Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

ND filter

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • ND filter

    Ben op zoek naar een goed ND filter voor mijn Fuji 18-55 lens.
    Zijn alle merken even goed?
    Wat raden jullie mij aan?
    Niet om veel veel te gebruiken, maar in September naar de Bretoense kust en daar kan ik die wel gebruiken.

    mvg
    Fuji XT-5,Fujinon 16-80,Viltrox 23 F/1.4,fujinon 50-230
    schitterende maltwhisky op de kast

  • #2
    Re: ND filter

    Nee hoor, niet alle merken zijn goed.
    Hoe goedkoper ze zijn hoe meer kleurafwijking ze hebben.
    Zelf gebruik ik al geruime tijd Haida ik heb er maar drie en dit volstaat.
    Lee is ook zeer goed maar veel te duur voor mijn geldbeugelken, maar die goedkope Chinese brol moet ik ook niet hebben.
    Haida is Duits en heel degelijk en dan moet je een systeem kiezen.
    Ik gebruik voor mijn gemak de inschuiffilter, die schroeffilters vind ik niet praktisch.
    Laat je niet vangen aan kleurfilters tenzij je in Z/W fotografeert.
    Canon 90D | Tamron 10 - 24mm | Canon 24 - 70mm L
    Fujifilm X-T4 + SmallRig handgreep | Samyang 12mm f/2 | Fujinon XF 27mm f/2.8 | Fujinon 35mm f/1.4 | Fujinon XF 16-55mm f/2.8 R LM WR | Fringer EF-XF ProII | X-E2s.

    Comment


    • #3
      Re: ND filter

      Heb ervaring met L.C.W variabel ND filter, is goed maar niet op de hoogste stops, bruikbaar tot verduisteringen van 8 a 9 stops.
      De versie die ik heb Is wel al meer dan 10 jaar oud !

      Heb ook B+W schroeffilter maar die raad ik niet aan, optisch wel ok maar voor mij veel te lomp gemaakt, schroefdraad is niet soepel.

      Heb ook ND schroeffilters van Hoya, soepele schroefdraad en optisch zeer goed, gewoon weg topkwaliteit.

      Heb dan ook nog de Lee filter set (schuiffilter 10cm). Gebruik ik weinig, minder geschikt voor sluitertijden in de orde van minuten. (Licht doorsijpeling )
      www.polartha.com

      Comment


      • #4
        Re: ND filter

        Ik ben al aan mijn derde set ND filters.
        Eerst ook mijn goesting gedaan en niet veel geld willen uitgeven. Had ik echte rommel gekocht van ongekend merk. (prijsklasse 10 euro +/-) Die hadden kleurafwijkingen, interne reflecties en waas over de foto.
        Nadien heb ik mij wat duurder gekocht (prijsklasse 20 euro +/-) die hadden kleurafwijkingen. Het merk weet ik niet meer.
        Heb me dan op advies van vreinden het merk Hoya gekocht. Nog steeds niet erg duur. Maar wel zeer goed. Nu heb ik geen last van voorgaande problemen meer. Ook al stapel ik ND filters op elkaar.

        Ik zat vooral met de overweging dat ik er niet veel geld aan wou uitgeven. Het is maar een gekleurd glaasje was mijn idee. Ik ga daar geen honderden euros aan uitgeven.
        Dus met wat zoeken die Hoya filters gevonden tot grote tevredenheid.

        Het is maar een aanvullend advies voor wat het waard is.
        Iets wat bij mij erg goed werkt is de combinatie van een ND3 en een ND6. Zo heb je 3, 6 of 9 stops tegenhouden naar gelang de combinatie. Ik vind dat een erg prettig bereik en kan je erg veel mee.

        Koop vooral NOOIT variabele ND filters. Het is voor het betere werk totaal onbruikbaar. Zo kan je bv met deze oplossing je lichtmeter niet instellen om te compenseren voor de meting.

        Comment


        • #5
          Re: ND filter

          Oorspronkelijk geplaatst door Red Falcon Bekijk bericht
          ... maar die goedkope Chinese brol moet ik ook niet hebben.
          Haida is Duits en heel degelijk en dan moet je een systeem kiezen. ...
          euh, Haida is Chinees hoor https://www.haidaphoto.com/en/about.html
          Hun filters zijn top imo (niet alles chinees is brol).
          Ik gebruik de schroeffilters NanoPro ND 1.8(6 stops) en 3.0(10 stops) en ben daar zeer tevreden over. Weinig tot geen kleurzweem en alleszins snel te verhelpen in post. In ND gaan ze tot 3.6(12 stops) en zelfs 4.5 (15 stops).
          Naast de klassieke schroeffilters hebben ze ook inschuifsystemen en nu zelfs magnetische filters.

          Daarnaast kun je ook de Gobe filters eens bekijken. Australisch zo had ik begrepen en ze noemen nu Urth. Zeer milieubewust bedrijf en hun filters zijn zeer betaalbaar en werkelijk top (Schott B 270 glas - magnesium ring en 20 nanocoatings). https://urth.co/
          When I decided to invest in filters for my Sony a7 III system, I didn’t just want to go with the filters I already had because they were easy and affordable. I wanted some that provided great color accuracy and no obvious image quality degradation. For my wide-angle, I ultimately decided to go with the […]
          Last edited by tcf; 24 augustus 2021, 14:09.

          Comment


          • #6
            Re: ND filter

            Ik werk met H&Y filters, niet de goedkoopste, maar ze kunnen tegen een stootje. Al een paar keer ongelukkig laten vallen, maar geen krasje. Gemaakt van gorillaglas. Weinig of geen kleurafwijking. Heel tevreden van
            https://www.behance.net/Lynx1966

            Comment


            • #7
              Re: ND filter

              kijk eens op de website van NISI. Duits merk , super aanbod en super kwaliteit!
              Andre De Locht
              aldlfoto.wordpress.com
              +32 476 870 354

              Comment


              • #8
                Re: ND filter

                Ik werk met schuiffilters die ik ergens tweedehands gekocht heb, ik gebruik heel graag de grijsverloopfilter.
                Ik heb daar heel weinig geld aan uit gegeven dus het kwaliteit is niet super, maar ik wou weten hoeveel en hoe graag ik die gebruik, dus ben ik nu op zoek naar iets van beter kwaliteit maar dan kom je al snel in prijsklasses uit van honderden euro's

                Comment


                • #9
                  Re: ND filter

                  Ik raad je aan om onmidellijk voor een deftig merk te gaan want anders ga je spijt krijgen
                  Indien je het geld ervoor over hebt ga dan voor LEE, NISI, of nog beter Wine Country Camera, desnoods tweedehands

                  grts
                  Sieg
                  Voor meer foto's ; www.sieg.be

                  Comment

                  Working...
                  X