Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Nikon Z fc

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Nikon Z fc

    Toch wel een mooie camera, die nieuwe Z fc. Ik kijk nog wat de kat uit de boom, want er komt hopelijk ook nog een full frame versie hiervan. Heeft er iemand plannen om deze te kopen?



    Aankondiging op Shoot
    First impressions op DPreview
    Prepressure.com - mijn Engelstalig webstekje over 'printing museums', 'libraries' & nog zo veel meer

  • #2
    Re: Nikon Z fc

    Al besteld....
    There is no such thing in anyone's life as an unimportant day. / Alexander Woollcott
    A diplomat is a man who always remembers a woman's birthday but never remembers her age.
    Contra principia negantem disputari non potest. BD Lidnummer : BD0394BE

    Comment


    • #3
      Re: Nikon Z fc

      Gaat die het moeten uitvechten met uw Olympus?
      Prepressure.com - mijn Engelstalig webstekje over 'printing museums', 'libraries' & nog zo veel meer

      Comment


      • #4
        Re: Nikon Z fc

        Oorspronkelijk geplaatst door Laurens Bekijk bericht
        Gaat die het moeten uitvechten met uw Olympus?
        Op pensioen....tijd voor alles nu.... [emoji6]
        There is no such thing in anyone's life as an unimportant day. / Alexander Woollcott
        A diplomat is a man who always remembers a woman's birthday but never remembers her age.
        Contra principia negantem disputari non potest. BD Lidnummer : BD0394BE

        Comment


        • #5
          Re: Nikon Z fc

          Leuk toestel met mooie retro vormgeving Echter geen plan tot aankoop hier

          Mijn volgende Z wordt misschien ook DX maar dan hopelijk een klein broertje van de Z9 zoals de D500 dit bij de D5 was

          Comment


          • #6
            Re: Nikon Z fc

            Oorspronkelijk geplaatst door Laurens Bekijk bericht
            Toch wel een mooie camera, die nieuwe Z fc. Ik kijk nog wat de kat uit de boom, want er komt hopelijk ook nog een full frame versie hiervan. Heeft er iemand plannen om deze te kopen?
            Hier zeker geen plannen om er zelf een aan te kopen.
            Ik zie er ”persoonlijk” geen meerwaarde in, en het toestel is toch vrij beperkt, hoogste sluitersnelheid is bv. niet indrukwekkend,
            en wil je daar bv. je Z24-70 F2.8S op zetten dan heb je meer
            instel display op je objectief dan op de camera, op wat trekt dat.
            Enige pluspunt wat ik graag gezien zou hebben op de huidige
            Z camera’s is het achterste scherm dat in alle richtingen kantel
            en draaibaar is.
            Ik denk niet dat veel Nikon fanaten daar zitten op te wachten,
            oogt mooi, maar dat is het dan.
            Enkelingen vinden dat misschien leuk, maar versta niet goed
            wat Nikon daarmee wil bereiken buiten de retro look.
            Df FF was ook niet bepaald een hoogvlieger op vlak van massa verkoop.
            Wat ze nu naar voor willen schuiven is reeds ouderwets spul
            bij Fuji.

            Comment


            • #7
              Re: Nikon Z fc

              Op zo'n retro toestel zit ik niet te wachten: misschien mooi om in je vitrine zetten.
              Juist dat kantelbare scherm van de Z611 heeft een meer waarde, iets waar Nikon heel laat mee gekomen is ten opzichte van andere merken.
              Dat kantelbare scherm heeft vooral nut laag aan de grond bij het maken van macro opnamen en bij het opnemen van video, het is zeer helder zodat het beeld bij vol zonlicht nog goed zichtbaar is, zeker wanneer je het vergelijkt met de D800: wanneer je daar de beelden wil controleren moet je een schaduwplekje zoeken. Bij de D800 gebruikte ik ook een extern schermpje dat bij de Z611 niet noodzakelijk is. Vooral voor de videofunctie is dit kantelbaar scherm een must.

              Comment


              • #8
                Re: Nikon Z fc

                Denk niet dat Nikon laatbloeier is op gebied van Flip-screens .. eerder bewuste keuze van hun naargelang vraag en wens van gebruiker.
                Dit soort schermen word al pakweg 20 jaar gebruikt in compact camera's (ik had er zelf één op mijn Canon Pro 1)
                Flip-screens zijn imo ook niet beter dan tilt-screens.

                Heden gebruik ik beiden
                Op mijn GFX5OR staat een 2-way tilt-screen dus handig voor "laag bij de grond" of "hoog boven het hoofd"
                Op mijn XT3 staat een 3 weg kantel scherm en das naar mijn mening de beste optie voor fotografie (dus bijkomende is "3e optie" kantelen in verticale stand)

                Mijn OMD's hebben een Flip-screen.
                Daarmee kan je alle kanten op (ook zelfportret) en een must voor video (zoals vlogging)
                Ingeklapt is je LCD beschermt als je hem in de tas opbergt.

                Voor fotografie vind ik de 3 way tilt-screens het snelste en handigste.
                Video georiënteerde camera's zoals een GH5(II) zijn het beste af met flipscreen.


                On Topic:
                Deze Zfc vind ik naar hetgeen ik er tot nu toe al van gezien heb toch wel een zeer mooie camera.
                Ik kijk er naar uit om deze camera eens in eigen handen te nemen.
                Op het eerste zicht één van de best geslaagde retro camera's van het moment.
                Vreemd dat men voor dit soort toestel toch kiest voor een flip-screen... maar langs de andere kant weer mooi want ingeklapt lijkt de Zfc ook achteraan erg retro.
                En het kleine F schermpje.. nice!

