Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

desktop fotobewerking voorstel

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • desktop fotobewerking voorstel

    Ik zoek nieuwe desktop pc voor allerlei gebruik, maar zeker ook voor fotobewerking (DPP 4.12 met CR3 RAW files, Photoshop Elements en PaintshopPro 18).
    Momenteel moet ik te lang wachten alvorens ik zie dat mijn RAW-foto's in DPP4 de veranderingen aangenomen hebben, die ik uitgevoerd heb.
    ik zoek niet de ideale pc. Mijn gebruik is slechts amateuristisch. Het moet wel vlot werken met hogerstaande programma's en niet te tergend traag gaan bij batch-verwerking.

    Mijn schoonzoon experimenteert met het zelf bouwen van pc's. Momenteel heeft hij er eentje klaar staan, die ik direct kan overnemen. Ik geef de gegevens.
    Zou die geschikt zijn? Zijn er onoverkomelijke tekorten of zwakheden in deze samenstelling? Dank bij voorbaat voor jullie bemerkingen. Zinvolle voorstellen kan hij eventueel vervangen.

    ADATA XPG SX8200 Pro NVME 512GB M.2 SSD
    AMD Ryzen 5 3600 processor
    Msi B450M Mortar Max Moederbord
    ASUS Geforce GT710 GT710-SL-2GD5 Videokaart
    Be quiet! Pure Power 11
    Crucial Callistix 3200mhz 16GB geheugen
    Corsair Carbide 100R Silent Edition
    Wifi Pci Express Netwerkkaart
    Windows

    Valt hier mee te werken?
    Zeer bedankt,
    Jan

  • #2
    Re: desktop fotobewerking voorstel

    Ik zal de vraag vereenvoudigen. Ik weet weinig van computers, maar kan iemand me een idee geven dat de volgende 3 componenten voldoende zijn:
    - de processor
    - de grafische kaart
    - het geheugen van 16gb

    Andere suggesties zijn eveneens welkom.
    Dank, Jan

    Comment


    • #3
      Re: desktop fotobewerking voorstel

      Mijn persoonlijke mening:
      Het is nogal een bijeen geraapte configuratie, geschikt voor huis tuin en keuken gebruik. (DPP 4.12 zal niet vlekkeloos draaien als je het al geïnstalleerd krijgt. En dat zal dan ook gelden voor software gebaseerd op laatste technologie)

      Processor zal dan gaan voor ryzen 7 of of intel i7
      Grafische kaart : mag ook wel wat steviger
      Geheugen: is voldoende
      Msi B450M Mortar Max Moederbord: ook niet je van het, dat mag wel wat uitgebreider / betrouwbaarder / "zwaarder"


      En ik zal in desktop ook geen WiFi pci netwerk kaart steken.

      Comment


      • #4
        Re: desktop fotobewerking voorstel

        Het is een erg lichte configuratie naar gelang wat we soms gewoon zijn.
        Maar dat moet niet noodzakelijk de pret bederven.
        Het zal best doenbaar zijn maar je zal er de nodige tijd voor moeten hebben.
        De meeste dingen zullen wel goed lopen maar als je performante acties gaat uitvoeren loopt de snelheid erg terug.
        Dat is altijd een beetje de trade off van een eenvoudige opstelling.

        Om je te troosten....
        Zelf ben ik beroepsmatig actief als fotograaf en time is money voor mij.
        De vele fotos van een huwelijk verwerken wil je niet zitten wachten op een pc die het niet kan kauwen.
        Ik heb mij vorig najaar zowat de dikste pc gekocht die er op de markt verkrijgbaar is. Heeft behoorlijk veel geld gekost.
        En..... In alle eerlijkheid ben ik niet onder de indruk van de performantie.
        Mijn andere top pc die toch al ruim 6 jaar oud is loopt in grote lijn even snel als mijn nieuwe.
        Toegeven dat die andere pc ook wel een top model was.

        Als je zelf hobbymatig bezig bent of op pensioen of zo en er geen fortuinen aan kwijt wil dan zal die configuratie wel ok zijn.
        Het hangt af van uw verwachtingen.
        Wel geld stoppen in een degelijk IPS type scherm! Die zijn tegenwoordig ook al te vinden vanaf pakweg 250 euro.
        Kijken naar de verkeerde kleuren is het meest vervelende dat er is. Krijg je uw output nooit goed.

