Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Peugeot 307 : systeme defaillant electrique - alternator?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Peugeot 307 : systeme defaillant electrique - alternator?

    Kreeg 2d geleden deze foutmelding, dacht even zo laten, vertrok vandaag, ruitenwissers trager, plots stilgevallen op de parking vd supermarkt. Stuurbekrachtiging uit en zeer zwaar stuur, dashboard lichtjes branden nog, lichten en ruitenwissers gaan ook nog. Maakt totaal geen geluid meer bij het starten. Batterij is nog relatief nieuw, zo'n 5j geleden bij midas gekocht. Kan nket dat die plots niet meer werk.

    Zal aan de alternator liggen zeker, kost 200-300 eur voor een Peugeot 307 zeker, is dit snel vervangen?

    Morgen komt garagist, zal ik mij moeten laten takelen, want kost veel zeker. Zal es vragen als hij dit niet op de parking vd supermarkt kan vervangen :-)

    Heb ook alle zekeringen uitgetrokken maar niets doorbrand. Een alternator is dus als een batterijlader, als die stuk is wordt je batterij niet meer opgeladen. Ben vorig weekeend nog maar naar de opaalkust geweest, dacht goed bijgeladen.

    Nog mensen dit tegengekomen of tips?


  • #2
    Re: Peugeot 307 : systeme defaillant electrique - alternator?

    Goh, batterij ineens stuk..... geloof me, dat kan echt wel.....ook tegen gekomen.
    Een rit van 50 km achter de rug, thuis gekomen, 's morgens willen vertrekken..... niks meer. Startkabels gebruikt, toerke gedaan, ik dacht, ok, 't zal nu wel in orde zijn..... ik leg de wagen stil en probeer opnieuw te starten..... niks meer. Ik dacht ook eerst de alternator maar achteraf bleek het dus gewoon de batterij die het van het ene moment op het andere begeven had volgens de garage. Batterij was ook ongeveer 5 jaar oud, van volkswagen zelf....nieuwe gestoken en probleem was opgelost, ondertussen al een jaar geleden, geen problemen meer gehad.
    There is no such thing in anyone's life as an unimportant day. / Alexander Woollcott
    A diplomat is a man who always remembers a woman's birthday but never remembers her age.
    Contra principia negantem disputari non potest. BD Lidnummer : BD0394BE

    Comment


    • #3
      Peugeot 307 : systeme defaillant electrique - alternator?

      Denk toch dat de situatie iets anders is … Francis kon niet meer starten door platte batterij, maar hier valt die blijkbaar al rijdend stil.
      Kan uiteraard beide kanten uit.
      Best gewoon afwachten wat garagist zegt en hopelijk probeert hij niet vooral zijn zakken goed te vullen. [emoji6]
      Canon EOS Digital
      BD0479BE

      Comment


      • #4
        Re: Peugeot 307 : systeme defaillant electrique - alternator?

        Oorspronkelijk geplaatst door VerSeg Bekijk bericht
        Denk toch dat de situatie iets anders is … Francis kon niet meer starten door platte batterij, maar hier valt die blijkbaar al rijdend stil.
        Waarschijnlijk heb je gelijk Freddy, al rijdend ineens die dingen ondervinden zou best wel iets heel anders kunnen zijn ...
        There is no such thing in anyone's life as an unimportant day. / Alexander Woollcott
        A diplomat is a man who always remembers a woman's birthday but never remembers her age.
        Contra principia negantem disputari non potest. BD Lidnummer : BD0394BE

        Comment


        • #5
          Re: Peugeot 307 : systeme defaillant electrique - alternator?

          Accupolen even nazien of deze goed vast zitten en zuiver zijn is al een eerste controlepunt. Batterij kan de geest gegeven hebben zelf al tweemaal meegemaakt bij minder dan 4 jaar oud en amper al bij 40000 km.

          Comment


          • #6
            Re: Peugeot 307 : systeme defaillant electrique - alternator?

