Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Aankopen als Belg in NL

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Aankopen als Belg in NL

    Weet er iemand hoe het juist zit als je als Belg ( zelfstandige ) aankopen doet in Nl ?

    Ik zou me graag een nieuwe ( bijkomende ) lens aanschaffen voor mijn Nikon D100 ( is ook een beetje daarvoor dat ik in een vorige thread vroeg naar richtprijzen ( zie http://forum.belgiumdigital.com/showthread.php?t=59097

    Nu ben ik via deze BD op de site terecht gekomen http://www.cornevaniperen.nl/
    Daar heb ik verschillende lenzen gezien die me wel aanstaan.
    De prijzen zijn getekend inclusief 19% BTW.
    Dit zijn dus prijzen die een particulier moet betalen om het produkt aan te kopen.
    Maar hoe zit het juist als zelfstandige Belg ? Als je hier in België iets aankoopt kan je de BTW recupereren, maar als je nu in NL iets aankoopt ?
    Is dus onmogelijk om in NL op een bepaald artikel 19% BTW aan de NL staat te betalen en die terug te vragen aan de Belgische staat.
    Als ik een faktuur maak aan iemand uit NL reken ik geen BTW bij ( moet ik de BTW ook niet doorstorten aan de Belgische staat ) maar zorgt die persoon uit NL daar zelf voor. Moet dan wel uitdrukkelijk op mijn faktuur vermeld staan " Dienstverrichting niet onderworpen aan Belgische BTW. Artikel 21, §3, 7°, d. van het WBTW"
    Maar hoe zit dat nu juist als ik een aankoop doe in NL ?
    Groeten, Gino
    http://www.e-designstudio.be

  • #2
    Re: Aankopen als Belg in NL

    Waarom vraag je het niet aan Corne zelf? Met hem wil je toch zaken doen uiteindelijk.

    Comment


    • #3
      Re: Aankopen als Belg in NL

      Als ik goederen voor mijn zaak in Nederland aankoop (hetgeen regelmatig gebeurt) betaal ik geen BTW er bestaat een speciale term voor
      intercommunautair of zoiets.
      vraag het anders eens aan uwen boekhouder
      D300 - nikkor 50mm 1.8 - Tamron 28-75, 2.8
      Tamron 17 -35 2.8 -4 - - Nikkor 80-200 , 2.8 D-ED SB600
      en ewa flitsspeelgoed

      Comment


      • #4
        Re: Aankopen als Belg in NL

        Oorspronkelijk geplaatst door Plofkop
        Waarom vraag je het niet aan Corne zelf? Met hem wil je toch zaken doen uiteindelijk.
        Ik dacht van hem gehoord te hebben dat hij ook BTW aanrekend aan kopers hier in België. Mocht dit veranderd zijn, dan horen we het wel?
        Nikon D2H / AFS 28-70 f/2.8D

        Comment


        • #5
          Re: Aankopen als Belg in NL

          Oorspronkelijk geplaatst door draf
          Ik dacht van hem gehoord te hebben dat hij ook BTW aanrekend aan kopers hier in België. Mocht dit veranderd zijn, dan horen we het wel?
          Uiteraard, vermits belgische kopers evengoed BTW plichtig zijn

          Tenzij je natuurlijk een BTW-nummer hebt, dan kan je in principe in het buitenland BTW-vrij aankopen. (allé ja, je betaald de prijs zonder de BTW, omdat je je die achteraf toch terug zou vorderen vermits je over een BTW nummer beschikt - daarom is het sneller/eenvoudiger om het ineens zonder BTW aan te kopen, zodat je achteraf ook niets moet terugvorderen)

          PS zelfstandigen met een BTW nummer zijn natuurlijk ook BTW plichtig, het is niet dat zij dit niet moeten betalen. Alleen kunnen zij dergelijke aankopen wel aangeven als kosten, zodat deze van hun inkomsten afgaan, zodat een lager netto winst resultaat bekomen wordt, wat dan weer geeft dat ze minder belasting moeten betalen - onrechtstreeks sparen ze dus op die manier het bedrag aan BTW uit.
          Nikon D7000 * Nikon AF-S 18-200 IF-ED VR DX * Nikon SB-600 Flitser * Nog wa frutsel

