Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Moeilijk als niet-loodgieter om zelf nieuwe keukenkraan te installeren?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Moeilijk als niet-loodgieter om zelf nieuwe keukenkraan te installeren?

    Binnenkort deze kraan hier in de Aldi
    Bekijk nu de actuele Home Creation Kitchen Flexibele Keukenkraan promotie bij ALDI in de meest recente folder. Blijf per e-mail op de hoogte van de laatste ALDI acties, folders en promoties.


    Ik heb een relatief recente keuken (2j geleden gekocht), maar de kraan trekt op niet veel, is zo'n vaste haakvorm.
    Deze hier is veel moderner.

    -Is het moeilijk als niet-loodgieter om zelf voor het eerst een nieuwe kraan te installeren ?
    -Is dit wat universeel en past dit bij een nieuwe keuken?
    -Speciale tools voor nodig en welke ?

    De toevoerbuis zou ik ook eens moeten vernieuwen, want het water stroomt traag, daar heb je waarschijnlijk wel speciale tools voor nodig.

  • #2
    Re: Moeilijk als niet-loodgieter om zelf nieuwe keukenkraan te installeren?

    Moeilijk in te schatten zonder de huidige installatie te zien en te weten hoe handig je bent. Als het enkel vervangen is van de kraan en die past waar de huidige kraan staat dan is dat haalbaar. Maar als je ook een deel van de toevoerleiding moet vervangen of aanpassen (bvb stopkranen of terugslag plaatsen dan wordt het al lastiger (vooral als die niet (goed) toegankelijk zijn) of als je moet beginnen de montageopening aan te passen.

    Comment


    • #3
      Re: Moeilijk als niet-loodgieter om zelf nieuwe keukenkraan te installeren?

      Als je niet elke 2 jaar een kraan wenst te vervangen, dan zou ik geen kraan van de Aldi kopen.
      Goedkoop wordt uiteindelijk een dure koop.
      Minder glas dan vroeger, maar beter.

      Comment


      • #4
        Re: Moeilijk als niet-loodgieter om zelf nieuwe keukenkraan te installeren?

        Voor zover ik me herinner zitten die kranen vast onderaan de spoeltafel met een moer waar je geen gewone sleutel kan op zetten (geen plaats om te draaien). Daar is er aangepast gereedschap voor, niet moeilijk te krijgen en het kost ook niet veel (de naam ken ik niet meer). Moeilijk vind ik het niet, alleen irriterend priegelwerk.

        Comment


        • #5
          Re: Moeilijk als niet-loodgieter om zelf nieuwe keukenkraan te installeren?

          Is heel makkelijk zelf te doen, maar zoals Paul hierboven weergeeft wat priegelwerk
          Maar eerlijk gezegd snap ik niet waarom je zo'n goedkoop kraantje gaat plaatsen op een amper 2jaar oude keuken
          Zelf zou ik dan voor een deftige kwaliteitsvolle kraan gaan, maar ieder doet wat hij wil uiteraard en ik kan uw rekening niet maken

          grts
          Sieg
          Voor meer foto's ; www.sieg.be

          Comment


          • #6
            Re: Moeilijk als niet-loodgieter om zelf nieuwe keukenkraan te installeren?

            Wat is er dan zo speciaal aan een duurdere kraan, deze gaat toch niet roesten ofzo?
            In de Brico planet is het nu -25% op alle kragen zag ik, ook prijzen van rond de €79, ik zou niet weten waarom pakweg €200 aan een kraan spenderen ?

            Oorspronkelijk geplaatst door Sieg Bekijk bericht
            Is heel makkelijk zelf te doen, maar zoals Paul hierboven weergeeft wat priegelwerk
            Maar eerlijk gezegd snap ik niet waarom je zo'n goedkoop kraantje gaat plaatsen op een amper 2jaar oude keuken
            Zelf zou ik dan voor een deftige kwaliteitsvolle kraan gaan, maar ieder doet wat hij wil uiteraard en ik kan uw rekening niet maken

            grts
            Sieg

            Comment


            • #7
              Re: Moeilijk als niet-loodgieter om zelf nieuwe keukenkraan te installeren?

