Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Experiment

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Experiment

    Naar aanleiding van postings waarop weinig of niet gereageerd wordt, heb ik gisteren avond een experimentje opgezet door aan 10 vroegere postings in "Beoordeel mijn foto" een reply gegeven, zodat deze weer zichtbaar werden op de eerste pagina.
    Hierna een overzicht van de postings met hun reacties en views op het ogenblik dat ik ze uit de vergetelheid heb gehaald (gisteren tussen 17 en 17u30 en aangeduid als oud) en de reacties en views vannacht om 2u.(aangeduid als nu)
    Van links naar rechts :
    naam van posting, reacties(oud), views(oud), reacties(nu), views(nu)
    1. afsluiting 0 154 2 246
    2. zicht uit klas 0 242 7 418
    3. in Focus 0 329 1 397
    4. gesloten macro 0 176 6 317
    5. prrrrr.....poes 0 364 4 512
    6. raika in motion 1 274 5 416
    7. een bijtje... 1 233 4 349
    8. 2e shoot canon 10D 1 299 7 509
    9. morning has broken 1 328 4 463
    10.schuddende eend 1 237 5 339

    Er valt veel te leren uit dit experimentje dat natuurlijk nog voor herhaling vatbaar is om de getrouwheidswaarde te verbeteren. Ik laat dit over aan experten op dit gebied maar wou graag de aandacht vestigen op enkele in het oog springende feiten:
    1. reacties en views zijn op enkele uren enorm toegenomen .
    2. wijst dit er op dat de forumleden zich enkel beperken tot het consulteren van de eerste pagina van de postings ?
    3. Weten de meesten wel dat er verschillende paginas zijn en dat ieder voor zich zijn voorkeur kan instellen?
    4. Is de presentatie van het forum mss niet duidelijk genoeg?
    5. Zou het niet wenselijk zijn om de aanduidingen van reacties en views enkel te beperken tot leden, maar bezoekers en robot-searches hiervan uit te sluiten?
    6. Zou het ook niet mogelijk zijn om herhaalde bezoeken van leden tot dezelfde posting niet als extra views te noteren?

    Extra: de meesten hebben zich laten misleiden doordat ze de datum van de originele posting niet hebben bekeken. Uitzondering voor Jantjeb en Lut die het door hadden: proficiat mensen voor jullie inzicht.
    Zels een mod liet zich strikken door een repliek dat er slechts één foto per dag mag worden geplaats (in één posting was nl sprake van 24 uur)

    @mods en Organistie,
    Ik wil absoluut geen problemen maken en gelieve mij dit experimentje niet euvel te duiden. Mss kunnen jullie oude posting achter slot plaatsen zodat ze alleen nog toegankelijk zijn voor consultatie. Misschien kunnen jullie ook een soort tribune opstellen waar fotos tercht komen die een betere respons verdienen.Sommige posters (vooral newbies) smeken bijna om raad en/of beoordeling. Ik besef dat jullie job ondankbaar is en veel inspanning vergt en bied jullie dan ook mijn welgemeende respect en dank hiervoor aan.

    Gelieve dit te beschouwen als een steuntje tot verdere uitbouw van dit super-forum.

    Henri
    Last edited by kodachrome; 13 november 2004, 02:07.
    lidnummer: BD0435BE

