Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

laptop

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • laptop

    Ik schakel weldra over op digitale fotografie. Voor de opslag en presentatie zou ik een laptop willen gebruiken. Kan iemand mij zeggen waar ik moet op letten ?

  • #2
    Re: laptop

    Specifiek voor digitale fotografie:

    - Grote harde schijf: 60 of 80 GB is tegenwoordig de norm
    - Ingebouwde media slots (SD, MMC, CF, ...): sneller dan via USB
    - DVD brander (voor backup!)
    - mooi scherm

    Gezond verstand:
    - Wireless LAN
    - Bluetooth
    - Mooi scherm
    - USB, Firewire
    - De prijs!

    Ik werk b.v. met een Toshiba Satellite P10. Deze heeft een 15,4" breedbeeld scherm = prachtig. Alleen mocht de resolutie wat hoger zijn (1280x800). Ik heb een 60GB harde schijf en een DVD brander. Ik heb enkel een SD card slot, maar mijn vrouw haar laptop (een HP) heeft ook CF en Memorystick slots.

    Veel succes met de keuze.

    Johan
    Nikon D300, F70, 17-55 f/2.8, 50mm f/1.8

    Comment


    • #3
      Re: laptop

      Ik werk met een iBook van Apple, zou niet anders willen!
      The most powerful Mac laptops and desktops ever. Supercharged by Apple silicon. MacBook Air, MacBook Pro, iMac, Mac mini, Mac Studio, and Mac Pro.


      Omdat ik beroepshalve veel (documentaire) foto's moet maken maak ik vrijwel dagelijks een backup van het werk van die dag. Met CD's en DVD's wordt zoiets al snel onoverzichtelijk, dus bij mij gaan ze tot een hele opdracht is afgewerkt op een kleine, gemakkelijk meeneembare externe LaCie schijf. Dit is ook veel interessanter en minder belastend voor je harde schijf (fragmenteren) wanneer je met digitaal videomateriaal werkt. Ik heb gekozen voor een externe DVD-schijver (CD lezer/schrijver en DVD lezer is zowiezo ingebouwd) omdat dit goedkoper is (je hebt doorgaans weinig redenen om "on the road" DVD's te gaan branden)
      Last edited by Carola; 18 november 2004, 21:45.

      Comment


      • #4
        Re: laptop

        Tuurlijk, backup is ZEER belangrijk! Je hebt natuurlijk verschillende mogelijkheden

        CD/DVD: goedkoopst, snel, niet zoveel plaats op media, veilig
        Externe HD: redelijk goedkoop, snel, veel plaats (tegenwoordig tot meer dan 500GB), maar het blijft wel een harde schijf die kan crashen
        Tape: duur, veel capaciteit, zeer veilig

        Het komt erop neer dat je backups moet nemen. Dat doen we met zijn allen veel te weinig, ikzelf inbegrepen.

        En trouwens, Carola, heeft gelijk: een Apple notebook is prachtig! Ik zou er ook wel een willen, maar mijn werkgever ligt dwars
        Nikon D300, F70, 17-55 f/2.8, 50mm f/1.8

        Comment


        • #5
          Re: laptop

          om grote foto's te bekijken en eventueel te bewerken... Let vooral op de hoeveelheid geheugen... Altijd een minimum van 510 mb. Meer is beter natuurlijk.
          En een snelle processor... Maar dat hebben de nieuwe machientjes allemaal...

          Een tip : Ga eens naar zo'n grote winkelketen Mediamarkt ofzo en test de laptops allemaal... Vooral scherm en toetsenbord eens bekijken i.v.m. degelijkheid.
          Maar ja, hoe beter, hoe duurder natuurlijk.
          Top zijn Toshiba en Sony... maar ook de duurste...
          Acer en Asus hebben een gebrekkig goedkoop toetsenbord.
          HP is minder snel. Dell is goed... maar meestal online bestellen, dan kan je 't niet op voorhand bekijken.
          en dan de low budget zoals Medion, microStar, silver enz...
          Dan de CPU, den processor... Je kan een stroombesparende Centrino nemen, of een Mobile Pentium, of een AMD of een full Pentium.
          Als je veel op batterijen gaat werken kies je voor een Centrino, dan kom je lekker lang toe op je bats.
          Hangt je laptop toch altijd aan het stroomnet om bv presentaties te doen... Dan kies je voor een Full Hypertrade Pentium. Lekker snel en superstabiel maar vreet stroom. ik heb hiervoor gekozen omdat ik toch altijd aan het stroomnet hang als ik workshops of demo's geef.
          Wil je wat goedkoper kies je voor AMD, maar die worden dus wat warmer, fijn in de winter voor op je schoot

          Maar om foto's te presenteren en te stockeren kan iedere laptop dienen. Hang alleen van je budget af en wat je er verder mee wil doen.
          Last edited by mic; 18 november 2004, 11:27.

