Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Raad bij aansluiten Switch Mode Power Supply

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Raad bij aansluiten Switch Mode Power Supply

    Ik heb 5 van deze Switch Mode Power Supply aan te sluiten, plus nog een adapter van 240V-1.8A. Kan dit alles op één stopcontact van 220/240V - 16 A. Vermits ik geen verstand heb van, misschien een klein beetje maak ik me wat ongerust over wat hier omschreven staat aan Inrusch power bij koude start. En dus of dit toestel ( tussen rode markering ) wel bruikbaar is. Dank voor de reactie.

    https://ggpics.be/

  • #2
    Re: Raad bij aansluiten Switch Mode Power Supply

    Geen idee van je toepassing. Op zich werkt dat. Je hebt 5x 105W, dat is 550W en dat kan zonder probleem op een 16A zekering. Die inrush current is inderdaad een serieuze brok. Eerlijk gezegd, ik weet het niet 100%. Vooral omdat er geen tijd bij staat dat die duurt. En ook niet wat voor type zekering je hebt.

    Comment


    • #3
      Re: Raad bij aansluiten Switch Mode Power Supply

      Oorspronkelijk geplaatst door Spanik Bekijk bericht
      Geen idee van je toepassing. Op zich werkt dat. Je hebt 5x 105W, dat is 550W en dat kan zonder probleem op een 16A zekering. Die inrush current is inderdaad een serieuze brok. Eerlijk gezegd, ik weet het niet 100%. Vooral omdat er geen tijd bij staat dat die duurt. En ook niet wat voor type zekering je hebt.
      Het is de voeding voor een digitale stuureenheid, die bij inschakelen max 3A-1.5V trekken, per convector kunnen er drie aan. De zekeringen zijn automatische.
      https://ggpics.be/

      Comment


      • #4
        Re: Raad bij aansluiten Switch Mode Power Supply

        Oorspronkelijk geplaatst door guido.g Bekijk bericht
        Het is de voeding voor een digitale stuureenheid, die bij inschakelen max 3A-1.5V trekken, per convector kunnen er drie aan. De zekeringen zijn automatische.
        Typisch gedrag van dat soort voedingen, het is een zéér korte piek die normaal geen probleem zal vormen voor je zekering.
        50 Ámp is wel heel ruim hoor, indien toch problemen bestaan daarvoor oplossingen die die voedingen willekeurig laten inschakelen, maar ik denk niet dat het een probleem zal zijn.

        Als een technicus opstartproblemen moet opsporen, is het handig als hij of zij weet hoe groot de inschakelstroom is

        Comment


        • #5
          Re: Raad bij aansluiten Switch Mode Power Supply

          Oorspronkelijk geplaatst door Spanik Bekijk bericht
          Geen idee van je toepassing. Op zich werkt dat. Je hebt 5x 105W, dat is 550W en dat kan zonder probleem op een 16A zekering. Die inrush current is inderdaad een serieuze brok. Eerlijk gezegd, ik weet het niet 100%. Vooral omdat er geen tijd bij staat dat die duurt. En ook niet wat voor type zekering je hebt.
          Klopt dit door de gegevens van de output te nemen?
          Input is 1,2A bij 230V.
          En 5 x 1,2A is 6A, op een 16A zekering moet lukken.
          De inrush niet in overweging genomen.
          Canon EOS Digital
          BD0479BE

          Comment


          • #6
            Re: Raad bij aansluiten Switch Mode Power Supply

            En moest je toch problemen tegenkomen bij het inschakelen...
            Er zijn speciale automaten verkrijgbaar die niet op de inschakelstroom uitschakelen.

            mvg
            nikon D90 Nikon7200 Nikkor 70-300 VRII Nikor18-140VR Tamron 18-270 VC Tamron 17-50/2.8 Tamron 70-200/2.8 Tamron 150-600 nikon sb700

