Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Details van foto's (type fototoestel, brandpuntafstand,... ) "snel" kunnen bekijken

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Details van foto's (type fototoestel, brandpuntafstand,... ) "snel" kunnen bekijken

    Bij sommige foto's hier op het forum ben ik wel eens benieuwd naar wat meer details
    (zoals dus fototoestel, brandpuntafstand, ISO, ....).

    Is er een snelle manier om die gegevens op te roepen ?
    Ik zit dus meestal te surfen op mijn thuiscomputer/desktop of de laptop (dus niet met een iPhone, tablet, e.d. waarmee het
    misschien makkelijker kan... geen idee...).

    Rechts-klikken gaat natuurlijk wel om foto op te slaan en daarna de details op te roepen, maar dat is vrij omslachtig.
    Of kan ik ook eraan via de inspecteren functie ?
    Of een of andere toets-combinatie ???

    Thanks...

  • #2
    Re: Details van foto's (type fototoestel, brandpuntafstand,... ) "snel" kunnen bekijk

    Ik weet niet of die nog bestaat. Maar vroeger was er een plugin beschikbaar voor firefox waarmee de exif data van een foto geprojecteerd werd boven fotos in je browser.
    Geen idee hoe de plugin noemde en of die nog bestaat.

    Sowieso moeten de fotos opgeladen worden naar het net met exif data in. En de hosting mag de exif data niet wegnemen natuurlijk.

    Comment


    • #3
      Re: Details van foto's (type fototoestel, brandpuntafstand,... ) "snel" kunnen bekijk

      m.a.w. even op het net zoeken: exif viewer extension for "edge / chrome / firefox"

      Comment


      • #4
        Re: Details van foto's (type fototoestel, brandpuntafstand,... ) "snel" kunnen bekijk

        Belangrijkste vraag met welke browser werk je ?
        En inderdaad gewoon zoeken naar een exif plugin

        De tip van buurmanbert is ook een hele goede, ik meen me te herinneren dat die plugin Exify noemt voor gebruik in Firefox
        Als je dan met de muisaanwijzer over de foto gaat krijg je een overlay te zien met de belangrijkste instellingen

        grts
        Sieg
        Voor meer foto's ; www.sieg.be

        Comment


        • #5
          Re: Details van foto's (type fototoestel, brandpuntafstand,... ) "snel" kunnen bekijk

          Oorspronkelijk geplaatst door buurmanBert Bekijk bericht
          ...

          Sowieso moeten de fotos opgeladen worden naar het net met exif data in. En de hosting mag de exif data niet wegnemen natuurlijk.
          Flickr, bijvoorbeeld, nogal een courante host hier, zal de exifdata strippen bij het posten. Maar als je de link volgt naar de hosting site, vind je snel de exif terug. Bij andere hosts is het dan weer anders...
          BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sonoma 14.4) - iPhone XR (iOS 17.4) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.6)

          Comment


          • #6
            Re: Details van foto's (type fototoestel, brandpuntafstand,... ) "snel" kunnen bekijk

            Oorspronkelijk geplaatst door Sieg Bekijk bericht
            Belangrijkste vraag met welke browser werk je ?
            En inderdaad gewoon zoeken naar een exif plugin

            De tip van buurmanbert is ook een hele goede, ik meen me te herinneren dat die plugin Exify noemt voor gebruik in Firefox
            Als je dan met de muisaanwijzer over de foto gaat krijg je een overlay te zien met de belangrijkste instellingen

            grts
            Sieg
            Een plug-in is idd een courante oplossing. Ik gebruik zowel Chrome als Firefox (Chrome is een oude gewoonte... Firefox als Chrome het weer eens laat afweten...)

            Comment


            • #7
              Re: Details van foto's (type fototoestel, brandpuntafstand,... ) "snel" kunnen bekijk

              Idd. dat bij een aantal hosts een omweg moet maken
              Het zou handig zijn moest het gewoon bij de originele post hier staan

              Comment


              • #8
                Re: Details van foto's (type fototoestel, brandpuntafstand,... ) "snel" kunnen bekijk

                Ondertussen een plug-in geïnstalleerd (al ben ik geen fan van plug-ins).

                Ik zie nogal vaak de code "R5" staan, dat moet een of andere foutcode zijn

                Comment


                • #9
                  Re: Details van foto's (type fototoestel, brandpuntafstand,... ) "snel" kunnen bekijk

                  Op Mac heb ik beneden in mijn Dock de app Image Exif Viewer staan, uit de AppStore, maar blijkbaar niet meer te vinden...



