Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Energieprijzen

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Energieprijzen

    Vandaag een bericht van Mega, dat mijn maandelijks bedrag nogal aanzienlijk wordt aangepast.
    Grof geschat zo'n 30%.
    Last edited by toerist; 3 september 2021, 20:17.
    """Hoe verder een samenleving van de waarheid afdrijft, hoe meer ze de mensen die haar spreken zal verachten"""
    George Orwell

  • #2
    Re: Energieprijzen

    Oorspronkelijk geplaatst door toerist Bekijk bericht
    Vandaag een bericht van Mega, dat mijn maandelijks bedrag nogal aanzienlijk wordt aangepast.
    Grof geschat zo'n 30%.
    Dit is een algemene tendens. Met Corona was er een rem gezet door de overheid, maar toen al wou men prijsverhoging. Ze is er ondertussen onder het mom dat Europa dit nagenoeg eiste ? En we hebben nu al de duurste energie.
    En wees gerust, eind dit jaar komt er nog een verhoging.
    Volgend jaar volgt dan de gepersonaliseerde prijsbepaling met persoonlijk dal- en piekgebruik. Voorstel van de Vreg. Gelukkig voor mij, ik heb nog geen digitale meter, ongelukkig voor diegene die een Digitale meter hebben.
    Mensen die dan hun wagen zullen opladen (electrische) zullen automatisch een piek veroorzaken en de hoogste prijs betalen voor hun stroom.
    https://www.fotospotter.be
    Je suis content d’être heureux

    Comment


    • #3
      Re: Energieprijzen

      Oorspronkelijk geplaatst door Wim.Vanmaele Bekijk bericht
      Dit is een algemene tendens. Met Corona was er een rem gezet door de overheid, maar toen al wou men prijsverhoging. Ze is er ondertussen onder het mom dat Europa dit nagenoeg eiste ? En we hebben nu al de duurste energie.
      En wees gerust, eind dit jaar komt er nog een verhoging.
      Volgend jaar volgt dan de gepersonaliseerde prijsbepaling met persoonlijk dal- en piekgebruik. Voorstel van de Vreg. Gelukkig voor mij, ik heb nog geen digitale meter, ongelukkig voor diegene die een Digitale meter hebben.
      Mensen die dan hun wagen zullen opladen (electrische) zullen automatisch een piek veroorzaken en de hoogste prijs betalen voor hun stroom.
      U rijdt op de achteruitkijkspiegel.

      De huidige prijsverhogingen zijn een teken aan de wand, wie het nu nog niet begrepen heeft zal later nog meer betalen.
      Is uw budget zo krap dat een prijsfluctuatie van 30% voor een relatief kleine uitgavenpost een probleem geeft ?
      In dat geval had u al 20 jaar de kans om - met subsidies - de nodige maatregelen te nemen om uw energieverbruik aan te passen aan de nieuwe werkelijkheid.

      Eigenaars van elektrische wagens en warmtepompen zullen juist voordeel doen, net zoals wie een batterij plaatst en inderdaad de demonische digitale meter .

      Comment


      • #4
        Re: Energieprijzen

        Oorspronkelijk geplaatst door palombian Bekijk bericht
        U rijdt op de achteruitkijkspiegel.

        De huidige prijsverhogingen zijn een teken aan de wand, wie het nu nog niet begrepen heeft zal later nog meer betalen.
        Is uw budget zo krap dat een prijsfluctuatie van 30% voor een relatief kleine uitgavenpost een probleem geeft ?
        In dat geval had u al 20 jaar de kans om - met subsidies - de nodige maatregelen te nemen om uw energieverbruik aan te passen aan de nieuwe werkelijkheid.

        Eigenaars van elektrische wagens en warmtepompen zullen juist voordeel doen, net zoals wie een batterij plaatst en inderdaad de demonische digitale meter .
        Het blijft gewoon een feit dat we hier in België de duurste energieprijzen hebben net zoals nog vele andere te dure rekeningen vergeleken met de rest van Europa

        En de uitleg dat eigenaars van elektrische wagens en warmtepompen voordeel zullen doen is er eentje vanuit de politiek, in de realiteit is het tegendeel al bewezen

        Ik kan een ander zijn rekening niet maken maar ik kan best geloven dat we hier in België met stijgende cijfers zitten van mensen die deze rekeningen niet meer kunnen betalen
        Zelf betaal ik 300€ elektriciteit op de maand en 137€ voor internet, telefoon, TV en 2 gms's, dan spreken we nog niet over al de rest van de maandelijkse kosten
        Er gaat zo goed als één maandloon naar de vaste kosten hier in België, dus even nadenken Jan voor je spreekt over een "relatief kleine uitgavenpost"

        grts
        Sieg
        Voor meer foto's ; www.sieg.be

        Comment


        • #5
          Re: Energieprijzen

          Wij mogen niet klagen.
          Vast contract bekomen via groepsaankoop. We doen dat al enkele jaren zo.
          De prijs die we betalen is al enkele jaren gelijk.
          Enkel de periode toen de prijs even stevig gezakt was hebben we nadeel gedaan tov mensen met een variabel contract.