            Comment


            • #7
              Re: Raad bij aansluiten Switch Mode Power Supply

              Die stroompiek duurt zo kort dat een zekering zoals die in een woning wordt gebruikt daar niet op reageert.
              Er zijn wel meer apparaten waarbij je een vonk ziet als je de stekker in steekt, en dan valt de zekering ook niet uit.
              Schakelende voedingen hebben daar allemaal last van, tenzij er een soort "soft start" is ingebouwd.
              http://barthuysmans.smugmug.com/
              BD0338BE

              Comment


              • #8
                Raad bij aansluiten Switch Mode Power Supply

                Oorspronkelijk geplaatst door Black B@ndit Bekijk bericht
                Die stroompiek duurt zo kort dat een zekering zoals die in een woning wordt gebruikt daar niet op reageert.
                Er zijn wel meer apparaten waarbij je een vonk ziet als je de stekker in steekt, en dan valt de zekering ook niet uit.
                Schakelende voedingen hebben daar allemaal last van, tenzij er een soort "soft start" is ingebouwd.
                Je kan ook op iedere voeding een vermogen weerstand van 1 á 2 ohm in serie zetten, vangt ook wat de inrush piek op.
                En in het slechtste geval worden op dat soort kasten timers gezet die allen in paar milliseconden verschillend inkomen.
                Wij hadden daar in de tijd een goedkope truck voor bij Philips,
                op onze test kasten met soms 12 of 18 variac transfo’s van 1 Kw per stuk zetten wij vóór iedere variac een relais met in serie op de spoel een ouderwetse TL starter (nog het model met een bimetaal)
                en overneem contact uit het relais, de starter deed dan dienst als timer en omdat die dingen nooit gelijk schakelen werden die variacs dan bijna allemaal op een verschillend tijdstip ingeschakeld, natuurlijk zijn spoelen inductief en weet ik niet hoe geschakelde voedingen daar zouden op reageren.
                Geschakelde voedingen hebben wel het nadeel dat ze schakelen op de piek van de sinus golf, vandaar die inrush piek eigen aan de meeste geschakelde voedingen.
                Last edited by Guest42; 31 augustus 2021, 19:18.

                Comment


                • #9
                  Re: Raad bij aansluiten Switch Mode Power Supply

                  Nu goed nieuws voor mij toch. Heb eentje in bruikleen gekregen om te overtuigen, en er gebeurd helemaal niets, op een wcd van 10A. De polen moeten wel juist aangesloten worden op de voeding. Twee. alle stuur eenheden worden digitaal DCC bevolen en gebruiken dus pas stroom als ze een opdracht krijgen. Alle eenheden kunnen gevoed worden met 1 voeding, in parallel opstelling. En geen 5 stuks nodig er worden nooit 14 opdrachten gelijk geschakeld. Software laat het niet toe. Bedankt ieder voor het meedenken.
                  Last edited by guido.g; 31 augustus 2021, 22:42.
                  https://ggpics.be/

                  Comment


                  • #10
                    Re: Raad bij aansluiten Switch Mode Power Supply

                    Oorspronkelijk geplaatst door guido.g Bekijk bericht
                    Nu goed nieuws voor mij toch. Heb eentje in bruikleen gekregen om te overtuigen, en er gebeurd helemaal niets, op een wcd van 10A. De polen moeten wel juist aangesloten worden op de voeding. Twee. alle stuur eenheden worden digitaal DCC bevolen en gebruiken dus pas stroom als ze een opdracht krijgen. Alle eenheden kunnen gevoed worden met 1 voeding, in parallel opstelling. En geen 5 stuks nodig er worden nooit 14 opdrachten gelijk geschakeld. Software laat het niet toe. Bedankt ieder voor het meedenken.
                    Nu word ik echt wel nieuwsgierig Guido 15 volt toestellen zijn zeldzaam, en wat bedoel je "met de polen moeten juist aangsloten worden en wat is een wcd?

