Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Sigma 105mm f/2.8 EX DG OS HSM Macro of Canon EF 100mm f/2.8 Macro USM

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Sigma 105mm f/2.8 EX DG OS HSM Macro of Canon EF 100mm f/2.8 Macro USM

    Ben in overweging een van deze twee aan te schaffen.
    Ik dacht eerst aan de Canon EF 100mm f / 2.8 Macro USM moet ik zeggen,
    maar de Sigma heeft stabilisatie en de prijzen liggen niet ver uit elkaar...
    Omdat ik veel uit de hand fotografeer lijkt die stabilisatie een factor om rekening mee te houden.
    Het is niet de bedoeling specifiek kleine/bewegende insecten te fotograferen e.d.
    Maar een grotere stilzittende libel zou wel moeten kunnen (om iets te noemen)

    Het gewicht van deze 100mm's is voor mij doenbaar, de Sigma iets zwaarder maar in combo met de M6 Mk II en convert. geen probleem

    Beide vallen binnen mijn huidig budget van 400 tot 500 euro (misschien zijn er voor die prijs ook andere types tweedehands te vinden, geen idee ?)
    Ik wil er ook niet veel meer aan spenderen omdat het momenteel nog volop zoeken en leren is....
    Heb ook nul ervaring met Sigma moet ik zeggen, vandaar ook wat mijn twijfel
    De reviews die ik gevonden heb liggen niet zo ver uit elkaar...

  • #2
    Re: Sigma 105mm f/2.8 EX DG OS HSM Macro of Canon EF 100mm f/2.8 Macro USM

    Voor libellen en vlinders die aktief zijn - er zijn er tegenwoordig zo weinig dat je ze 's morgens in de dauw nog moeilijk gaat vinden - moet je zoveel mogelijk afstand hebben.
    Ik werk al 15 jaar met de oude Sigma 180 f:3.5 makro (niet te verwarren met de veel zwaardere f:2.8 versie). Canon verkoopt ook nog altijd de evenwaardige EF180 f:3.5.
    Op de 32mp sensor zou de 105 wel te overwegen zijn omdat je meer kan croppen (maar dat kan niet van tevoren de bedoeling zijn).
    Misschien vind je nog de Sigma 150 f:2.8 tweedehands, die had een zeer goede reputatie.

    Stabilisatie heeft veel minder effekt op korte afstand, ik mis het niet (gebruik lange tele technieken).

    PS: de AF van mijn oude Sigma 180 moet af en toe geholpen worden op de M6II, op de 7DII was dat zelden het geval. Dit kan ook gewoon komen omdat een mirrorless moeite heeft met focussen op een volledig onscherp beeld.
    Last edited by palombian; 26 juni 2021, 08:28.

    Comment


    • #3
      Re: Sigma 105mm f/2.8 EX DG OS HSM Macro of Canon EF 100mm f/2.8 Macro USM

      Als je met een statief werkt, heb je eigenlijk geen beeldstabilisatie nodig (eigenlijk moet je die dan afzetten indien je die zou hebben).
      Wanneer je zonder statief werkt, is er een gewichtsverschil van 125 gram tussen de Canon en de Sigma. Je moet dan wel een vaste hand hebben, want naast de links-rechts- en de onder- bovenbewegingen, heb je mogelijk ook de vooruit- achteruitbewegingen. Daarom schuif ik soms één poot van mijn statief uit om dit te neutraliseren.
      Ik heb al enkele keren de Canon macro 100 mm IS geleend van een kameraad, maar ik werk liever met mijn eigen Sigma 150 mm OS. Deze lens rammelt en klettert langs alle kanten (ik zou deze niet durven verkopen), maar ze is wel haarscherp en heeft voor mij een mooi brandpuntsafstand.
      http://www.paulvanrooy.be

      Comment


      • #4
        Re: Sigma 105mm f/2.8 EX DG OS HSM Macro of Canon EF 100mm f/2.8 Macro USM

        Oorspronkelijk geplaatst door Vropa Bekijk bericht
        ...mijn eigen Sigma 150 mm OS. Deze lens rammelt en klettert langs alle kanten (ik zou deze niet durven verkopen), maar ze is wel haarscherp en heeft voor mij een mooi brandpuntsafstand.
        Goed om weten. Is het de AF die "hunt" ? Daar heb ik met de 180 zo geen last van en ze rammelt in elk geval niet. Zeker 20 jaar oud en elke zomer intensief gebruikt (ik verkoop ze NOOIT).