            Als die foutmelding aangeeft dat de alternator niet werkt, dan kan je nog rijden tot de accuspanning te laag wordt.
            De elektrische stuurbekrachtiging trekt veel stroom, en het is best mogelijk dat de auto dan uiteindelijk stil valt terwijl je aan het stuur draait.

            Normaalgezien levert de alternator voldoende stroom, maar bij piekbelastingen zal er toch nog stroom vanuit de accu nodig zijn.
            Als de accu defect is, en de alternator werkt nog wel, dan kan de auto daardoor ook stilvallen (zeker als het toerental op dat ogenblik laag is).
            Een slechte verbinding aan de accu, of ergens aan de massakabel kan er ook voor zorgen dat de auto plots stilvalt.

            Om een juiste diagnose te maken van hieruit, met alleen de bovenstaande uitleg, dat is niet mogelijk, we kunnen alleen maar gokken, want er zijn meerdere oorzaken mogelijk waardoor de auto stilvalt.

            De lichten branden nog, gaan die uit als je probeert te starten?
            Als dat zo is, dan wijst dat op een lege accu, of een slechte elektrische verbinding
            Door die slechte verbinding is het ook mogelijk dat de accu niet goed geladen wordt (bij sommige auto's is het mogelijk dat de koplampen altijd uitgeschakeld worden tijdens het starten, dat was vroeger zo bij een Saab 99 en 900 maar ik denk niet dat dat bij de meeste auto's zo is).

            De beste oplossing is proberen om de auto te starten met een accu die perfect werkt, en dan kan de spanning worden gemeten om te zien of de alternator werkt (spanning meten met alle verbruikers ingeschakeld, dan weet je meteen of de alternator de maximale stroom kan leveren, de spanning zou dan zeker niet onder de 14V mogen zakken terwijl de motor draait).
            Maar ook hier kan er weer een slechte verbinding zitten tussen de alternator en de accu, dat moet eerst gecontroleerd worden vooraleer er beslist wordt om de alternator te vervangen.

            Hoeveel werkuren er nodig zijn om een alternator te vervangen, dat hangt af van waar ze die ergens hebben verstopt, en of die ergens gemakkelijk te bereiken is zonder dat er eerst een heleboel andere onderdelen moeten worden verwijderd vooraleer de garagist er bij komt.
            Vroeger kon je daar bij de meeste auto's heel gemakkelijk bij, tegenwoordig is dat meestal een heel andere zaak.

            Als alleen de accu defect is, dan kan die ter plaatse worden vervangen, en als de alternator toch defect is, dan kan je met een geladen accu misschien tot in de garage geraken als de afstand niet te groot is.
            Last edited by Black B@ndit; 7 januari 2022, 22:26.
            http://barthuysmans.smugmug.com/
            BD0338BE

            Comment


            • #7
              Re: Peugeot 307 : systeme defaillant electrique - alternator?

              Dat stuk tussen de voorste en achterste nummerplaat vervangen is toch simpel.

              Comment


              • #8
                Re: Peugeot 307 : systeme defaillant electrique - alternator?

                Oorspronkelijk geplaatst door Black B@ndit Bekijk bericht
                Als die foutmelding aangeeft dat de alternator niet werkt, dan kan je nog rijden tot de accuspanning te laag wordt.
                De elektrische stuurbekrachtiging trekt veel stroom, en het is best mogelijk dat de auto dan uiteindelijk stil valt terwijl je aan het stuur draait.

                Normaalgezien levert de alternator voldoende stroom, maar bij piekbelastingen zal er toch nog stroom vanuit de accu nodig zijn.
                Als de accu defect is, en de alternator werkt nog wel, dan kan de auto daardoor ook stilvallen (zeker als het toerental op dat ogenblik laag is).
                Of de foutmelding er alternator bijgezet heeft dat is niet zo duidelijk, enige woord dat gescheiden staat en in een andere taal (tenzij typfout) gevolgd door een vraagteken lijkt me eerder een vraag van TS … maar inderdaad een gok. [emoji6]

                Als de batterij los komt, dan kan de batterij ook niet veel meer geven.
                Idem als ze stuk is en afhankelijk van het soort defect kan die ook de spanning naar beneden trekken zodat andere zaken niet (correct) meer werken.
                Het kan ook elders liggen zoals beschadigde of losgekomen bekabeling, slecht contact aan de (hoofd)zekering, …

                Men kan inderdaad enkel met de uitleg dat tot nu toe beschikbaar is niets uitsluiten.
                Canon EOS Digital
                BD0479BE

                Comment


                • #9
                  Re: Peugeot 307 : systeme defaillant electrique - alternator?

