Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Ali Express lijkt toch nog niet helemaal afgeschreven in de EU

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Ali Express lijkt toch nog niet helemaal afgeschreven in de EU

    Net deze video bekeken, blijkbaar is Ali toch niet helemaal afschreven in de EU : https://www.youtube.com/watch?v=ZloYIEiTgDE

    Bij de checkout zie je een scherm verder 20% BTW die je op voorhand betaalt en zelfs met BTW erbij zou de prijs nog 1/3 of 1/2 goedkoper zijn dan wat wij hier betalen (bij ons ook altijd duurdere verzendkosten).
    De importtax die PostNL of Bpost via die app claimen van €15-€20 zou dan vervallen (dit wist ik niet) en zou dan zelfs goedkoper uitkomen in veel gevallen als je boven de €22 bestelt hierdoor.

    Ik heb net mijn laatste 2 claims gewonnen (2 brieven Bpost €17 en €18 importtax), zendingen geweigerd en laten terugsturen, krijg €33 terugbetaald voor de 2 items.
    De importtax wordt in deze gevallen niet aangerekend bij terugsturen. De BTW is zo erg nog niet, het ging dus meer over die extra invoertax.

    Ik was toch van plan niets meer te bestellen op Ali, in Juni had ik nog de laatste kleine accessoires voor 1/7 besteld en ontvangen.
    Voor de rest is ook veel keus op Ebay Duitsland, vorige week nog een HDMI kabel van 15 meter besteld.

    Op Ebay UK blijft die importtax zeker? Daar durf ik niets meer te bestellen.
    Waarschijnlijk is de BTW niet verwerkt in Ebay zoals bij Ali waardoor de douane het tegenhoudt en je met de invoertax zit, want de Chinezen lopen altijd wat voor.
    Als je de BTW op voorhand betaalt houdt de douane het dus niet tegen en geen importax (-€150 las ik)

    Heb ook een gecheckt, de Ali-aandelen zijn gezakt zoals verwacht als je de grafiek bekijk met optie "3M" vanaf Juli, heb enkel geen idee als dit een serieuze daling is of niet.
    Last edited by KevinVdd; 16 augustus 2021, 19:44.

  • #2
    Ali Express lijkt toch nog niet helemaal afgeschreven in de EU

    Oorspronkelijk geplaatst door KevinVdd Bekijk bericht
    Bij de checkout zie je een scherm verder 20% BTW die je op voorhand betaalt en zelfs met BTW erbij zou de prijs nog 1/3 of 1/2 goedkoper zijn dan wat wij hier betalen (bij ons ook altijd duurdere verzendkosten).
    De importtax die PostNL of Bpost via die app claimen van €15-€20 zou dan vervallen (dit wist ik niet) en zou dan zelfs goedkoper uitkomen in veel gevallen als je boven de €22 bestelt hierdoor.
    Voor België is dat 21% BTW dat erbij komt en die 15€ voor Bpost is geen importtax maar een administratieve kost dat ze aanrekenen om voor u de afhandeling te doen.
    Op Ebay UK blijft die importtax zeker? Daar durf ik niets meer te bestellen.
    Waarschijnlijk is de BTW niet verwerkt in Ebay zoals bij Ali waardoor de douane het tegenhoudt en je met de invoertax zit, want de Chinezen lopen altijd wat voor.
    Als je de BTW op voorhand betaalt houdt de douane het dus niet tegen en geen importax (-€150 las ik)
    Je haalt hier vermoedelijk nieuwe goederen (ALI) en tweedehands (eBay) door elkaar alsook inklaringskosten en invoerrechten (15€ Bpost).

    Er zijn drie zaken:
    - BTW (alle waarden)
    - Invoerrechten (boven de 150€)
    - Inklaringskosten (administratieve kost indien BTW en douaneformaliteiten niet volledig voldaan door de professionele verkoper)

    Particuliere verkopen laat ik er even tussenuit omdat je het vooral over ALI had.
    Last edited by VerSeg; 16 augustus 2021, 20:00.
    Canon EOS Digital
    BD0479BE

    Comment


    • #3
      Re: Ali Express lijkt toch nog niet helemaal afgeschreven in de EU

      Oorspronkelijk geplaatst door KevinVdd Bekijk bericht
      Heb ook een gecheckt, de Ali-aandelen zijn gezakt zoals verwacht als je de grafiek bekijk met optie "3M" vanaf Juli, heb enkel geen idee als dit een serieuze daling is of niet.
      https://www.marketwatch.com/investing/stock/baba
      Het aandeel is gezakt in de laatste maanden, maar het aandeel staat nog hoger dan in 2019.
      Covid heeft voor een boom gezorgd in de pakjeswereld in 2020, vandaar de hoge noteringen vorig jaar.
      Minder glas dan vroeger, maar beter.

