Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Fuji back-focus

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Fuji back-focus

    Hallo,
    Nieuw hier, Paul, uit Nederlands Limburg, net over de grens met Maasmechelen. Sinds 2 jaar gepensioneerd en wat tijd beschikbaar. Jaar of drie geleden om eens wat te proberen overgestapt van Canon naar Fuji, XT1 en eigenlijk heel tevreden na de overstap. Wat nieuw/ gebruikt Fuji glaswerk erbij gekocht en bezig met landschap, urban, streetfotografie. Omdat ik nog wat oud niet Fuji glaswerk heb dat ik wil gaan gebruiken op de XT1 ben ik gaan proberen in manual setting. Moet zeggen, gaat redelijk tot goed, had ik eigenlijk niet verwacht. Dus blij mens. Gebruik veel peak focussing.
    Over peak focussing is al heel veel geschreven, bij Fuji schijnt dat nogal eens wat nukken te hebben. Settings en tips zijn er zat te vinden op internet en handboeken en aan de hand hiervan mijn toestel ingesteld en schieten maar. Prima. Daarna ben ik verder aan het klooien gegaan met diverse settings met resultaat dat er nu direkt bij het aanzetten van de camera de melding bij op het scherm verschijnt AF-L Instant AF. Direkt bij het aanzetten krijg ik dan ook al de rode lijnen van peak focus te zien, dus zonder ontspanner half in te drukken of aan de focus ring te draaien. Als ik de ontspanner half indruk, en ingedrukt houd, krijg ik het ‘normale’ scherm. Als ik de ontspanner loslaat, krijg ik direkt weer de rode focuslijntjes.
    Wat ik eigenlijk wilde bereiken is dat focussing wordt losgekoppeld van de ontspanner en de AF-L gebruiken om te focussen. Gewoon om eens te experimenteren. Maar dat ik meteen de rode lijntjes krijg bij het aanzetten lijkt me niet correct, ik heb dat voor het verdere geklooi niet bemerkt dus heEft he waarschijnlijk toen goed gezeten.
    Wie o wie tips, goede settings? Heb weer van alles teruggelezen, teruggezet, maar krijg niet wat ik wil.
    Gr
    Paul

  • #2
    Re: Fuji back-focus

    Dag Paul,
    Heb je de knop op de voorkant van het toestel wel op M gezet?
    Canon 90D | Tamron 10 - 24mm | Canon 24 - 70mm L
    Fujifilm X-T4 + SmallRig handgreep | Samyang 12mm f/2 | Fujinon XF 27mm f/2.8 | Fujinon 35mm f/1.4 | Fujinon XF 16-55mm f/2.8 R LM WR | Fringer EF-XF ProII | X-E2s.

    Comment


    • #3
      Re: Fuji back-focus

      Ja hoor

      Comment


      • #4
        Re: Fuji back-focus

        Wat ik me trouwens afvraag, zo’n reset naar fabrieksinstellingen. Dat gaat dan terug naar de laatste firmware update die jezelf hebt uitgevoerd?

        Comment


        • #5
          Re: Fuji back-focus

          Oorspronkelijk geplaatst door Pauloes Bekijk bericht
          Wat ik me trouwens afvraag, zo’n reset naar fabrieksinstellingen. Dat gaat dan terug naar de laatste firmware update die jezelf hebt uitgevoerd?
          Kan je toch zien op je toestel zelf.

          Comment


          • #6
            Re: Fuji back-focus

            Oorspronkelijk geplaatst door Pauloes Bekijk bericht
            Wat ik me trouwens afvraag, zo’n reset naar fabrieksinstellingen. Dat gaat dan terug naar de laatste firmware update die jezelf hebt uitgevoerd?
            Terug naar de instellingen, die de fabrikant er standaard opzet, heeft niets met firmwareversie te maken. Bij Nikon staan die instellingen in het menu gemarkeerd.
            Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

            Comment


            • #7
              Re: Fuji back-focus

              Ga ik zoeken

              Comment


              • #8
                Re: Fuji back-focus

                Oorspronkelijk geplaatst door hjanssen Bekijk bericht
                Terug naar de instellingen, die de fabrikant er standaard opzet, heeft niets met firmwareversie te maken.
                Bij Nikon staan die instellingen in het menu gemarkeerd.
                Inderdaad, en zal hoogst waarschijnlijk ook zo zijn bij Fuji.
                Maar wat ik mij af vraag, is wat Pauloes bedoeld met de titel van zijn draadje,
                back-focus heeft toch niets te maken met focus-peaking lijntjes.

