Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Camera of objectief?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Camera of objectief?

    Goedemiddag allemaal,

    12 jaar geleden ben ik op mijn 16e begonnen met fotografie, niets serieus maar gewoon een point en shoot waar ik veel plezier in had.
    6 jaar geleden heb ik mij dan iets meer verdiept en een sony a6000 aangeschaft. Dit met de bedoeling om mijn fotografie een niveau hoger te brengen en meer mogelijkheden te hebben. Dit is een pracht van een camera waar ik naast de standaard 16-50mm f3.5-5.6 lens ook nog 3 jaar geleden de 35mm F1.8 heb aan toegevoegd. Een leuke verzameling dus waar ik ook al veel leuke foto's mee heb genomen.

    Ik zit nu echter op een punt dat ik begin te twijfelen wat de toekomst brengt. Sinds ik vorig jaar begonnen ben met avondschool fotografie leer ik veel bij en neem ik ook vaker foto's. Hierdoor begint het dus nog meer te kriebelen om verder te bouwen. En dan is er het dilemma of ik verder ga met deze camera en een nieuwe lens koop of een nieuwe camera.

    Momenteel trekt reportage/stads/reisfotografie mij het meeste. Lage lichtomstandigheden zullen dus wel eens voorkomen. Mijn standaard lens mist toch iets als ik deze vergelijk met mijn 35mm. En ik vind het spijtig dat mijn a6000 geen silent shutter heeft. Als ik rond kijk lijkt elke 'betere' fotograaf toch wel een full frame camera te gebruiken, iets waar ik dus ook naar zou toe willen werken. Is het dan niet beter om daar nu al in te investeren, ipv in glas wat ik daarna weer zou "moeten" verkopen?

    Zelf ben ik nu aan het kijken naar Sony E 18-105 f4 als upgrade van mijn standaard lens.
    Maar aan de andere kant de knoop door te hakken naar een Sony aIII. (maar dan weer wel de draagbaarheid verlies?).

    Zoveel dus om over te denken en ik vroeg mij af of er mensen zijn die dezelfde stappen/beslissing hebben genomen en hoe zij dit proces hebben ervaren en vooral de beslissing die ze hebben genomen?
    Sony a6000, 16-50mm f3.5, 35mm f1.8

  • #2
    Re: Camera of objectief?

    Beste,

    Ik heb de A6000 gehad en heb nu de A7II en A7III. Allemaal prima camera's, maar wel verschillend.
    Qua beeldkwaliteit, ISO en AF is de A7III het best gewapend en zonder batterijgrip valt de grootte erg mee.
    De A6000 is een cropcameta en de A7 een fullframe. Dag heeft dus ook gevolgen als je je croplenzen blijft gebruiken. Dan schakelt de A7 naar cropmodus.
    Persoonlijk zou ik voor de A7III gaan, nog steeds een schitterende camera, met heel goede eigenschappen. Tel daarbij bv. een 24-105mm lens en je kan een hele tijd verder en rustig in je eigen tempo uitbreiden.
    Voorzitter Belgiumdigital VZW - Sony A7III, Sony A7II, Nikon D500, D5300, Canon G5XMkI, Olympus E-M1MkII, allen met wat glaswerk ...
    Mijn webalbums: https://www.flickr.com/photos/jajabd/sets/ Mijn weblog: http://jajabd.wordpress.com

    Belgiumdigital: uw digitale thuishaven!

    Comment


    • #3
      Re: Camera of objectief?

      Oorspronkelijk geplaatst door jaja Bekijk bericht
      Beste,

      Ik heb de A6000 gehad en heb nu de A7II en A7III. Allemaal prima camera's, maar wel verschillend.
      Qua beeldkwaliteit, ISO en AF is de A7III het best gewapend en zonder batterijgrip valt de grootte erg mee.
      De A6000 is een cropcameta en de A7 een fullframe. Dag heeft dus ook gevolgen als je je croplenzen blijft gebruiken. Dan schakelt de A7 naar cropmodus.
      Persoonlijk zou ik voor de A7III gaan, nog steeds een schitterende camera, met heel goede eigenschappen. Tel daarbij bv. een 24-105mm lens en je kan een hele tijd verder en rustig in je eigen tempo uitbreiden.
      Bedankt voor je reactie, ik zal zeker nog eens naar de winkel moeten om het handgevoel van de a7 III te voelen. Kijken of deze inderdaad nog compact genoeg is.