                  Nochtans heel gemakkelijk in het gebruik, en je kunt zelfs een afbeelding uit onze Fotohoek gewoon 'verslepen' naar het icoontje van IEV in de Dock. Nu, zoals ik boven al schrijf (en anderen evengoed): een aantal hosts strippen zelf de exif.
                  BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sonoma 14.4) - iPhone XR (iOS 17.4) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.6)

                  Comment


                  • #10
                    Re: Details van foto's (type fototoestel, brandpuntafstand,... ) "snel" kunnen bekijk

                    Heb net Exify aan Firefox 95.0.2 toegevoegd en die laat de exif data zien, d.w.z. bij de één wel en bij de ander niet
                    Last edited by Sjobyl; 30 december 2021, 16:01.

                    Comment


                    • #11
                      Re: Details van foto's (type fototoestel, brandpuntafstand,... ) "snel" kunnen bekijk

                      Het klopt. Bij de ene zie je de exif data en bij de andere niet.
                      Zelf publiceer ik de exif data ook nooit. Wel mijn copyright en contact info.
                      De reden is dat een foto niet staat op die informatie. Een goed aanschouwer kan die data bij benadering zelf achterhalen.
                      Maar eigenlijk is die weinig doorslaggevend.
                      Vroeger in het analoog tijdperk was die data zelf niet bestaande. Toch erg veel goede fotos gemaakt in die tijd. Nooit iemand dat er wakker van lag.
                      De informatie is trouwens maar zeer beperkt.
                      Zo kan je bij complexe flitsopstellingen helemaal niet achterhalen uit de exif hoe de opstelling was.

                      Comment


                      • #12
                        Re: Details van foto's (type fototoestel, brandpuntafstand,... ) "snel" kunnen bekijk

                        Hoe een foto "staat" is bij mij totaal onafhankelijk van het gebruikte materiaal, technieken, enzz
                        Is puur een aanvoelen, een bepaalde emotie losweken, enz
                        Gebruikt toestel x of y speelt daarbij totaal geen rol.
                        Ik ga een foto niet minder goed of slecht vinden omdat hij gemaakt is met een R5 ipv een 550D....

                        Ik zou het gewoon als beginner een interessant gegeven vinden

                        Hoe vaak vraagt men hier niet naar advies over een nieuwe/andere camera of lens ?
                        Daar wordt dan nogal gezegd : kijk eens op de website van deze of gene, veel foto's gemaakt met
                        toestel x of y.

                        Of, in de commentaren gaat het dan juist weer wel over de technische aspecten (nabewerking, set-up, enz
                        zijn voor mij evengoed technische hulpmiddelen als de camera en/of lens).

                        Comment


                        • #13
                          Re: Details van foto's (type fototoestel, brandpuntafstand,... ) "snel" kunnen bekijk

                          @Duivengek: Mee eens: wat op de eerste plaats komt blijft natuurlijk de foto, in de korte tijd dat ik op dit forum kom ben ik er al heel wat prachtige tegengekomen.
                          Maar soms vraag ik me dan ook opeens af: met welk toestel en/of met welke lens zou deze genomen zijn?
                          Gewoon nieuwsgierigheid; ik kom regelmatig op DPReview, leuk om de ontwikkelingen een beetje bij te houden.
                          Die Exify heb ik inmiddels weer verwijderd, ik vond 'm toch te opdringerig in beeld komen.

                          Comment


                          • #14
                            Re: Details van foto's (type fototoestel, brandpuntafstand,... ) "snel" kunnen bekijk

                            Ik kijk wel eens op het Italiaanse juzaphoto.com, daar hechten ze er veel belang aan.
                            Je moet zelf opgeven of je een statief gebruikt of niet.
                            Eerlijk gezegd zijn wij in vergelijking dikke krabbers .

                            Comment


                            • #15
                              Re: Details van foto's (type fototoestel, brandpuntafstand,... ) "snel" kunnen bekijk

                              De exif zegt ook niets over alle mogelijk postprocessing. En vaak is die belangrijker dan alle info die in de exif staat.

                              Ik kijk ook wel eens, maar dan meestal om het brandpunt te kennen.

                              Comment

                              Working...
                              X