Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

diafragma

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • diafragma

    Wanneer ik camera-vergelijk doe op dpreview enz, dan zie ik altijd bv. f2.8/3.5 staan, dit is wellicht bij groothoek/telestand, maar ik zie haast nooit het kleinste (groot nr) diafragma vermeld, dit is misleidend, omdat bij sommige camera's f8 het kleinste diafragma is. Wil je veel DOF, dan wil je toch minstens 11 of nog kleiner, niet??
    Last edited by toerist; 19 november 2004, 18:20.
    """Hoe verder een samenleving van de waarheid afdrijft, hoe meer ze de mensen die haar spreken zal verachten"""
    George Orwell

  • #2
    Re: diafragma

    Oorspronkelijk geplaatst door toerist
    Wanneer ik camera-vergelijk doe op dpreview enz, dan zie ik altijd bv. f2.8/3.5 staan, dit is wellicht bij groothoek/telestand, maar ik zie haast nooit het kleinste (groot nr) diafragma vermeld, dit is misleidend, omdat bij sommige camera's f8 het kleinste diafragma is. Wil je veel DOF, dan wil je toch minstens 11 of nog kleiner, niet??
    Juist anders om !!!
    Hoe kleiner het getal, des te meer dof je kan krijgen.
    Als je naar een nieuwe lens kijkt neem je er best één met een zo klein mogelijk getal ( = groot gat )

    Bij 2.8 heb je veel dof
    Bij 11 heb je alles scherp
    Mijn fotosite ??? www.lievenlens.be of www.lieven-lens.be

    Comment


    • #3
      Re: diafragma

      Oorspronkelijk geplaatst door lieven lens
      Bij 2.8 heb je veel dof
      Bij 11 heb je alles scherp
      Bij 2.8 heb je WEINIG dof !
      Hombre

      Infected in 1970 by Kodak Instamatic. Today: Canon 7D

      Comment


      • #4
        Re: diafragma

        maar mijn vraag is eigenlijk: waarom vermelden ze er geen minimum opening bij, juist om alles (zoveel mogelijk) scherp te krijgen, dat vergemakkelijkt toch de keuze die je maakt, dus het gaat niet om de grootste opening (diafragma), want dat slaat toch meestal op de lichtsterkte ( dat is natuurlijk ook zeer belangrijk)
        """Hoe verder een samenleving van de waarheid afdrijft, hoe meer ze de mensen die haar spreken zal verachten"""
        George Orwell

        Comment


        • #5
          Re: diafragma

          Ja dat dacht ik ook, 2.8 grote opening dus veel licht en ook de omgeving scherper, b.v 11 kleine opening weinig licht inval onderwerp haarscherp en de omgeving veel Dof.

          Als het echt andersom is wil ik het ook graag weten.
          Groeten Omega.

          www.digiwaart.nl

          Comment


          • #6
            Re: diafragma

            Hoe groter de opening (2.8) hoe meer licht , maar er is minder diepte van scherpte, minder dof dus(scherpte-diepte), bij f11 minder licht, doch meer scherpte voor en achter het "onderwerp", wordt aangepast door lagere sluitertijd, waar ge dan moet oppassen voor bewegingsonscherpte.
            f11 met 1/125 geeft qua belichting hetzelfde als f8 met 1/250, maar met dien verstande dat 1/125 meer onderhevig is aan bewegingsonscherpte.
            """Hoe verder een samenleving van de waarheid afdrijft, hoe meer ze de mensen die haar spreken zal verachten"""
            George Orwell

            Comment


            • #7
              Re: diafragma

              Een simpele vuistregel is : hoe groter het getal, hoe meer scherptediepte.

              Let wel: ik heb het over het getal en niet over de diafragmaopening ! De diafragma opening wordt weergegeven als een breuk f 1/xx. De diafragma opening wordt dus kleiner naar mate de noemer groter wordt. Da's om het simpeler te maken

              Het resultaat is mede afhankelijk van de brandpuntsafstand. Lenzen met langere brandpuntsafstand hebben minder DOF dan lenzen met een kortere brandpuntsafstand.

