Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Gedemotiveerd qua fotografie sinds covid

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Gedemotiveerd qua fotografie sinds covid

    Vroeger ging ik met vrienden urbexen, de meest avontuurlijke vorm van fotografie ooit met een reisgevoel, fun, mysterie, goede foto's last but not least en een paar keer een vernissage houden (ook al verkoopt urbex totaal niet).
    De mooiste locatie's in België zijn wat verdwenen, verlaten huisjes zijn op de duur ook allemaal hetzelfde.
    De interessantste locaties zoals kastelen met inhoud, hospitalen enz zijn meestal ver in Frankrijk, Italië of Oost-Europa.
    Ik deed dit met een 3-tal vrienden, telkens een 1-dag trip, maar nu wij het beste in de buurt wat gezien hebben (en covid nog niet weg), is niemand meer enthousiast om eens een meerdaagse trip te plannen.
    Dan moeten wij ook gezamelijk verlof nemen en iedereen is wat "gierig" op zijn eigen verlof, dus maw het komt er niet meer van sedert covid, maar gezien nu enkele nog meerdaagse trips mogelijk zijn ook niet.

    Ik ging volledig overschakelen op modelshoots, maar met covid ook veel minder zin (en je leest dan modellen die niet opduiken of half/niet reageren via messenger), dan heb je problemen met mensen

    De rest van fotografie (natuur, sport...) interesseert mij allemaal niet, ik voel mij precies al een gepensioneerde fotograaf op 45 en al dat duur materiaal kan ik niet verkopen
    Heb nog een shootje van een missverkiezing gedaan, maar hoe goed je ook je best doet, snel slechte foto's doorsturen worden meer geapprecieerd dan achteraf perfect geoptimaliseerde qua belichting.
    Het gaat allemaal om snelheid in dat wereldje van de Miss verkiezingen, fotokwaliteit doet er niet meer toe. De grootste amateurs die a la minute fotos sturen naar de organisator komen op de FB-pagina's.

    Ik hou mij de laatste tijd wat bezig met renovatie, wandelen en wat op Vinted kopen/verkopen...

    Denk dat ik toch eens terug met modelshoots zal beginnen om niet volledig stil te vallen, deftige urbex zal er toch niet meer van komen vermoed ik (voor wat oude verlaten "brollocaties" kom ik niet buiten).
    Nog mensen die gedemotiveerd geraakt zijn met deze - nochthans mooie hobby - fotografie, sedert covid ?
    Last edited by CanonYouCan; 3 augustus 2021, 12:17.

  • #2
    Re: Gedemotiveerd qua fotografie sinds covid

    Ja, ik.
    Met dat verschil dat ik de urbex-bui al eerder zag hangen.
    Het is een ziekelijk wereldje geworden, ik kan er een boek over schrijven.

    Comment


    • #3
      Re: Gedemotiveerd qua fotografie sinds covid

      @CanonYouCan

      Wat me vooral opvalt in je getuigenis is het verlies aan sociaal contact. Natuurlijk is hierop niets aan te merken en je fotografie gebeurt voor zover ik verder kan analyseren veelal in groep. Je spreekt hier duidelijk over fotografie in groep. Je gaat weg met vrienden, ... je had zin in modelfotografie waar een heel belangrijk punt is weggelegd voor sociaal contact. Bij modelfotografie is er een grote communicatie tussen model en fotograaf. Visueel, verbaal, ...
      En ja, Covid19 is nu bij uitstek die merde, ramp die een enorme impact heeft gehad op sociaal leven. Hiermee bedoel ik wel degelijk het sociale leven buiten het huiselijk samen zijn.
      Op dit forum merk je dat ook wel hoor.
      Het zal een hele poos en vooral veel effort van de mensen vragen om terug even sociaal te zijn als voordien. En neen, ik geloof niet in sociale media. Velen hebben vermoedelijk contact opgenomen via 'sociale media' maar dat is in mijn ogen helemaal niet evenwaardig als echte lichamelijke contacten. Iemand in realiteit zien, spreken, horen heeft een totaal andere waarde dan het het geklets, ... via de pc en het scherm. En als we het beu zijn roepen en tieren we eens en zetten de communicatie af.
      Aan de andere kant moeten we ons gelukkig prijzen dat dit nog kan, kon. (ik heb het niet over roepen en tieren).
      Dus ja, Covid19 heeft gegarandeerd zijn impact op de gehele samenleving. Velen zullen een pak asocialer geworden zijn. Moet ik vorig jaar juist aan bij een ander werkteam zijn toegevoegd. We spreken van 2020-02-02. Van dat ogeblik af ben ik 100% met homeworking bezig ... Ondertussen is het team veranderd en zijn er al een paar chefs de revue gepasseerd. Wel, laat nu het team waarin ik zit en de bijhorende chefs in een groep staan, we ik ben ervan overtuigd dat ik geen 10% van de personen zal herkennen laat staan mijn team zal herkennen. Zielig en zeker niet arbeidsbevorderend. EN het gevolg is dat we allen egocentriser zijn geworden en meer dan ook ons eigen plan hebben moeten leren trekken.