      Comment


      • #4
        Re: Ali Express lijkt toch nog niet helemaal afgeschreven in de EU

        Oorspronkelijk geplaatst door KevinVdd Bekijk bericht
        Net deze video bekeken, blijkbaar is Ali toch niet helemaal afschreven in de EU : https://www.youtube.com/watch?v=ZloYIEiTgDE

        Bij de checkout zie je een scherm verder 20% BTW die je op voorhand betaalt en zelfs met BTW erbij zou de prijs nog 1/3 of 1/2 goedkoper zijn dan wat wij hier betalen (bij ons ook altijd duurdere verzendkosten).
        De importtax die PostNL of Bpost via die app claimen van €15-€20 zou dan vervallen (dit wist ik niet) en zou dan zelfs goedkoper uitkomen in veel gevallen als je boven de €22 bestelt hierdoor.

        Ik heb net mijn laatste 2 claims gewonnen (2 brieven Bpost €17 en €18 importtax), zendingen geweigerd en laten terugsturen, krijg €33 terugbetaald voor de 2 items.
        De importtax wordt in deze gevallen niet aangerekend bij terugsturen. De BTW is zo erg nog niet, het ging dus meer over die extra invoertax.

        Ik was toch van plan niets meer te bestellen op Ali, in Juni had ik nog de laatste kleine accessoires voor 1/7 besteld en ontvangen.
        Voor de rest is ook veel keus op Ebay Duitsland, vorige week nog een HDMI kabel van 15 meter besteld.

        Op Ebay UK blijft die importtax zeker? Daar durf ik niets meer te bestellen.
        Waarschijnlijk is de BTW niet verwerkt in Ebay zoals bij Ali waardoor de douane het tegenhoudt en je met de invoertax zit, want de Chinezen lopen altijd wat voor.
        Als je de BTW op voorhand betaalt houdt de douane het dus niet tegen en geen importax (-€150 las ik)

        Heb ook een gecheckt, de Ali-aandelen zijn gezakt zoals verwacht als je de grafiek bekijk met optie "3M" vanaf Juli, heb enkel geen idee als dit een serieuze daling is of niet.
        https://www.marketwatch.com/investing/stock/baba
        ”Dans la vie Il faut être bon - Mais pas deux fois
        Si non, on devient bonbon
        Et les gens nous mangent !"

        Comment


        • #5
          Re: Ali Express lijkt toch nog niet helemaal afgeschreven in de EU

          Oorspronkelijk geplaatst door VerSeg Bekijk bericht
          Voor België is dat 21% BTW dat erbij komt en die 15€ voor Bpost is geen importtax maar een administratieve kost dat ze aanrekenen om voor u de afhandeling te doen.

          Je haalt hier vermoedelijk nieuwe goederen (ALI) en tweedehands (eBay) door elkaar alsook inklaringskosten en invoerrechten (15€ Bpost).

          Er zijn drie zaken:
          - BTW (alle waarden)
          - Invoerrechten (boven de 150€)
          - Inklaringskosten (administratieve kost indien BTW en douaneformaliteiten niet volledig voldaan door de professionele verkoper)

          Particuliere verkopen laat ik er even tussenuit omdat je het vooral over ALI had.
          Maar stel nu, je koopt iets van 160 euro en de shop verrekent de BTW.
          Dan resteren er nog steeds de invoerrechten ? Kan je dat zelf enigszins uitrekenen ? Ik bedoel is daar een vast tarief voor ?
          ”Dans la vie Il faut être bon - Mais pas deux fois
          Si non, on devient bonbon
          Et les gens nous mangent !"

          Comment


          • #6
            Re: Ali Express lijkt toch nog niet helemaal afgeschreven in de EU

            Aliexpress lijkt het gewoon allemaal overkoepelend te regelen. Als je via Ebay koopt dan ben je afhankelijk van de verkoper.

            Invoerrechten kan je zelf berekenen maar dan moet je de goederencode kennen. Beetje lastig wat dat is een serieuse lijst en je weet nooit wat de verkoper gaat invullen op de documenten.

            BTW, invoerrechten en inklaring betaal je ook op tweedehands trouwens.

            Comment


            • #7
              Re: Ali Express lijkt toch nog niet helemaal afgeschreven in de EU

              Ik heb er nooit aan getwijfeld dat AliExpress dit prima voor mekaar zou krijgen. Zij hebben trouwens al depots in Europa.
              Chinese internetaandelen zijn gezakt omdat de regering meer controle wil opleggen.

              Kleinere shops in de UK vermelden dat de service voor de BTW inning duur is en nog met kinderziekten kampt, maar ze hebben uiteraard geen keuze.

