Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Scherpstellen op duo model shoot ??

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Scherpstellen op duo model shoot ??

    Misschien wel een domme vraag, maar nooit te oud om te leren.

    Bij modelshoot stel je steeds scherp op de ogen van het model en bepaal je achteraf je kadrering.
    Maar hoe zit het bij een duoshoot?
    Stel dat de 2 mdellen op gelijke afstand staan, maar serieus ongelijk in hoogte bvb.
    Groeten, Gino
    http://www.e-designstudio.be

  • #2
    Re: Scherpstellen op duo model shoot ??

    Hallo Gino,

    Alles hangt een beetje af van wat je wenst in beeld te brengen he.
    indien beiden modellen op gelijke afstand staan zullen ze beiden scherp zijn
    Je kan hier dus mee gaan spelen en proberen met je dieptescherpte te werken
    indien je eentje wat verder plaatst. Normaal gezien ga je wanneer je twee mensen in beeld brengt een wat kortere lens gebruiken zeker indien je met een zoom werkt daarddoor zal ook de scherptediepte toenemen. In de studio zou je eventueel iets meer licht kunnen geven zodat je een stopje kan toedraaien bijvoorbeel op 11 werken inplaats van op 8.

    Verder wat experimenteren, soms is het wenselijk dat één model niet scherp is probeer is wat uit met verschillende openingenen bij een outdoor shoot is dit perfect mogelijk.
    Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience. "When one person suffers from a delusion it is called insanity. When many people suffer from a delusion it is called religion ."

    Comment


    • #3
      Re: Scherpstellen op duo model shoot ??

      Waarom die regelkes van scherstellen op de ogen etc?
      t is denk k belangrijker van puur op gevoel te werken, go with the flow, instead of the rules....
      Ooit was ik een fotograaf, nu kijk ik eerst.
      Mamiya M645, GevaBox, Coronet N°2, Olympus Trip35, en hier slingert ook nog ergens een 7D rond.

      Comment


      • #4
        Re: Scherpstellen op duo model shoot ??

        Oorspronkelijk geplaatst door Lorent
        Waarom die regelkes van scherstellen op de ogen etc?
        t is denk k belangrijker van puur op gevoel te werken, go with the flow, instead of the rules....
        waarom die regel ???

        probeer eens een modelfoto te maken ( op je gevoel ) waarvan de ogen van het model niet scherp zijn.
        Dat is geen regel, dat is gewoon zo.
        Als je bv. tegen iemand spreekt kijk je toch naar de ogen en niet naar zijn voeten.
        Bij een modelfoto zijn de ogen het eerste waar je naar kijkt ( ik toch ) dus is het toch ook logisch dat deze scherp zijn.
        Mijn fotosite ??? www.lievenlens.be of www.lieven-lens.be

        Comment


        • #5
          Re: Scherpstellen op duo model shoot ??

          "Dat is geen regel, dat is gewoon zo."

          Als dat als richtlijn gegeven wordt bij modelfotografie, dan kan je gerust spreken van een regel, ook al ist misschien een ongeschreven....
          Desalniettemin, ik kijk liever naar het geheel, dan enkele naar 1puntje.
          Of dat dit nu digitaal is of klassiek. Liever een slechte foto, dan scherpe nietszeggende ogen....
          Ooit was ik een fotograaf, nu kijk ik eerst.
          Mamiya M645, GevaBox, Coronet N°2, Olympus Trip35, en hier slingert ook nog ergens een 7D rond.

          Comment


          • #6
            Re: Scherpstellen op duo model shoot ??

            Oorspronkelijk geplaatst door lieven lens
            waarom die regel ???
            Bij een modelfoto zijn de ogen het eerste waar je naar kijkt ( ik toch ) dus is het toch ook logisch dat deze scherp zijn.
            Niet altijd, er zijn er die eerst naar 2 andere punten kijken voor ze naar de ogen kijken

            Hubert
            Hubert

            Nikon D303 14mm tot 500mm en een pillampke van Nikon en Sigma.

            Comment


            • #7
              Re: Scherpstellen op duo model shoot ??

              Scherpstellen op de ogen van het knapste model...
              BD2465BE - Nikon D70 + D300 + D800 + 14 2.8, 18-70, 20-35 2.8, 35-70 2.8, 80-200 2.8, 28-300VR + SB400 + Metz 58 AF-2 // Lumix LX100

              Comment

              Working...
              X