  • #2
    Re: Experiment

    Er is iets van aan. Alleen, met experimenteren moet je wel oppassen.
    1) de redenen hoe het komt dat oude opgehaalde threads, plots geweldig meer scoren kunnen misschien gevonden in:
    - Je ziet de datum van de aanmaak van het basistopic, pas, wanneer je het hebt geopend. Dat je oude topics weer opent kan als reden hebben dat de titel je interesseert niet meer niet min.
    - iemand schreef dat we reeds met meer dan 5000 zijn. Dit zijn geen echte (nu moet ik hiermee oppassen met dit woord) ik bedoel, op die 5000 zal je een vaste kern hebben, een kern die dagelijks komt kijken en eventueel repliceert. Daarnaast he je dan een groep, de nieuwelingen die vooral verstomd staan voor het grote aanbod aan beeldmaterilaal, informatie, ... Deze mensen, waar ik evenveel bewondering voor heb, zullen veel komen kijken en in het begin minder replyen, eerder topics openen. Het is dan ook normaal dat zeker de oude topics bij hen niet gekend zijn.
    - na verloop, kom je van beginner, nieuweling naar een persoon die door de gedane kennis en opgenomen info, het ook probeert en begint met posten van beelden, zij in showcase, later in beoordeel. Ik heb de indruk dat het ook voornamelijk die zijn die dan vaak replyen. Misschien is deze info ook eens nuttig te halen uit je experiment. Dus, als er gereageerd werd, wie was het en sinds wanneer is hij aangesloten.
    Heren, laat duidelijk zijn dat ik hier niemand, maar dan ook niemand met de vinger wijs !!!
    2) Mijn vaststelling is ook in die aard dat de massa aangeboden info, foto's, ... dusdanig is toegenoemn dat dit wel eens de ondergang zou kunnen betekenen van dit mooie verhaal.
    Je post een foto om 7uur en op drukke dagen is het best mogelijk dat 4 uur nadat je het topic plaatste, dit reeds naar de tweede pagina verzeilde.
    gevolgen? Ja zeker. Je verlies er zeker uit het oog. Je krijgt misschien wel wat mensen die gekeken hebben, maar je krijgt zeker minder reacties. Diegene die dan nog de moeite nemen, moete het dan vaak stellen met korte teksten in de aard van 't is mooi, of prachtig, of ik moet dit niet. Gezien de druk van de massa foto's om eventueel te bekijken, kan ik me dan ook heel goed voorstellen, dat de gegeven reacties vaak flinterdun van inhoud of zelfs slordige gedachten zijn, die daardoor volledig de mist ingaan of verkeerd worden begrepen, met zware discussies tot gevolg.
    Door de massa topics, kan je ook niet meer de tijd nemen om al de reacties te doornemen.
    Hoe kunnen we dit allemaal oplossen ?
    Weet ik niet. Iedereen misschien de bedenking maken, om misschien slechts één maal per week een toffe foto te posten, maar wel meer te reageren ?
    Wat zeker kan helpen is de nieuwe aangeslotene, bij inschrijven, hem via mail een hele bladzijde door te sturen over de search-functie. Inderdaad, veel vragen worden vaak herhaaldelijk gesteld.
    Waar we allen wel iets kunnen aan doen, is die ketting-reactie waarin we via "quotes" bijna een volledige reactie van een akker intergraal copiëren in een nieuwe reactie. Dit maakt het allemaal heel onoverzichtelijk en dat hebben wij persoonlijk in de hand.
    Al bij al, toch kontent dat er nog mensen zijn die eens een testje willen doen.
    Aan allen, doe verder en houdt het leuk.
    tedsju, door hier nu te antwoorden ben ik 15 minuten kwijt om naar fotokes te kijken. Ik zal nog iets meer moeten gaan sellecetern.
    https://www.fotospotter.be
    Je suis content d’être heureux

    Comment


    • #3
      Re: Experiment

      Dit soort experimenten kan ik ten zeerste waarderen, Henri. Het geeft voor mij alvast aan dat de forumleden begaan zijn met het forum, en dit op een positieve manier willen bijsturen of verbeteren. Het is de laatste tijd een beetje trendy geworden om hier te komen roepen dat de "anciens gaan lopen", maar verder geen oplossingen aan te reiken.
      Dus bravo voor de ingesteldheid