          Comment


          • #6
            Re: Energieprijzen

            Oorspronkelijk geplaatst door Sieg Bekijk bericht
            Het blijft gewoon een feit dat we hier in België de duurste energieprijzen hebben net zoals nog vele andere te dure rekeningen vergeleken met de rest van Europa

            En de uitleg dat eigenaars van elektrische wagens en warmtepompen voordeel zullen doen is er eentje vanuit de politiek, in de realiteit is het tegendeel al bewezen

            Ik kan een ander zijn rekening niet maken maar ik kan best geloven dat we hier in België met stijgende cijfers zitten van mensen die deze rekeningen niet meer kunnen betalen
            Zelf betaal ik 300€ elektriciteit op de maand en 137€ voor internet, telefoon, TV en 2 gms's, dan spreken we nog niet over al de rest van de maandelijkse kosten
            Er gaat zo goed als één maandloon naar de vaste kosten hier in België, dus even nadenken Jan voor je spreekt over een "relatief kleine uitgavenpost"

            grts
            Sieg
            Het klopt Sieg dat het allemaal duurder wordt maar we zijn het - zoals je zelf getuigt - breed gewoon.
            En is 1 maandloon om onderdak te zijn met vuur en licht zo veel ? In de geschiedenis en nu nog in sommige landen was/is dat een constante bekommernis.

            Wat mijn verstand te boven gaat is dat iedereen het normaal vind dat de overheid altijd maar bijpast uit schrik kiezers te verliezen.
            De laatste afkoopregeling van 500 miljoen uit ons aller zak voor de zonnepanelen was voor mij een stap te ver.

            m.i. blijft iedereen in de eerste plaats zelf verantwoordelijk voor zijn inkomsten en uitgaven en dient rekening te houden met tegenslagen.
            Uiteraard moet wie echt in de problemen zit geholpen worden, maar het grootste deel van de subsidies gaat naar wie het niet nodig heeft.
            Over die mensen in de Vesdervallei wiens huis, auto ed is weggespoeld horen we ook niet veel meer, maar ja die tellen toch niet mee.

            PS: directe elektrische verwarming was en is, tenzij voor kleine, goed geisoleerde en/of niet permanent gebruikte ruimten m.i. nooit een te overwegen oplossing
            Last edited by palombian; 3 september 2021, 21:59. Reden: directe elektrische verwarming

            Comment


            • #7
              Re: Energieprijzen

              Oorspronkelijk geplaatst door palombian Bekijk bericht
              En is 1 maandloon om onderdak te zijn met vuur en licht zo veel ? In de geschiedenis en nu nog in sommige landen was/is dat een constante bekommernis.
              Hangt af van het maandloon … als men dat moet betalen met een maandloon of pensioen van 1500€ is dat heel anders dan tweeverdieners die elk een dik loon hebben van enkele duizenden euro’s.
              Lonen zijn bijna niet omhoog gegaan het laatste jaar, energieprijzen 30% voor elektriciteit , blijkbaar nu maal drie voor gas, 20% bij verzekeringen en nog eens zoveel bij uw winkelbezoek, …
              Dat het voor velen wel iets uitmaakt is dan ook best te begrijpen.
              Canon EOS Digital
              BD0479BE

              Comment


              • #8
                Re: Energieprijzen

                Ik kan natuurlijk niet akkoord gaan en het huidige bedrag behouden, maar dan zal ik het wel aan de eindafrekening zien.
                Ik heb een vast contract trouwens.
                """Hoe verder een samenleving van de waarheid afdrijft, hoe meer ze de mensen die haar spreken zal verachten"""
                George Orwell

                Comment


                • #9
                  Re: Energieprijzen

                  Oorspronkelijk geplaatst door palombian Bekijk bericht

                  Eigenaars van elektrische wagens en warmtepompen zullen juist voordeel doen, net zoals wie een batterij plaatst en inderdaad de demonische digitale meter .
                  Dream on zou ik zeggen.

                  Als er ooit genoeg elektrisch zou gereden worden (wat ik betwijfel) dan gaat vadertje staat nogal wat accijnzen mislopen op benzine en diesel.
                  Waar denk je dat ze die accijnzen gaan terughalen ? Juist, ja, op elektriciteit en thuisbatterijen natuurlijk.
                  En na het piektarief (dat voor een minderheid toch al koppig volgend jaar ingevoerd wordt) zal wel het cos-phi tarief volgen. Allemaal dank zij die digitale meter. Hopelijk wordt de cos-phi van die DM, een vat vol elektronica, met bijna zeker een schabouwelijke cos-phi waarde, niet meegerekend.
                  Last edited by nete; 3 september 2021, 23:24.
                  BD0473BE / https://sites.google.com/view/nete-be/home
                  Lumix G90 / Lumix GM5 12-32 mm / 12-60mm / 25mm 1,7 / 35-100mm / 7,5mm Fisheye

                  Comment


                  • #10
                    Re: Energieprijzen

                    Oorspronkelijk geplaatst door palombian Bekijk bericht
                    U rijdt op de achteruitkijkspiegel.

