Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

vliegroest

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • vliegroest

    Yepse
    Ik heb 2 weken geleden joris ide panelen gelegd op mijn tuinhuis. (gelakte sandwichpanelen)
    Ze waren iets te lang en heb ze ingekort met een snelslijper.
    Achteraf gezien was dit ook niet de slimste zet van de dag.
    Vandaag eens op mijn dak gekropen en zie overal kleine vliegroest plekjes op mijn dak (de grote van 1 mm).
    Iemand een idee wat te doen?

  • #2
    Re: vliegroest

    Oorspronkelijk geplaatst door yepla hoi Bekijk bericht
    Yepse
    Ik heb 2 weken geleden joris ide panelen gelegd op mijn tuinhuis. (gelakte sandwichpanelen)
    Ze waren iets te lang en heb ze ingekort met een snelslijper.
    Achteraf gezien was dit ook niet de slimste zet van de dag.
    Vandaag eens op mijn dak gekropen en zie overal kleine vliegroest plekjes op mijn dak (de grote van 1 mm).
    Iemand een idee wat te doen?
    Niets, gerust laten.

    Comment


    • #3
      Re: vliegroest

      Ik zou proberen het op te lossen met mierenzuur of verdunt zoutzuur.
      Dat lost roestplekjes goed op.

      Comment


      • #4
        Re: vliegroest

        Oorspronkelijk geplaatst door buurmanBert Bekijk bericht
        Ik zou proberen het op te lossen met mierenzuur of verdunt zoutzuur.
        Dat lost roestplekjes goed op.
        Ik denk dat je meer problemen gaat krijgen dan als je niets doet.

        Comment


        • #5
          Re: vliegroest

          K'Zal een behandeling doen met Bison Rubber Seal.

          Comment


          • #6
            Re: vliegroest

            Is IronX geen oplossing? Dat wordt gebruikt door car detailers om auto's te ontdoen van vliegroest, ik gebruik het zelf ook voornamelijk om de velgen te reinigen. Op vernevelen en afspoelen, eventueel met een borstel wat lichtjes schrobben en dan spoelen.
            IronX is een pH neutrale vliegroest-, ijzerdeeltjes-verwijderaar die van kleur veranderd. kan perfect gebruikt worden als krachtige velgenreiniger.
            Hombre

            Infected in 1970 by Kodak Instamatic. Today: Canon 7D

            Comment


            • #7
              Re: vliegroest

              Oorspronkelijk geplaatst door Spanik Bekijk bericht
              Ik denk dat je meer problemen gaat krijgen dan als je niets doet.
              Ik vrees dat niets doen zal resulteren in roest dat door de lak gaat.
              Roest is smerige zooi.

              Ik ga eentje vertellen....

              Jaren geleden hadden wij een metalen terras meubelen set. En die begon te roesten aan de poten.
              De roest was zo erg dat het zelfs in trok bij matte keramische tegels.
              Toen heb ik bij toeval ontdekt dat mierenzuur de roest oploste zonder verdere schade aan te brengen.
              Vooral op de tegels was dit erg wenselijk want het was niet om aan te zien.

              Toen heb ik mijn stoute schoenen aangedaan en de meubels geetst met zoutzuur.
              Nadien gespoeld met water, droog gemaakt en gelakt met metaallak.
              Nog jaren plezier gehad aan die terrasmeubels.
              En nergens roestvlekken meer.

              Comment


              • #8
                Re: vliegroest

                Oorspronkelijk geplaatst door buurmanBert Bekijk bericht
                Jaren geleden hadden wij een metalen terras meubelen set. En die begon te roesten aan de poten.
                De roest was zo erg dat het zelfs in trok bij matte keramische tegels.
                Toen heb ik bij toeval ontdekt dat mierenzuur de roest oploste zonder verdere schade aan te brengen.
                Vooral op de tegels was dit erg wenselijk want het was niet om aan te zien.

                Toen heb ik mijn stoute schoenen aangedaan en de meubels geetst met zoutzuur.
                Nadien gespoeld met water, droog gemaakt en gelakt met metaallak.
                Nog jaren plezier gehad aan die terrasmeubels.
                En nergens roestvlekken meer.
                Ik weet best dat zoutzuur roest oplost, ik gebruik het zelf om stalen stukken te behandelen als het met schuurpapier en een stalen borstel niet gaat omwille van de vormen. Maar zoutzuur is evengoed iets dat de roestvorming versnelt! Zet gewoon een fles zoutzuur in de buurt van blank metaal en het gaat roesten als de bliksem. Dus als je iets behandelt en het daarna niet goed wegspoelt dan heb je meer problemen dan ervoor. En het minste spleetje waar het in geraakt en je hebt prijs.

                Het lost ook walshuid en zo. Maar het blijft een vuiligheid.

                Comment


                • #9
                  Re: vliegroest

                  Een produkt op basis van looizuur / tannine kan roest neutraliseren.

                  Nigrin , KPC 7230, Fertan.... enz.
                  " In de fysica kun je niet bewijzen dat een theorie juist is. Je kunt alleen aantonen dat ze fout is. " (Céline Broeckaert & Frank Vestraete)

                  Comment


                  • #10
                    Re: vliegroest

                    Oorspronkelijk geplaatst door yepla hoi Bekijk bericht
                    K'Zal een behandeling doen met Bison Rubber Seal.
                    Succes, zoals gezegd, blijf er af en wil je er persé toch wat aan doen,
                    behandel het dan gewoon met auto simonisatie en smeer het nadien eventueel in met
                    een goede laag wax of schoensmeer en opwrijven met een vod.
                    Bison rubber seal zal in vellen trekken op een metalen plaat.

                    Comment


                    • #11
                      Re: vliegroest

                      Het zijn dus gelakte sandwichpanelen, doe er in ieder geval niets aan dat de lak op die panelen beschadigt.
                      Geen zuren en andere chemische stoffen gebruiken die lak aantasten.
                      Als de roest er bovenop ligt, dan kan je proberen om die te verwijderen met een redelijk zacht polijstmiddel (het spul dat gebruikt wordt om matte autolak weer op te blinken).
                      Maar wrijf er dan niet te lang over, want de laklaag op zo'n panelen zal niet heel dik zijn, en als je daar door zit, dan krijg je nog meer roest (de plaat zelf zal dan beginnen te roesten).
                      Probeer dat eerst op een klein stukje (liefst een plaats die niet meteen in het zicht zit als dat mogelijk is).
                      http://barthuysmans.smugmug.com/
                      BD0338BE

                      Comment


                      • #12
                        Re: vliegroest

                        Oorspronkelijk geplaatst door Hombre Bekijk bericht
                        Is IronX geen oplossing? Dat wordt gebruikt door car detailers om auto's te ontdoen van vliegroest, ik gebruik het zelf ook voornamelijk om de velgen te reinigen. Op vernevelen en afspoelen, eventueel met een borstel wat lichtjes schrobben en dan spoelen.
                        https://shop.detailed.be/product/ironxls/
                        Is ook het eerste waaraan ik dacht (wel ander merk) en dat tast de lak niet aan bij correct gebruik.
                        Men moet niet schuren of zo, simpel en doeltreffend. [emoji106]
                        Canon EOS Digital
                        BD0479BE

                        Comment


                        • #13
                          Re: vliegroest

                          Ik heb toch eens geprobeerd met simonis en een poliermachiene.
                          Moe zeggen dat ik er toch wel een goed resultaat mee heb.
                          Ik hou het in het oog mocht het volgende week slechter zijn moet ik dan toch kijken voor een andere oplossing.

                          Comment

                          Working...
                          X