Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Nikon afstandsbediening

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Nikon afstandsbediening

    Hallo allemaal,

    Op dit ogenblik gebruik ik een afstandsbediening met 80 cm kabel op mijn Nikon D500.
    De werking is onmiddellijk, ttz. zo goed als geen vertraging bij indrukken ontspanknop.
    Voor de vogeltjes wil ik nu mijn toestel bedienen op +/- 10 m afstand, vanuit de huiskamer.
    Ik heb daarvoor de app Snapbridge gedownload. Werkt goed, alleen, het is te traag want het vogeltje is meestal vliegen.
    Werkt er iemand hier met de originele draadloze afstandsbediening van Nikon : de RFN-4S ?
    Ik zou deze willen aanschaffen maar als er ook veel vertraging in het signaal is heeft aanschaf natuurlijk geen zin.
    Bedankt voor het antwoord.

    Robert.

  • #2
    Re: Nikon afstandsbediening

    Ik heb een systeem van Hahnel en werkt tot 75m perfect vind ik .

    Comment


    • #3
      Re: Nikon afstandsbediening

      Informeer eens of er van het merk Yongnuo geen trigger bestaat voor je toestel.
      Die werken zeer goed en zowat zonder merkbare vertraging. Hooguit een paar milliseconden vertraging.
      De triggers zijn draadloos en halen gemakkelijk 50 meter en meer.

      Comment


      • #4
        Re: Nikon afstandsbediening

        Oorspronkelijk geplaatst door Johan G Bekijk bericht
        Ik heb een systeem van Hahnel en werkt tot 75m perfect vind ik .
        Hier ook, Nikon D500 met Hähnel Captur. Maximaal bereik volgens kamera-express 100 meter. Met die afstand heb ik geen ervaring, maar 50 meter gaat perfect. En mijn Metz flitsers luisteren ook naar de bevelen van op afstand.

        Comment


        • #5
          Re: Nikon afstandsbediening

          Oorspronkelijk geplaatst door buurmanBert Bekijk bericht
          Informeer eens of er van het merk Yongnuo geen trigger bestaat voor je toestel.
          Die werken zeer goed en zowat zonder merkbare vertraging. Hooguit een paar milliseconden vertraging.
          De triggers zijn draadloos en halen gemakkelijk 50 meter en meer.
          Ik werk al met de Yongnuo YN560TX waarmee ik meerdere Yongnuo flitsen aanstuur. Heb echter nog niet gevonden of er ook nog een afstandsbediening bestaat die mijn YN560TX kan laten werken als trigger voor flitsen èn ontspanner.
          Als ik geen reactie krijg op de vraag naar de originele Nikon afstandsbediening zal de volgende stap Yongnuo of ander merk zijn. Ik wacht nog even af.

          Comment


          • #6
            Re: Nikon afstandsbediening

            Om uw camera te triggeren heb je dit nodig https://nl.aliexpress.com/item/32819142691.html
            De kit is universeel in die zin dat je ook vanuit de 560TX deze kan aansturen en er ook (studio) flitsen mee kan triggeren. Tenminste voor zover ze een ingangsstekker hebben met plug.
            Dit systeem werkt tip top op mijn Canon gear.
            Ook erg handig als je groepen moet fotograferen en zelf in de groep staat.

            Comment


            • #7
              Re: Nikon afstandsbediening

              Staat je toestel op AF?
              Verlies je daar geen tijd mee ???

              Comment


              • #8
                Re: Nikon afstandsbediening

                Ik heb de draadloze van Nikon twee dagen gehad en weer teruggestuurd, de Nikon is te kwetsbaar en moet je in de zijkant van de camera plaatsen, daarvoor in plaats gebruik ik het Captur setje van Hahnel met veel meer mogelijkheden zoals het aansturen van flitsers en goedkoper in aanschaf. Deze is afgezien van het juiste kabeltje voor elk merk camera geschikt.
                Last edited by Binnenuit; 24 december 2021, 09:33.

                Comment


                • #9
                  Re: Nikon afstandsbediening

                  Oorspronkelijk geplaatst door demuro Bekijk bericht
                  Staat je toestel op AF?
                  Verlies je daar geen tijd mee ???
                  De scherpstelling is manueel. Focuspunt staat vast op het takje waar de vogel "moet" op gaan zitten. Met klein diafragma lukt het dan meestal.

                  Comment


                  • #10
                    Re: Nikon afstandsbediening

                    Oorspronkelijk geplaatst door buurmanBert Bekijk bericht
                    Om uw camera te triggeren heb je dit nodig https://nl.aliexpress.com/item/32819142691.html
                    De kit is universeel in die zin dat je ook vanuit de 560TX deze kan aansturen en er ook (studio) flitsen mee kan triggeren. Tenminste voor zover ze een ingangsstekker hebben met plug.
                    Ik merk dat de originele Nikon afstandsbediening RFN-4S bijna nergens meer te verkrijgen is en vermits ik heel tevreden ben van mijn Yongnuo flitsen (bediend vanaf de YN560TX) denk ik dat ik idd beter de Yongnuo RF603-II ga bestellen. Heb evenwel nergens deze opstelling gezien : RF603-II op toestel, daar bovenop de YN560TX. Ik wil absoluut de sterkte van mijn flitsen apart vanuit de YN560TX kunnen blijven bedienen. Zal wel lukken zeker ?

                    Comment


                    • #11
                      Re: Nikon afstandsbediening

                      Die reeks/gamma bestaat al een tijdje.
                      Eerst was er de 602 als ik het goed heb. Dan is de 603 gekomen en nu de 603 II.
                      Ik ben niet helemaal zeker maar tot op zekere hoogte zijn die allemaal compatibel met de 560TX en de 560TX Pro. 602 en 603 kan je niet mengen! Die hebben een iets ander protocol.

