Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Auto onderhoud... ruitenwissers wanneer vervangen

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Auto onderhoud... ruitenwissers wanneer vervangen

    ...even googelen toont o.a. dit:
    "Met het wisselvallige weer en de laaghangende zon in deze tijd van het jaar kunnen goede ruitenwissers het verschil maken tussen goed of slecht zicht. De meeste fabrikanten adviseren elke 12 tot 15 maanden deze onderdelen te vervangen" klik

    De mijne werkten nog perfect. Slechts 21.000 km op de teller (iets meer dan 2 j oud) en de garage heeft ze vervangen ter gelegenheid van onderhoudsbeurt. Ik vind het wel wat van de pot gerukt.

    Volgens de enquête in het artikel zou nochtans een meerderheid van de automobilisten dat logisch vinden?!

  • #2
    Re: Auto onderhoud... ruitenwissers wanneer vervangen

    ik verwittig altijd bij onderhoud dat ze niet mogen vervangen...
    There is no such thing in anyone's life as an unimportant day. / Alexander Woollcott
    A diplomat is a man who always remembers a woman's birthday but never remembers her age.
    Contra principia negantem disputari non potest. BD Lidnummer : BD0394BE

    Comment


    • #3
      Re: Auto onderhoud... ruitenwissers wanneer vervangen

      Oeps... intussen hier een oud draadje gevonden over ruitenwissers vervangen.

      Comment


      • #4
        Re: Auto onderhoud... ruitenwissers wanneer vervangen

        Ik vervang die zelf 1x per jaar. Garage vervangt dat niet als ik dat niet expliciet vraag.

        Comment


        • #5
          Re: Auto onderhoud... ruitenwissers wanneer vervangen

          Oorspronkelijk geplaatst door Wasbeer Bekijk bericht
          De mijne werkten nog perfect. Slechts 21.000 km op de teller (iets meer dan 2 j oud) en de garage heeft ze vervangen ter gelegenheid van onderhoudsbeurt. Ik vind het wel wat van de pot gerukt.

          Volgens de enquête in het artikel zou nochtans een meerderheid van de automobilisten dat logisch vinden?!
          Dikke onzin dus, ik kan normaal gezien gemakkelijk 3 à 4 jaar met een stel ruitenwissers.
          Hangt volgens mij vooral af van waar die auto staat, ons auto's staan "altijd" binnen als we thuis zijn,
          dat is dus 80% van de tijd schat ik en zal dus een enorm verschil maken tegenover een auto die altijd
          buiten staat in warm en koud weer maar vooral in fel licht en de zon.
          Ruitenwissers zijn ook een van die dingen die ik nooit in een garage zal kopen, betere merken genoeg die ze
          maken voor alle soorten auto's en die koop ik dan bij een leverancier van autoparts aan de helft van de garageprijs,
          monteren is een fluitje van een cent.

          Comment


          • #6
            Re: Auto onderhoud... ruitenwissers wanneer vervangen

            Je moet er wat geluk mee hebben ook.
            Het ene merk wisser is het andere niet.
            Meestal vervang ik die niet zo snel en kan ik er wel een jaar of 2 tot zelfs 3 mee rijden.
            Maar nu heb ik de tegenslag dat ze recent niet goed meer aftrekken en strepen trekken.
            Ik zal dus moeten vervangen.
            Om de kosten wat te drukken haal ik die bij Auto5 en plaats ik die zelf.
            Scheelt een pak met de garage.

            Comment


            • #7
              Re: Auto onderhoud... ruitenwissers wanneer vervangen

              Dat is natuurlijk verkoopspraat. Ik vervang ze pas als het nodig is. Net zoals de autofabrikanten aanraden om je motorolie en remolie jaarlijks te vervangen, zelfs als je weinig kilometers doet.
              Ik heb een auto die jaarlijks maar 1500 à 2000km doet. Die motorolie blijft daar 3 jaar in en de remolie vervang ik nooit.

