Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

verband lichtsterkte en belichtingsdriehoek ?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • verband lichtsterkte en belichtingsdriehoek ?

    Toestelletjes die het gereflecteerde of invallende licht meten, vind je zowat overal en die zijn bovendien heel goedkoop.
    Je krijgt dan een waarde in lux.
    Maar als je een (externe) belichtingsmeter wil dan moet je daar het tienvoud voor neertellen.
    Die belichtingsmeter kan toch ook maar het gereflecteerde of invallende licht meten... en ja, er is dan een "schaal-systeem" waarmee je ISO-diafragma-sluitertijd kunt aflezen.
    Ik vind echter nergens een verband tussen een gemeten hoeveelheid licht en een initiële "ISO-diafragma-sluitertijd"-instelling.
    Eens je zo een initiële instelling hebt, kun je makkelijk een andere sluitertijd/diafragma en/of iso berekenen, toch ?
    Hoe vind ik die initiële instelling ?

    En/of met andere woorden, waarom is een belichtingsmeter spotgoedkoop, maar een belichtingsmeter voor fotografie duur ?
    En nog eentje om het af te leren : wat met de hoek waaronder je meet (bv 45° komt overeen met pakweg 50mm brandpunt), wat als ik een 85mm lens gebruik (ong 30°?)... hoeveel moet ik dan compenseren in de gemeten waardes ?
    Hopelijk kan iemand me helpen...

    mvg,
    Luc
    Last edited by ifiamminghi; 5 oktober 2021, 13:43.
    "I never worry about the future. It comes soon enough." (Albert Einstein)

  • #2
    Re: verband lichtsterkte en beleichtingsdriehoek ?

    Een lichtmeter in je toestel meet het invallende licht.
    Een afzonderlijke lichtmeter meet het licht dat op uw onderwerp valt.

    Een afzonderlijke lichtmeter heb je NIET nodig bij landschapsfotografie maar is eigenlijk onmisbaar bij portretten.
    Canon 90D | Tamron 10 - 24mm | Canon 24 - 70mm L
    Fujifilm X-T4 + SmallRig handgreep | Samyang 12mm f/2 | Fujinon XF 27mm f/2.8 | Fujinon 35mm f/1.4 | Fujinon XF 16-55mm f/2.8 R LM WR | Fringer EF-XF ProII | X-E2s.

    Comment


    • #3
      Re: verband lichtsterkte en beleichtingsdriehoek ?

      Dank voor je antwoord, maar mijn vraag is niet zo meteen gericht naar wanneer wel of wanneer niet, nuttigheid...
      Ik zou mijn vraag ook anders hebben kunnen formuleren : in een kamer meet ik bv 150 lux. Ik stel mijn camera in op 1/125 en diafr 2.8. Welke ISO heb ik dan nodig (bij die gemeten 150 lux) ? (dus zoiets als destijds, toen er geen ingebouwde belichtingsmeter was)
      Eens ik dat weet, kan ik ook berekenen welke sluitertijd ik nodig heb als ik mijn ISO naar pakweg 400 zou wijzigen.
      "I never worry about the future. It comes soon enough." (Albert Einstein)

      Comment


      • #4
        Re: verband lichtsterkte en beleichtingsdriehoek ?

        Een beetje belichtingsmeter voor de fotografie heeft de belichtingsdroek al in zich, er valt dus niets te rekenen

        Comment


        • #5
          Re: verband lichtsterkte en beleichtingsdriehoek ?

          Ja... maar ga er nu eens van uit dat je geen belichtingsmeter voor de fotografie hebt, wel een lichtmeter.
          Je meet dan bv 150 Lux.
          De vraag is dan, hoe vertaal je 150 Lux naar sluitertijd/diafragma/iso ?
          "I never worry about the future. It comes soon enough." (Albert Einstein)

          Comment


          • #6
            Re: verband lichtsterkte en beleichtingsdriehoek ?

            Oorspronkelijk geplaatst door Red Falcon Bekijk bericht

            Een afzonderlijke lichtmeter heb je NIET nodig bij landschapsfotografie maar is eigenlijk onmisbaar bij portretten.
            Ik gebruik een afzonderlijke lichtmeter in studio voor flitsers.
            Greets Carsten
            It don´t mean a thing if it ain´t got that swing
            (Duke Ellington)

            Comment


            • #7
              Re: verband lichtsterkte en beleichtingsdriehoek ?