                    Comment


                    • #11
                      Re: Raad bij aansluiten Switch Mode Power Supply

                      We beginnen met wcd ( sms afkorting )= wandcontactdoos. De juiste aansluiting, ik heb/had een verlengdraad nodig voor de convertor die geschroefde aansluitingen heeft L - N - ╧ en zodoende een zelfgemaakte verlengkabel die in het stopcontact de juiste verlenging neemt, ╧ was is simpel, als L en N maar goed zaten. Voor velen misschien simpel, maar hoe ouder des te zeker, je kent dat misschien. Nu het 15 volt apparaat is een programmeerbare stuureenheid voor 4 servo's aan te sturen en 4 led signalen te schakelen via een centrale die door een aangesloten pc/lap of via een smart Wlan digitale seinen geeft naar de juiste ( geadresseerde) eenheid. Dit alles voor een modelspoorbaan. corona product, producent van de producten door mij gebruikt is Digikeijs (NL) en de DR 4024 en andere.Mvg Guido.
                      https://ggpics.be/

                      Comment


                      • #12
                        Re: Raad bij aansluiten Switch Mode Power Supply

                        Oorspronkelijk geplaatst door guido.g Bekijk bericht
                        We beginnen met wcd ( sms afkorting )= wandcontactdoos. De juiste aansluiting, ik heb/had een verlengdraad nodig voor de convertor die geschroefde aansluitingen heeft L - N - ╧ en zodoende een zelfgemaakte verlengkabel die in het stopcontact de juiste verlenging neemt, ╧ was is simpel, als L en N maar goed zaten. Voor velen misschien simpel, maar hoe ouder des te zeker, je kent dat misschien. Nu het 15 volt apparaat is een programmeerbare stuureenheid voor 4 servo's aan te sturen en 4 led signalen te schakelen via een centrale die door een aangesloten pc/lap of via een smart Wlan digitale seinen geeft naar de juiste ( geadresseerde) eenheid. Dit alles voor een modelspoorbaan. corona product, producent van de producten door mij gebruikt is Digikeijs (NL) en de DR 4024 en andere.Mvg Guido.
                        Maakt alles veel duidelijker Guido, bedankt voor je uitleg en sorry voor mijn nieuwsgierigheid, maar steeds klaar om wat bij te leren.
                        Succes met je project,
                        Vriendelijke groeten, Geert.

                        Comment


                        • #13
                          Re: Raad bij aansluiten Switch Mode Power Supply

                          Oorspronkelijk geplaatst door guido.g Bekijk bericht
                          Nu het 15 volt apparaat is een programmeerbare stuureenheid voor 4 servo's aan te sturen en 4 led signalen te schakelen via een centrale die door een aangesloten pc/lap of via een smart Wlan digitale seinen geeft naar de juiste ( geadresseerde) eenheid. Dit alles voor een modelspoorbaan. corona product, producent van de producten door mij gebruikt is Digikeijs (NL) en de DR 4024 en andere.Mvg Guido.
                          Ga je echt voor 4 servo's en 4 ledsignalen een 100W voeding gebruiken??????? Dat is meer dan overkill, zelfs met die centrale erbij. Vergeet niet, zo'n zware voeding sterk onderbelasten betekent dat die met een slecht rendement gaat werken. Op mijn treinbaan gebruik ik om ledjes van verlichting aan e sturen nog niet 1mA per stuk!

                          Comment


                          • #14
                            Re: Raad bij aansluiten Switch Mode Power Supply

                            Nee, wat ik geschreven heb was uitleg voor 1 stuurelement , werkelijk komen in de eerste fase 16 wissels,enz. De gevraagde uitleg was niet hoe ik de baan ga inrichten, hij was juist nieuwsgierig naar het 15V apparaat En als jij die conclusie trekt heb ik waarschijnlijk om verwarring te vermijden, een onjuiste zinsbouw en of woorden gebruikt.Mvg Guido
                            Last edited by guido.g; 1 september 2021, 23:30.
                            https://ggpics.be/

                            Comment

                            Working...
                            X