      Ik heb het wel moeilijk wanneer je spreekt over brollocaties .... Ook daar zou je als fotograaf unieke beelden moeten kunnen in maken en vinden. In feite zijn er geen brollocaties maar ontbreekt ons echter de fantasie om daar toch nog een uniek verhaal in te vinden en in een foto vast te gieten.
      Maar ik snap het wel. Door Covid19 is er een serieuze beet gegeven in uitdaging. Komt er nu op aan hier niet aan toe te geven. Met twee weet je steeds meer dan alleen, echter Covid19 heeft ons vaak in een eenmanssituatie gewrongen. Hopelijk wordt dit beter.
      https://www.fotospotter.be
      Je suis content d’être heureux

      Comment


      • #4
        Re: Gedemotiveerd qua fotografie sinds covid

        Oorspronkelijk geplaatst door CanonYouCan Bekijk bericht
        Nog mensen die gedemotiveerd geraakt zijn met deze - nochthans mooie hobby - fotografie, sedert covid ?
        De laatste 2 jaar weinig zin gehad in eender welke hobby (of klussen). Of het nu fotogafie of modelbouw is, het maakt niet uit. De covid heeft het er niet op verbeterd maar het was zeker niet de enige oorzaak.

        Comment


        • #5
          Re: Gedemotiveerd qua fotografie sinds covid

          Bij mij heeft covid ook voor de nodige ontregeling gezorgd.
          Echter ben ik nooit stil blijven zitten.
          Ik weet niet wat ik eerst moet doen.

          Comment


          • #6
            Re: Gedemotiveerd qua fotografie sinds covid

            Alhoewel ik vooral met video bezig "was" heb ik sinds de lock-down de camera's alleen maar aangeraakt om de accu's in orde te houden.
            We kwamen niet meer buiten en de sociale kontakten werden nihil.
            Bijna alles werd aangekocht via webwinkels.
            Op dit ogenblik denk ik er zelfs aan om al mijn camera's weg te doen omdat de fut en de goesting weggeëbd is.

            Anderzijds ben ik sinds de lock-down begonnen met brood bakken. Zodat we vers brood hebben zonder buiten te komen.
            Daar hoort een hele leercurve bij, veel boeken lezen, Y.T. filmpjes met voorbeelden bekijken enz.
            Dat was, en is nog, erg spannend en ook met vallen en opstaan.
            Daardoor is de lock-down voorbij gevlogen zonder één minuut verveling.
            Explore this photo album by Skitch Scharff on Flickr!
            " In de fysica kun je niet bewijzen dat een theorie juist is. Je kunt alleen aantonen dat ze fout is. " (Céline Broeckaert & Frank Vestraete)

            Comment


            • #7
              Re: Gedemotiveerd qua fotografie sinds covid

              Volledig eens met Wim.Vanmaele's analyse !

              Comment


              • #8
                Re: Gedemotiveerd qua fotografie sinds covid

                Het is net nu het einde in zicht is - dat het qua motivatie het moeilijkst wordt.

                De batterijtjes zijn bij velen af - we moeten gewoon op zoek gaan naar iets wat ons ligt - en langzaam uit dat dal kruipen, en terug die goesting kweken.
                Wat Simone Biles heeft voorgehad is wat velen in een andere vorm weliswaar ondervinden. Het komt er op neer geduldig iets te zoeken waar je voldoening uit kan putten, en zo terug die goesting kan aanscherpen.
                Dat brood bakken, is een heel goed voorbeeld daarvan!