              Voor een betere uitleg over het hoe en waarom kun je hier terecht: http://fotografie.fub.be/scherptediepte.htm
              Groeten,

              Albert Jan

              Website AJH
              lidnummer: BD0371NL

              Comment


              • #8
                Re: diafragma

                Oorspronkelijk geplaatst door lieven lens
                Juist anders om !!!
                Hoe kleiner het getal, des te meer dof je kan krijgen.
                Als je naar een nieuwe lens kijkt neem je er best één met een zo klein mogelijk getal ( = groot gat )

                Bij 2.8 heb je veel dof
                Bij 11 heb je alles scherp
                Hier gaan we weer
                DOF= Depth Of Field, oftewel scherptediepte (soms ook Dieptescherpte genoemd!)

                Dus LAGE WAARDE (vb f2.8) is GROOT diafragma en WEINIG DOF!!!
                HOGE WAARDE (vb f32) is zeer klein diafragma en ZEER VEEL DOF omzeggens van 0 meter tot oneindig!
                IDD toerist, men vermeldt zelden de hoogste diafragmawaarde van een lens, hoewel dat dikwijls een belangrijke factor kan zijn (het verschil tussen f22 en f32 is een volledige stop!), maar de belangrijkste waarde is toch wel de GROOTSTE lensopening en die is dikwijls ook recht evenredig met de prijs van een lens
                Last edited by pcwiet; 19 november 2004, 19:36.

                Comment


                • #9
                  Re: diafragma

                  Zoals jullie misschien al vermoeden, is mijn vraag van toepassing op niet-dsrl's, dus op compacts.
                  bij mij is het voorlopig nog analoge slr's en verder een digi-s414 minolta

                  @ ajh, welk is bij uwe G5 het grootste f-getal ?
                  Last edited by toerist; 19 november 2004, 19:56.
                  """Hoe verder een samenleving van de waarheid afdrijft, hoe meer ze de mensen die haar spreken zal verachten"""
                  George Orwell

                  Comment


                  • #10
                    Re: diafragma

                    Heb het al dikwijls vermeld in vroegere postings; ga naar
                    http://www.photocrack.com/
                    ga dan naar downloads en download het programmatje D.O.F. en da kun je zelf experimenteren met het berekenen van de DOF en zal je ook zien dat hoe hoger de diafragma-waarde is hoe grter de DOF wordt
                    Henri
                    lidnummer: BD0435BE

                    Comment


                    • #11
                      Re: diafragma

                      En dan mag je ook niet vergeten dat de DOF bij een compact VEEL groter is dan bij een DSLR met hetzelfde diafragma en brandpuntsafstand (welliswaar omgerekend naar 35mm) + afstand tot onderwerp...
                      Canon 10D, glass, flashes & extra's
                      Fuji S602Z & extra's
                      www.CooMa.be BD0176BE

                      Comment


                      • #12
                        Re: diafragma

                        Oorspronkelijk geplaatst door toerist
                        @ ajh, welk is bij uwe G5 het grootste f-getal ?
                        Dat loopt van f2.0-f8.0. Bij een compact camera is het van minder belang zoals CooMa al aangeeft.

                        Zo'n mooie blurry achtergrond die je ziet met lange telelenzen is haast onmogelijk bij een compact. De technische reden daarvan ken ik ook niet, maar het is wel een opvallend verschil als je voor het eerst aan het spelen gaat met een DSLR.
                        Groeten,

                        Albert Jan

                        Website AJH
                        lidnummer: BD0371NL

                        Comment


                        • #13
                          Re: diafragma

                          Deze materie kun je niet enkel beperken tot het diafragma, ik wil een stapje verder gaan en trachten van op een eenvoudige manier iets meer duidelijkheid te brengen:

                          1. Een zeer belangrijk gegeven in de fotografie: een halvering/verdubbeling van de 'ISO'-filmgevoeligheidsaanduiding; de sluitertijd; of het diafragmagetal, is een halvering/verdubbeling van de hoeveelheid licht!
                          Bv.: ISO 100 - f 8 - 125 s. = ISO 200 - f 16 - 125 s. = ISO 200 - f 8 - 250 s.