          Comment


          • #6
            Re: Aankopen als Belg in NL

            Oorspronkelijk geplaatst door Aragorn
            Uiteraard, vermits belgische kopers evengoed BTW plichtig zijn

            Tenzij je natuurlijk een BTW-nummer hebt, dan kan je in principe in het buitenland BTW-vrij aankopen. (allé ja, je betaald de prijs zonder de BTW, omdat je je die achteraf toch terug zou vorderen vermits je over een BTW nummer beschikt - daarom is het sneller/eenvoudiger om het ineens zonder BTW aan te kopen, zodat je achteraf ook niets moet terugvorderen)

            PS zelfstandigen met een BTW nummer zijn natuurlijk ook BTW plichtig, het is niet dat zij dit niet moeten betalen. Alleen kunnen zij dergelijke aankopen wel aangeven als kosten, zodat deze van hun inkomsten afgaan, zodat een lager netto winst resultaat bekomen wordt, wat dan weer geeft dat ze minder belasting moeten betalen - onrechtstreeks sparen ze dus op die manier het bedrag aan BTW uit.
            Klopt helemaal. Zelfstandigen die in het buitenland maar binenn de EU kopen moeten bij aankoop geen BTW aanrekenen. De verkoper mag die niet aanrekenen.
            Model of fotograaf ? Registreer je nu op http://www.modellennet.be en vind de ideale partner voor een volgende shoot.

            Comment


            • #7
              Re: Aankopen als Belg in NL

              Allemaal bedankt voor het antwoord.
              Dacht dat het zoiets zou zijn, maar wist het niet zeker hoe het juist in elkaar zat.
              Heb ondertussen Plofkop zijn raad opgevolgd en via de site de vraag gesteld rechtstreeks naar Corne zelf.
              Ik plaats zijn antwoord hier wel eens voor de geïntresseerden.
              Groeten, Gino
              http://www.e-designstudio.be

              Comment


              • #8
                Re: Aankopen als Belg in NL

                Oorspronkelijk geplaatst door E-DesignStudio
                Allemaal bedankt voor het antwoord.
                Dacht dat het zoiets zou zijn, maar wist het niet zeker hoe het juist in elkaar zat.
                Heb ondertussen Plofkop zijn raad opgevolgd en via de site de vraag gesteld rechtstreeks naar Corne zelf.
                Ik plaats zijn antwoord hier wel eens voor de geïntresseerden.
                Ik heb reeds enkele keren bij Corné, als zelfstandige aangekocht en het is zonder BTW.

                Hubert
                Hubert

                Nikon D303 14mm tot 500mm en een pillampke van Nikon en Sigma.

                Comment


                • #9
                  Re: Aankopen als Belg in NL

                  Oorspronkelijk geplaatst door JP
                  Als ik goederen voor mijn zaak in Nederland aankoop (hetgeen regelmatig gebeurt) betaal ik geen BTW er bestaat een speciale term voor
                  intercommunautair of zoiets.
                  vraag het anders eens aan uwen boekhouder
                  intRAcommunautair sorry, just is just

                  Greetz

                  Sam Jae

                  Comment


                  • #10
                    Re: Aankopen als Belg in NL

                    aankopen zonder BTW, en zeker niet vergeten te melden bij uw aankoop dat je geen BTW gaat betalen.
                    Jij moet deze BTW ( 21% ) dan wel betalen/aangeven ( in belgie ) om hem daarna terug te mogen aftrekken.

                    Comment


                    • #11
                      Re: Aankopen als Belg in NL

                      Hierbij dan in quote het antwoord dat ik reeds ontvangen heb van Corné:


                      Beste Gino,

                      Als zelfstandige in Belgie (met BTW nummer) kunt u de levering zogenaamd intracommunitair geleverd krijgen. Dit wil zeggen dat onder vermelding van uw BTW nummer de levering excl. 19% BTW plaatsvind.


