Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

over dia's

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • over dia's

    Nu ben ik eindelijk klaar om dias over te zetten op de pc,maar aangezien die op ,(de niet afgewerkte)zolder hebben gestaan,dus in de zomer snikheet,en in de winter vochtig,zitten er op alle dias nu een soort vlekken,(gespokt noemen ze dat hier)ze zitten wel tussen glas,en toch zijn ze aangetast,met gewoon te wrijven gaat het niet weg,weet er soms iemand hoe ik deze terug proper krijg,durf er nog niet direct aankomen met white spirit,of dergelijke.
    Imac en Canon... de max

  • #2
    Re: over dia's

    Niks aan doen, en je kan er mijns inziens ook niks aandoen.
    Je hebt te maken met schimmel die de emulsie opvreet van de film.
    De oorzaak zijn de raampjes met glas, glasloos inkaderen is beter voor de dia
    maar kwetsbaarder en minder stabiel in de focus tijdens de projectie.

    Een troost binnen afzienbare tijd maken we geen dia's meer maar doen we een digitale projectie in overvloeing met 1 beamer en 1 laptop.
    Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience. "When one person suffers from a delusion it is called insanity. When many people suffer from a delusion it is called religion ."

    Comment


    • #3
      Re: over dia's

      Zoals Digipics al vemeld, waarschijnlijk is het al te laat en kan je er niets mee aan. Toch kan je de minder erg aangetaste dia's eens proberen te reinigen met een fibrefree doekje en wat Isopropanol-alcohol. Je hebt toch niks meer te verliezen
      Hombre

      Infected in 1970 by Kodak Instamatic. Today: Canon 7D

      Comment


      • #4
        Re: over dia's

        Dank jullie voor de hulp;zal het proberen,hopelijk lukt het,want die beelden zijn 30 jaar oud,en zeer veel is van het gefotografeerde,zoals mensen en huizen,zijn nu verdwenen.
        Imac en Canon... de max

        Comment


        • #5
          Re: over dia's

          Ik heb indertijd zo'n 3000 dia's ingescnad.
          De ervaring leerde mij dat het nuttig is, de ingekaderde in glas, open te maken en de dia dan te scannen. Geen glas dus. Op bepaalde dia's kwamen vaak interferentielijnen, patronen voor. Het vraagt echter enorm veel tijd om dat te doen. Ben zelf zo'n 3 à 4 jaar bezig geweest (dia's + negatieven).
          https://www.fotospotter.be
          Je suis content d’être heureux

          Comment


          • #6
            Re: over dia's

            Zoek er een aantal uit waar het verlies niet zo een grote ramp is. Verwijder de raampjes en leg de dia's in een schaal met water van ongeveer 20°, desnoods met het glas als ze er aan kleven.
            Na een tijdje kan je ze zachtjes verder spoelen in water van 20° en laat je ze drogen. Lukt dit op een aanvaardbare manier met de proefdia's kan je voor zichtig verder met de voor u waardevollere.
            Veel succes
            Albums
            Geluk moet je niet zoeken, geluk vindt jou.

            Comment

            Working...
            X