          Comment


          • #6
            Re: laptop

            I love my MEDION...

            Comment


            • #7
              Re: laptop

              Neem eentje met een centrino CPU , daar gaat de batterij langer van mee .
              ( hoeft niet dé snelste te zijn , maar neem wel genoeg RAM geheugen)
              http://www.dullaert.net

              Comment


              • #8
                Re: laptop

                ik had een geheugen van 256 mb ram
                maar ik heb die wel laten uitbreiden
                heb er een latteke laten bij insteken van 512 mb
                zeker als je verschillende programma"s hebt openstaan
                frustrerend als je dan lang moet wachten bij elke bewerking die je doet

                Comment


                • #9
                  Re: laptop

                  Scherm en veel geheugen zijn het belangrijkste lijkt mij. Of je kiest voor een Mac of Windows hangt af van welke software je wilt gebruiken en welke ervaring/achtergond je hebt met computers. Beide systemen zijn goed.

                  Ik gebruik zelf een Dell laptop met een 60Gb schijf en 512 Mb intern geheugen i.c.m. Photoshop Elements. Werkt goed, snel en stabiel. Ook het scherm bevalt me goed.
                  Groeten,

                  Albert Jan

                  Website AJH
                  lidnummer: BD0371NL

                  Comment


                  • #10
                    Re: laptop

                    ikzelf heb een ACER 17 inch versie (aspire 1703sm_2.6) 80gb schijfje, dvd-cd-rom-brander, ... maar ik zet wel al mijn fotos op een 160GB externe schijf voor veiligheid!

                    ben der heel content van! heb hem nu bijna een jaar maar volgend jaar toch kijken voor een apple imac, tegen dan is deze hier museumstuk geworden

                    Comment


                    • #11
                      Re: laptop

                      Zelf heb ik een laptop met een super scherm (1600X1200).
                      Als ik daarna overschakel op mijne crt is het altijd een beetje aanpassen.
                      Foto's staan opgeslagen op een externe schijf 160 GB.
                      BD0316BE
                      Canon

                      Comment


                      • #12
                        Re: laptop

                        Oorspronkelijk geplaatst door CompaCta
                        Zelf heb ik een laptop met een super scherm (1600X1200).
                        Welk merk/type is dat ?

                        mvg,
                        Z900
                        Canon 80D+1DMII 50MK1/70-200 2.8/400 5.6 // Sigma 15FE/50-500 // Tamron AF SP 90 2.8/28-75 2.8 Di // Kenko AF Pro 300 1,4x TC

                        Comment


                        • #13
                          Re: laptop

                          Ikzelf werk voor 90% met mijn Dell laptop. Is nu een goed jaartje oud, draait ongelooflijk veel (ligt nu vb al 2 dagen aan) en wordt wel zwaar belast. (draait als server voor webtoepassingen, photoshop, videobewerking, ...)

                          HD van 60GB met externe HD voor backups, te verkiezen boven de cd's of dvd's die ik anders zou moeten schrijven. Processor is 3.0, 512mb ram, is zeker vlot en ondanks deze specificaties draait deze pc toch wel tussen 3 en 4u op zijn batterij (word en andere minder veeleisende progs).

                          Scherm: 1400x1050. Het maximum vind ik voor een 15". Alleen opletten met heel lichte grijstinten... minder zichtbaar op zo'n scherm.

                          Als extra heb ik wel een koeler van Antec aangekocht. Vooral in de zomer komt dit wel van pas... Waar je ook moet opletten als je de controle over de temperatruur verliest: stof! Regelmatig eens met wat luchtdruk alles schoonmaken.

                          Moest ik het moeten herdoen, dan koos ik waarschijnlijk voor een Toshiba. De algemene afwerking en de 'feeling' van het toetsenbord vind ik daar wel top. Maar zoals Mic zei, een Dell kan je niet even online gaan testen.
                          Nikon D2H / AFS 28-70 f/2.8D

                          Comment


                          • #14
                            Re: laptop

                            Welk merk/type is dat ?
                            Ik heb een Dell Inspiron 8200 van bijna 2 jaar oud met een 15" scherm. Deze is nu vervangen door de Inspiron 8600 met een 15,4" scherm en een resolutie van 1920x1200.
                            Is echt een super schermpje.
                            BD0316BE
                            Canon

                            Comment


                            • #15
                              Re: laptop

                              Thanks CompacTa

                              mvg,
                              Z900
                              Canon 80D+1DMII 50MK1/70-200 2.8/400 5.6 // Sigma 15FE/50-500 // Tamron AF SP 90 2.8/28-75 2.8 Di // Kenko AF Pro 300 1,4x TC

                              Comment

                              Working...
                              X