Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

dilemma of trilemma?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • dilemma of trilemma?

    Hoi,
    De zonnekap van mijn 300mm lens zal ik 4 à 6 weken kwijt zijn wegens verzending naar de reparatiedienst. Er is een klein onderdeeltje aan de schroef afgebroken. Lijmen gaf niet het gewenste resultaat.
    Nu zit ik met de vraag wat het beste alternatief is om die periode te overbruggen voor voetbalfotografie:
    1. de 300mm f/2.8 gebruiken zonder zonnekap
    2. mijn 70-200mm f/2.8 gebruiken met een extender 1.4x (met bijgevolg een bereik van 98-280)
    Beide opties icm een 1DX mark II
    3. mijn 70-200mm f/2.8 gebruiken zonder extender maar icm mijn 7D mark II (dan heb ik eigenlijk een bereik van 112-320)

    Ik lees her en der dat je bij gebruik van een extender dient rekening te houden met verlies aan beeldkwaliteit (minder scherpte) en met verlies aan autofocussnelheid.
    Nadeel van de 7D is dan weer dat je best niet te hoog gaat in ISO maar ik stel mij vooral de vraag welke optie (tussen 2 en 3) de beste is op vlak van beeldkwaliteit en autofocus.
    Optie 1 kan in principe ook maar ik heb geen ervaring met fotograferen zonder zonnekap want op elke lens zit die er bij mij standaard op, dus geen idee of dit zichtbaar zal zijn op de beelden.

    Heeft iemand ervaring met deze problematiek of kan iemand mij goede raad geven?

    Alvast bedankt voor het lezen

  • #2
    Re: dilemma of trilemma?

    Overleggen met uw reparatiedienst.
    Zonnekap wegbrengen en wachten op reparatie...
    Moet de zonnekap vervangen moeten worden door een nieuwe, oude zonnekap met ductape bevestigen en lens sporadisch gebruiken.

    Succes.
    Adrie

    Comment


    • #3
      Re: dilemma of trilemma?

      Oorspronkelijk geplaatst door adrie Bekijk bericht
      Overleggen met uw reparatiedienst.
      Zonnekap wegbrengen en wachten op reparatie...
      Moet de zonnekap vervangen moeten worden door een nieuwe, oude zonnekap met ductape bevestigen en lens sporadisch gebruiken.

      Succes.
      Adrie
      Mijn zonnekap is al onderweg voor reparatie dus dat zal niet meer lukken

      Comment


      • #4
        Re: dilemma of trilemma?

        Zelf iets plooien uit karton?

        Comment


        • #5
          Re: dilemma of trilemma?

          Een 70-200 op FF-camera heeft dezelfde 'crop'-mogelijkheden als een 7D en eigenlijk nog veel meer.
          Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

          Comment


          • #6
            Re: dilemma of trilemma?

            Zelf iets knutselen of op Ali een namaak kopen voor een prikje.

            Comment


            • #7
              Re: dilemma of trilemma?

              Oorspronkelijk geplaatst door Lugosi Bekijk bericht
              of op Ali een namaak kopen voor een prikje.
              Dan ga je langer moeten wachten dan 6 weken...
              Minder glas dan vroeger, maar beter.

              Comment


              • #8
                Re: dilemma of trilemma?

                Dank voor de reacties.
                Vorig weekend mijn 300mm zonder zonnekap gebruikt (zoals gewoonlijk samen met de 70-200mm). Toen ik thuis kwam viel mij op dat meerdere foto's met de 300mm tot ca. 1 stop overbelicht waren, andere dan weer niet. Ik veronderstel dat dit kan worden gelinkt aan het ontbreken van de zonnekap. In LR perfect te corrigeren. Al bij al tevreden met het resultaat. Slechter zou zijn mocht het gaan regenen, in dat geval zal ik genoodzaakt zijn enkel de 70-200mm te gebruiken, al dan niet met de extender 1,4x.
                Ik vermoed dat mijn zonnekap ten vroegste volgende week terug in België zal zijn. Gisteren kreeg ik de melding vanuit de retourdienst van Kamera Express dat het onderdeel normaal gezien in de loop van de dag binnenkwam. Dus hopelijk nog max 1 weekendje zonder ...

                Comment


                • #9
                  Re: dilemma of trilemma?

                  Bedankt voor de update Paranoia, opvallend hoe een (afwezige) zonnekap toch de kwaliteit wezenlijk beïnvloed.
                  Minder glas dan vroeger, maar beter.

                  Comment


                  • #10
                    Re: dilemma of trilemma?

                    Oorspronkelijk geplaatst door Leopard Bekijk bericht
                    Dan ga je langer moeten wachten dan 6 weken...
                    Je moet kijken bij welke verkoper je besteld en vanaf waar, sommige verkopers op Ali verzenden uit Rusland en zelfs uit Spanje. Ik ontvang meestal tussen 5 en 10 dagen mijn pakket.
                    Ik heb nog nooit 6 weken moeten wachten, zelfs niet bij particuliere bestellingen in China. Je kan ook tussenstop laten maken via Australie, etc. gaat ook sneller.

                    Comment


                    • #11
                      Re: dilemma of trilemma?

                      Oorspronkelijk geplaatst door Lugosi Bekijk bericht
                      Je moet kijken bij welke verkoper je besteld en vanaf waar, sommige verkopers op Ali verzenden uit Rusland en zelfs uit Spanje. Ik ontvang meestal tussen 5 en 10 dagen mijn pakket.
                      Ik heb nog nooit 6 weken moeten wachten, zelfs niet bij particuliere bestellingen in China. Je kan ook tussenstop laten maken via Australie, etc. gaat ook sneller.
                      Kan aan mij liggen maar in ieder geval geen zonnekap voor mijn 300mm lens gevonden op de site.

                      Comment


                      • #12
                        Re: dilemma of trilemma?

                        Oorspronkelijk geplaatst door Lugosi Bekijk bericht
                        Je moet kijken bij welke verkoper je besteld en vanaf waar, sommige verkopers op Ali verzenden uit Rusland en zelfs uit Spanje. Ik ontvang meestal tussen 5 en 10 dagen mijn pakket.
                        Ik heb nog nooit 6 weken moeten wachten, zelfs niet bij particuliere bestellingen in China. Je kan ook tussenstop laten maken via Australie, etc. gaat ook sneller.
                        Op de site van Ali staan inderdaad meerdere landen aangegeven, bij mij werkte tot nog toe enkel en alleen de link vanuit China, de rest van de landen is nooit mogelijk.
                        Op 5 dagen heb ik nog nooit een pakket ontvangen, het snelste was 11 dagen.
                        Minder glas dan vroeger, maar beter.

                        Comment

                        Working...
                        X