Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Koppel mussen

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Koppel mussen

    Ben aan het oefenen, uit de hand met een Canon 7D en de 100-400 L IS USM (1ste versie)
    Pfffft niet gemakkelijk moet ik zeggen, op 300mm gaat het al een beetje, op 400mm vind ik het nog zeer moeilijk focussen
    Oefening baart kunst...
    Deze had meer scherptediepte moeten hebben (of "juistere") voor die achterste mus...

    Ik weet dat met statief enz het "makkelijker" zou gaan, en die combi weegt een hoop... maar ja... ben nu eenmaal een koppigaard
    en die mussen in mijn tuin vliegen echt niet waar ik ze zou willen zien vliegen...
    Alle tips welkom, ik heb ondertussen ook nog een nieuwer toestel maar ik wil echt die 7D uitpersen...


  • #2
    Re: Koppel mussen

    Mist toch wat aan scherpte.
    Wat was de exif...?
    grt,bouk.
    wie niet spreekt wordt niet gehoord, wie niet schrijft wordt niet gelezen.
    http://s281.photobucket.com/user/tut...0polder?sort=3
    https://www.facebook.com/profile.php?id=100008593234290

    Comment


    • #3
      Re: Koppel mussen

      ISO 200, f5.6 , 1/640

      Foto is ook flink uitgesneden, bedoeling was op 400mm maar kreeg hem niet stil genoeg (zo geweldig is de IS niet op die 1ste versie)
      Dus naar 300mm (al denk ik dat ik daardoor zelf optisch bedrogen ben, het leek beter maar was het niet)
      Moet wel zeggen dat de foto's zo uit het toestel komen jpeg, geen bewerking in raw

      Comment


      • #4
        Re: Koppel mussen

        Als ik mijn duiven fotografeer lukt het ook nog maar alleen met veel licht en vrij kortbij
        (negeer de achtergrond, die trekt op niks...)
        Die mussen (dezelfde dag) was het vooral ellendig door de wisselende bewolking, zaten ze nog eens daar was de zon weer foetsie, enz Soit, dat is nu eenmaal het leven van een fotograaf veronderstel ik.... wachten.... (doet een duivenmelker ook :-) )

        Comment


        • #5
          Re: Koppel mussen

          Om on-topic te blijven met die mussen, de 7D geeft heel vaak vrij softe foto's, ook met die 100-400 (ook al een oudje).
          Eens volledig terug gezet naar fabrieksinstellingen (knoopcel ook eruit) en toen "leek" het even beter.
          Maar ik denk gewoon dat die op zijn einde zit.....
          Probleempje is dat ik de shuttercount niet kan achterhalen (lukt écht alleen met Mac, ik heb al tientallen progjes geprobeerd in Windows, nada....)
          Soit, hij gaat sowieso buiten gebruik (al heb ik hem nog maar een jaar - was een 2deh koopje - met een klein hartje... zal altijd blij zijn met die eerste duivenshots waar ik eindelijk AL hun pluimpjes kon zien). En met een lichtere lens is het een plezier om te gebruiken
          Voor de rest moet ik nog veel leren... oeps...

          Comment


          • #6
            Re: Koppel mussen

            Oorspronkelijk geplaatst door Duivengek Bekijk bericht
            Als ik mijn duiven fotografeer lukt het ook nog maar alleen met veel licht en vrij kortbij
            (negeer de achtergrond, die trekt op niks...)
            Die mussen (dezelfde dag) was het vooral ellendig door de wisselende bewolking, zaten ze nog eens daar was de zon weer foetsie, enz Soit, dat is nu eenmaal het leven van een fotograaf veronderstel ik.... wachten.... (doet een duivenmelker ook :-) )

            Deze is wel mooi hoor.
            grt,bouk.
            wie niet spreekt wordt niet gehoord, wie niet schrijft wordt niet gelezen.
            http://s281.photobucket.com/user/tut...0polder?sort=3
            https://www.facebook.com/profile.php?id=100008593234290

            Comment


            • #7
              Re: Koppel mussen

              In het begin (onderstaande zijn van juli en augustus en had de 7D in juli gekocht) heb ik ook geprobeerd wat meer "sfeer" erin te brengen,
              Onderstaande waren nog met een 55-200 (op 55 en 60 geloof ik).
              Mijn idee is nog altijd dat je met goedkoop 2dehands echt wel fun kunt hebben

              Het begint te beteren, maar ik had (en heb nog steeds) veel moeite met digitale fotografie, je hebt toch wel een andere benadering nodig dan analoog...
              De toetsen en knoppen (Av/Tv/ISO) hebben nog steeds dezelfde naam, maar de invulling en de honderden andere mogelijkheden... het is gewoon een andere wereld

              Gelukkig bestaat er zoiets als "terug naar fabrieksinstellingen", om de zoveel tijd loop ik hopeloos vast... :-) :-) :-)



              Comment


              • #8
                Re: Koppel mussen

                Wat verscherpen,en dan zijn die mussen nog niet zo slecht.

