Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Fotografie en Apple MB voor beginners...

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Fotografie en Apple MB voor beginners...

    Tussen alle behoorlijk specifieke topics in dit subforum ga ik hier een heel basic en algemeen ballonnetje oplaten... ik verontschuldig me op voorhand om info te vragen die ongetwijfeld over 101 topics verspreid al is terug te vinden, maar het is overzichtelijker (en tijdsbesparender ) - voor mezelf, en met wat geluk ook voor andere 'beginners' - om dit in één topic te bundelen...

    Ik ben jaren geleden privé op OS (MBPR) overgeschakeld. Voordien had ik enkel Windows ervaring, en professioneel is dat nog steeds het besturingssysteem waar ik dagelijks vele uren mee doorbreng.
    Over het hardware-aspect ben ik steeds zeer tevreden geweest, na 8 probleemloze jaren draait m'n macbook quasi nog steeds als op dag 1.
    Ik heb echter nooit m'n weg gevonden in het besturingssysteem (en door tijdsgebrek - te druk, te veel hobby's en weinig energie door gezondheidsproblemen - me er ook nooit voldoende in verdiept).
    Het gevoel dat Apple je oplegt hoe je alles moet organiseren en je dwingt hun logica te volgen (mijn gevoel, mogelijk door onwetendheid) heeft me zelfs steeds een beetje geërgerd en gedemotiveerd...
    Mijn OS-kennis is dus uitermate beperkt...

    Nu wil ik me terug meer gaan bezighouden met fotografie, en deze hobby misschien mettertijd wat uitbreiden richting fotografie in bijberoep (al maak ik me geen illusies, maar dat laat ik hier terzijde).

    Terwijl ik vroeger met windows al m'n foto's in een oersimpele maar redelijk overzichtelijke mappenstructuur organiseerde, is dit op m'n MBPR een zooitje geworden.
    Een deel staat in Finder - wat zich in mijn ogen niet leent voor fotobeheer -, een deel in Photo. Waar dan nog eens de oude structuur van iPhoto doorheen is gegoten.
    Ik ben er nooit aan geraakt dit aan te pakken, maar nu ik fotografie terug wat wil opnemen (en m'n interne HD ondertussen compleet vol zit, waarschijnlijk voor een groot deel met dubbels), ontsnap ik er niet langer aan

    Enkele vragen waar ik mee zit:

    - Welke software gebruiken om foto's te organiseren? OS Photo, Lightroom, iets anders?

    - Welke software voor correcties en fotobewerking? Ik heb CS6, maar dit voornamelijk voor andere doeleinden dan m'n fotografie (destijds studie-gerelateerd).
    Ik heb nooit badge-editing oud gedaan, maar wil dit wel gaan toepassen... om foto per foto door CS6 te halen heb ik de tijd niet.
    Lightroom, een alternatief?

    - hoe organiseer je je RAW-bestanden? Met m'n huidige camera die nog niet eens zo'n hoge resolutie heeft (Fuji X-T4) zijn deze al behoorlijk groot, dus opslaan op interne HD lijkt me geen optie meer.
    Houd je deze apart bij in een losse mappenstructuur? Of kan dit gekoppeld worden aan Lightroom of alternatief, zodat ik bij een eerste fotoselectie geen dubbel werk moet doen, maar deze wel op een andere locatie bewaar?

    - Zelfs alle JPEG's op de interne HD bewaren is geen optie meer... hoe organiseer je dit best? Aparte fotobibliotheken op jaartallen, en deze systematisch/jaarlijks vanaf een bepaald jaartal verplaatsen? Of gewoon al je foto's op een externe locatie bewaren?

    - Hoe back-up's maken, indien je je fotoverzameling extern organiseert?


    Ik heb als externe HD een vrij recente Lacie 5TB (schrijf- en leessnelheid 100mb/sec), dus nog geen snelle (en dure) SSD. Daarbuiten nog een back-up HD welke ik momenteel via Time Machine gebruik.
    Indien nodig investeer ik in software, maar gezien het momenteel nog hobbymatige karakter wil ik daar ook niet in overdrijven. Indien software met een betalende abonnementsformule beperk ik me dus liefst tot één pakket.

    Ik weet ook dat er tientallen verschillende opties zijn en er niet iets is als dé juiste oplossing, maar ik ben benieuwd naar jullie reacties.
    En als het even kan, keep it simple...zoals je waarschijnlijk al had kunnen vermoeden is m'n IT-kennis redelijk beperkt

  • #2
    Re: Fotografie en Apple MB voor beginners...

    Kiezen: het is niet gemakkelijk, maar het moet.

