Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Gsm achter het stuur…nieuwe regels

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Gsm achter het stuur…nieuwe regels

    Ik vraag me af: wij hebben een handenvrij ( telefoon )-systeem in de wagen. En we gebruiken onze telefoon alsdusdaning uitsluitend om te bellen en dan nog enkel en alleen als het echt nodig is.
    Maar….ik heb de gewoonte van de iPhone in de bekerhouder van de middenconsole te steken. Dat mag dus ook niet meer ? Of wel ?
    Is die wet al ergens te vinden ?
    ”Dans la vie Il faut être bon - Mais pas deux fois
    Si non, on devient bonbon
    Et les gens nous mangent !"

  • #2
    Re: Gsm achter het stuur…nieuwe regels

    Voor zo ver ik de wet interpreteer mag deze daar wel nog liggen, maar als je betrapt wordt via een foto met je hand erop, heb je prijs.
    Ik gebruik al jaren mijn smartphone als GPS, en dus ook al jaren een houder.
    Ik begrijp dus totaal niet dat mensen hun smartphone op hun bil leggen om de GPS te gebruiken.... da's toch levensgevaarlijk...
    There is no such thing in anyone's life as an unimportant day. / Alexander Woollcott
    A diplomat is a man who always remembers a woman's birthday but never remembers her age.
    Contra principia negantem disputari non potest. BD Lidnummer : BD0394BE

    Comment


    • #3
      Re: Gsm achter het stuur…nieuwe regels

      Gewist.
      Last edited by Guest43; 23 december 2021, 14:59.

      Comment


      • #4
        Gsm achter het stuur…nieuwe regels

        Oorspronkelijk geplaatst door Alfa Centauri Bekijk bericht
        Maar….ik heb de gewoonte van de iPhone in de bekerhouder van de middenconsole te steken. Dat mag dus ook niet meer ? Of wel ?
        Is die wet al ergens te vinden ?
        Je mag hem daar niet “bedienen”.

        Mensen die hun smartphone gebruiken als “GPS” mogen die enkel nog bedienen als die vast zit in een houder, niet als die op hun schoot ligt, in of op de middenconsole ligt, elders los ligt of in de hand gehouden wordt.

        Wat er bij komt is dat een mobiel toestel met display vasthouden ook al strafbaar wordt, ook al bedien je het niet.
        Canon EOS Digital
        BD0479BE

        Comment


        • #5
          Re: Gsm achter het stuur…nieuwe regels

          OK, en wat indien je de smartphone via kabel kan koppelen met de wagen? Ik gebruik wees of hoehel als GPS op de smartphone, maar het beeldscherm is de console van de wagen. Moet de smartphone dan ook nog eens in een extra houder, terwijl er plaats voorzien is wanneer je die wil koppelen.
          Alle instructies gebeuren dan volgens console, ook telefoneren...
          https://www.fotospotter.be
          Je suis content d’être heureux

          Comment


          • #6
            Re: Gsm achter het stuur…nieuwe regels

            Oorspronkelijk geplaatst door Wim.Vanmaele Bekijk bericht
            OK, en wat indien je de smartphone via kabel kan koppelen met de wagen? Ik gebruik wees of hoehel als GPS op de smartphone, maar het beeldscherm is de console van de wagen. Moet de smartphone dan ook nog eens in een extra houder, terwijl er plaats voorzien is wanneer je die wil koppelen.
            Alle instructies gebeuren dan volgens console, ook telefoneren...
            Volgens mij niet want je raakt de smartphone normaal gezien niet meer aan he ....
            There is no such thing in anyone's life as an unimportant day. / Alexander Woollcott
            A diplomat is a man who always remembers a woman's birthday but never remembers her age.
            Contra principia negantem disputari non potest. BD Lidnummer : BD0394BE

            Comment


            • #7
              Re: Gsm achter het stuur…nieuwe regels

              Aangezien hij zelfs niet meer op de passagiersstoel mag liggen, zal hij ook niet buiten de houder mogen aangesloten zijn.

              Bij mijn wagen ligt de GSM ook op een plaats die hiervoor voorzien is, maar hij is zichtbaar en het is geen echte houder.
              Ik vermoed dat ik eens de wet van kracht is de smartphone in het opbergvak van de middenconsole (elleboogsteun) zal plaatsen.

              Maar de wet wordt nog maar behandeld in de kamercommissie en is nog niet gestemd. Er kunnen dus nog heel wat preciseringen volgen.

              Peter

              Comment


              • #8
                Gsm achter het stuur…nieuwe regels

                Oorspronkelijk geplaatst door Heembeek Bekijk bericht
                Aangezien hij zelfs niet meer op de passagiersstoel mag liggen, zal hij ook niet buiten de houder mogen aangesloten zijn.
                Klopt niet, je mag die op de passagiersstoel leggen maar niet bedienen (aanraken of bekijken).
                Die daar gewoon leggen zonder te gebruiken is niet verboden, al zou ik dat ook niet doen want de eerste keer dat je goed moet remmen is die foetsie. [emoji23]
                Canon EOS Digital
                BD0479BE

                Comment


                • #9
                  Re: Gsm achter het stuur…nieuwe regels

                  bij de meeste moderne wagens ligt de gsm op/in de middenconsole, op vaste plek waar hij draadloos (inductie?) geladen wordt. In één van onze wagens moet gsm met kabel verbonden zijn om Apple Car Play te kunnen gebruiken; dit blijft volkomen legaal want je hebt gsm niet in de hand. Via carplay kan je overigens ook geen berichten of mails of zo intikken.