        PS: als alternatief kan TS een goede kwaliteit tele(zoom) overwegen zoals de EF100-400II. De eerste versie van deze lens heeft m.i. niet voldoende scherpte voor makro.
        Dan kom je met één lens toe. Mij gebeurt het dat ik 3m achteruit moet voor een vlinder met de 400mm tele, of een klein vogeltje heb op een foto met de 180 makro.
        De kwaliteit van de huidige 100-400 en 100-500 zooms verklaart waarschijnlijk waarom er geen vraag meer is naar lange makro's.
        En misschien hebben mensen die al hun oud materiaal ineens wegdoen en een nieuwe aangepaste set kopen geen ongelijk.
        Last edited by palombian; 26 juni 2021, 09:26. Reden: telezoom alternatief

        Comment


        • #5
          Re: Sigma 105mm f/2.8 EX DG OS HSM Macro of Canon EF 100mm f/2.8 Macro USM

          Oorspronkelijk geplaatst door palombian Bekijk bericht
          Goed om weten. Is het de AF die "hunt" ? Daar heb ik met de 180 zo geen last van en ze rammelt in elk geval niet. Zeker 20 jaar oud en elke zomer intensief gebruikt (ik verkoop ze NOOIT).

          PS: als alternatief kan TS een goede kwaliteit tele(zoom) overwegen zoals de EF100-400II. De eerste versie van deze lens heeft m.i. niet voldoende scherpte voor makro.
          Dan kom je met één lens toe. Mij gebeurt het dat ik 3m achteruit moet voor een vlinder met de 400mm tele, of een klein vogeltje heb op een foto met de 180 makro.
          De kwaliteit van de huidige 100-400 en 100-500 zooms verklaart waarschijnlijk waarom er geen vraag meer is naar lange makro's.
          En misschien hebben mensen die al hun oud materiaal ineens wegdoen en een nieuwe aangepaste set kopen geen ongelijk.
          Jan, ik weet niet wat er juist mis mee is. Ik had de Sigma 150 mm zonder OS en die had last van hunting dat het geen naam had. Dit probleem was algemeen gekend en toen de OS uitkwam heb ik die gekocht. Deze had er van het begin last mee (écht klik-klak geluiden maken, zelfs los van de camera draaien met de lens en klik-klak). Is tweemaal voor "herstelling" naar Sigma gegaan en niets opgelost. Men stelde me voor om deze te ruilen voor de Canon 100mm IS, maar ik had graag die 150 mm en uiteindelijk maakt die lens wel scherpe foto's. Dus doe ik verder en zal ik deze waarschijnlijk ook nooit verkopen.

          Met de EF 100-400 MKII zit je natuurlijk in een andere prijsklasse dan TS aangeeft.
          Last edited by Vropa; 26 juni 2021, 10:38.
          http://www.paulvanrooy.be

          Comment


          • #6
            Re: Sigma 105mm f/2.8 EX DG OS HSM Macro of Canon EF 100mm f/2.8 Macro USM

            Oorspronkelijk geplaatst door Vropa Bekijk bericht
            Jan, ik eet niet wat er juist mis mee is. Ik had de Sigma 150 mm zonder OS en die had last van hunting dat het geen naam had. Dit probleem was algemeen gekend en toen de OS uitkwam heb ik die gekocht. Deze had er van het begin last mee (écht klik-klak geluiden maken, zelfs los van de camera draaien met de lens en klik-klak). Is tweemaal voor "herstelling" naar Sigma gegaan en niets opgelost. Men stelde me voor om deze te ruilen voor de Canon 100mm IS, maar ik had graag die 150 mm en uiteindelijk maakt die lens wel scherpe foto's. Dus doe ik verder en zal ik deze waarschijnlijk ook nooit verkopen.

            Met de EF 100-400 MKII zit je natuurlijk in een andere prijsklasse dan TS aangeeft.
            Dan heb ik blijkbaar geluk met de mijne (fingers crossed). Het is trouwens mijn enige niet-Canon lens (alhoewel de camera ze wel als een EF180 f:3.5 herkent en ook de reden kan zijn waarom ze op de nieuwste toestellen blijft werken).
            Ik heb onlangs zeer goed resultaat gehad met de EF-S 60mm op de M6II, dus zal een 100 of 105mm makro ook wel werken. Deze lenzen zijn zeker tweedehands ruim binnen budget. Bovendien zijn alle echte makro lenzen (dwz 1:1 of beter) razend scherp dichtbij, daar zijn ze voor ontworpen.

            Comment

            Working...
            X