Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Hobby hervatten

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Hobby hervatten

    Beste mede forum leden

    Na een aantal jaren gestopt te zijn met fotografie wil ik graag de draad terug oppakken.

    Fotografeer voornamelijk natuur, landschap, dieren (zowel wildlife, als spelende honden),en wat stadsfotografie.

    Nu denk ik dat ik als body voor een canon 7D mkii ga (snelle en goede autofocus), heb ook lang getwijfeld tussen de canon 80D.

    Nu ben ik er nog niet goed uit wat betreft de objectieven, de canon ef 100-400mm f/4.5-5.6l is usm, lijkt me wel een goede lens, alleen ben ik wat bang door de leeftijd van de lens (zijn jongere broer is dan weer wat te duur voor me), is dit een goede combo met de 7D mkii? Iemand ervaringen of alternatieven? Heb ook naar de sigmas gekeken maar deze zouden qua autofocus dan weer trager zijn..

    En zou deze dan combineren met een sigma 10-20mm.

    Alle suggesties en bevinden mbt. Mijn lens en camera keuze zijn meer dan welkom!

    Bedankt

    Mvg

    Gilles

  • #2
    Re: Hobby hervatten

    Als je nu terug opnieuw begint, en je moet alles aankopen, waarom zou je dan nog voor een spiegelreflexcamera kiezen?
    Ik denk dat het dan een betere keuze is om een mirrorless camera aan te schaffen.
    Tenzij je alles tweedehands koopt natuurlijk, want dan kan je de prijs van de complete set ook een heel stuk lager houden.
    Canon EF lenzen zijn allemaal bruikbaar op een Canon mirrorless camera, je moet er dan alleen maar een adapter tussen steken (je kan ze dus altijd blijven gebruiken als je later toch overstapt naar een Canon R camerabody) .

    Voor het R systeem heeft Canon een meer betaalbare RF 100-400 uitgebracht (750 euro) die volgens de gebruikers prima presteert.
    In ieder geval zal de RF 100-400 beter presteren dan de eerste versie van de EF 100-400 L IS.
    Het grootste probleem is dat er op dit ogenblik niet veel RF lenzen beschikbaar zijn, ze zijn overal uitverkocht (te weinig chips om ze te kunnen maken?).

    Wat de eerste versie van de 100-400 L IS betreft, die heb ik zelf vele jaren gebruikt.
    Op een camera met niet zoveel megapixels werkte die prima, maar op de huidige camera's zie je dat die niet de best mogelijke beeldkwaliteit uit de sensor haalt.
    Met de nieuwe versie (die spijtig genoeg een stuk duurder is) krijg je toch scherpere beelden met zichtbaar meer fijne details.
    De autofocus van de versie II is ook nog sneller wat heel goed van pas komt bij actiefotografie (spelende honden bijvoorbeeld), en omdat de versie II ook een heel stuk dichterbij kan focussen is die ook goed bruikbaar voor het fotograferen van de wat grotere insecten (vlinders en libellen bijvoorbeeld).
    http://barthuysmans.smugmug.com/
    BD0338BE

    Comment


    • #3
      Re: Hobby hervatten

      Beste

      Bedankt voor je reactie, en je bevindingen over de eerste generatie canon 100-400, jammer genoeg speelt geld ook een rol, en is dit tevens ook de reden dat ik niet naar de R modellen kijk.

      Aangezien de canon 7D mkii van 2016 is, en de 100-400 van ‘99, zal dit lastig worden deze nieuw te kopen, dus het is uiteraard de bedoeling alles 2e hands aan te schaffen..

      Heeft u enige “modernere” alternatieven voor de 100-400 van canon? Hoeft niet perse van canon zelf te zijn, enige eis is toch minimum 400mm en snelle autofocus, en liefst niet veel duurder dan 600eur. (2ehands wel te verstaan)

      Bedankt!

      Groeten

      Comment


      • #4
        Re: Hobby hervatten

        Ik heb zelf jarenlang een 7DII gehad tot volle tevredenheid, maar de 100-400 eerste versie heb ik er niet zo dikwijls op gebruikt (ik heb ze nog steeds omdat ze nog weinig geld opbrengt).
        De EF400 f:5.6 vind ik beter van beeldkwaliteit, en nog steeds op mirrorless toestellen als de 32mpx M6II en de 45 mpx R5 (maar geen zoom en IS).
        Ook de 100-400L versie II schijnt zeer goed te presteren volgens vele getuigenissen.

        Tenzij je de oude 100-400L IS voor echt weinig geld kan kopen (en zeker geen €600) zou ik toch de RF100-400 overwegen. Ik heb deze lens niet maar wel de qua bouw vergelijkbare RF24-240 en die is qua AF en scherpte in het centrum zeer goed (de randen zijn een stuk minder, het is geen L-lens).
        Maar dan zit je met het body probleem, de RP zal het enige zijn wat in je budget past, maar er komen zeker nog betaalbare R bodies, misschien zelfs ooit een opvolger van de 7DII (R7).

        Zoals al gezegd, er is niets op tegen om EF lenzen te kopen, maar zie dat ze op mirrorless toestellen ook nog goed zullen presteren (één van de nadelen is dat het aantal fps beperkt is met oudere EF lenzen - althans op de R6/R5, niet op de crop M6II).
        Ik zou ook aan DSLR's niet veel meer geven.

        PS: de 7DII is van 2014.
        Last edited by palombian; 18 december 2021, 18:07.

        Comment

        Working...
        X