                  Oorspronkelijk geplaatst door demeyereg Bekijk bericht
                  Dat stuk tussen de voorste en achterste nummerplaat vervangen is toch simpel.
                  Ja, ook wie het moet bedienen zeker? [emoji23]
                  Canon EOS Digital
                  BD0479BE

                  Comment


                  • #10
                    Re: Peugeot 307 : systeme defaillant electrique - alternator?

                    Normaal gaat een alternator zelf niet meteen stuk, ik zou denken aan de diodeplaat. Kan in een recordtijd je batterij leeg trekken (heb het meegemaakt).

                    Comment


                    • #11
                      Re: Peugeot 307 : systeme defaillant electrique - alternator?

                      Oorspronkelijk geplaatst door opapol Bekijk bericht
                      Normaal gaat een alternator zelf niet meteen stuk, ik zou denken aan de diodeplaat. Kan in een recordtijd je batterij leeg trekken (heb het meegemaakt).
                      Het kunnen ook de koolborstels zijn die versleten zijn.
                      Bij een Bosch alternator waren die vroeger heel gemakkelijk te vervangen, het was een module met de koolborstels + de spanningsregelaar (ik weet niet of dat nu nog mogelijk is bij een recentere alternator).
                      Die heb ik ooit vervangen (dat was bij de alternator van een Saab 99).
                      Ik heb ooit ook de lagers vervangen van een alternator.
                      Dat was veel goedkoper dan een gereviseerde alternator, hier vlakbij is er een bedrijf waar ze heel wat lagers op voorraad hebben, daardoor hebben we die auto heel snel kunnen repareren (het was niet mijn eigen auto, die was van een van mijn broers).

                      In de garage zetten ze er wel een nieuwe (of gereviseerde) alternator in; daar halen ze de alternator niet uit elkaar om er onderdelen in te vervangen.
                      http://barthuysmans.smugmug.com/
                      BD0338BE

                      Comment


                      • #12
                        Re: Peugeot 307 : systeme defaillant electrique - alternator?

                        Na een week zal KevinVdd zijn wagen wel al weg zijn van die parking, misschien weet hij ook al wat het was … als we daar ooit nog iets van mogen vernemen tenminste.
                        Canon EOS Digital
                        BD0479BE

                        Comment


                        • #13
                          Re: Peugeot 307 : systeme defaillant electrique - alternator?

                          Oorspronkelijk geplaatst door Black B@ndit Bekijk bericht
                          Het kunnen ook de koolborstels zijn die versleten zijn.
                          Bij een Bosch alternator waren die vroeger heel gemakkelijk te vervangen, het was een module met de koolborstels + de spanningsregelaar (ik weet niet of dat nu nog mogelijk is bij een recentere alternator).
                          Die heb ik ooit vervangen (dat was bij de alternator van een Saab 99).
                          Ik heb ooit ook de lagers vervangen van een alternator.
                          Dat was veel goedkoper dan een gereviseerde alternator, hier vlakbij is er een bedrijf waar ze heel wat lagers op voorraad hebben, daardoor hebben we die auto heel snel kunnen repareren (het was niet mijn eigen auto, die was van een van mijn broers).

