Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Verplichte Ben Weyts laptop

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Verplichte Ben Weyts laptop

    Onze dochter heeft vorig jaar een nieuwe HP laptop 15" van pakweg €800 gekregen vorig jaar die ze enkel voor school gebruikt.
    Deze zomer zijn we nogmaals €830 kwijt voor een kleine onnodige 13.3" door een belachelijk beslissing van brillemans Weyts


    Webshop : https://byod.academicshop.eu/saoo2021

    Waarom mogen kinderen niet gewoon hun reeds bestaande laptop gebruiken, software kun je toch makkelijk installeren.
    Ongelofelijk wat die allemaal beslist om maar geld uit onze zakken te jagen voor niets

    In plaats dat ze gewoon software verkopen als ze geld willen verdienen, de meeste kinderen rond 14j hebben al een laptop, of niet verplichten tenminste...
    Last edited by KevinVdd; 4 juli 2021, 00:25.

  • #2
    Re: Verplichte Ben Weyts laptop

    Nu... wij hebben al vele jaren geen schoolgaande kinderen meer in huis, maar dit is hier altijd al een 'all-Mac' huis geweest. Dat zou voor ons al een probleem geweest zijn.
    BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sonoma 14.4) - iPhone XR (iOS 17.4) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.6)

    Comment


    • #3
      Re: Verplichte Ben Weyts laptop

      De reden is heel eenvoudig. Veiligheid en privacy. Ook bedrijven passen dergelijke technieken toe. Ik heb thuis een laptop die vele malen beter is dan de laptop van het werk. Helaas, met de laptop thuis krijg ik geen toegang op het intranet van de werkgever, juist omwille van veiligheid.
      Op de laptop van de werkgever kan ik ook niet zomaar zaken doen, aanpassen of installeren.
      Niet alle thuisgebruikers zijn heilig en wie wat avontuurlijk is kan gaan spelen in configuraties ...
      Netbeheerders van bedrijven (wat een school ook is) heb al hun handen vol om een normale configuratie bij te houden. Ik denk bv aan update. Softwareupdate op mijn werklaptop worden toegelaten, niet-toegelaten via de netbeheerder en zo heeft iedereen dezelfde patch gekregen, nodig configuratie gekregen. ZIe je het anders al gebeuren ? Er is er ene met Windows10pro, een andere met de eerste Windows10 en nog nooit geupdate, nog een ander een beta Win11 en nog een andere zit nog op XP.
      Idem dito voor wat betreft Office ...

      Neen, ik mag er niet aan denken en in dat opzicht vind ik het een normale, correcte en vooral veilige zaak. Ik heb het wel niet over prijzen enz ... Wel de reden van enkel een schoolpc.
      En dan spreek ik nog niet over het illegaal installeren van schoolsoftware (bv office) op alle pc's thuis en anderen ? Die pakketten werken niet met een PC-licentie, maar met groeps-licentie, ... Een licentie die de school betaalt voor zijn leerlingen en niet voor derden.

      Waarom mogen kinderen niet gewoon hun reeds bestaande laptop gebruiken, software kun je toch makkelijk installeren.
      Ongelofelijk wat die allemaal beslist om maar geld uit onze zakken te jagen voor niets

      In plaats dat ze gewoon software verkopen als ze geld willen verdienen, de meeste kinderen rond 14j hebben al een laptop, of niet verplichten tenminste...
      Vind dit heel, heel kort door de bocht. Eerst proberen te snappen naar de mogelijke redenen en dan pas beoordelen.
      Last edited by Wim.Vanmaele; 4 juli 2021, 08:44.
      https://www.fotospotter.be
      Je suis content d’être heureux

      Comment


      • #4
        Re: Verplichte Ben Weyts laptop

        Waar staat het ergens in de opgegeven linken dat Ben Weyts (en hij alleen) je verplicht een laptop te kopen? Dat jij (en iedereen met een kind in middelbaar en hoger) allerhande schoolmateriaal moet kopen voor je dochter vind je wel normaal, toch. Dat een laptop erbij hoort ook, want je hebt er een 15" gekocht. Waar zit dan het probleem? Het is niet anders (wel duurder) dan dat je een balpen en schrijfblok moet aankopen. Als de school je die balpen aanbiedt, reageer je dan ook zo wild of koop je die waar jij wil (tenzij het een specifieke pen of papier nodig voor bepaalde studies betreft misschien)?