              Is gemakkelijk zelf te doen, maar kan soms wel wat prutsen zijn om die moer aan te draaien.
              Ik heb mijn keukenkraan enkele jaren terug ook vervangen. 20 minuten later dacht ik: "is het dat maar?"
              Sony α7ii
              5OOpx

              Comment


              • #8
                Re: Moeilijk als niet-loodgieter om zelf nieuwe keukenkraan te installeren?

                kwaliteit kost nu eenmaal geld ,hetzelvde voor gereedschap ,heb je dit maar 1 keer nodig of alle dagen ?indien het laatste ,neem je best iets degelijks

                Comment


                • #9
                  Re: Moeilijk als niet-loodgieter om zelf nieuwe keukenkraan te installeren?

                  Oorspronkelijk geplaatst door CanonYouCan Bekijk bericht
                  Wat is er dan zo speciaal aan een duurdere kraan, deze gaat toch niet roesten ofzo?
                  In de Brico planet is het nu -25% op alle kragen zag ik, ook prijzen van rond de €79, ik zou niet weten waarom pakweg €200 aan een kraan spenderen ?
                  Ik weet het wel, op een oude badkamer installatie (warm en koud nog omgewisseld, thermostatische kraan past niet zonder fundamenteel breekwerk) een goedkope Brico kraan gezet, na 6 maanden begon ze al te "krassen" alsof er zand in zat. Daarna er een goede op gezet, nu na 3 jaar voelt de beweging nog steeds alsof ze er gisteren op gezet is ... maar 't kan toeval zijn natuurlijk (mooi niet dus, zelfde verhaal met de keukenkraan maar die functioneert nog wegens meer gebruikt) FWIW

                  Comment


                  • #10
                    Re: Moeilijk als niet-loodgieter om zelf nieuwe keukenkraan te installeren?

                    Oorspronkelijk geplaatst door opapol Bekijk bericht
                    Voor zover ik me herinner zitten die kranen vast onderaan de spoeltafel met een moer waar je geen gewone sleutel kan op zetten (geen plaats om te draaien). Daar is er aangepast gereedschap voor, niet moeilijk te krijgen en het kost ook niet veel (de naam ken ik niet meer). Moeilijk vind ik het niet, alleen irriterend priegelwerk.
                    Meestal lukt dat met een buissleutel, ik denk dat je een 10-11 nodig hebt, maar het is al een tijd geleden dat ik nog een kraan vervangen heb.

                    En ik heb ooit ook een paar goedkope kranen geplaatst die uiteindelijk toch niet echt lang meegingen, voor de thermostaatkraan van het bad heb ik kort na de garantieperiode toch nog een andere gekregen.
                    Ik had ze meegenomen naar de Hubo, ze verkochten nog hetzelfde type, en ik heb daar gezegd dat die kraan nog geen twee jaar oud was, en dat ik het kassaticket niet meer kon vinden (ik had het gewoon niet bijgehouden, dus kon ik dat ook niet terugvinden).
                    Ze hebben die dan terug gestuurd naar de fabrikant, en na een tijdje mocht ik een nieuwe komen halen (ondertussen had ik er de oude niet-thermostatische kraan terug opgezet, die had ik gelukkig nog niet weggegooid).

                    De goedkope mengkraan kraan van de wastafel heeft het zo'n 6 jaar uitgehouden, maar dat zal waarschijnlijk een stuk korter zijn in een groter gezin (dan wordt die veel meer keren per dag gebruikt).
                    Daar heb ik nu een Grohe kraan geplaatst, en die voelt toch een stuk beter aan dan die spotgoedkope kraan (20 euro) die er eerder stond.
                    De Grohe kraan zal wel meer dan 20 jaar heel moeten blijven om even veel euro per jaar te kosten als die goedkope kraan.
                    Maar ik moet er de verplaatsing en werkuren van de loodgieter niet bij tellen, als je ze zelf niet kan plaatsen, dan kies je best voor een heel degelijke kraan, anders moet de loodgieter te dikwijls langskomen, en dan kost het uiteindelijk een stuk meer.
                    Last edited by Black B@ndit; 12 mei 2021, 18:24.
                    http://barthuysmans.smugmug.com/
                    BD0338BE

                    Comment


                    • #11
                      Re: Moeilijk als niet-loodgieter om zelf nieuwe keukenkraan te installeren?