              Oorspronkelijk geplaatst door caprinz Bekijk bericht
              Ik gebruik een afzonderlijke lichtmeter in studio voor flitsers.
              En daar lees je dan een combinatie sluitertijd/diafragma/iso op af, OK, maar hoeveel Lux meet je ?
              Of omgekeerd, bij hoeveel lux gebruik je welke combinatie van sluitertijd/diafragma.iso ?
              "I never worry about the future. It comes soon enough." (Albert Einstein)

              Comment


              • #8
                Re: verband lichtsterkte en beleichtingsdriehoek ?

                Ik heb een oude digitale lichtmeter voor continulicht en flitslicht, gekocht in 2000. Gossen Variosix F.
                Hij heeft een voorkeuze voor ISO, diafragma, tijd en lichtniveaus, een koepel voor 180° lichtmeting en een spotbevestiging.
                U kunt het ook gebruiken voor contrastmeting als u het langs het object beweegt.
                Greets Carsten
                It don´t mean a thing if it ain´t got that swing
                (Duke Ellington)

                Comment


                • #9
                  Re: verband lichtsterkte en beleichtingsdriehoek ?

                  Even googlen.
                  Tik Lux iso diafragma in en je komt er wel.
                  Op analoogfotoforum staat er een draadje met een aantal ingewikkelde formules met logaritme etc. hoe je dit kunt omrekenen.
                  Voor mij te straf.Ga toch maar mijn lichtmeter blijven gebruiken.

                  Comment


                  • #10
                    Re: verband lichtsterkte en beleichtingsdriehoek ?

                    ... blijkbaar gaf ik toch steeds weer de verkeerde zoektermen in. Met wat jij aangeeft vind ik wel e.e.a.... Hier kan ik al wat mee verder!
                    Het is dus, zoals te verwachten was, een "simpele" berekening om van de hoeveelheid licht naar een sluitertijd, diafragma en iso te gaan.
                    En ongetwijfeld bestaat er wel al ergens een appje die het meteen voor jou omzet.
                    Ongetwijfeld is een heuse belichtingsmeter handiger en mss ook beter, maar het prijsverschil is wel enorm! En dat snap ik dan (ook) weer niet.
                    Een lux-meter koop je voor een paar tientallen euro, een belichtingsmeter kost al gauw het 10-voudige...

                    Bedankt voor je inbreng!
                    mvg,
                    Luc
                    "I never worry about the future. It comes soon enough." (Albert Einstein)

                    Comment


                    • #11
                      Re: verband lichtsterkte en beleichtingsdriehoek ?

                      En als je nu eens in die omgeving met 150 Lux je fototoestel (voor zover je er al één hebt dat het licht kan meten ) op een 50% grijskaart richt, dan heb je toch een startpunt waarmee je verder kan rekenen ?

                      Buiten wetenschappelijke interesse zie ik het probleem niet, in de meeste situaties belichten de huidige toestellen juist, en als je het perfect wil doen bv in de studio heb je toch een echte lichtmeter nodig.
                      Ik denk trouwens dat vele ouderen onder ons nog zo'n ding ongebruikt in een lade hebben liggen.

                      Comment


                      • #12
                        Re: verband lichtsterkte en beleichtingsdriehoek ?

                        Het gaat inderdaad slechts om wat je zo mooi "de wetenschappelijke interesse" noemt... en ik had inderdaad een heuse belichtingsmeter ongebruikt in een schuif liggen, ik wou er wat mee spelen en zien hoe gelijkend of verschillend de metingen zijn t.o.v. de ingebouwde belichtingsmeter. Maar na 5 minuten gaf dat oude beestje de geest... dus gezocht naar een nieuwe maar vond die zo prijzig... en gewone lichtmeters zijn spotgoedkoop... dus waar zit het verschil ?
                        Vandaar de vraag hoe ik uit een Lux-waarde de andere parameters zou kunnen halen/berekenen, en zo blijkt, erg moeilijk is het niet, wel omslachtig (en zeg maar zonder rekenmachine gaat het niet).
                        En zoals te verwachten, bestaan er intussen appjes die de berekening voor jou maken...
                        Toch bedankt voor de reactie Jan!
                        mvg,
                        Luc
                        Last edited by ifiamminghi; 6 oktober 2021, 14:49.
                        "I never worry about the future. It comes soon enough." (Albert Einstein)

                        Comment


                        • #13
                          Re: verband lichtsterkte en beleichtingsdriehoek ?