                De 28 mm past bij de camera.. alleen ja.. FOV van een 42mm FF
                Ik had dan liever een 18,5 2.8 mm gezien speciaal voor dit formaat.
                De Pancake 16-50 is nu ook niet bepaald esthetisch flatterend voor dit toestel.
                Misschien komen er in de toekomst toch enkele passende prime's erbij.

                In ieder geval met dit ontwerp
                Well Done Nikon!
                Canon R6 MKII , Canon RF 100-500 L, Canon RF 50 1.2 L, Canon , Canon RF 28 2.8

                Comment


                • #9
                  Re: Nikon Z fc

                  Ziet er mooi uit, natuurlijk. Toch had ik van Nikon liever een betere toelevering van toebehoren voor bestaande toestellen gehad ipv weer iets nieuw met nog meer problemen voor levering van accu, zonnekap, e.d. Nu gaat men de z7ii leveren zonder externe lader naar het schijnt. Because niet tijdig aan te geraken.
                  De meerwaarde tov mijn z50 ontgaat mij vooralsnog. En eerst wat gebruikerservaringen afwachten is ook nooit slecht.
                  Tot slot, bekleding in pastelkleuren ipv zwart. Zo retro is dat niet. Ik zie mijzelf niet direct met een oranje camera rondlopen, maar ik ben dan ook al wat ouder.

                  Comment


                  • #10
                    Re: Nikon Z fc

                    Dag Funcky, dat flipscreen is blijkbaar een publiekslokker, want voor de rest van de mogelijkheden ben je al voor de helft van de prijs gesteld bij een ander model
                    Ik ben al Nikon-gebruiker van bij de eerste D70, maar ben 4 jaar geleden gevallen voor de Fuji X100F naast een reflex. Als ik de Fuji vergelijk met deze "fc" is het
                    enkel de verwisselbare lens die Nikon heeft, maar of dat met die camera een voordeel is...? De "fc" is 10 jaar of méér terug in de tijd... de prijs is
                    gezet op de looks, en niet op de kwaliteit of de techniek. Ik ben niet fanatiek, maar als ik de Fuji naast de "fc" zet, wil ik niet veranderen, ook al kreeg
                    ik geld toe...... t.o.v. de Fuji ziet de Nikon fc er nogal "plastiekachtig" uit...

                    Comment


                    • #11
                      Re: Nikon Z fc

                      Dag Johanuz,
                      De Zfc is zo'n beetje het uitzicht van een oude FM Nikon maar met hedendaagse techniek.
                      Bediening is old skool.. en voor mij is dat "niets zit op de juiste plaats" LOL .. kwa ergonomie awkward tegenover bv een Z(5,6,7..) camera.. dus ja, net zoals de meeste Fuji's een beetje awkward zijn
                      Ik ben zo al fan van het ontwerp van de oude Nikon Fm of Canon AE1 camera's.. dus ook van deze nieuwkomer. (uiterlijk)
                      Deze Zfc is eigenlijk wat de DF destijds had moeten zijn. (maar dat is puur mijn gevoel en persoonlijke mening)
                      De keuze voor Aps-C in plaats van FF vind ik een beetje vreemd... niet voor de sensor size maar eerder native lenzen keuze.
                      Die vintage 28mm 2.8 is zo al voor FF formaat maar die zal wel naar behoren werken op de Zfc, .. die retro aangepaste 16-50 vind ik IMO maar niks.. dus ik begrijp niet echt welke richting Nikon wil ingaan.

                      In ieder geval wat ontwerp betreft ben ik wel verkocht voor deze Zfc..
                      Last edited by Funcky; 4 juli 2021, 09:56.
                      Canon R6 MKII , Canon RF 100-500 L, Canon RF 50 1.2 L, Canon , Canon RF 28 2.8

                      Comment


                      • #12
                        Re: Nikon Z fc

                        Oorspronkelijk geplaatst door Franciskine Bekijk bericht
                        Al besteld....
                        Ondertussen nog geen Z FC in het bezit Franciskine ?
                        Canon R6 MKII , Canon RF 100-500 L, Canon RF 50 1.2 L, Canon , Canon RF 28 2.8

                        Comment


                        • #13
                          Re: Nikon Z fc

                          Oorspronkelijk geplaatst door Funcky Bekijk bericht
                          Ondertussen nog geen Z FC in het bezit Franciskine ?
                          Toch wel, toch wel, icm 28mm F/2.8
                          There is no such thing in anyone's life as an unimportant day. / Alexander Woollcott
                          A diplomat is a man who always remembers a woman's birthday but never remembers her age.
                          Contra principia negantem disputari non potest. BD Lidnummer : BD0394BE

                          Comment


                          • #14
                            Re: Nikon Z fc

                            Oorspronkelijk geplaatst door Franciskine Bekijk bericht
                            Toch wel, toch wel, icm 28mm F/2.8
                            En bevalt het toestel ? Bouw/beeldkwaliteit/nostalgisch gevoel ?
                            Canon R6 MKII , Canon RF 100-500 L, Canon RF 50 1.2 L, Canon , Canon RF 28 2.8

                            Comment


                            • #15
                              Re: Nikon Z fc

                              Oorspronkelijk geplaatst door Funcky Bekijk bericht
                              En bevalt het toestel ? Bouw/beeldkwaliteit/nostalgisch gevoel ?
                              Eigenlijk een Z50 in andere verpakking he....nostalgie is er zeker, ik wacht alleen nog op de extra grip die er nog aankomst....dan heb je toestel toch iets beter vast.
                              There is no such thing in anyone's life as an unimportant day. / Alexander Woollcott
                              A diplomat is a man who always remembers a woman's birthday but never remembers her age.
                              Contra principia negantem disputari non potest. BD Lidnummer : BD0394BE

                              Comment

                              Working...
                              X