              Comment


              • #8
                Re: Ali Express lijkt toch nog niet helemaal afgeschreven in de EU

                Gisteren ebay gecheckt : de zoekresulaten zijn (zoals vroeger) zonder (21%) Belgische BTW of bij bvb een UK aanbieding incl de UK BTW (20%). Na het selecteren van een item uit de lijst wordt er 21% Belgische BTW bijgeteld ( bij de UK aanbieding wordt herrekend naar 21% Belgische BTW ) . Beneden op het verzendtabblad staat vermeld dat de prijs incl BTW is.

                Comment


                • #9
                  Re: Ali Express lijkt toch nog niet helemaal afgeschreven in de EU

                  Oorspronkelijk geplaatst door Silver Roller Bekijk bericht
                  Gisteren ebay gecheckt : de zoekresulaten zijn (zoals vroeger) zonder (21%) Belgische BTW of bij bvb een UK aanbieding incl de UK BTW (20%). Na het selecteren van een item uit de lijst wordt er 21% Belgische BTW bijgeteld ( bij de UK aanbieding wordt herrekend naar 21% Belgische BTW ) . Beneden op het verzendtabblad staat vermeld dat de prijs incl BTW is.
                  Wat niet duidelijk is in je voorbeeld … heb je via eBay gezocht op tweedehands of naar nieuw materiaal dat via eBay aangeboden wordt door professionele verkopers?
                  Canon EOS Digital
                  BD0479BE

                  Comment


                  • #10
                    Re: Ali Express lijkt toch nog niet helemaal afgeschreven in de EU

                    Ah dus nu is het duidelijk, BPost killed Ali-Express, wie gaat er nu €15-€20 administratiekost betalen voor al die kleine pakjes van €1-€22 van vroeger...

                    Comment


                    • #11
                      Re: Ali Express lijkt toch nog niet helemaal afgeschreven in de EU

                      Oorspronkelijk geplaatst door KevinVdd Bekijk bericht
                      Ah dus nu is het duidelijk, BPost killed Ali-Express, wie gaat er nu €15-€20 administratiekost betalen voor al die kleine pakjes van €1-€22 van vroeger...
                      Neen, maar als de BTW verrekend wordt is dat slechts een kleine meerkost en dan nog ben je voordeliger uit dan het hier te kopen.
                      Plus de wachttijd valt meestal ook wel redelijk mee.
                      ”Dans la vie Il faut être bon - Mais pas deux fois
                      Si non, on devient bonbon
                      Et les gens nous mangent !"

                      Comment


                      • #12
                        Re: Ali Express lijkt toch nog niet helemaal afgeschreven in de EU

                        Ik heb sinds het nieuwe systeem nog geen bestellingen willen plaatsen op Ali.
                        Maar volgens ik begrepen heb zou alles nu weer goed zijn.
                        Dus geen extra kosten buiten de btw die er nu bijkomt aan de bron.

                        Comment


                        • #13
                          Re: Ali Express lijkt toch nog niet helemaal afgeschreven in de EU

                          Oorspronkelijk geplaatst door buurmanBert Bekijk bericht
                          Ik heb sinds het nieuwe systeem nog geen bestellingen willen plaatsen op Ali.
                          Maar volgens ik begrepen heb zou alles nu weer goed zijn.
                          Dus geen extra kosten buiten de btw die er nu bijkomt aan de bron.
                          Inderdaad
                          ”Dans la vie Il faut être bon - Mais pas deux fois
                          Si non, on devient bonbon
                          Et les gens nous mangent !"

                          Comment


                          • #14
                            Re: Ali Express lijkt toch nog niet helemaal afgeschreven in de EU

                            Ik heb er ondertussen al wel een paar bestellingen gedaan, de btw is betaald bij Aliexpress, en de pakjes zijn zonder problemen en zonder extra kosten geleverd.
                            Eerst werd de btw er pas bijgeteld tijdens de betaling, nu staat er overal "Price includes VAT" bij, dan zie je meteen hoeveel het werkelijk zal kosten.
                            http://barthuysmans.smugmug.com/
                            BD0338BE

                            Comment


                            • #15
                              Re: Ali Express lijkt toch nog niet helemaal afgeschreven in de EU

                              Oorspronkelijk geplaatst door KevinVdd Bekijk bericht
                              Ah dus nu is het duidelijk, BPost killed Ali-Express, wie gaat er nu €15-€20 administratiekost betalen voor al die kleine pakjes van €1-€22 van vroeger...
                              Als de verkoper dat niet doet, dan moet bpost (in betreffend geval) de inklaring doen van elk pakje, daarvoor betaal je dan 15€ aan bpost.
                              Maar als de verkoper dit zelf allemaal regelt, dan moet bpost dat niet doen en is er ook geen 15€ te betalen.
                              De verkoper zal daar wel de nodige tools voor hebben om dit op een eenvoudigere manier te verwerken.
                              Het lukt ALI trouwens ook. [emoji6]
                              Canon EOS Digital
                              BD0479BE

                              Comment

                              Working...
                              X