Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

duo,tri en quadtone

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • duo,tri en quadtone

    Hi,
    Ik experimenteer met duo, tri en quadtones.
    Maar buiten fotoshop om, want dat heb ik niet, dus met een eigen geschreven programma.

    Mijn probleem is te begrijpen hoe die dingen in elkaar steken.
    Duotones is duidelijk, want je maakt één gradient van bvb. zwart naar de tweede kleur,
    en je subsitueert die aan de ZW omzetting. No problemo.

    Maar wat is de volgorde van operaties in een tritone? (quad?)
    Eerst een duotone maken, en dan een tritone , maar hoe krijg ik die derde kleur er bij?
    Ik vind daar geen deftige uitleg van, behalve welke presets je kan gebruiken en
    op welke knopjes je moet drukken in photoshop. Maar dat is nu precies wat ik wil vermijden.

    Ik zal waarschijnlijk weer een gradient moeten maken van ? naar die derde kleur.
    En hoe combineer je dat dan?

    Iemand enig idee?
    Paul
    DPaul - A.FIAP
    D810, nikkors and other stuff

  • #2
    Re: duo,tri en quadtone

    Mijn inziens erg eenvoudig.
    Input data -> filter -> outputdata.

    Hoe die filter in elkaar zit en op welke criteria die gaat onderdrukken, versterken of verschuiven is helemaal jou uitvinden.
    Domein en bereik heb je ook helemaal zelf in de hand.

    Alles moet zowat mogelijk zijn.
    Het is ook hoe color-grading werkt.

    Je zou inspiratie kunnen halen uit boeken over digitale signaalprocessing.
    In principe moet dit ook nog analoog te doen zijn. Maar wel stukken complexer als je van digitaal vertrekt.
    Nogtans zijn er fotografen die dat zo doen.
    "afdrukken" op negatief of dia positief en dan chemisch gaan processen. Nadien opnieuw inscannen naar digitaal.

    Comment


    • #3
      Re: duo,tri en quadtone

      Ja, maar het is het maken van de filter wat het vraagstuk is.
      Een gradient met 2 kleuren maken = eenvoudig.

      Maar hoe steek je dat met 3 kleuren in elkaar ?
      Of zijn het er telkens maar 2 en in lagen op elkaar ?
      DPaul - A.FIAP
      D810, nikkors and other stuff

      Comment


      • #4
        Re: duo,tri en quadtone

        O daar zijn veel wegen naar Rome.

        In de basis kom je al erg ver met filteren aan de basis. Je kiest het spectrum waar je op wil selecteren. Bv helderheidswaarden.
        Helderheidswaarden zijn een lineair gegeven. Je kan over de gehele lijn (domein) werken (monotone) of het spectrum opdelen (duo, tri, quad tone,...) (in photoshop kan je dit bekomen door een laag toe te voegen met je doelkleur en via layer styles het domein selecteren). Je moet dit herhalen voor elke doelkleur.

        Maar het wordt pakken leuker als je het zelf kan programmeren. Dan zijn er geen grenzen meer. Of het is te zeggen. De grenzen worden bepaald door de gamut van je medium.

        Het is ook stukken moeilijker om te werken met kleuren aan de bron. Zoals je weet spelen kleuren af in een 3D ruimte. Dus pakken moeilijker om daar selecties in te maken.
        Maar in feite is het buiten de wiskundige uitdaging eigenlijk alweer hetzelfde van een zw omzetting.
        In die branche spelen de mensen die color grading doen.

        En dan kan je ook nog spelen met complexe functies. Dan wordt het helemaal te gek.

        Comment


        • #5
          Re: duo,tri en quadtone

          Spectrum opdelen in 2, 3 of 4 delen, lijkt mij de meest haalbare kaart.
          Voordeel is dat je programmatorisch onbeperkt foto's kan genereren,
          en dan kiezen wat de beste oplossing is, voor de gekozen kleuren.
          Thanks,
          paul
          DPaul - A.FIAP
          D810, nikkors and other stuff

          Comment


          • #6
            Re: duo,tri en quadtone

            Ja idd. Maar zoals gezegd. Als je dat zelf gaat programmeren dan is the sky niet eens de limit.
            Probeer eens opzoekingen te doen naar digitale signaal processing. Super interessant wat daar allemaal bij kan.
            Je kan ook inspiratie halen bij bv audio processing. Via abstracties naar bv fourier analyse kan je effecten bekomen die voorbij je verbeelding gaan.
            Er is ook zeer veel haalbaar via wavelet transformaties.
            Om sneller tot resultaat te komen zou je bv ook kunnen denken aan het gebruik van een programma zoals Mathematica.
            Waanzinnig leuk wat je met dat programma kan. Of Matlab.
            Het hangt er een beetje van af wat uw voorkennis is hoever dit allemaal realistisch is.

            Enkele van deze "effecten" zitten trouwens al in photoshop via de blending modes. Via layer styles in combinatie met blending modes kan je erg leuke dingen doen.

            Comment


            • #7
              Re: duo,tri en quadtone

              Dank voor de suggesties.
              Als je in gimp of alle photoshops de "creatieve filter" opzoekt,
              dan vind je daar de 5x5 convolutie matrix, niet gedocumenteerd, maar wel veel mogelijkheden.

              Voorlopig ga ik het houden bij duotones met basis zwart, om ervaring op te doen.
              Ik heb ook een lijst van 2500 pantones (RAL in Europa) kunnen downloaden met RGB waarden,
              dat geeft al 2500 effecten om tussen te kiezen . En als je zwart met de steunkleur omwisselt, 5000. :-)
              DPaul - A.FIAP
              D810, nikkors and other stuff

              Comment

              Working...
              X