                Comment


                • #9
                  Re: Fuji back-focus

                  Ik heb de back-button focus (af-on) ingesteld op de ae-l button omdat die handiger ligt voor mijn gebruik.
                  Werkt prima.

                  Staat goed uitgelegd in de handleiding.

                  Vriendelijke groeten

                  Peter

                  Comment


                  • #10
                    Re: Fuji back-focus

                    Klopt Peter, het zijn 2 verschillende zaken waar ik tegenaan liep bij het experimenteren. Aan de ene kant het back button focussing (wilde ik gewoon eens proberen) en aan de andere kant peak focussing dat ik ook wel eens wilde proberen omdat ik nog nooit manueel gefocust heb en dit leek me een hele handige tool daarbij. Ik heb peak focussing met rood/ laag ingesteld en vond het vreemd dat ik eigenlijk meteen bij het opstarten van de camera de rode lijnen in de EVF zag (waarna ik kan scherpstellen met focus ring) en dat half indrukken van de ontspanner ik in de ‘normale’ modus kwam. Wellicht hoort dat zo, maar het viel me op. En staat los van BBF. Had me inderdaad wat onduidelijk uitgedrukt.
                    Gr
                    Paul

                    Comment


                    • #11
                      Re: Fuji back-focus

                      Oorspronkelijk geplaatst door Pauloes Bekijk bericht
                      Klopt Peter, het zijn 2 verschillende zaken waar ik tegenaan liep bij het experimenteren. Aan de ene kant het back button focussing. Had me inderdaad wat onduidelijk uitgedrukt.
                      Gr
                      Paul
                      Ha Paul, nu ben ik ook mee, je bedoeld dus de achterste focus knop.
                      Als er in het fotografie milieu gepraat wordt over back en front focus,
                      dan bedoeld men meestal dat de camera lens combinatie
                      last heeft van back of front focus, maar niet de knop,
                      komt meestal maar voor op een dslr en weinig of nooit bij
                      een milc camera, dat kan je dan bijstellen met de af fijn correctie.
                      Daarom dat ik dacht dat je combinatie last had van back focus.
                      Dat terzijde, voor alle duidelijkheid, ook op mijn Nikon Z is het
                      zo dat de focus peaking lijntjes blijven oplichten zolang het
                      scherm aan staat met een manueel objectief op de camera,
                      of een af objectief in manuele stand, lijkt mij totaal normaal hoor.

                      Comment


                      • #12
                        Re: Fuji back-focus

                        Oorspronkelijk geplaatst door Pauloes Bekijk bericht
                        Klopt Peter, het zijn 2 verschillende zaken waar ik tegenaan liep bij het experimenteren. Aan de ene kant het back button focussing (wilde ik gewoon eens proberen) en aan de andere kant peak focussing dat ik ook wel eens wilde proberen omdat ik nog nooit manueel gefocust heb en dit leek me een hele handige tool daarbij. Ik heb peak focussing met rood/ laag ingesteld en vond het vreemd dat ik eigenlijk meteen bij het opstarten van de camera de rode lijnen in de EVF zag (waarna ik kan scherpstellen met focus ring) en dat half indrukken van de ontspanner ik in de ‘normale’ modus kwam. Wellicht hoort dat zo, maar het viel me op. En staat los van BBF. Had me inderdaad wat onduidelijk uitgedrukt.
                        Gr


                        Paul

                        Je kan die piek-focus gebruiken in combinatie met uitvergroten door op het achterste wieltje te drukken (het achterste-wiel is ook een druk-knop).
                        Nadat je gedrukt hebt kan je met datzelfde wieltje je vergroting ook nog instellen 3x, 5x, 7x enz.. handig op statief bij Macro opnamen.
                        Canon R6 MKII , Canon RF 100-500 L, Canon RF 50 1.2 L, Canon , Canon RF 28 2.8

                        Comment

                        Working...
                        X