        En waar staat het ergens dat je verplicht bent een nieuwe, dus deze 13.3, laptop te kopen (of verplicht bent te huren?)?
        Als je doorklikt staat er duidelijk "Via deze webshop kunt u het toestel aanschaffen dat uw school heeft vooropgesteld in het kader van hun project."
        Kunnen en moeten zijn nog altijd 2 verschillende dingen.

        Comment


        • #5
          Re: Verplichte Ben Weyts laptop

          Mijn zoon heeft hier tijdens de lockdown een 10 jaar oude Medion PC gebruikt voor Smartschool, en dat was geen probleem (er zit zelfs geen webcam op, en dat was ook geen probleem).
          Dan zou het eigenaardig zijn dat de ouders van leerlingen verplicht worden om een specifieke laptop aan te kopen, zonder dat ze de mogelijkheid hebben om een andere (die ook voldoet een de minimum vereisten) te kunnen meegeven aan hun zoon of dochter.
          http://barthuysmans.smugmug.com/
          BD0338BE

          Comment


          • #6
            Re: Verplichte Ben Weyts laptop

            Oorspronkelijk geplaatst door Wim.Vanmaele Bekijk bericht
            De reden is heel eenvoudig. Veiligheid en privacy. Ook bedrijven passen dergelijke technieken toe.
            Klopt, maar de laptop van de werkgever moet je niet betalen, die krijg je in bruikleen. [emoji6]
            Canon EOS Digital
            BD0479BE

            Comment


            • #7
              Re: Verplichte Ben Weyts laptop

              Oorspronkelijk geplaatst door Wim.Vanmaele Bekijk bericht
              De reden is heel eenvoudig. Veiligheid en privacy. Ook bedrijven passen dergelijke technieken toe. Ik heb thuis een laptop die vele malen beter is dan de laptop van het werk. Helaas, met de laptop thuis krijg ik geen toegang op het intranet van de werkgever, juist omwille van veiligheid.
              Ook mijn (nieuwe) laptop is veel beter dan die van de werkgever. Mijn oude was zeker ook niet slechter dan de oude van de baas.
              Tot voor een paar jaar kon ik op mij privé laptop wel op het intranet via een VPN verbinding. Ik denk niet dat het nu nog zou lukken (andere VPN), maar mijn werkmail kan ik probleemloos verwerken op mijn privé laptop. Via internet (Office 365) kan ik werken, ook al staat er geen MS-Office pakket op mijn privé laptop. Enkel de info op het intranet kan ik niet rechtstreeks aan en dat is niet altijd nodig.
              Een paar maanden geleden moest ik zelfs nog op mijn werklaptop inbellen. t.t.z. inloggen en na dubbele verificatie (opgebeld worden) kon ik pas verder op het intranet. Dat kan toch ook perfect in de school?
              En schoolwerk of lespakketten is toch een andere materie dan bedrijfsgevoelige informatie, denk ik zo. Op de schijf van directie en leraren raak je ook zo maar niet op.


              Oorspronkelijk geplaatst door Wim.Vanmaele Bekijk bericht
              Op de laptop van de werkgever kan ik ook niet zomaar zaken doen, aanpassen of installeren.
              Niet alle thuisgebruikers zijn heilig en wie wat avontuurlijk is kan gaan spelen in configuraties ...
              Netbeheerders van bedrijven (wat een school ook is) heb al hun handen vol om een normale configuratie bij te houden. Ik denk bv aan update. Softwareupdate op mijn werklaptop worden toegelaten, niet-toegelaten via de netbeheerder en zo heeft iedereen dezelfde patch gekregen, nodig configuratie gekregen. ZIe je het anders al gebeuren ? Er is er ene met Windows10pro, een andere met de eerste Windows10 en nog nooit geupdate, nog een ander een beta Win11 en nog een andere zit nog op XP.
              Idem dito voor wat betreft Office ...
              Ja, maar als je de school-PC gebruikt is het aan de school om herstellingen (soft- en hardware) te doen, daar betaal je ook voor (inbegrepen in de prijs - ook als je verregaande en diepgaande acties doet ???). Op je privé PC daarentegen .... tenzij software misschien die de school installeert?