                    De huidige prijsverhogingen zijn een teken aan de wand, wie het nu nog niet begrepen heeft zal later nog meer betalen.
                    Is uw budget zo krap dat een prijsfluctuatie van 30% voor een relatief kleine uitgavenpost een probleem geeft ?
                    In dat geval had u al 20 jaar de kans om - met subsidies - de nodige maatregelen te nemen om uw energieverbruik aan te passen aan de nieuwe werkelijkheid.

                    Eigenaars van elektrische wagens en warmtepompen zullen juist voordeel doen, net zoals wie een batterij plaatst en inderdaad de demonische digitale meter .
                    Waar haal je dit nu weer ? Ik heb enkel gemeld dat prijzen stijgen, nog zullen stijgen. Ik heb nergens over krap budget gesproken. En ja, er zijn mensen waar die 30% de druppel zal zijn. En niet iedereen had zoals U hier aangeeft, 20 jaar terug eventueel genoeg inkomen om ook via subsidies investeringen te doen.
                    En 20 jaar geleden kon niemand de situatie voorspellen 20 jaar later.
                    En neen, bezitters van een electrische wagen zoals het momenteel loopt zijn niet gediend met prijsverhoging indein ze een digitale meter hebben.
                    https://www.fotospotter.be
                    Je suis content d’être heureux

                    Comment


                    • #11
                      Re: Energieprijzen

                      Oorspronkelijk geplaatst door palombian Bekijk bericht
                      U rijdt op de achteruitkijkspiegel.

                      De huidige prijsverhogingen zijn een teken aan de wand, wie het nu nog niet begrepen heeft zal later nog meer betalen.
                      Is uw budget zo krap dat een prijsfluctuatie van 30% voor een relatief kleine uitgavenpost een probleem geeft ?
                      In dat geval had u al 20 jaar de kans om - met subsidies - de nodige maatregelen te nemen om uw energieverbruik aan te passen aan de nieuwe werkelijkheid.

                      Eigenaars van elektrische wagens en warmtepompen zullen juist voordeel doen, net zoals wie een batterij plaatst en inderdaad de demonische digitale meter .
                      Kort door de bocht of gesproken met oogkleppen op? Even het budget achterwege laten, maar niet iedereen heeft dezelfde mogelijkheden. Niet iedereen kon/kan zo simpel genieten van subsidies.
                      De meesten hebben nu wel spaarlampen of LED verlichting, energie zuinige toestellen komen er vanzelf in de huishoudens, alles zonder enige subsidie. (tenzij aan de producenten ??)
                      Zonnepanelen en boilers daartegen werden wel gesubsidieerd in de ene of andere vorm, maar kunnen niet zomaar overal geplaatst worden, om maar iets te noemen.
                      En als je geen bedrijf hebt, kan je niet genieten van 120% belastingaftrek voor elektrische wagens. We kunnen nog wel even doorgaan en het lijstje verder uitbreiden.

                      Comment


                      • #12
                        Re: Energieprijzen

                        Hier een lijstje met energieprijzen voor de landen in Europa. Prijspeil is van 2019.



                        De stroom- en gasprijzen die Nederlandse huishoudens betalen, liggen ver boven het gemiddelde in Europa. Dat blijkt uit analyse van Energievergelijk.nl op basis van cijfers uit de Household Energy Price Index (HEPI) in 32 Europese landen. Ook interessant: Energieprijzen Nederland veel hoger dan in rest van Europa (analyse: 2022) Ons land noteerde in januari de […]


                        Volgens het schema is gas per m3 in België een stuk voordeliger dan in Nederland, electriciteit is een fractie (1 eurocent) duurder.
                        Last edited by olivetti; 4 september 2021, 09:28.
                        http://www.smuttynose.nl

                        Comment


                        • #13
                          Re: Energieprijzen

                          De stijging voor elektra valt nog mee (zo'n dikke 10%) die van aardgas is hoger, ca 20% .
                          Reden (oa), de koude april en meimaand ...
                          """Hoe verder een samenleving van de waarheid afdrijft, hoe meer ze de mensen die haar spreken zal verachten"""
                          George Orwell

                          Comment


                          • #14
                            Re: Energieprijzen

                            Oorspronkelijk geplaatst door palombian Bekijk bericht
                            Is uw budget zo krap dat een prijsfluctuatie van 30% voor een relatief kleine uitgavenpost een probleem geeft ?
                            Wablieft??? Besef je wel hoeveel mensen moeite hebben om de eindjes aan elkaar te knopen?

                            Comment


                            • #15
                              Re: Energieprijzen

                              Nope dit valt niet onder:

                              - Discussies over maatschappelijke en/of politieke onderwerpen
                              ...leeg...

                              Comment

                              Working...
                              X