                De eerste paddo's groeien al - maak daarvan gebruik om op jacht te gaan! Een paddo-contest! Daar wordt je high van??? Van nattigheid krijg je vroege herfst. Dat Les daar geen misbruik wil van maken, is verontrustend ;-).

                Net zoals de zoektocht naar de schuchtere kat van de buren - die totaal niet reageert (ze was ons huis binnengeslopen, we hebben de sporen daarvan gevonden - maar de buren hebben ze zelf uit haar schuilplaats mogen lokken - totaal niet reageren, en de harde middelen zoals Catisfaction mogen bovenhalen!).

                Het ligt bij mij ook wat stil, al ben ik eerder nu adapters aan't ombouwen. Hacking dus. Vandaag op 't werk nog een server gefikst door een weerstand extra te solderen op 't mainboard. Ook van die geur van smeltende solduur wordt ik vrolijk (en van de pralines van Raets die me nadien zijn aangeboden ter motivate - uiteraard ook). La linea - die protesteert - altijd maar harder!!! (ik heb die tekenfilms trouwens - de topaflevering is deze over het gruwelijk!).

                Comment


                • #9
                  Re: Gedemotiveerd qua fotografie sinds covid

                  Dit is zeer herkenbaar. Ik mis ook de sociale contacten, zowel werk als privé.
                  Ik ben heel benieuwd hoe het verenigingsleven zal zijn na Corona.

                  Comment


                  • #10
                    Re: Gedemotiveerd qua fotografie sinds covid

                    Ik fotografeer vooral op evenementen, maar die waren er niet...
                    De laatste tijd waren er hier terug wat sportevenementen, ik heb toch al een paar (stratenloop, wielerwedstrijd) kunnen fotograferen.
                    Maar optredens waar iedereen moet blijven zitten (bijvoorbeeld Rijkevorsel Swingt) zie ik niet zitten, want als ik daar foto's maak, dan wil ik er ook sfeerfoto's van het publiek kunnen maken, en dat valt tegen als ze braaf aan tafel moeten blijven zitten.
                    http://barthuysmans.smugmug.com/
                    BD0338BE

                    Comment


                    • #11
                      Re: Gedemotiveerd qua fotografie sinds covid

                      Oorspronkelijk geplaatst door Wim.Vanmaele Bekijk bericht
                      Moet ik vorig jaar juist aan bij een ander werkteam zijn toegevoegd. We spreken van 2020-02-02. Van dat ogeblik af ben ik 100% met homeworking bezig ... Ondertussen is het team veranderd en zijn er al een paar chefs de revue gepasseerd. Wel, laat nu het team waarin ik zit en de bijhorende chefs in een groep staan, we ik ben ervan overtuigd dat ik geen 10% van de personen zal herkennen laat staan mijn team zal herkennen. Zielig en zeker niet arbeidsbevorderend. EN het gevolg is dat we allen egocentriser zijn geworden en meer dan ook ons eigen plan hebben moeten leren trekken.
                      Ik ben op 01/01/2021 van dienst veranderd. Op dat moment ook zo goed als 100% thuiswerk. Nu is dat niet hetzelfde als collega's die in 2020 of begin 2021 nieuw in de firma begonnen zijn. Ik kende een deel van de collega's reeds een beetje en zal dus wel meer dan 10% herkennen. Maar het is toch niet hetzelfde als elkaar in het echt ontmoeten. En ja, van die zaken als virtuele meetings zijn ok maar het is toch niet hetzelfde als echte meetings. Beters dan niets, misschien iets beter dan de videoconferencing die we 10 jaar geleden hadden. Maar helemaal niet even efficient als een echte meeting. Ik denk dat er velen tijdens zo'n Teams/Zoom/... eigenlijk met iets helemaal anders bezig zijn.

                      Egocentriser weet ik niet. Plantrekkers zijn we zeker meer geworden. Gewoon omdat het alternatief om iemand anders erbij te halen niet mogelijk was.

                      Wat echter zeker is, dat is dat ICT zich nu de eigenaar van het bedrijf voelt. Vroeger was het al moeilijk om van die mannen iets gedaan te krijgen, nu zijn zij het die bepalen wat er gebeurt in het hele bedrijf. Of het zinvol is of niet, of het beter is of niet, of het efficient is of niet. ICT stelt de regels en de rest kan de boom in.

