Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Compatibiliteit adapter en extender(s) Canon L Tele (-zoom)

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Compatibiliteit adapter en extender(s) Canon L Tele (-zoom)

    Onderstaande foto kwam ik tegen op internet.
    De compactheid van het M-systeem is hier ietsiepietsie van ondergeschikt belang zullen we maar zeggen...
    Volgens de schrijver allemaal geen probleem (behalve tragere AF bij oudere versies enz).
    Ik wist geeneens dat men een x 1.4 en een x 2 kon combineren (laat staan nog eens in combinatie met een EF-M EF adapter).

    Maar - gewoon uit nieuwsgierigheid geef ik grif toe ! - zijn er hier die zulke dingen al effectief geprobeerd hebben ?
    Ik neem aan dan men best zo dicht mogelijk op elkaar zit (...) wat betreft versies (III met III) of maakt dat zelfs niks uit ?
    In theorie kan ik best snappen dat het werkt, maar de praktijk is nogal eens wat anders (al die software laten overeenkomen).


  • #2
    Re: Compatibiliteit adapter en extender(s) Canon L Tele (-zoom)

    Je stelt hier veel vragen tegelijk.

    De beeldkwaliteit van de combinatie(s) terzijde gelaten, heeft ten eerste een EF-M/EF adapter (net zoals een EF-R/EF) geen enkele negatieve invloed op de beeldkwaliteit of de AF, ze bevatten geen glas en geven gewoon het EF protocol ongewijzigd door.

    Ten tweede hangt de mogelijkheid om extenders te stacken (of uberhaupt achter een lens te kunnen plaatsen) af van hoeveel de extender uitstulpt.
    Daarom zijn versie III extenders niet achter mekaar te plaatsen zonder tussenring (zoals blijkbaar op deze foto).

    Ten derde is (aan de dikte te zien) de 1.4 extender aan de camerakant een type III en de volgende een 2.0 II of I (wat meteen de tussenring verklaart).

    Ten vierde hangt de AF snelheid af van de body en de lens. De meeste DSLR's (behalve de 1DX toestellen) rekenden een vertraging in van 50% bij een 1.4X en 75% met een 2.X. Ik denk niet dat dit bij mirrorless nog zo relevant is omdat de AF meting nu op de sensor gebeurt en niet meer door een apart systeem (dat trouwens beneden f:8 werd uitgeschakeld).
    Ook zijn type III extenders (buiten de verminderde CA en iets betere beeldkwaliteit in de hoeken) enkel nuttig op supertele's omdat die de ingebouwde chip gebruiken om een zo snel mogelijke AF te behouden.

    Bovendien zijn er ook extenders (van Kenko bv) die geen uitstekende lensdelen hebben en met alle lenzen en andere extenders kunnen gecombineerd worden (en sommige zijn zelfs helemaal niet slechter dan die van Canon).

    Probeer het gerust uit, een mirrorless is in het voordeel omdat die exact scherpstelt (of gebruik live view op een DSLR).

    Beste wensen.
    Last edited by palombian; 25 december 2021, 22:56.

    Comment


    • #3
      Re: Compatibiliteit adapter en extender(s) Canon L Tele (-zoom)

      Bedankt voor de grondige toelichting !
      Ik ga (ondermeer) eens kijken wat er te vinden is over die tussenringen (heeft Canon die ?)
      Een hoop om over na denken, en weer wat bijgeleerd !
      Thanks !
      En Prettige Feestdagen aan iedereen hier !

      Comment


      • #4
        Re: Compatibiliteit adapter en extender(s) Canon L Tele (-zoom)

        Je schrijft
        Oorspronkelijk geplaatst door palombian Bekijk bericht
        Ook zijn type III extenders (buiten de verminderde CA en iets betere beeldkwaliteit in de hoeken) enkel nuttig op supertele's omdat die de ingebouwde chip gebruiken om een zo snel mogelijke AF te behouden.
        , mag ik hieruit besluiten dat de type II nog best voldoet op bijvoorbeeld een oudere EF 300 f4 L IS (die ik toevallig voor een prijsje kan overnemen, dacht hem te gebruiken recht op de adapter, maar met die combi's te zien was ik op zoek gegaan naar mogelijkheden om er ook een x1.4 of x2 tussen te zetten. Op dat moment liep ik vast ivm versies II III (en combi's daarvan....)....
        Moet me technisch nog bij scholen...