                      Oorspronkelijk geplaatst door Black B@ndit Bekijk bericht
                      Daar heb ik nu een Grohe kraan geplaatst, en die voelt toch een stuk beter aan dan die spotgoedkope kraan (20 euro) die er eerder stond.
                      De Grohe kraan zal wel meer dan 20 jaar heel moeten blijven om even veel euro per jaar te kosten als die goedkope kraan.
                      Hier HansGrohe badkamerkranen, dat is dezelfde prijsklasse als Grohe, uitgerust met keramische schijven. Die kranen doen hier al ruim 30 jaar dienst zonder ooit 1 druppel te lekken. Dit in tegenstelling met de goedkope mengkraan in de garage, die hebben we al twee keer moeten vervangen.
                      Dat vervangen maakt niet zoveel uit, dat is zelf wel snel te doen. Alleen erger ik me eerst maandenlang aan die lekkende kraan alvorens eentje te gaan halen en tegen de muur te schroeven.
                      Hombre

                      Infected in 1970 by Kodak Instamatic. Today: Canon 7D

                      Comment


                      • #12
                        Re: Moeilijk als niet-loodgieter om zelf nieuwe keukenkraan te installeren?

                        Oorspronkelijk geplaatst door Hombre Bekijk bericht
                        Alleen erger ik me eerst maandenlang aan die lekkende kraan alvorens eentje te gaan halen en tegen de muur te schroeven.
                        Zo herkenbaar

                        Comment


                        • #13
                          Re: Moeilijk als niet-loodgieter om zelf nieuwe keukenkraan te installeren?

                          Oorspronkelijk geplaatst door CanonYouCan Bekijk bericht
                          Wat is er dan zo speciaal aan een duurdere kraan, deze gaat toch niet roesten ofzo?
                          In de Brico planet is het nu -25% op alle kragen zag ik, ook prijzen van rond de €79, ik zou niet weten waarom pakweg €200 aan een kraan spenderen ?
                          Het verschil merk je wel na een jaar of twee … die les leert men snel. [emoji6]
                          Canon EOS Digital
                          BD0479BE

                          Comment


                          • #14
                            Re: Moeilijk als niet-loodgieter om zelf nieuwe keukenkraan te installeren?

                            Oorspronkelijk geplaatst door Black B@ndit Bekijk bericht
                            De Grohe kraan zal wel meer dan 20 jaar heel moeten blijven om even veel euro per jaar te kosten als die goedkope kraan.
                            Maar ik moet er de verplaatsing en werkuren van de loodgieter niet bij tellen, als je ze zelf niet kan plaatsen, dan kies je best voor een heel degelijke kraan, anders moet de loodgieter te dikwijls langskomen, en dan kost het uiteindelijk een stuk meer.
                            Als de woning wat ouder is, dan kan je de kraan laten plaatsen met 6% BTW … de korting op BTW is meestal al genoeg om de werkuren te betalen.
                            Canon EOS Digital
                            BD0479BE

                            Comment


                            • #15
                              Re: Moeilijk als niet-loodgieter om zelf nieuwe keukenkraan te installeren?

                              Oorspronkelijk geplaatst door VerSeg Bekijk bericht
                              Als de woning wat ouder is, dan kan je de kraan laten plaatsen met 6% BTW … de korting op BTW is meestal al genoeg om de werkuren te betalen.
                              100€ + 21% BTW = 121€
                              100€ + 6% BTW = 106€

                              121€ - 106€ = 15€.

                              Voor 15€ gaat een loodgieter zijn huis niet uit

                              Comment

                              Working...
                              X