppen op elke 'brandpuntslengte'.
      Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

      Comment


      • #4
        Re: Leica Q2

        Ik denk dat je nog geen praktische ervaring hebt met de camera ;-)

        In camera crops op de Q2 croppen de pixels van de opname niet weg in rawformaat, maar komen binnen in Lightroom als een crop die je nog altijd kan ongedaan maken. In camera crop is super handig als je met “meer intentie” een beeld wil maken (= previsualisatie van de foto).
        ----------------
        Mijn portfolio

        Comment


        • #5
          Re: Leica Q2

          ikzelf werk met een fujifilm x100v in vergelijk,
          veel mindere prijs en nog compacter
          maar eerlijk is eerlijk mocht ik die kunnen ruilen voor de q2 zou ik niet twijfelen (doe ik ooit nog wel)

          want bij de fuji mis ik toch vaak de fullframe kwaliteiten en geen vibratiereductie heb ik ook soms weleens last van
          het enige wat mist bij die leica in mijn ogen is een kantelbaar scherm maar daar zal leica nog niet te vlug aan beginnen me dunkt

          en dan is er nog.... de leica Q2 monochrome
          portfolio en workshops:
          https://www.bennybulke.com/

          Comment


          • #6
            Re: Leica Q2

            Oorspronkelijk geplaatst door bulke41 Bekijk bericht

            en dan is er nog.... de leica Q2 monochrome
            voor jouw fotografie is dat een droomtoestel
            bedankt om te kijken of te reageren, frans !

            Comment


            • #7
              Re: Leica Q2

              Oorspronkelijk geplaatst door Frakske Bekijk bericht
              voor jouw fotografie is dat een droomtoestel
              zeker weten, maar kan dat gewoon financieel nog niet verantwoorden,
              ook vooral omdat ik voor bepaalde opdrachten een body nodig heb die kleur én zwart wit registreerd...
              het 2de 'probleem' is dat er maar 1 geheugendrager in kan, shooten in back up kan niet....
              gelukkig is de leica m11 net verkondigd en die heeft intern een 2de geheugendrager gelukkig,
              hopelijk word de leica q3 ook zo uitgevoerd!
              portfolio en workshops:
              https://www.bennybulke.com/

              Comment


              • #8
                Re: Leica Q2

                Oorspronkelijk geplaatst door hjanssen Bekijk bericht
                Als je lr gebruikt, waarom zou je dan kroppen in de camera. Wat weggekropt is weg en soms zie je dingen later pas en je kan kroppen op elke 'brandpuntslengte'.
                Als je start van een bepaald brandpunt (ook al verkeerd uitgedrukt) beter gezegd andere beeldhoek, dan start je ook met die beeldhoek om je compositie te maken.
                Croppen/Uitsnijden en Compositie is helemaal iets anders.
                Trouwens het betreft hier alleen maar in camera jpegs. Je Raw file blijft volledig.
                De Q2 heeft een sneltoets om die beeldhoeken direct aan te spreken. Het blijft natuurlijk wel een 28mm met die bijhorende DOF van een 28 1.7 en vertekening van een 28mm.
                Last edited by Funcky; 16 januari 2022, 12:37.
                Canon R6 MKII , Canon RF 100-500 L, Canon RF 50 1.2 L, Canon , Canon RF 28 2.8

                Comment


                • #9
                  Re: Leica Q2

                  @ Frakske
                  Volledig mee eens.
                  Bulke is een zeer inspirerend en indrukwekkende fotograaf.
                  Zeer grote fan van zijn werk.
                  Canon R6 MKII , Canon RF 100-500 L, Canon RF 50 1.2 L, Canon , Canon RF 28 2.8

                  Comment


                  • #10
                    Re: Leica Q2

                    Q3 in de pijplijn: https://photorumors.com/2022/01/16/l...leaked-online/
                    Minder glas dan vroeger, maar beter.

                    Comment


                    • #11
                      Re: Leica Q2

                      Oorspronkelijk geplaatst door Funcky Bekijk bericht
                      @ Frakske
                      Volledig mee eens.
                      Bulke is een zeer inspirerend en indrukwekkende fotograaf.
                      Zeer grote fan van zijn werk.
                      Bedankt funcky, echt leuk om horen!
                      En ja die leica q3 indien met tiltscreen en zelfde specs als m11 word waauw, maar ook van prijs uitt

                      Verstuurd vanaf mijn SM-A515F met Tapatalk
                      portfolio en workshops:
                      https://www.bennybulke.com/

                      Comment

                      Working...
                      X