      Nu, wat het experiment op zich betreft, is het moeilijk om er conclusies uit te trekken. Je hebt er zelf enkele naar voor geschoven, Purlut heeft zijn bevindingen. En voor een deel zullen deze wel correct zijn. Maar toch moet je even kijken naar de oorspronkelijke omstandigheden, en dat is nu nog moeilijk te achterhalen. Was het goed weer, zodat iedereen met zijn eigen foto's bezig was? Misschien een shooting? Voetbal of een hele goeie film op tv? Een andere gebeurtenis die onze aandacht opeist?
      En ook niet onbelangrijk, als het de zoveelste foto van een bloem is die die bepaalde dag passeerde, of foto nummer 23, of er is net een hele interessante discussie op een andere bd-forum...
      Ik bedoel maar: je kan maar zoveel dingen doen op één avondje, je moet keuzes maken.
      Eigenlijk vind ik het een beetje jammer dat er geen oude foto's met veel reacties terug bovengehaald werden. Het kan best zijn dat er zero nieuwe reacties bijkwamen omdat alles reeds gezegd was?
      Der zijn niet zoveel forumgasten die in het Beoordeel mijn foto élke foto gaan beoordelen. Om te beginnen moet je over die bepaalde foto een vrij duidelijke mening hebben. Als je een foto weinig speciaal vindt, zal het al een stuk moeilijker zijn om een gemotiveerde beoordeling te geven.
      Wat de technische opmerkingen ivm pageviews betreft, kan ik niet op antwoorden, misschien als later een Admin binnenvalt dat die er iets zinnigs kan op zeggen.
      Ik denk niet dat er leden zijn die niet weten dat er meerdere (in te stellen) pagina's zijn. Toevallig heb je dit zélf bewezen door foto's te gebruiken toen het oude forum nog in gebruik was waarbij de andere pagina's duidelijk aangegeven stonden.
      Dat de Mod nu nog een reactie geeft, is een signaal dat hij zijn job deftig doet. Het is immers niet alleen een opmerking naar de poster van de foto, maar ook een verduidelijking naar alle bezoekers.
      Verder kan ik je zeggen dat Mods en Crew heel regelmatig discussieren over verbeteringen van het forum, en dat alle opmerkingen onder de loupe genomen worden. Wel is het zo dat er niet over één nacht ijs wordt gegaan. We kunnen niet elke week/maand de forumlayout of forumstructuur gaan aanpassen. Als er iets veranderd moet het weldoordacht zijn.
      Dat er oude topics naar boven gehaald worden, daar is niks mis mee. Beoordeel mijn foto is er niet alleen om de maker van de foto in de juiste richting te zetten, het is net zo leerzaam voor alle anderen die de gemaakte opmerkingen kunnen gebruiken in hun fotografisch werk. En dan maakt het weinig uit of die foto vandaag of zes maanden geleden werd gemaakt.
      Maar, en dit is het belangrijkste, Beoordeel mijn foto staat of valt bij de geleverde inzet van alle forumgasten die zich de moeite getroosten om een gemotiveerde beoordeling te geven. Bij deze aan al die leden voor hun inzet!
      Hombre

      Infected in 1970 by Kodak Instamatic. Today: Canon 7D

      Comment


      • #4
        Re: Experiment

        dit is het grote nadeel van een forum.
        slotje op oude threads is mss doenbaar in chitchat (of het dumpen van oude, nonactieve threads) maar in de andere subfora lijkt het mij beter dat je ze kan oprakelen en alsnog gebruiken.
        foto als spiegel of als venster?

