Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Hoe boom met wortel uit de grond tillen

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Hoe boom met wortel uit de grond tillen

    Mijn nichtje wil 2 dakplatanen weg uit haar tuin. Ze moeten met wortel en al uit de grond.
    Vermoedelijk 2 à 3 jaar geleden geplant maar toen al redelijk forse exemplaren. Stamomtrek is nu 34cm stamdiameter 10 à 11 cm. Uiteraard eerst de kruin eraf, ... maar de wortels…
    Natuurlijk wat vrijmaken met de spade maar dan nog blijft het sleurwerk en mijn rug laat dat niet meer toe.

    Ik zag ooit iemand bezig met behulp van een spanband met ratel maar weet niet meer precies hoe.
    Heb wat gezocht en vond deze (algemene) instructie over gebruik van ratelspanbanden. klik

    Maar hoe ga je te werk? Je kan een paar lussen van zo'n spanband rond de stam doen maar aan wat til je dan ? (en hoe die spanband daaraan bevestigen)
    PS: De tuin is niet meer bereikbaar met machines.

    Graag wat tips.

  • #2
    Re: Hoe boom met wortel uit de grond tillen

    Dat gaat niet lukken.
    Het zijn spanbanden om iets aan te spannen.

    Je hebt ratels, de juiste naam ontsnapt me, met een stalen kabel. De ratel bevestig je dan onder aan de stam van een andere boom of aan een stevige constructie.
    De andere kant van de stalen kabel maak je hoog aan de
    boom vast die je wil uittrekken.
    Met de hefboom van de ratel span je de kabel op en trek je de boom om.

    Hier een filmpje met de handlier : https://youtu.be/736EXdZLamc

    Mvg
    Last edited by jeevanhoof; 22 oktober 2021, 15:24.
    nikon D90 Nikon7200 Nikkor 70-300 VRII Nikor18-140VR Tamron 18-270 VC Tamron 17-50/2.8 Tamron 70-200/2.8 Tamron 150-600 nikon sb700

    Comment


    • #3
      Re: Hoe boom met wortel uit de grond tillen

      Dit bedoel je denk ik: https://www.youtube.com/watch?v=OPQlge6jVP4
      Stronkentrekker kun je huren
      http://www.smuttynose.nl

      Comment


      • #4
        Re: Hoe boom met wortel uit de grond tillen

        Verschillende mogelijkheden, de ene methode is al wat beter dan de andere: https://www.youtube.com/results?sear...=pulling+tree+
        (Er zitten ook filmpjes bij waar je ziet hoe het best niet probeert.)
        http://barthuysmans.smugmug.com/
        BD0338BE

        Comment


        • #5
          Re: Hoe boom met wortel uit de grond tillen

          Eerst maar eerst toestemming vragen aan de gemeente, normaal moet je voor compensatie zorgen (indien je dat niet doet en er komt een klacht van de buren, kan je wel eens op serieuze boete rekenen)
          Er zijn genoeg bedrijfjes die bomen met wortel kunnen verwijderen, zelf zou ik er niet (meer) aan beginnen
          Hoop voor jouw dat ze niet te dicht tegen een gebouw aan staan, daarmee ook het voorstel om professionele hulp te vragen

          grts
          Sieg
          Last edited by Sieg; 22 oktober 2021, 16:35.
          Voor meer foto's ; www.sieg.be

          Comment


          • #6
            Re: Hoe boom met wortel uit de grond tillen

            Je kan de wortel ook (laten) wegfrezen , de makkelijkste methode en rug sparend
            zoiets : https://www.youtube.com/watch?v=aIgbX__0ckU
            Je kan een stronkenfrees ook huren

            Comment


            • #7
              Re: Hoe boom met wortel uit de grond tillen

              Het gaat hier over sierbomen op privé terrein..
              Daar gaat de gemeente niet moeilijk ver doen.

              Mvg
              nikon D90 Nikon7200 Nikkor 70-300 VRII Nikor18-140VR Tamron 18-270 VC Tamron 17-50/2.8 Tamron 70-200/2.8 Tamron 150-600 nikon sb700

              Comment


              • #8
                Re: Hoe boom met wortel uit de grond tillen

                Oorspronkelijk geplaatst door jeevanhoof Bekijk bericht
                Het gaat hier over sierbomen op privé terrein..
                Daar gaat de gemeente niet moeilijk ver doen.

                Mvg
                Zeker weten van wel !
                Elke boom die weggehaald wordt, ook en zeker op privé terrein moet gecompenseerd worden (afhankelijk van gemeente)
                Mijn schoonouders hebben enkele bomen uitgedaan wegens te groot worden, deze moesten zonder twijfel gecompenseerd worden door nieuwe te planten
                Is trouwens al vele jaren dat dit geldt
                Je kunt het uiteraard altijd riskeren zonder iets te melden, doch als men erachter komt ...

                Mag ik zomaar een boom in mijn tuin omzagen?