        Comment


        • #5
          Re: Compatibiliteit adapter en extender(s) Canon L Tele (-zoom)

          Een 300 mm IS F4 Canon werkt perfect met die adapters.Wel ga je met een 2x F8 bekomen en dan kunnen alleen de I D's nog autofocussen.Andere bodies misschien ook ,maar zeker niet alle Canons.(Max 5.6) Tenzij de mirrorles-bodies
          In reviews komt men soms tegen dat die extenders kunnen gecombineerd worden.Ik ken niet alle specificaties van alle Canon extenders,maar bij gaat dat dus niet door het vooruitspringend deel aan de voorzijde,en ook de diameter aan de achterzijde van een 2x is juist iets te klein om mijn 1.4 erop te krijgen.Canon verhindert blijkbaar zo de combinaties.
          Met een tussenring EF 12 gaat het wel,maar dat is dan ook het minimum.
          Je verliest dan wel je scherpstelling op oneindig.
          De beeldkwalitiet krijgt wel een duw.
          Vroeger ooit eens geprobeerd op een 70-200 2,8 en meen mij te herinneren dat ik toen een enorme hunting had bij focussen (op een 1d) en dus eigenlijk niet bruikbaar.
          Last edited by demuro; 26 december 2021, 09:40. Reden: hunting

          Comment


          • #6
            Re: Compatibiliteit adapter en extender(s) Canon L Tele (-zoom)

            Met een ring tussen 2 extenders behoud je de scherpstelling op oneindig.
            Zonet nog geprobeerd met - vanaf de camera - EF-R/EF adapter/EF 1.4X III/tussenring EF25 II/EF 2.0X III/400mm f:4 lens.
            Dit is een 1120mm f:11 lens, alhoewel de camera f:8 aanduidt (en juist belicht).
            Idem met de M6II en EF-M adapter.
            Beide mirrorless bodies focussen zonder enig probleem, alhoewel wat trager.

            Ik heb een ook enkele extenders die ik ooit voor weinig geld heb gekocht en nog wel tweedehands moeten te vinden zijn en die zeker op een mirrorless zeer goed presteren:

            Kenko Teleplus Pro 300 AF 1.4x: volledig compatiebel met Canon EF 1.4X I en II (rapporteert dus correct de nieuwe brandpuntsafstand en diafragma), bovendien zonder uitstekende lensdelen en volgens vele testen even goed van beeldkwaliteit

            Sigma APO TELE 2x EX: compatiebel met Canon EF 2.0 I en II (zoals alle 2X converters is een zeer goede lens nodig zoals de 180 makro)

            Beide converters hebben wel een kleinere opening - dus minder glas - dan de Canon versies, maar tenzij je zeer lichtsterke lenzen hebt stoort dat niet.

            Met een goedkope M-body erachter kan je er leuke dingen mee doen zoals de maan fotograferen.

            PS: voor de Canon makrolenzen (EF-S 60, EF100 I en II, EF 180 f:3.5) is de AF beperking onder f:8 ingebakken in de body en deze code wordt blijkbaar onveranderd gekopieerd in alle latere toestellen (de Sigma 180 3.5 wordt nog altijd als een Canon gezien en valt daar ook onder, waarschijnlijk hebben andere lenzen die qua brandpunt en opening geen Canon equivalent hebben er geen last van).
            Last edited by palombian; 26 december 2021, 10:28. Reden: makrolenzen

            Comment


            • #7
              Re: Compatibiliteit adapter en extender(s) Canon L Tele (-zoom)

              Met die tussenringen valt dus e.e.a. op te lossen qua connectiviteit ?
              Wat ik me nu af vraag : M6MK II + adapt.EF-M/EF + x1.4 III + tussenring EF 12 + lens EF ....
              In theorie passen daar all EF op ? (of dat altijd nuttig is is een andere vraag )

              Of zie ik iets over het hoofd (mogelijks door teveel X-mas bubbels de laatste dagen, en dan moet nieuwjaar nog komen... )

              Comment


              • #8
                Re: Compatibiliteit adapter en extender(s) Canon L Tele (-zoom)

                [QUOTE=palombian;4883856]Met een ring tussen 2 extenders behoud je de scherpstelling op oneindig.
                Zonet nog geprobeerd met - vanaf de camera - EF-R/EF adapter/EF 1.4X III/tussenring EF25 II/EF 2.0X III/400mm f:4 lens

                Bij mij dus niet.Op een DSLR.

                Comment


                • #9
                  Re: Compatibiliteit adapter en extender(s) Canon L Tele (-zoom)

                  Ik heb zo een donkerbruin vermoeden dat deze opstelling meer voor de show is.
                  Maar of dit daadwerkelijk ook nog werkt????? Ik bedoel... Komen daar ook nog degelijke bruikbare beelden uit?
                  Vooral het gebruik van een tussenring baart me zorgen. Mijn inziens komt dit niet goed.
                  Ik zal het subiet es proberen hier. Never done before. Maar mijn boerenverstand vermoed dat dit niet goed kan werken of zeer beperkt (door tussenring vooral).