                          2. De scherptediepte is afhankelijk van drie factoren:
                          a. diafragmaopening
                          b. brandpuntsafstand
                          c. afstand tot het onderwerp

                          · Hoe groter de diafragmaopening, hoe kleiner de zone waarin de voorwerpen scherp worden afgebeeld.
                          Hoe kleiner de diafragmaopening, hoe groter de zone waarin de voorwerpen scherp worden afgebeeld.
                          Hoe korter de brandpuntsafstand, hoe groter de scherptediepte.
                          Hoe dichterbij het punt waarop u scherp stelt, hoe kleiner de scherptediepte.

                          3. Het diafragma wordt aangegeven met een getallenreeks, f5.6 - f11 - f16, … Het verschil tussen twee opeen volgende waarden is één stop en is een verdubbeling of halvering van de lichtdoorlaat. Bij f5.6 is het diafragmagaatje groter dan bij f11.
                          Ter verduidelijking: Draai je een waterkraan ver open, heb je een grote doorlaat en komt er veel water door, draai je de kraan maar een klein beetje open heb je een kleine doorlaat en weinig water.

                          4. Combinatie sluitertijd en diafragma:
                          a. Bij veel licht gebruikt u meestal een klein diafragma (f11 of f16) en/of een korte belichtingstijd (1/500 s of 1/1000).
                          b. Bij weinig licht gebruikt u meestal een groot diafragma (f2.8 of f4) en/of een korte belichtingstijd (1/30 s of 1/60).
                          http://www.torekefoto.be

                          Comment


                          • #14
                            Re: diafragma

                            Haarkloverij misschien, maar het diafragmagetal is de uitkomst van de doorsnede van de diafragmaopening en de brandpuntsafstand. Daar komt vrijwel altijd een getal < 1 uit. Het diafragma is dan ook in werkelijkheid geen f=2,8, maar f = 1/2,8. Op de objectieven zelf zie je dan bijvoorbeeld staan: 1:2.8 (niet te verwarren met de vergrotingsmaatstaf die ook vaak dezelfde notatie gebruikt). Om een en ander uit elkaar te houden zie je soms ook de notatie f/2.8 gebruikt worden.

                            Anyway, om een lang verhaal kort te maken: op een compact cameraatje hebben we te maken met hele kleine sensoren. Daar horen navenant kleine brandpuntsafstanden bij. Aangezien het diafragma dus om de verhouding gaat tusse doorsnede en brandpuntsafstand, kun je met kleine diafragmaopeningen toch al een lichtsterk geheel bouwen. Daarom zie je op de kleine compacts vaak schijnbaar erg lichtsterke objectiefjes met een klein minimaal diafragma. Overigens is dat ook weer niet zo'n ramp omdat bij een diafragma van f/8 op een compact met kleine sensor je al een enorme scherptediepte hebt (lees: oneindig), terwijl je op 35mm dan pas een normale scherptediepte krijgt. Op middenformaat of zelfs nog groter levert f/8 al weer een hele korte scherptediepte.

                            Comment


                            • #15
                              Re: diafragma

                              Oorspronkelijk geplaatst door Joost
                              Haarkloverij misschien, maar het diafragmagetal is de uitkomst van de doorsnede van de diafragmaopening en de brandpuntsafstand.
                              Deling

                              Hubert
                              Hubert

                              Nikon D303 14mm tot 500mm en een pillampke van Nikon en Sigma.

                              Comment

                              Working...
                              X