                          Je kan het zelf omrekenen en idd een gewone lichtmeter gebruiken als die lux kan meten.

                          Voor continu licht:
                          Je start met lux om te zetten naar EV.
                          Voor elke gangbare ISO bestaan tabellen die EV laten aflezen in een diafragma sluiter combinatie.

                          De meest gekende hiervan is de Sunny 16 regel die de meeste wel uit het hoofd kennen.
                          Maar eigenlijk bestaan daar hele tabellen van.

                          Weet dat een losse fotografie lichtmeter een al iets meer complex toestel is. Zeker als die ook gereflecteerd licht kan meten.
                          Een gewone lichtmeter kan dat niet.
                          Bijkomstig kan een gewone lichtmeter niet om met flitsen.
                          Dat zijn al stukken meer complexe berekeningen. Zeker als je continu licht gaat mengen met flitsen.
                          Dat zijn geen simpele formules.

                          Comment


                          • #14
                            Re: verband lichtsterkte en beleichtingsdriehoek ?

                            Dank voor de reactie.
                            Heel het punt is inderdaad om Lux om te zetten naar EV. Op het net vind je daar tabelletjes voor.

                            Als je bv 80000 lux hebt, dan komt dat overeen met 15EV.
                            Met de Sunny 16 -regel (kort gezegd) bekom je het volgende : bij EV15 is het diafragma 16 en de sluitertijd 1/ISO.
                            VB. bij ISO 200 geeft dat een sluitertijd van 1/200ste.
                            Hieruit bepaal je makkelijk een ander diafragma's/sluiterijden/iso.
                            (f1.0, f1.4, f2.0, f2.8, f4.0, f5.6, f8, f11, f16, f22 en f32)

                            Een andere methode is via de formule N²= t x 2machtEV (met 2machtEV wordt 2 tot de EV-de macht bedoeld, meestal moeilijk uit het hoofd te berekenen...)
                            waarbij N de diafragmawaarde is, en t de sluitertijd.
                            Stel, je hebt 2600 lux, dan is EV 10.
                            De formule wordt dan 4²=t x 2totde10
                            of 16= t x 1024
                            waaruit t= 16/1024=0,015 sec en dat is dus 1/65ste.

                            Behoorlijk veel rekenwerk dus... maar in elk geval is mijn "wetenschappelijke interesse" nu bevredigd...

                            Of bottomline, een belichtingsmeter maakt je het leven veel makkelijker...

                            Iedereen bedankt om te reageren!
                            mvg,
                            Luc
                            "I never worry about the future. It comes soon enough." (Albert Einstein)

                            Comment


                            • #15
                              Re: verband lichtsterkte en beleichtingsdriehoek ?

                              Ja, zo zit het idd in elkaar.

                              Even terzijde. Je kan een prima lichtmeter al vinden voor pakweg 200 euro.
                              Zo heb ik onder andere de Gossen Sixtomat F2. Super interessante lichtmeter met veel mogelijkheden (zoals het meten in EV), compenseren voor filters....

                              Daarnaast heb ik nog ander lichtmeters.
                              De duurste die ik heb is de Sekonic 858D. Die heeft me een nier gekost of zo. Ik heb hem nu een jaar of 2 denk ik.
                              Erg interessante meter als je gaat spelen met het zone systeem bij het opbouwen van je beeld. Ideaal voor zeer complexe analyses en gekke scenes op te bouwen.
                              Maar die meter vind ik stukken minder handig voor snel werk. Die Gossen is daar stukken beter in.
                              Om maar een voorbeeld te noemen.... De Sekonic is een soort computer en die moet telkens weer opnieuw opstarten als je die even opzij legt. Duurt pokke lang! Hatelijk! Voor mij toch. De Gossen is instant ready.
                              Ook de gebruiksvriendelijkheid is erg mank bij de Sekonic. Het ding zit super onhandig in elkaar en heeft retro menus uit de 1985 of zo (Amiga software look). Pfff, Hatelijk voor zo een duur lichtmeter.
                              Erg moeilijk te bedienen ook met dikke vingers.
                              De oude modellen waren daar stukken beter in.
                              Tenzij je echt complexe dingen wil gaan doen zou ik die meter NOOIT aanraden!

                              Zeker voor hobby gebruik is de Gossen perfect.

                              Comment

                              Working...
                              X