      Het zal wel een dure investering worden, maar hopelijk ineens de goede
      Sony a6000, 16-50mm f3.5, 35mm f1.8

      Comment


      • #4
        Re: Camera of objectief?

        Ik heb er in elk geval nog geen seconde spijt van gehad. Nog een pluspunt van de A7III is de batterij. Die blijft maar meegaan [emoji106]
        Succes met je keuze.

        Jaja
        Voorzitter Belgiumdigital VZW - Sony A7III, Sony A7II, Nikon D500, D5300, Canon G5XMkI, Olympus E-M1MkII, allen met wat glaswerk ...
        Mijn webalbums: https://www.flickr.com/photos/jajabd/sets/ Mijn weblog: http://jajabd.wordpress.com

        Belgiumdigital: uw digitale thuishaven!

        Comment


        • #5
          Re: Camera of objectief?

          Er is ook de A7C als je een compactere body wilt. Wel zit een full frame kit met lichtsterke lens of lenzen in een andere prijsklasse, dus het is wel van belang aan welk budget je denkt.
          Sony en Olympus
          Fotoseries

          Comment


          • #6
            Re: Camera of objectief?

            Oorspronkelijk geplaatst door Spanjaart Bekijk bericht
            Er is ook de A7C als je een compactere body wilt. Wel zit een full frame kit met lichtsterke lens of lenzen in een andere prijsklasse, dus het is wel van belang aan welk budget je denkt.
            Inderdaad, het budget speelt zeker mee.
            Een 18-105 lens voor 275 euro
            Of een full frame met lichtsterke lens voor +-2000 euro is een groot verschil.

            Aangezien ik er momenteel nog geen geld mee verdien en ook nog maar één jaar bezig ben met mijn lessen, ben ik toch wel aan het bedenken of die grote investering al waard is.
            Sony a6000, 16-50mm f3.5, 35mm f1.8

            Comment


            • #7
              Re: Camera of objectief?

              Binnenkort komt de A7VI uit.Ik hoop dat daardoor de A7III serieus gaat zakken in prijs en ik dan misschien eventueel mijn A7 zou kunnen inwisselen voor de III.Uiteraard zal de VI een stuk beter zijn dan de III(33 MP naar ik gelezen heb).Maar een overstap van de I naar de III zal ook wel een grote stap zijn,zeker wat betreft de AF.Ik ben maar een simpel amateurtje en zo'n A7VI is veel te duur voor mij.

              Comment


              • #8
                Re: Camera of objectief?

                Oorspronkelijk geplaatst door guidomarree Bekijk bericht
                Inderdaad, het budget speelt zeker mee.
                Een 18-105 lens voor 275 euro
                Of een full frame met lichtsterke lens voor +-2000 euro is een groot verschil.

                Aangezien ik er momenteel nog geen geld mee verdien en ook nog maar één jaar bezig ben met mijn lessen, ben ik toch wel aan het bedenken of die grote investering al waard is.
                Zoomlenzen maken lui. Gebruik de 35mm die je hebt.
                En leer er mee werken. Je moet in jezelf investeren . niet in materiaal. Brains or Muscles?

                If your pictures aren't good enough, you aren't close enough.

                Robert Capa
                Dixitque Deus fiat lux et facta est lux.

                Comment


                • #9
                  Re: Camera of objectief?

                  Oorspronkelijk geplaatst door Nerdifant Bekijk bericht
                  Zoomlenzen maken lui. Gebruik de 35mm die je hebt.
                  En leer er mee werken. Je moet in jezelf investeren . niet in materiaal. Brains or Muscles?

                  If your pictures aren't good enough, you aren't close enough.

                  Robert Capa
                  Tuurlijk, snap ik ook wel en ik heb leren werken met een 35mm. Maar een meer versatiele lens die scherper dan mijn standaard zoom is zou er bij passen. Ik ben blij met mijn 16-50mm, maar zoek iets beter.
                  Daarnaast heeft een prime altijd beperkingen, zeker in mijn lessen waar ik met verschillende situaties in aanraking kom
                  Sony a6000, 16-50mm f3.5, 35mm f1.8

                  Comment


                  • #10
                    Re: Camera of objectief?