                      Comment


                      • #12
                        Re: Gedemotiveerd qua fotografie sinds covid

                        Oorspronkelijk geplaatst door CanonYouCan Bekijk bericht
                        ...
                        Ik hou mij de laatste tijd wat bezig met renovatie, wandelen en wat op Vinted kopen/verkopen...
                        Kan je daar je ervaring over delen ? Vinted komt bij mij over als een buitengewoon malafide onderneming ..
                        YMMV
                        Dixitque Deus fiat lux et facta est lux.

                        Comment


                        • #13
                          Re: Gedemotiveerd qua fotografie sinds covid

                          Haha Vinted is gewoon een telefoonapp om snel 2e handskledij (maar ook enorm veel nieuwe - nooit gedragen kledij) te kopen/verkopen, niets malafide aan.
                          Ze maakten veel reclame op TV, eens getest en zeer tevreden over. Je betaalt de prijs + kleine verzendkost (en een kleine Euro verzekering) en je haalt je pakje af bij je Mondial Relay punt/boekenwinkel (of verstuurt het daar).

                          Kopers kunnen direct kopen of een lager bod sturen die je kan weigeren of een tegenbod sturen.
                          Je moet dus niet speciaal Bpost labels kopen zoals bij Ebay/2e hands, bij een verkoop kun je het label direct printen en afgeven in de boekenwinkel, de koper betaalt de verzendkost/verzekering aan Vinted.
                          Bij ontvangst krijg je geld op je online portemonnaie en in 1 klik staat het binnen 1-2 dagen op je rekening, de meest handige 2e handskledij app ook (ook voor huisdecoratie nu).
                          Als er iets mis is kun je dit melden met foto (kopersbescherming) en krijg je geld terug, niet als een kledingstuk te klein/groot is, dus wel je correcte maat kiezen (of anders doorverkopen).

                          In het begin verkocht ik daar enkel wat kledij, toen heb ik het toch eens aangedurfd iets 2e hands te kopen (mooiere merken/design aan prijzen van gewone kledij), sedertdien koop ik regelmatig op Vinted.
                          Is niet zoals in die muffige vintage 2e hands winkels in Antwerpen/Brussel zoals Melting Pot per kg ofzo :-) maar wel vol recente bijna nieuwe kledij.

                          Meestal Fransen/Belgen/NL en Spanjaarden kopen/verkopen daar. Alle bekende merken en ook dure (Lagerfeld, Cavalli,..) aan slechts een fractie van de prijs.
                          Mijn ex kocht daar zelfs een paar handtassen van Michael Kors en het waren echte van gewone mensen die een miskoop deden.

                          Onlangs merkte ik dat ik wat schoenen tekort had en prachtige G-Star, Morato en Diesel winterschoenen/boots gekocht (normaal €125-€190) voor slechts €40 en splinternieuw.
                          Deze zomer ook een paar Armani jeansbroeken/polo's en hemden, veel designs die je hier niet vindt of al uitverkocht is.

                          Alles kun je mooi filteren bvb op heren / merk / maat....
                          Vroeger was mijn favoriete winkel Brooklyn (in Antwerpen is die ondertussen weg in de Huidevetterstraat), de Kammenstraat is ook dat niet meer, Men @ Work is weg, Diesel winkel blijft hip maar te duur.
                          The Sting is totaal veranderd en heeft al een tijd Scandinavische merken, totaal anders bij vroeger en mijn stijl niet meer.
                          Ik ben tijdens de solden naar Antwerpen geweest en niets gevonden gezien mijn favoriete winkels weg zijn.
                          DOD Brussel was vroeger ook leuk (overstocks bekende merken), de grote zijn weg maar de kleinere boetieks in Elsene bestaan nog wel (toch nog iets), de tijden/kledingwinkels zijn veel veranderd

                          Ze zeggen altijd koop lokaal, maar gezien er meer en meer winkels verdwijnen worden we wel verplicht om op Ebay, Vinted of andere online shops te kopen, tenzij je tevreden bent met Hillfiger bij wijze van spreken.
                          Leuk om je kledingstijl eens te "refreshen" en wij worden ouder (tenzij Jani binnenspringt om je dit bewust te maken dat wij niet eeuwig te jonge kledij kunnen dragen :-)

                          Veel kledij hebben we niet echt nodig met thuiswerken, ik zit hier veel in zomerpijama, als de postbode belt vlug in mijn short springen, gelukkig zijn er ook niet veel online Team meetings

                          Maar tegen dat covid voorbij is, is mijn kleerkast al wat meer up to date.
                          Test het zeker eens, in het begin vond ik het wat ingewikkeld, maar eens je ermee weg bent gaat alles supervlot.