    Door de jaren heb ik geleerd dat de mappenstructuur YYYY/MM/DD. (year month day) een hechte collectie maakt die je ook goed kan backuppen. En dat backuppen doe je lokaal en extern (in the cloud, Backblaze bvb), dus niet op één plaats maar meerdere.
    Om in die kluwen foto's iets terug te vinden gebruik je keywords en tags, zet er meteen genoeg in.
    Voorbeeld: naar Sicilië geweest, voor elke foto kenwoord Italië, Sicilië, plaats, activiteit, bijzonderheid. Aangezien je foto's per jaar georganiseerd zijn zal je kunnen zoeken op jaar en Sicilië en filteren op locatie ook. (en op lens en diafragma en nog zoveel zaken, daar is LRC keigoed in).

    Lightroom is hier zeer goed in om een aantal redenen: bij het importeren zet LRC (Lightroom classic, de full versie) je foto's feilloos in de juiste mappen. Je kan dan, mocht je dat kiezen, jaar per jaar backuppen. De catalog hou je op de interne schijf, de foto's op een externe (eventueel SSD), en de backup op een netwerkschijf en in the cloud.
    De foto's die je nu hebt kan je via Lightroom importeren en verplaatsen, of ter plaatse houden en later verplaatsen, als ze maar in de cataloog terecht komen.
    En de cataloog, die laat je backuppen, als LRC daar om vraagt, op je externe SSD en in the cloud.
    Geloof me, een backup is nodig en ooit je redding.

    Koop een boek van Piet VandenEynde (morethanwords op dit forum) over LRC, je zal er geen spijt van hebben.
    En ja, het is een abo bij Adobe, dat is en blijft raar voor ons Vlamingen, blijkbaar. Maar ik heb omzwervingen naar andere programma's gemaakt (ON1 en C1) en ik was een fan van Aperture (maar apple heeft dit gestopt) en telkens weer geland bij Lightroom.
    ...leeg...

    Comment


    • #3
      Re: Fotografie en Apple MB voor beginners...

      Even mijn workflow uitleggen
      Ik ben een Macker sinds 1987, en heb thuis nooit met PC/Win gewerkt. Heb in die >30jj een aantal Macs versleten.
      Op het werk was het eerst Mac, daarna werd 'company-wide' overgeschakeld op Compaq/Microsoft.

      Ik schiet in RAW+jpg, en gebruik Image Capture om mijn foto's op te laden naar de plaats waar ik ze wil hebben.
      Jpg's gingen vroeger in iPhoto, vandaag de dag in Photos.
      CR2-files (Canon RAW-bestanden) gaan op een externe HD in een yyyy/mm/dd (subject) formaat.
      Sinds een jaartje of twee gebruik ik Photo Supreme als DAM, maar in principe is Photos voor mij genoeg. Dat programma heeft immers face recognition, keywords, location... Wat zou ik nog meer nodig hebben?
      In ieder geval gebruik ik mijn jpg's alleen 'voor onmiddellijke consumptie' maar als er postprocessing nodig is, zal ik van de overeenkomstige RAW-file vertrekken. Die is snel terug te vinden aan de hand van de metadata in de jpg-file (in Photos dus).

      De RAW-file ontwikkelen deed ik vroeger in Lightroom. Mijn versie (v.6.14) draait nog steeds onder mijn huidige MacOS (Catalina, de laatste versie die op deze iMac kan draaien), maar ik gebruik het programma nauwelijks meer. Ik heb me er altijd aan geërgerd dat je eerst je foto's moest importeren vooraleer je ermee aan de slag kon gaan. Niet met DxO PhotoLab of ON1 Photo RAW. Mijn huidige voorkeur gaat uit naar DxO, maar noch van DxO noch van ON1 ben ik verplicht om elk jaar een nieuwe versie aan te kopen.
      De verdere post-processing gebeurt met Affinity Photo, die ik heb aangeschaft (eenmalige betaling van €49.9) omdat Photoshop CS6 niet meer compatibel was bij de overgang van een vroegere OS-versie naar Catalina. Werkt voor mij even goed, al is het telkens afvragen: in PS deed ik dat vroeger zo, hoe doe ik het in AP. Maar het lukt.

      Backups? Jazeker: Time Machine, maar ook op geregelde tijdstippen een clone van de online externe HD naar een meestal offline externe HD.
      Geen Cloud-opslag voor mij. Dat zou evengoed een abo betekenen, en wij proberen om (omwille van ons pensioentje) onze vaste kosten zoveel mogelijk te beperken. Trouwens: wij hebben ook geen Netflix, Spotify....
      Last edited by LesC; 25 oktober 2021, 10:39.
      BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sonoma 14.4) - iPhone XR (iOS 17.4) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.6)

      Comment

      Working...
      X