Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Keuzestress lens of compact

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Keuzestress lens of compact

    Ik zoek advies.

    Ik heb een Panasonic GX9 met een 12-60mm voor te wandelen en een 45mm 1.8 voor wat portretfotografie. De 12-60mm geeft de laatste tijd wat te weinig bereik. Daarnaast is de GX9 ondanks zijn bescheiden formaat toch geen camera die ik altijd bij me heb.
    Nu twijfel ik tussen een wandellens met meer bereik bv de 14-140mm of een 2de hands Sony rx100 mark6. Deze laatste is zeer compact kun je altijd bij je hebben in je jaszak en is wat beeld kwaliteit tot iso 800 zo goed als gelijk aan de GX9.

    Ik hoor graag jullie mening.
    "The important thing is not the camera but the eye..............

    but the camera helps "

  • #2
    Re: Keuzestress lens of compact

    Waarom zal je kiezen voor een Sony rx100 mark6 naast GX9, terwijl je met je telefoon - uitgaande dat je er 1tje hebt - ook beelden kunt maken als je op wandel bent?!

    Comment


    • #3
      Re: Keuzestress lens of compact

      Mijn telefoon heeft geen 200mm tele objectief. Als ik dit wil evenaren moet ik een uitsnede maken van een foto wat de beeldkwaliteit en resolutie niet ten goede komt.
      "The important thing is not the camera but the eye..............

      but the camera helps "

      Comment


      • #4
        Re: Keuzestress lens of compact

        Dan blijft over de 14-140mm...

        Comment


        • #5
          Re: Keuzestress lens of compact

          ... of de Olympus 14-150mm ...

          Jaja
          Voorzitter Belgiumdigital VZW - Sony A7III, Sony A7II, Nikon D500, D5300, Canon G5XMkI, Olympus E-M1MkII, allen met wat glaswerk ...
          Mijn webalbums: https://www.flickr.com/photos/jajabd/sets/ Mijn weblog: http://jajabd.wordpress.com

          Belgiumdigital: uw digitale thuishaven!

          Comment


          • #6
            Re: Keuzestress lens of compact

            Ik gebruik de 12-200, wel minder lichtsterk natuurlijk....
            There is no such thing in anyone's life as an unimportant day. / Alexander Woollcott
            A diplomat is a man who always remembers a woman's birthday but never remembers her age.
            Contra principia negantem disputari non potest. BD Lidnummer : BD0394BE

            Comment


            • #7
              Re: Keuzestress lens of compact

              En de kwaliteit?
              "The important thing is not the camera but the eye..............

              but the camera helps "

              Comment


              • #8
                Re: Keuzestress lens of compact

                De 14-150 van Oly presteert uitstekend. Heb er o.a. Dubai mee gedaan.

                Jaja
                Voorzitter Belgiumdigital VZW - Sony A7III, Sony A7II, Nikon D500, D5300, Canon G5XMkI, Olympus E-M1MkII, allen met wat glaswerk ...
                Mijn webalbums: https://www.flickr.com/photos/jajabd/sets/ Mijn weblog: http://jajabd.wordpress.com

                Belgiumdigital: uw digitale thuishaven!

                Comment


                • #9
                  Re: Keuzestress lens of compact

                  Oorspronkelijk geplaatst door slimpie Bekijk bericht
                  En de kwaliteit?
                  Heel goed maar het blijft natuurlijk een superzoom, bij voldoende licht uitstekend.
                  There is no such thing in anyone's life as an unimportant day. / Alexander Woollcott
                  A diplomat is a man who always remembers a woman's birthday but never remembers her age.
                  Contra principia negantem disputari non potest. BD Lidnummer : BD0394BE

                  Comment


                  • #10
                    Re: Keuzestress lens of compact

                    Ik vind dat inderdaad een stresske waard.

                    Een RX100 bereikt alleen zijn doel als dat het enige toestel is dat je bij je hebt. Als je uw GX9 hoog in het vaandel draagt, en dus een RX100 in je tas gooit naast de GX9, neemt die evenveel (minder?) ruimte als een 14-140. De vraag is dan, zou je dan niet beter toch een 14-140 nemen, kwestie van workflow, kwaliteit,... Als je dus bereid bent de GX9 veel thuis te laten, dan heeft die RX100 zin.

                    Wat betreft de smartphone als alternatief. De RX100 heeft een zoeker, een optische zoom, en een geavanceerde AF en is veel meer een fotografische tool. Als ik met m'n systeemcamera (x-T20) wandelend onderweg was, ging ik meer naar m'n smartphone grijpen voor foto's. Voor het gemak. Sinds ik enkel de RX100 heb doe ik dat nooit meer.
                    | Lumix S1 | Lumix 24-105 | Sigma 35 2.0 | Sigma 90 2.8 | Sony Xperia 5 III | There are days where the act of seeing appears to be true happiness.

                    Comment


                    • #11
                      Re: Keuzestress lens of compact

                      Dit is nou precies wat ik bedoel. Een rx100 neem je makkelijker altijd mee dan een GX9. En hij presteert beter dan een smartphone.
                      "The important thing is not the camera but the eye..............

                      but the camera helps "

                      Comment


                      • #12
                        Re: Keuzestress lens of compact

                        Ik ben mijn Sony RX 100 mk2 gestolen op reis en heb nu net een nieuwe gekocht omdat ik een compact miste; het is nu de Sony RX100 Mark VI geworden
                        De Sony's RX100 serie zijn indrukwekkend, alleen al omwille van hun compacte afmetingen.
                        Niet goedkoop evenwel, maar dat zijn smartphones ook niet.
                        Beeldkwaliteit van een Sony Mark is veel beter dan de courante smartphones.
                        Minder glas dan vroeger, maar beter.

                        Comment


                        • #13
                          Re: Keuzestress lens of compact

                          De Sony RX100VII betaal je na korting van 200€ (tot 26 december) en cashback van 100€ nog 899€. Daar doe je een mooie koop aan.
                          Ooit zelf de MkIII gehad en nadien spijt gehad dat ik die verkocht had.
                          http://www.paulvanrooy.be

                          Comment

                          Working...
                          X