                          Oorspronkelijk geplaatst door Nerdifant Bekijk bericht
                          Kan je daar je ervaring over delen ? Vinted komt bij mij over als een buitengewoon malafide onderneming ..
                          YMMV
                          Last edited by CanonYouCan; 8 augustus 2021, 00:08.

                          Comment


                          • #14
                            Re: Gedemotiveerd qua fotografie sinds covid

                            Oorspronkelijk geplaatst door CanonYouCan Bekijk bericht
                            ...
                            Dank voor de uitleg. MAAR: ik heb een aantal slechte ervaringen met EBAY en MARKTPLAATS.
                            Dus:
                            Ik heb 2 tip top Diesel jeans (passen niet meer wegens te dik - meh)
                            Ik wil die verkopen - en dan begrijp ik niks meer van heel die werkwijze.
                            Wie koopt ?
                            Internationaal ? Belgie ? Europa ?
                            Wanneer betaalt die ?
                            Hoe krijg ik dat bij die koper ?
                            Wat als die zegt ja maar ... ?
                            Wie lost geschillen op ?
                            Algemeen - businesswise: met wie praat ik ? met een App ?
                            YMMV
                            Dixitque Deus fiat lux et facta est lux.

                            Comment


                            • #15
                              Re: Gedemotiveerd qua fotografie sinds covid

                              Meestal kopen Belgen, Nederlanders, Fransen of Spanjaarden.
                              Maar daar moet je je niet van aantrekken, gewoon je label printen na verkoop, op het pakketje kleven en afgeven in Mondial Relay, zij doen de rest en versturen naar het Mondial Relay punt dichtbij de koper.

                              Betaling in je Vinted portemonnaie ontvang je nadat de koper het pakje heeft ontvangen en gemeld heeft dat er geen probleem is (als hij niets meldt automatisch binnen de 2 werkdagen).
                              Daarna in 1 klik op je zichtrekening zetten (staat er snel op, soms nog de dag zelf)

                              Klant kan enkel klagen als er bvb vlekken op zitten of schade of anders dan op de foto, niet als iets niet past.
                              In je pakje steek je altijd het onderste (retour) deel van het label (moest er iets zijn kleeft de koper dit erop en je krijgt je pakje terug), maar nog nooit meegemaakt.
                              De koper betaalt dus de verzendkost en €1 verzekering aan Vinted, moet uw pakje verloren gaan krijgt hij zijn geld terug en u uw geld die u vroeg voor het item.

                              Vinted lost snel geschillen op, geen robot toestanden en je krijgt snel antwoord in je inbox en in het Nederlands.
                              Raar, ik heb al 1240 Ebay transacties internationaal achter de rug en nog niet echt slechte ervaringen, als er iets verloren gaat ofzo krijg ik snel mijn geld via de Paypal kopersbescherming terug.

                              Oorspronkelijk geplaatst door Nerdifant Bekijk bericht
                              Dank voor de uitleg. MAAR: ik heb een aantal slechte ervaringen met EBAY en MARKTPLAATS.
                              Dus:
                              Ik heb 2 tip top Diesel jeans (passen niet meer wegens te dik - meh)
                              Ik wil die verkopen - en dan begrijp ik niks meer van heel die werkwijze.
                              Wie koopt ?
                              Internationaal ? Belgie ? Europa ?
                              Wanneer betaalt die ?
                              Hoe krijg ik dat bij die koper ?
                              Wat als die zegt ja maar ... ?
                              Wie lost geschillen op ?
                              Algemeen - businesswise: met wie praat ik ? met een App ?
                              YMMV
                              Last edited by KevinVdd; 9 augustus 2021, 00:11.

                              Comment

                              Working...
                              X