                      De 560TX kan in principe enkel als zender gebruikt worden om flitsen aan te sturen en te regelen. Maar met wat goede wil kan je er zelfs andere cameras mee aansturen.
                      Er is een firmwareinstelling waarbij je die compatible kan maken met de 602 of 603 radio protocol. Beiden protocols samen werkt niet. Je moet kiezen.
                      In die opstelling kan je dus een 602 of 603 gebruiken als ontvanger op je flits. Je schuift er hem gewoon onder. Er is wel GEEN TTL of HSS functie bij dat model. Je kan dus enkel flitsen triggeren.
                      Aan die 602 of 603 kan je kabeltjes hangen. Die kabeltjes passen in studioflitsen die een jack ingang hebben. Zo kan je dus ook studioflitsen afvuren remote. Maar niet remote instellen! Instellen moet je dan op de flits zelf doen.

                      MAAR... er is nog meer.
                      Je kan de 603 een andere 603 laten aansturen.
                      En die kan je dan op hun beurt weer een speciaal kabeltje aan hangen die in je camera jack gaat.
                      Dus in plaats van flitsen remote af te vuren, kan je dus remote je camera laten fotograferen net zoals je de sluiter zou indrukken.

                      We zijn er nog niet helemaal...
                      Voor de 602 bestaat ook een kleine extra trigger (de RF600 TX) die je op je camera kan plaatsen OF in je broekzak kan verstoppen. Daarmee kan je dan de 602 triggers afvuren.

                      En nog niet uitgepraat....
                      Yongnuo heeft ook flitsen in hun aanbod die compatibel zijn met die 602 of 603 triggers. Alsook de 560TX en 560TXII.
                      In die laatste opstelling kan je de flitsen remote instellen op de 560TX, zoals groepen en flitskracht.

                      Ik heb die sets nog allemaal liggen en gebruik die nog af en toe.
                      Maar heb er al die jaren erg veel plezier aan gehad en ze zijn vooral bijzonder betrouwbaar. Nooit 1 misser gehad.
                      Ook erg leuk is dat de batterijen echt extreem lang meegaan. De batterij in de RF600TX zender moet je misschien maar 1 keer in 5 jaar vervangen. Het is wel een speciale litium batterij.
                      Ook in de 602 of 603 gaan die zeer lang mee. Het zijn AAA baterijen.
                      In de 560TX hou je het wel een dag of 2 vol. Maar dat zijn dan normale AAs.

                      Nog meer...
                      Yongnuo heeft nu een nieuwe zender uitgebracht die werkt met 602, 603, 560 flitsen en dies meer. Helemaal compatibel. De TX32 dacht ik. Moet je eens opzoeken.

                      En dan heb je ook nog de 622 reeks.
                      Die is gelijkaardig van wat ik hierboven heb gezegd maar heeft de extra optie om ook HSS en TTL te werken.
                      Die laatste is voor zover is weet wel niet compatibel met bovenstaande eerste reeks/gamma.

                      En nu komt het helemaal samen....
                      Je kan op je camera een trigger plaatsen om flitsen af te vuren, je kan aanvullend ook een trigger aan je camera apart koppelen om je camera te triggeren.
                      Dan kan je dus remote je camera vuren die dan op zijn beurt de flitsen aanstuurt.
                      Dit is zonder meer het meest flexible systeem waar ik bestaan van weet.

                      Het enige waar je voor moet opletten is dat je de juiste kabel koopt dat op je camera past. Per model van camera scheelt dat. Je kan trouwens ook merken zoals Canon en Nikon combineren in 1 set.

                      Ik gebruik die setjes om beautyfotografie te doen zoals strobisten dat doen. Erg leuk en extreem compact. Handig op verplaatsing.
                      Last edited by buurmanBert; 24 december 2021, 15:15.

                      Comment


                      • #12
                        Re: Nikon afstandsbediening

                        Oorspronkelijk geplaatst door buurmanBert Bekijk bericht
                        Voor de 602 bestaat ook een kleine extra trigger (de RF600 TX) die je op je camera kan plaatsen OF in je broekzak kan verstoppen. Daarmee kan je dan de 602 triggers afvuren.


                        De combinatie RF602RX + RF600TX had ik al, alleen zonder aangepaste kabel voor mijn D500. Met de juiste kabel zou ik dus al geholpen zijn.
                        Na uw uitgebreide commentaar enkele malen gelezen te hebben ga ik me nu toch de RF603-II bestellen.
                        Heel erg bedankt voor de moeite om al die info te geven. Top !

                        Comment


                        • #13
                          Re: Nikon afstandsbediening

                          Ebay (internationaal) staat vol van deze sets.
                          Ook veel van te vinden op AliExpress.
                          De juiste kabeltjes vinden is iets meer een uitdaging maar weet dat ze bestaan.
                          Je zal hier super veel plezier aan hebben.
                          Ik heb bij andere merken nooit iets kunnen vinden die zo veelzijdig is.
                          En het is al helemaal fun als je de prijzen ziet. Voor die prijs moet je het echt niet laten.

                          Comment


                          • #14
                            Re: Nikon afstandsbediening

                            Er zijn zeer goede draadloze remote's op de markt,en niet duur,ik heb er twee die beide op twee verschillende merk(nikon en canon) camera's perfekt werken,op 50 metre geen probleem zonder enig tijdverlies.

                            Comment


                            • #15
                              Re: Nikon afstandsbediening

                              Ondertussen al de Yongnuo RF603 - II aangeschaft en werkt perfect.

                              Comment

                              Working...
                              X