                  Comment


                  • #10
                    Re: Compatibiliteit adapter en extender(s) Canon L Tele (-zoom)

                    Ik ben er al terug....

                    Net even getest.
                    Tussenringen tussen de teleconverters zetten lukt me niet. Ik krijg communicatie fout op de camera. Mijn vermoeden is dat de teleconverter verwacht dat er een telelens voor komt te staan.

                    Echter werkt het WEL met de tussenring als laatste tussen camera en teleconverter.
                    Maar... zoals vermoed trekt dit op de bok zijn klo...en.
                    De bruikbare scherpstelafstand komt wel heel erg dichtbij. (Paar meter). En de lens hunt erg veel. Je moet dit manueel scherpstellen en je verplaatsen met de voeten.
                    Leuk als test en show maar eigenlijk voor niets bruikbaar. Het is allemaal een beetje teveel van het goede.
                    Wil ik dit beeld deftig doen dan lijkt me het gebruik van bv een macro lens 100mm een stuk handiger. En vooral stukken minder zwaar om dragen want deze combo weegt echt super veel.

                    Comment


                    • #11
                      Re: Compatibiliteit adapter en extender(s) Canon L Tele (-zoom)

                      Oorspronkelijk geplaatst door Duivengek Bekijk bericht
                      Met die tussenringen valt dus e.e.a. op te lossen qua connectiviteit ?
                      Wat ik me nu af vraag : M6MK II + adapt.EF-M/EF + x1.4 III + tussenring EF 12 + lens EF ....
                      In theorie passen daar all EF op ? (of dat altijd nuttig is is een andere vraag )

                      Of zie ik iets over het hoofd (mogelijks door teveel X-mas bubbels de laatste dagen, en dan moet nieuwjaar nog komen... )
                      Of de opstelling op je foto ideaal is valt te betwijfelen, maar het werkt wel degelijk met een lange tele (zoals de EF100-400 II die daar te zien is).
                      Ook heb je een (erg) goede lens nodig om nog voldoende snelle AF te hebben (en enige kwaliteit).

                      Na enkele verdere testen:

                      Met een kortere lens heb je inderdaad geen focus op oneindig meer.
                      Om te stacken zonder tussenring heb je dus versie I of II extenders nodig.

                      Bovendien geeft enkel de eerste extender achter de lens het juiste diafragma door, de tweede doet dit niet meer.

                      Alle waarschuwingen mbt extenders blijven, maar met een mirrorless (of een DSLR in live view) is de scherpstelling doorgaans nauwkeuriger (en niet beperkt tot f:8).

                      Comment


                      • #12
                        Re: Compatibiliteit adapter en extender(s) Canon L Tele (-zoom)

                        Ik heb in elk geval weer wat bijgeleerd over "extenders" en "extensions" (en het verschil tussen de versies).
                        Dat jullie al die spullen nog hadden ook - ook om even snel te testen - verbaasde me ook een beetje (en een beetje ook weer niet ).
                        In elk geval bedankt, 't was een leuke topic voor 2de Kerstdag

                        Comment


                        • #13
                          Re: Compatibiliteit adapter en extender(s) Canon L Tele (-zoom)

                          En (beetje off-topic, maar toch) een veel gehoord argument ivm de M6 Mk II
                          is dat deze te weinig grip heeft, vooral in combinatie met een adapter en grotere lenzen.
                          Eerlijk gezegd vond ik dat ook na een tijdje... mijn handen zijn nogal groot en dat helpt niet bepaald.
                          Onlangs via Amazon ingegaan op de aanbieding van zo een grip van Smallrig, kon het niet laten voor 48 euro BTW incl (reeds ingeklaard EU blijkbaar).
                          (ik had ze al eerder gezien op KE vroeger enz maar dan voor het dubbele van de prijs).
                          Soit, bevalt met heel erg bij het gebruik van iets zwaardere lenzen (niet dat ik er daar zoveel van heb... nog niet...
                          Plenty grip nu, en met kleinere EF-M lenzen kan de grip gewoon blijven zitten en past nog in mijn jaszak.
                          Als dit teveel off-line is, gooi het er gerust uit, maar misschien zijn er die nog willen gebruik maken van het koopje bij Amazon
                          (was mijn eerste aankoop bij hun overigens).

                          Comment

                          Working...
                          X