        Comment


        • #5
          Re: Experiment

          Ook even een testje gedaan.
          In showcase staat topic
          "Reptielen portret"
          Als je kijkt staan er nu om 7u30 meer dan 160 hits en 3 reacties. Wanneer je echter naar de site gaat om het beeld te bekijken waarover die persoon het heeft, dan stel je eigenaardig genoeg nog slechts 75 op dat ogenblik vast.
          Die 75 hits zijn zeker niet allemaal hits door de BD-er. Dus, blijkbaar brengen 1/2 van de topic-bekijkende BD-ers niet meer de moed op om naar het effectieve beeld te kijken.
          Opgelet. Dit is een vaststelling, hier knoop ik geen besluit aan vast.
          https://www.fotospotter.be
          Je suis content d’être heureux

          Comment


          • #6
            Re: Experiment

            idd purlut; meeste bezoekers schijnen alleen maar geinteresseerd in vlug beeldjes kijken en dan liefst de laatste postings en daar houd hun interesse op. Ofwel durven ze geen opinie geven uit vrees waarschijnlijk om iemand tegen de schenen te stampen ofwel uit onbekwaamheid. Vele reacties (als die er dan toch komen zijn dan "quotes" en herhalingen van hun voorganger. Geachte mensen ik (en ik denk de meeste posters) verwacht een antwoord als ik een vraag stel en dit mag zowel negtief als positief zijn zolang als het maar opbouwende en gefundeerde kritiek is: dit is de enige manier waarop de vraagsteller iets constructiefs krijgt.Laat daarbij denigrerende uitdrukkingen a.u.b. achterwege en stop ermee mekaar te kleineren.Iedereen moet leren en iedereen maakt fouten.
            En nog iets: sommige posters worden zowat aanzien als halfgoden en die krijgen reacties (practisch enkel positieve en mouwvleiende) genoeg van hun clan.
            Ik herhaal het nogmaals: dit forum bevat een schat aan informatie voor iedereen die begaan is met fotografie! Gebruik het dus en heb geen angst om de search-mogelijkheden van dit forum te gebruiken. Stel vragen en maak reacties; er zijn er geen stomme; er zijn alleen stommelingen die gaan schuilen.
            Bouw allen mee aan BD.
            Henri
            lidnummer: BD0435BE

            Comment


            • #7
              Re: Experiment

              Interessante test!

              Wat mij ook is opgevallen, is dat er de laatste maand (misschien al iets langer) eigenlijk geen enkele foto meer is (zowel in beoordeel als in showcase) die géén commentaar krijgt. Dat verbaast mij, want dat heb ik wel eens anders gezien.
              En dat is natuurlijk wel de bedoeling bij het posten van een foto (vermits het commentaar nuttig is).
              Misschien dat dit komt omdat er nu meer actievere forumgangers zijn?
              Technisch perfect is onbelangrijk, als de foto maar goed is.
              --------

              Comment


              • #8
                Re: Experiment

                "Vlug beeldjes kijken" ...
                Het is niet altijd mogelijk om via de titel te weten of het beeldje je boeit. Eenmaal geklikt, dan word je bij de postviews meegerekend ook al interesseert het je na één seconde niet. Misschien zou het beter zijn:
                - dat het tellertje pas loopt als iemand minstens 10 seconden blijft
                - dat het tellertje niet loopt als de topicstarter nog eens langs komt
                - dat het tellertje niet loopt als je voor de zoveelste keer dezelfde topic opent
                Maar om het niet te moeilijk te maken, denk ik dat het beter is om niet zoveel naar dat tellertje te kijken, want het vertelt ons toch niet wat we eigenlijk willen weten.

                Comment


                • #9
                  Re: Experiment

                  Oorspronkelijk geplaatst door JLP
                  Interessante test!

                  Wat mij ook is opgevallen, is dat er de laatste maand (misschien al iets langer) eigenlijk geen enkele foto meer is (zowel in beoordeel als in showcase) die géén commentaar krijgt. Dat verbaast mij, want dat heb ik wel eens anders gezien.
                  Af en toe ga ik het lijstje af in (Beoordeel mijn foto) en haal er degene uit die nog geen reacties heeft gehad om die dan vervolgens van een deskundig advies te voorzien. Niks zo vervelend als geen reacties (neg of pos toeternitoe) krijgen op een foto vind ik.
                  NaXX

                  Comment

                  Working...
                  X