              Comment


              • #8
                Re: Auto onderhoud... ruitenwissers wanneer vervangen

                Met mijn laatste onderhoud had ik zelf (goedkope) wissers meegegeven, resultaat: de bijgevoegde clips passen niet (zeiden ze), die hebben dan maar meteen wissers van de garage zelf opgezet ...
                """Hoe verder een samenleving van de waarheid afdrijft, hoe meer ze de mensen die haar spreken zal verachten"""
                George Orwell

                Comment


                • #9
                  Re: Auto onderhoud... ruitenwissers wanneer vervangen

                  Oorspronkelijk geplaatst door notex Bekijk bericht
                  Dat is natuurlijk verkoopspraat. Ik vervang ze pas als het nodig is. Net zoals de autofabrikanten aanraden om je motorolie en remolie jaarlijks te vervangen, zelfs als je weinig kilometers doet.
                  Ik heb een auto die jaarlijks maar 1500 à 2000km doet. Die motorolie blijft daar 3 jaar in en de remolie vervang ik nooit.
                  je zou verbaasd zijn hoe zeer je remolie in kwaliteit achteruit gaat na een jaar of wat
                  Ruitenwissers hier op de gezinswagen wanneer het nodig is, meestal elke twee jaar. Op de "veld" auto die vooral 's winters elke dag veldwegen en modder doet moet ik wissers minstens 1x per jaar vervangen.
                  Last edited by perelaar; 11 mei 2021, 09:10.

                  Comment


                  • #10
                    Re: Auto onderhoud... ruitenwissers wanneer vervangen

                    De ene garage vervangt wanneer men het vraagt, de andere na een test dat aantoont dat er lijnen blijven.
                    Persoonlijk heb ik liever deftige ruitenwissers dan geen knijt te zien bij slecht weer.
                    Men kan bij binnenbrengen van de wagen natuurlijk ook gewoon vragen welke werken ze gaan uitvoeren en zelf instructies geven wat mag en wat niet.
                    Canon EOS Digital
                    BD0479BE

                    Comment


                    • #11
                      Re: Auto onderhoud... ruitenwissers wanneer vervangen

                      Als ze strepen trekken, of als er een deel van de rubber strip los begint te komen vervang ik de ruitenwissers.
                      Tot nu toe hebben ze dat nog nooit in de garage gedaan, volgens mij doen ze daar hetzelfde "testje" als dat ze bij de technische controle doen, als de wissers nog goed genoeg werken, dan vervangen ze die niet, en dan is het eigenlijk ook niet nodig.
                      Maar er zijn automobilisten die veel te lang blijven doorrijden met ruitenwissers die niet meer goed werken, en dat is ook niet veilig.
                      Zo zijn er ook die blijven doorrijden als er een koplamp stuk is tot de auto nog eens binnen moet voor een onderhoud.
                      Dat heb ik ooit zelf gehoord, ik reed met iemand mee, en er was een koplamp van zijn auto stuk, volgens hem moest die auto binnen een paar weken toch binnen voor een onderhoud en zou die lamp dan wel vervangen worden.
                      Als ik zie dat er een lamp stuk is van mijn auto, dan wordt die altijd dezelfde dag nog vervangen (ik heb alle nodige lampen in voorraad).

                      Mijn auto komt niet zo dikwijls in de garage, de originele ruitenwissers van mijn auto heb ik al wel vervangen, maar dat was omdat ze teveel lawaai maakten, de Bosch ruitenwissers die er nu op zitten werken nog prima (en zijn veel stiller), en die zijn ongeveer 3 jaar oud.
                      Een echte referentie over de levensduur is dat niet, mijn auto doet heel weinig kilometers, en als die niet gebruikt wordt, dan staat die altijd binnen zodat er ook geen uv-straling aan de ruitenwissers komt, daardoor kunnen die heel lang meegaan.
                      Op sommige ruitenwissers zit een soort "verklikker", een bolletje dat na verloop van tijd verandert van kleur, en op die manier geeft dat aan hoeveel uv-straling de ruitenwissers al hebben gekregen.
                      Of dat perfect aangeeft wanneer de ruitenwissers aan vervanging toe zijn, dat weet ik niet, het kan net zo goed een manier zijn om meer wissers te kunnen verkopen...