                          In de garage zetten ze er wel een nieuwe (of gereviseerde) alternator in; daar halen ze de alternator niet uit elkaar om er onderdelen in te vervangen.
                          Ik heb nog zelf een kapotte diode vervangen bij een Renault R25, het madammeke had het niet zo breed, vandaar. Maar dat Bosch systeem was echt wel simpel en goed, twee boutjes en klaar (als je er tenminste met manieren bij kon), je kon zelfs setjes van aparte kooltjes verkrijgen daarvoor...
                          In dit geval zou ik niet denken aan koolborstelslijtage, meestal kondigt zich dat al een tijd aan (flikkerend laadlampje).
                          Maar wat je zegt over garages klopt : het werk van de meesten beperkt zich tot losnemen, naar een Bosch dienst brengen en terug monteren. Ik heb zeer veel vertrouwen in de service van Herbert Ide in Pittem, zij weten waarover ze praten.

                          Comment


                          • #14
                            Peugeot 307 : systeme defaillant electrique - alternator?

                            Oorspronkelijk geplaatst door Black B@ndit Bekijk bericht
                            Het kunnen ook de koolborstels zijn die versleten zijn.
                            Bij een Bosch alternator waren die vroeger heel gemakkelijk te vervangen, het was een module met de koolborstels + de spanningsregelaar (ik weet niet of dat nu nog mogelijk is bij een recentere alternator).
                            Is bij de meeste auto’s nog net hetzelfde Bart.
                            Maar voor ik bij Philips ging werken heb ik enkele
                            jaren het onderhoud van de heftrucs bij Vandemoortele oliefabrieken gedaan.
                            Daar zaten er van de ongeveer 60 heftrucs een tiental
                            tussen op diesel (meest VW 1500 en 1600 motoren)
                            en ik moet zeggen dat ik in al die tijd denk ik maar twee
                            een alternator heb moeten herstellen, waren ook Bosch alternatoren,
                            en die draaiden jaren aan een stuk drie ploegen,
                            als de sleepringen mooi centrisch draaien, kunnen
                            die koolbosteltjes jaren mee, de diodes zijn meestal
                            het zwakke punt, maar ook dat is zeer afhankelijk
                            van het gevraagde vermogen van een alternator,
                            bij een heftruck is dat zeer miniem, omdat deze eigenlijk
                            veel minder van de batterij vraagt dan bv. een auto
                            buiten de starter en een paar lichten zit daar weinig
                            12 volt elektrisch gestuurde rommel in.
                            De diodeplaat kapot was dan ook twee keer gelinkt
                            aan een kapotte kortgesloten batteeenenergiebesparingrij.
                            Herstellen van een alternator is relatief simpel, ik perste
                            daar gewoon nieuwe diodes in, waren dezelfde als in
                            de gelijkrichters in de laders van onze elektrische heftrucs,
                            ondertussen natuurlijk ook koolborsteltjes en lagers vervangen.
                            Wat tegenwoordig stukken beter is, is dat er nu geen V riemen
                            meer gebruikt worden, maar ribbenbanden, Optibelt en Gates
                            gaven hier in veel gevallen een energie besparing aan van
                            10 á 12% meen ik, wat dus een zeer groot verschil maakt
                            op de thermische en kracht belasting op de lagers van een
                            alternator, want als deze beginnen te slijten, is dat ook in het
                            nadeel van de koolborsteltjes.
                            Kortom, een alternator reviseren is meer montage en kuis werk dan
                            de herstelling inhoud, voor die hersteldiensten een mooie
                            verdienste denk ik, voor wie over een deftige wisselstukken
                            wasmachine beschikt, een werkje van 30 minuten en
                            ziet er als nieuw uit, sticker er op en klaar als revisie alternator.
                            Zelfde verhaal met een turbo, hier in Gits zit Turbo’s Hoet.
                            Die mannen hebben daar gemiddeld geen uur werk aan,
                            demonteren, in de wasmachine, lagers en as vervangen
                            en meestal is dat alles, weinig of nooit iets aan de turbine
                            schroefjes zelf.
                            Last edited by Guest42; 15 januari 2022, 06:34.

                            Comment


                            • #15
                              Re: Peugeot 307 : systeme defaillant electrique - alternator?

                              Heb je enig idee wat Hoet vraagt voor een revisieturbo van pakweg een Toyota Hilux ?

                              Comment

                              Working...
                              X