                      Met vriendelijke groet,

                      Corné van Iperen
                      Groeten, Gino
                      http://www.e-designstudio.be

                      Comment


                      • #12
                        Re: Aankopen als Belg in NL

                        k'zat er toch niet ver naast hé
                        D300 - nikkor 50mm 1.8 - Tamron 28-75, 2.8
                        Tamron 17 -35 2.8 -4 - - Nikkor 80-200 , 2.8 D-ED SB600
                        en ewa flitsspeelgoed

                        Comment


                        • #13
                          Re: Aankopen als Belg in NL

                          Oorspronkelijk geplaatst door prutske
                          aankopen zonder BTW, en zeker niet vergeten te melden bij uw aankoop dat je geen BTW gaat betalen.
                          Jij moet deze BTW ( 21% ) dan wel betalen/aangeven ( in belgie ) om hem daarna terug te mogen aftrekken.
                          Wat als je de aangekochte spullen ( dus zonder BTW ) voor jezelf houdt. Krijgt de Belgisch fiscus geen lijst van Corne's verkochte spullen ?
                          Lekker goedkoop wordt het dan.
                          Groetjes, Blord

                          Canon 7D en wat lenzen.

                          Comment


                          • #14
                            Re: Aankopen als Belg in NL

                            Oorspronkelijk geplaatst door Aragorn
                            Uiteraard, vermits belgische kopers evengoed BTW plichtig zijn

                            Tenzij je natuurlijk een BTW-nummer hebt, dan kan je in principe in het buitenland BTW-vrij aankopen. (allé ja, je betaald de prijs zonder de BTW, omdat je je die achteraf toch terug zou vorderen vermits je over een BTW nummer beschikt - daarom is het sneller/eenvoudiger om het ineens zonder BTW aan te kopen, zodat je achteraf ook niets moet terugvorderen)

                            PS zelfstandigen met een BTW nummer zijn natuurlijk ook BTW plichtig, het is niet dat zij dit niet moeten betalen. Alleen kunnen zij dergelijke aankopen wel aangeven als kosten, zodat deze van hun inkomsten afgaan, zodat een lager netto winst resultaat bekomen wordt, wat dan weer geeft dat ze minder belasting moeten betalen - onrechtstreeks sparen ze dus op die manier het bedrag aan BTW uit.
                            Foutje :
                            Zelfstandigen zijn idd BTW plichtig, maar kunnen BTW terugvorderen voor het % dat het aangekochte voorwerp beroepsmatig wordt gebruikt (cfr een auto op de zaak die ook gedeeltelijk privé wordt gebruikt.
                            De BTW komt dus NIET in de resultatenrekening terecht; gaat dus NIET van de inkomsten af, geen lagere nettowinst.
                            WEL kan je het aankoopbedrag procentueel (professioneel/privé gebruik) via afschrijvingen in mindering brengen van je brutowinst.
                            Conclusie :
                            BTW is terugvorderbaar voor het % beroepsgebruik
                            Aankoopbedrag leidt via afschrijvingen in resultatenrekening tot fiscaal voordeel.

                            Oké, 't is hier geen forum over boekhouden...
                            :::: Canon :::: 1D MkII N
                            :::: Lenzen :: 17-40 4.0│24-105 4.0 IS│70-200 2.8 IS│100-400 4.5-5.6 IS
                            :::: Varia ::::: 1.4 X│1.7 X│2.0 X│420EX│G6

                            Comment


                            • #15
                              Re: Aankopen als Belg in NL

                              Oorspronkelijk geplaatst door Blord
                              Wat als je de aangekochte spullen ( dus zonder BTW ) voor jezelf houdt. Krijgt de Belgisch fiscus geen lijst van Corne's verkochte spullen ?
                              Lekker goedkoop wordt het dan.
                              Om zonder BTW te kunnen kopen MOET je uw BTW nr opgeven aan bv corne.
                              Corne maakt deze dan bekent op zijn BTW aangifte ( in nedeland ) en zo hebben ze u hier te pieren in Belgie mocht ge hem hier niet betalen.

                              Die mannen zijn niet zot zulle

                              Comment

                              Working...
                              X