              Oorspronkelijk geplaatst door Wim.Vanmaele Bekijk bericht
              Neen, ik mag er niet aan denken en in dat opzicht vind ik het een normale, correcte en vooral veilige zaak. Ik heb het wel niet over prijzen enz ... Wel de reden van enkel een schoolpc.
              En dan spreek ik nog niet over het illegaal installeren van schoolsoftware (bv office) op alle pc's thuis en anderen ? Die pakketten werken niet met een PC-licentie, maar met groeps-licentie, ... Een licentie die de school betaalt voor zijn leerlingen en niet voor derden.
              Libre Office? Open Office? Eigen MS-Office pakket voor studenten?
              Het gaat hier -dacht ik toch - over middelbare studenten, niet over bijv. hoge school studenten die een specifiek tekenpakket nodig hebben.
              Hoe deed TS dit het afgelopen jaar?

              Comment


              • #8
                Re: Verplichte Ben Weyts laptop

                @Nabi, @Verseg

                Het gaat hem erom dat het netwerk op een school ook wel best afgeschermd wordt. Als leerling kan je inloggen, data door sturen, .... Bestanden doorsturen, op halen. Best is dan ook dat dit veilig gebeurt. Het netwerk op school wordt niet enkel leerling-leerkracht gebruikt, maar ook leerkracht-leerkracht ... Er zitten ook wel databases op met punten .... af te schermen documenten.
                EN ja, webmail kan natuurlijk, maar dan raadpleeg je dan ook enkel je mailbox.
                Natuurlijk is die veiligheid niet echt indien je een videoles geeft, een webinar houdt ... Maar voor deze laatste heb je ook geen speciaal toestel nodig.
                https://www.fotospotter.be
                Je suis content d’être heureux

                Comment


                • #9
                  Re: Verplichte Ben Weyts laptop

                  Oorspronkelijk geplaatst door Wim.Vanmaele Bekijk bericht
                  @Nabi, @Verseg

                  Het gaat hem erom dat het netwerk op een school ook wel best afgeschermd wordt. Als leerling kan je inloggen, data door sturen, .... Bestanden doorsturen, op halen. Best is dan ook dat dit veilig gebeurt. Het netwerk op school wordt niet enkel leerling-leerkracht gebruikt, maar ook leerkracht-leerkracht ... Er zitten ook wel databases op met punten .... af te schermen documenten.
                  EN ja, webmail kan natuurlijk, maar dan raadpleeg je dan ook enkel je mailbox.
                  Natuurlijk is die veiligheid niet echt indien je een videoles geeft, een webinar houdt ... Maar voor deze laatste heb je ook geen speciaal toestel nodig.
                  Volledig akkoord wat netwerk betreft, maar een pc dat je zelf MOET KOPEN … daar wens je thuis toch ook gebruik van te maken? [emoji849]
                  Canon EOS Digital
                  BD0479BE

                  Comment


                  • #10
                    Re: Verplichte Ben Weyts laptop

                    Oorspronkelijk geplaatst door Wim.Vanmaele Bekijk bericht
                    @Nabi, @Verseg

                    Het gaat hem erom dat het netwerk op een school ook wel best afgeschermd wordt. Als leerling kan je inloggen, data door sturen, .... Bestanden doorsturen, op halen. Best is dan ook dat dit veilig gebeurt. Het netwerk op school wordt niet enkel leerling-leerkracht gebruikt, maar ook leerkracht-leerkracht ... Er zitten ook wel databases op met punten .... af te schermen documenten.
                    EN ja, webmail kan natuurlijk, maar dan raadpleeg je dan ook enkel je mailbox.
                    Natuurlijk is die veiligheid niet echt indien je een videoles geeft, een webinar houdt ... Maar voor deze laatste heb je ook geen speciaal toestel nodig.
                    Spaar uwen adem, men krijgt dat aan de goegemeente niet uitgelegd dat men op een firma laptop/pc en als gebruiker, een profiel krijgt zonder enig privilege. Dwz men mag enkel doen wat het departement IT vind dat men mag doen, einde verhaal ... geen gekl... met ik zal eens rap dit of dat installeren of veranderen. Ik mag hopen dat "scholen" in staat zijn om ook zulke systemen uit te rollen ... let wel, niets nieuws onder de zon, dit concept en de uitvoeringssoft ervoor bestaat al zeker 20 jaar bij Microsoft (oa de oude active directory structuren) oh en alles met remote management natuurlijk ttz systeem aanpassingen worden globaal ingesteld op de servers en gepusht naar de "clients", fluitje van 1 cent ...