        Comment


        • #5
          Re: desktop fotobewerking voorstel

          Dankuwel in2lapland en buurmanBert voor jullie snelle reactie.
          Jullie reactie geeft me zeker al stof tot nadenken. Ik hoop dat er nog reacties komen met voorstellen tot verbetering.

          Comment


          • #6
            Re: desktop fotobewerking voorstel

            Een evenwichtiger configuratie:
            Noctua Noctua NH-U12S REDUX cpu-koeler € 54,90
            Corsair RM650, 650 Watt voeding € 94,90
            Intel® Core i5-9600KF, 3,7 GHZ (4,6 GHz Turbo Boost) socket 1151 processor € 164,90
            ASRock B365M Pro4, socket 1151 moederbord € 79,90
            Corsair 32 GB DDR4-2666 Kit € 183,90
            GIGABYTE GeForce GT 1030 OC grafische kaart € 109,90
            Fractal Design Core 2300 tower-behuizing € 49,99
            Totaal: € 738,39

            Met je M2 SSD zit je heel comfortabel, super snel natuurlijk.
            Wat de RAM betreft, persoonlijk zou ik toch zeker 32GB nemen want de programma's vragen steeds meer geheugen.
            Het is een klein moederbord maar heeft toch alles aan boord.
            De kast is weliswaar voor een groot moederbord dat kun u veranderen naar een Cooler Master MasterBox MB400L € 59,90 10 euro duurder dan het Fractal case maar hier zit de voeding in een afzonderlijk compartiment van de case
            wat natuurlijk ten gunste is voor de kast koeler te houden met ordelijker maakt door het kabel management.

            PS: Zie dat ik hier nog 32GB Corsair DDR4 2666GHz geheugen liggen heb. Zijn maar een week oud je mag ze hebben voor € 150.
            Last edited by Red Falcon; 10 juli 2021, 02:13.
            Canon 90D | Tamron 10 - 24mm | Canon 24 - 70mm L
            Fujifilm X-T4 + SmallRig handgreep | Samyang 12mm f/2 | Fujinon XF 27mm f/2.8 | Fujinon 35mm f/1.4 | Fujinon XF 16-55mm f/2.8 R LM WR | Fringer EF-XF ProII | X-E2s.

            Comment


            • #7
              Re: desktop fotobewerking voorstel

              Dankuwel Luc en de anderen voor de gedetailleerde hulp. Wij gaan het een beetje sterker zoeken.

              Comment


              • #8
                Re: Aangepast nieuw voorstel desktop pc fotobewerking

                Wij (schoonzoon) hebben jullie goede raad gelezen en verder gezocht.
                Nu ligt dit voorstel gereed. Suggesties voor verbetering worden dankbaar in overweging genomen.

                Processor: AMD Ryzen 7 3700X (BOX) Boxed € 271
                Moederbord: ASRock X570 Pro4 € 155
                Videokaart: MSI GeForce GTX 1660 Super Gaming X € 449
                Intern geheugen: 2X G.Skill Ripjaws V F4-3200C16D-16GVKB € 83
                Voeding: Fractal Design ION+ 660W Platinum € 106
                Solid state drives: XPG SX8200 Pro 1TB € 115
                Stille kastPure base 600 € 75

                Veel dank, Jan

                Comment


                • #9
                  Re: Aangepast nieuw voorstel desktop pc fotobewerking

                  Ik zou moederborden van asus of gigabyte nemen. Een B550 chipset is ruim voldoende. Zelfs de wat oudere X470 zal de boel nog vloeiend laten werken, die x570 moet geen fetish worden.
                  Momenteel zou ik ook zeker zien dat je 32 GB ram geheugen meeneemt voor deze configuratie.
                  En bekijk eens de AMD 5700G (net uitgekomen)

                  Comment


                  • #10
                    Re: desktop fotobewerking voorstel

                    Bedankt, napoleon0072, voor je reactie gisteren Ook de anderen nogmaals bedankt.
                    Ondertussen draait de nieuwe pc al een paar weken naar behoren. De bewerkingen gaan zeer snel.

                    Comment

                    Working...
                    X