                  In de andere auto is gsm met kabel verbonden om op te laden, en zit hij in een (af fabriek ingebouwde) houder bovenop het dashboard. Blijft ook volkomen toegestaan.

                  Jullie maken het jezelf veel te moeilijk: zolang de gsm in een daarvoor bestemde houder zit is er niets aan de hand, zolang je hem niet bedient. En zeg nu zelf, wie zit continue aan zijn gps te prullen tijdens het rijden? Instellen voor vertrek en gaan...

                  Comment


                  • #10
                    Re: Gsm achter het stuur…nieuwe regels

                    Begrijp het niet goed, waarom zou je je GSM op de passagiersstoel plaatsen ??? Als het is om te kunnen opnemen als je gebeld wordt....zijn er dan nog zoveel auto's die geen ingebouwde handsfree hebben ?
                    Onze wagen is meer dan 6 jaar oud en had dat reeds standaard.

                    En als het om het GSM-gebruik als GPS gaat, dan leg je hem toch niet op de passagiersstoel of in de middenconsole, of, of ?
                    Je wil toch een permanent en makkelijk zicht op je GSM-GPS hebben.

                    Als het gewoon om op te laden is, leg je hem toch gewoon in de middenconsole want dan hoef je er geen zicht op te hebben.
                    Alhoewel, ik heb mijn GSM nog nooit opgeladen in de auto (enkel om het opladen bedoel ik, want hij gaat makkelijk twee dagen mee, en ik ben nog nooit 48 uur aan één stuk aan het rijden geweest )
                    Enkel wanneer we hem gebruiken als GPS ligt hij aan de lader, omdat hij als GPS fungerend nogal wat verbruikt.

                    Of zie ik weer iets over het hoofd ??
                    Last edited by Guest43; 15 december 2021, 13:57.

                    Comment


                    • #11
                      Re: Gsm achter het stuur…nieuwe regels

                      Oorspronkelijk geplaatst door pappietje Bekijk bericht
                      Begrijp het niet goed, waarom zou je je GSM op de passagiersstoel plaatsen ??? Als het is om te kunnen opnemen als je gebeld wordt....zijn er dan nog zoveel auto's die geen ingebouwde handsfree hebben ?
                      Onze wagen is meer dan 6 jaar oud en had dat reeds standaard.

                      En als het om het GSM-gebruik als GPS gaat, dan leg je hem toch niet op de passagiersstoel of in de middenconsole, of, of ?
                      Je wil toch een permanent en makkelijk zicht op je GSM-GPS hebben.
                      Het is vooral een wetsvoorstel dat ervoor moet zorgen dat de huidige excuses niet meer kunnen gebruikt worden. [emoji6]

                      Als het gewoon om op te laden is, leg je hem toch gewoon in de middenconsole want dan hoef je er geen zicht op te hebben.
                      Dat is niet bij elke wagen mogelijk, er zijn ook wagens met draadloos oplaadvak dat niet verplaatst kan worden.
                      Canon EOS Digital
                      BD0479BE

                      Comment


                      • #12
                        Re: Gsm achter het stuur…nieuwe regels

                        Oorspronkelijk geplaatst door pappietje Bekijk bericht
                        Begrijp het niet goed, waarom zou je je GSM op de passagiersstoel plaatsen ??? Als het is om te kunnen opnemen als je gebeld wordt....zijn er dan nog zoveel auto's die geen ingebouwde handsfree hebben ?
                        Onze wagen is meer dan 6 jaar oud en had dat reeds standaard.
                        De onze is er bijna 16….en ook daar reeds een zeer goed handsfree systeem.
                        Last edited by Alfa Centauri; 16 december 2021, 08:02.
                        ”Dans la vie Il faut être bon - Mais pas deux fois
                        Si non, on devient bonbon
                        Et les gens nous mangent !"

                        Comment


                        • #13
                          Re: Gsm achter het stuur…nieuwe regels

                          There is no such thing in anyone's life as an unimportant day. / Alexander Woollcott
                          A diplomat is a man who always remembers a woman's birthday but never remembers her age.
                          Contra principia negantem disputari non potest. BD Lidnummer : BD0394BE

                          Comment


                          • #14
                            Re: Gsm achter het stuur…nieuwe regels

                            Voor mij alvast geen enkel probleem, in al die jaren dat ik een gsm/smartphone heb, heb ik die nog “nooit” uit mijn zakken gehaald als ik met de wagen rijd.
                            Voor mijn part kunnen de boetes daar op niet hoog genoeg zijn.
                            Jezelf en een ander bewust in gevaar brengen kan niet zwaar
                            genoeg bestraft worden, en geef toe, je kan het meteen zien
                            als een voorligger met zijn gsm bezig is.

                            Comment


                            • #15
                              Re: Gsm achter het stuur…nieuwe regels

                              Het enige dat je mag gebruiken achter het stuur is gezond verstand, maar net datgene is bij een aantal bestuurders een te goedkope optie...
                              Minder glas dan vroeger, maar beter.

                              Comment

                              Working...
                              X