                      Er zijn ook garages waar ze proberen om zoveel mogelijk onderdelen te vervangen als er een auto binnen komt voor een onderhoudsbeurt, de ene klant zal dan de garagist op zijn woord geloven, terwijl andere klanten vinden dat de rekening altijd veel te hoog uitvalt als de auto weer eens in de garage is geweest, die andere klanten gaan dan misschien wel eens op zoek naar een andere garage die alleen zaken vervangt als het echt nodig is...
                      http://barthuysmans.smugmug.com/
                      BD0338BE

                      Comment


                      • #12
                        Re: Auto onderhoud... ruitenwissers wanneer vervangen

                        Oorspronkelijk geplaatst door Black B@ndit Bekijk bericht
                        Als ik zie dat er een lamp stuk is van mijn auto, dan wordt die altijd dezelfde dag nog vervangen (ik heb alle nodige lampen in voorraad).
                        Ik vervang altijd de twee lampen, links EN rechts. Als er 1 stuk gegaan is, dan is die andere even oud en dus waarschijnlijk ook redelijk snel stuk. Alhoewel ze het tegenwoordig verdorie moeilijk maken om een lamp te vervangen zonder dat je de halve outo moet demonteren...

                        Comment


                        • #13
                          Re: Auto onderhoud... ruitenwissers wanneer vervangen

                          Als ikzelf mijn ruiten proper moet maken dan gebruik na deze gewassen te hebben een crème om de ruiten gladder te maken.
                          Je kunt je ruitenwissers op één dag na aankoop om zeep helpen, vervroren ruiten proberen schoon te vegen.
                          Blijven rijden met vuile ruiten en dan één druppel op de sensor en die beginnen stof en steengruis weg te vegen, ook niet goed hé.
                          Canon 90D | Tamron 10 - 24mm | Canon 24 - 70mm L
                          Fujifilm X-T4 + SmallRig handgreep | Samyang 12mm f/2 | Fujinon XF 27mm f/2.8 | Fujinon 35mm f/1.4 | Fujinon XF 16-55mm f/2.8 R LM WR | Fringer EF-XF ProII | X-E2s.

                          Comment


                          • #14
                            Auto onderhoud... ruitenwissers wanneer vervangen

                            Oorspronkelijk geplaatst door Black B@ndit Bekijk bericht
                            Als ze strepen trekken, of als er een deel van de rubber strip los begint te komen vervang ik de ruitenwissers.
                            Eigenlijk is het dan al te laat hé. [emoji849]
                            Ik wil niet graag op een snelweg in druk verkeer in een plotse hevige regenbui terecht komen met versleten ruitenwissers.

                            Als die scheuren, dan zijn ze ook al een tijd ervoor slecht aan het vegen en dus te lang gewacht, tenzij ze scheuren door vastgevroren te zijn ... dat kan uiteraard altijd eens gebeuren en zelfs met nieuwe.

                            Voor de prijs van ruitenwissers tegenover een wagen van een paar tienduizend Euro (paar kan veel of weinig zijn [emoji6]) risico’s nemen is het ook niet waard, vooral er zijn ook altijd mensen bij betrokken.

                            Een vaste regel is: Als wissers beginnen te stuiteren en ruitdelen worden overgeslagen of verticale strepen uw zicht hinderen, is het beslist tijd om de wisserbladen te vervangen.
                            Mij stoort het al als er maar de minste lijn niet geveegd wordt. [emoji848]
                            Uiteraard kan het ook een blad of ander vuiltje zijn.
                            Canon EOS Digital
                            BD0479BE

                            Comment


                            • #15
                              Re: Auto onderhoud... ruitenwissers wanneer vervangen

                              Oorspronkelijk geplaatst door Spanik Bekijk bericht
                              Ik vervang altijd de twee lampen, links EN rechts. Als er 1 stuk gegaan is, dan is die andere even oud en dus waarschijnlijk ook redelijk snel stuk. Alhoewel ze het tegenwoordig verdorie moeilijk maken om een lamp te vervangen zonder dat je de halve outo moet demonteren...
                              Dat mag je wel zeggen...
                              Dat is helaas bij meer onderdelen zo : een oliefilter vervangen bij een Ford Ranger is een ware nachtmerrie, een startmotor vervangen bij een Renault Espace maakte me nét niet deprimo, het zijn wel eens meer dezelfde merken die daar last van hebben. Toen ze in mijn tweede jaar automechaniek de motoren uit deelden (deze keer moesten ze na het ontmantelen terug draaien, het was dus niet de bedoeling dat je bouten en moeren over had) stoof iedereen als een bende mussen uiteen toen ze bij Renault en Simca kwamen. Ik kreeg een Toyota Corolla, zalig werken. Meer dan eens vraag ik me af hoeveel samenspraak er is tussen ingenieurs en mechaniciens... ik vrees dat het antwoord heel eenvoudig is : geen.

                              Comment

                              Working...
                              X