                Het antwoord mag kort en bondig zijn: nee! We kunnen je alleen maar aanraden om met het lokale gemeentebestuur contact op te nemen, want daar zal men je kunnen zeggen wat in jouw gemeente en stad wel en niet mag op het vlak van kappen van bomen in je eigen tuin.
                Verdere info https://www.deboomdokter.be/blog/var...g-en-wat-niet/

                grts
                Sieg
                Last edited by Sieg; 22 oktober 2021, 20:58. Reden: verdere info
                Voor meer foto's ; www.sieg.be

                Comment


                • #9
                  Re: Hoe boom met wortel uit de grond tillen

                  Oorspronkelijk geplaatst door Sieg Bekijk bericht
                  Zeker weten van wel !
                  Elke boom die weggehaald wordt, ook en zeker op privé terrein moet gecompenseerd worden (afhankelijk van gemeente)
                  Mijn schoonouders hebben enkele bomen uitgedaan wegens te groot worden, deze moesten zonder twijfel gecompenseerd worden door nieuwe te planten
                  Is trouwens al vele jaren dat dit geldt
                  Je kunt het uiteraard altijd riskeren zonder iets te melden, doch als men erachter komt ...
                  grts
                  Sieg
                  Gevonden op de site van Vlaanderen.be:
                  Optie 2: de boom staat op een huiskavel
                  De huiskavel zijn de kadastrale percelen van een vergunde woning of van een vergund bedrijfsgebouw. Meestal wordt de tuin met zijn duidelijke afbakening als huiskavel aanzien.
                  Als de boom op de huiskavel staat, hebt u misschien een omgevingsvergunning nodig. Vraag dit na bij uw gemeente.
                  Mvg.
                  Robert
                  Live each day like it's your last. One day, you'll get it right. Oscar Wilde

                  Comment


                  • #10
                    Re: Hoe boom met wortel uit de grond tillen

                    Oorspronkelijk geplaatst door Hasseltenaar Bekijk bericht
                    Gevonden op de site van Vlaanderen.be:
                    Optie 2: de boom staat op een huiskavel
                    De huiskavel zijn de kadastrale percelen van een vergunde woning of van een vergund bedrijfsgebouw. Meestal wordt de tuin met zijn duidelijke afbakening als huiskavel aanzien.
                    Als de boom op de huiskavel staat, hebt u misschien een omgevingsvergunning nodig. Vraag dit na bij uw gemeente.
                    Klopt volledig, ik ben naar het kadaster geweest en voor de wijk waar ik toen woonde waren er geen reglementen.

                    Oorspronkelijk geplaatst door olivetti Bekijk bericht
                    Dit bedoel je denk ik: https://www.youtube.com/watch?v=OPQlge6jVP4
                    Stronkentrekker kun je huren
                    Dat heb ik al zien doen en dat ging vlot.
                    Canon 90D | Tamron 10 - 24mm | Canon 24 - 70mm L
                    Fujifilm X-T4 + SmallRig handgreep | Samyang 12mm f/2 | Fujinon XF 27mm f/2.8 | Fujinon 35mm f/1.4 | Fujinon XF 16-55mm f/2.8 R LM WR | Fringer EF-XF ProII | X-E2s.

                    Comment


                    • #11
                      Re: Hoe boom met wortel uit de grond tillen

                      Oorspronkelijk geplaatst door Hasseltenaar Bekijk bericht
                      Gevonden op de site van Vlaanderen.be:
                      Optie 2: de boom staat op een huiskavel
                      De huiskavel zijn de kadastrale percelen van een vergunde woning of van een vergund bedrijfsgebouw. Meestal wordt de tuin met zijn duidelijke afbakening als huiskavel aanzien.
                      Als de boom op de huiskavel staat, hebt u misschien een omgevingsvergunning nodig. Vraag dit na bij uw gemeente.
                      Inderdaad Robert, heb ik trouwens ook geschreven,"afhankelijk van de gemeente"
                      Kleine moeite lijkt me om dan even te informeren bij de gemeente zodat je nadien geen problemen krijgt

                      Hier bij ons en rondom liggende gemeenten is steeds een compensatie vereist met nieuwe aanplant, indien mogelijk op dezelfde locatie als waar de boom gehakt werd

                      grts
                      Sieg
                      Voor meer foto's ; www.sieg.be

                      Comment


                      • #12
                        Re: Hoe boom met wortel uit de grond tillen

                        Het systeem met stronkentrekker (link van olivetti) lijkt me in de buurt te komen van wat ik destijds had gezien, en doenbaar voor het formaat boom.
                        Wortelfrezen had ik al bekeken op internet maar dat is overkill. Zo'n machine zie ik mezelf ook niet te transporteren.

                        Bedankt voor de tips (o.a. ivm gemeente reglementering).
                        Van de gemeente hebben we niets te vrezen. Het is de bedoeling mooier en/of nuttiger (fruit)bomen te planten. Moeten wel wat schaduw geven. Advies is gevraagd aan kwekerij. Rekening houdend met de locatie en wensen suggereerden zij o.a. als niet-fruitboom deze bvb Gleditsia.

                        We gaan eerst eens die wortels wat blootleggen om het beter te kunnen inschatten.

                        Comment


                        • #13
                          Re: Hoe boom met wortel uit de grond tillen

                          Oorspronkelijk geplaatst door Wasbeer Bekijk bericht
                          Mijn nichtje wil 2 dakplatanen weg uit haar tuin. Ze moeten met wortel en al uit de grond.
                          Graag wat tips.
                          Archimedes zei “Geef mij een steunpunt en ik verplaats de aarde” …

                          Comment

                          Working...
                          X