                    Oorspronkelijk geplaatst door jozef13 Bekijk bericht
                    Binnenkort komt de A7VI uit.Ik hoop dat daardoor de A7III serieus gaat zakken in prijs en ik dan misschien eventueel mijn A7 zou kunnen inwisselen voor de III.Uiteraard zal de VI een stuk beter zijn dan de III(33 MP naar ik gelezen heb).Maar een overstap van de I naar de III zal ook wel een grote stap zijn,zeker wat betreft de AF.Ik ben maar een simpel amateurtje en zo'n A7VI is veel te duur voor mij.
                    Ja, ook een goed idee, ben wel benieuwd of de a7 III zoveel in prijs zal dalen
                    Sony a6000, 16-50mm f3.5, 35mm f1.8

                    Comment


                    • #11
                      Re: Camera of objectief?

                      Oorspronkelijk geplaatst door jozef13 Bekijk bericht
                      Binnenkort komt de A7VI uit.
                      worden 4 en 5 overgeslagen?
                      Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

                      Comment


                      • #12
                        Re: Camera of objectief?

                        Oorspronkelijk geplaatst door hjanssen Bekijk bericht
                        worden 4 en 5 overgeslagen?
                        Sorry,moet IV zijn natuurlijk.Even gemist met die romeinse cijfers.

                        Comment


                        • #13
                          Re: Camera of objectief?

                          [QUOTE=guidomarree;4871764]Ja, ook een goed idee, ben wel benieuwd of de a7 III zoveel in prijs zal dalen[/QU

                          Hij biedt aan de huidige sterk verlaagde prijs al héél veel camera voor je geld, maar waarom niet tweedehands kopen? Wij hebben hier een A7R III, een A7R IV en een A9. Allemaal tweedehands.
                          Als je (zoals wij bij de A7R III en A9 hier) van een handelaar koopt waar het toestel in de boekhouding is afgeschreven, heb je dikwijls een lage prijs en materiaal waar niks aan scheelt. Een hoge shuttercount moet je bekijken tegenover het door Sony opgegeven aantal en meenemen in de prijs.
                          Wij kochten de A7R III met 100.000 kliks en nu bijna 2 jaar later nog steeds een prima toestel. Hij is gemaakt voor 500.000 kliks. We hebben de A7R III en de A9 samen voor een bedrag dat lager ligt dan de aankoop van een nieuwe A7R IV.
                          Wat de A7 III betreft (de nieuwe komt deze maand nog uit) zal je een prima camera binnen 2 maanden kunnen kopen voor 1.000 Eur.

                          Comment


                          • #14
                            Re: Camera of objectief?

                            Inderdaad, ik heb gehoord dat de a7iv morgen zou worden aangekondigd. Dus kijk al uit naar alle a7iii's die op de tweedehands markt komen.
                            Sony a6000, 16-50mm f3.5, 35mm f1.8

                            Comment


                            • #15
                              Re: Camera of objectief?

                              [QUOTE=Cram1956;4872205]
                              Oorspronkelijk geplaatst door guidomarree Bekijk bericht
                              Ja, ook een goed idee, ben wel benieuwd of de a7 III zoveel in prijs zal dalen[/QU

                              Hij biedt aan de huidige sterk verlaagde prijs al héél veel camera voor je geld, maar waarom niet tweedehands kopen? Wij hebben hier een A7R III, een A7R IV en een A9. Allemaal tweedehands.
                              Als je (zoals wij bij de A7R III en A9 hier) van een handelaar koopt waar het toestel in de boekhouding is afgeschreven, heb je dikwijls een lage prijs en materiaal waar niks aan scheelt. Een hoge shuttercount moet je bekijken tegenover het door Sony opgegeven aantal en meenemen in de prijs.
                              Wij kochten de A7R III met 100.000 kliks en nu bijna 2 jaar later nog steeds een prima toestel. Hij is gemaakt voor 500.000 kliks. We hebben de A7R III en de A9 samen voor een bedrag dat lager ligt dan de aankoop van een nieuwe A7R IV.
                              Wat de A7 III betreft (de nieuwe komt deze maand nog uit) zal je een prima camera binnen 2 maanden kunnen kopen voor 1.000 Eur.
                              En wat bedoel je met handelaar van de boekhouding afgeschreven?
                              Sony a6000, 16-50mm f3.5, 35mm f1.8

                              Comment

                              Working...
                              X