                Comment


                • #9
                  Re: Koppel mussen

                  Ik vind de scherpte van de mussen onvoldoende.
                  Gebruik je misschien een filter op de 100-400mmI? Een kennis van mij had dezelfde lens en had onvoldoende scherpte in de foto's. Wanneer ze fotografeerde zonder een filter waren de foto's wel mooi scherp.
                  Een andere kennis had een foute focustechniek. Hij gebruikte steeds het middelste AF-punt om scherp te stellen en met half ingedrukte ontspanknop kaderde hij opnieuw om dan af te drukken.
                  http://www.paulvanrooy.be

                  Comment


                  • #10
                    Re: Koppel mussen

                    Oorspronkelijk geplaatst door Vropa Bekijk bericht
                    Ik vind de scherpte van de mussen onvoldoende.
                    Gebruik je misschien een filter op de 100-400mmI? Een kennis van mij had dezelfde lens en had onvoldoende scherpte in de foto's. Wanneer ze fotografeerde zonder een filter waren de foto's wel mooi scherp.
                    Een andere kennis had een foute focustechniek. Hij gebruikte steeds het middelste AF-punt om scherp te stellen en met half ingedrukte ontspanknop kaderde hij opnieuw om dan af te drukken.
                    Die filter heb ik indertijd ook snel verwijderd.
                    Er is inderdaad iets fundamenteel fout, met deze combinatie zijn razend scherpe foto's te maken.

                    Misschien hier eens lezen:

                    https://rudivandenheever.com/canon-7...e-photography/

                    Ik doe ook een autofocus micro-adjust (doe ik met al mijn lenzen, volgens de batterijtjestest van forumlid Black B@andit)

                    Comment


                    • #11
                      Re: Koppel mussen

                      Oorspronkelijk geplaatst door Vropa Bekijk bericht
                      Ik vind de scherpte van de mussen onvoldoende.
                      Gebruik je misschien een filter op de 100-400mmI? Een kennis van mij had dezelfde lens en had onvoldoende scherpte in de foto's. Wanneer ze fotografeerde zonder een filter waren de foto's wel mooi scherp.
                      Een andere kennis had een foute focustechniek. Hij gebruikte steeds het middelste AF-punt om scherp te stellen en met half ingedrukte ontspanknop kaderde hij opnieuw om dan af te drukken.
                      Die filter heb ik indertijd ook snel verwijderd.
                      Er is inderdaad iets fundamenteel fout, met deze combinatie zijn razend scherpe foto's te maken.

                      Misschien hier eens lezen:

                      https://rudivandenheever.com/canon-7...e-photography/

                      Ik doe ook een autofocus micro-adjust (doe ik met al mijn lenzen, volgens de batterijtjestest van forumlid Black B@andit)

                      Comment


                      • #12
                        Re: Koppel mussen

                        Oorspronkelijk geplaatst door palombian Bekijk bericht
                        Die filter heb ik indertijd ook snel verwijderd.
                        Er is inderdaad iets fundamenteel fout, met deze combinatie zijn razend scherpe foto's te maken.

                        Misschien hier eens lezen:

                        https://rudivandenheever.com/canon-7...e-photography/

                        Ik doe ook een autofocus micro-adjust (doe ik met al mijn lenzen, volgens de batterijtjestest van forumlid Black B@andit)
                        Gebruik je geen Back Button om scherp te stellen?
                        Groeten
                        Georges

                        Comment


                        • #13
                          Re: Koppel mussen

                          Probeer systematisch de mogelijke oorzaken van onscherpte uit te sluiten.

                          Ik zou beginnen met testfoto's op statief, zo kan je zien of er niets fout is met het materiaal.

                          Het werken met lange tele's vergt ook oefening, en inderdaad, je moet je een beetje verdiepen in de instellingen, vanzelf gaat het niet .

                          Succes!

                          Comment

                          Working...
                          X