                    Comment


                    • #11
                      Re: Verplichte Ben Weyts laptop

                      Oorspronkelijk geplaatst door regulus Bekijk bericht
                      Spaar uwen adem, men krijgt dat aan de goegemeente niet uitgelegd dat men op een firma laptop/pc en als gebruiker, een profiel krijgt zonder enig privilege. Dwz men mag enkel doen wat het departement IT vind dat men mag doen, einde verhaal ... geen gekl... met ik zal eens rap dit of dat installeren of veranderen. Ik mag hopen dat "scholen" in staat zijn om ook zulke systemen uit te rollen ... let wel, niets nieuws onder de zon, dit concept en de uitvoeringssoft ervoor bestaat al zeker 20 jaar bij Microsoft (oa de oude active directory structuren) oh en alles met remote management natuurlijk ttz systeem aanpassingen worden globaal ingesteld op de servers en gepusht naar de "clients", fluitje van 1 cent ...
                      Ja … da’s al jaren zo … op hun pc dat de werknemer niet moet betalen.
                      Alles wordt anders als de pc uw “verplicht” eigendom is en je er toch niets op mag doen. [emoji849]
                      Dan moeten ze maar een pc voorzien en die laten gebruiken!
                      Canon EOS Digital
                      BD0479BE

                      Comment


                      • #12
                        Re: Verplichte Ben Weyts laptop

                        Oorspronkelijk geplaatst door regulus Bekijk bericht
                        Spaar uwen adem, men krijgt dat aan de goegemeente niet uitgelegd dat men op een firma laptop/pc en als gebruiker, een profiel krijgt zonder enig privilege. Dwz men mag enkel doen wat het departement IT vind dat men mag doen, einde verhaal ... geen gekl... met ik zal eens rap dit of dat installeren of veranderen. Ik mag hopen dat "scholen" in staat zijn om ook zulke systemen uit te rollen ... let wel, niets nieuws onder de zon, dit concept en de uitvoeringssoft ervoor bestaat al zeker 20 jaar bij Microsoft (oa de oude active directory structuren) oh en alles met remote management natuurlijk ttz systeem aanpassingen worden globaal ingesteld op de servers en gepusht naar de "clients", fluitje van 1 cent ...
                        Die bij ons zijn daar zo goed in in alles dichttimmeren dat bijna iedereen zijn thuispc gebruikt omdat je er je werk niet meer kan op doen...

                        Comment


                        • #13
                          Re: Verplichte Ben Weyts laptop

                          Oorspronkelijk geplaatst door Spanik Bekijk bericht
                          Die bij ons zijn daar zo goed in in alles dichttimmeren dat bijna iedereen zijn thuispc gebruikt omdat je er je werk niet meer kan op doen...
                          En je kan met je eigen thuis-PC inloggen op het netwerk van je werkgever? dan hebben ze hun werk echt wel niet erg goed gedaan!

                          Comment


                          • #14
                            Re: Verplichte Ben Weyts laptop

                            Oorspronkelijk geplaatst door regulus Bekijk bericht
                            En je kan met je eigen thuis-PC inloggen op het netwerk van je werkgever? dan hebben ze hun werk echt wel niet erg goed gedaan!

                            SAP? RDP? Kan perfect en veilig.
                            ...leeg...

                            Comment


                            • #15
                              Re: Verplichte Ben Weyts laptop

                              Oorspronkelijk geplaatst door Lieven Lema Bekijk bericht
                              SAP? RDP? Kan perfect en veilig.
                              Niet als uw werkgever alle ongenode rommel wil buiten houden van zijn corporate netwerk ...

                              Comment

                              Working...
                              X