Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Elektrische infrarood verwarming?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Elektrische infrarood verwarming?

    In een niet verwarmde ruimte van 2 x 2m willen we een douche installeren. Er is een centraal lichtpunt met schakelaar buiten deze ruimte. Warm en koud water voor de douche moet aangevoerd via leidingen te koppelen aan CV HR-gasketel en connectoren in de aanpalende garage.
    Voor verwarming zijn er 2 opties:
    - ofwel ook aftappen van bestaande cv installatie : vergt in de garage koppelen aan- en afvoer, dan langs muur 2 m omhoog naar plafond, + 4 m langs plafond/muur, dan door muur naar "douchekamer"
    - ofwel een infrarood paneel : vergt elektriciteitskabel vanuit elektriciteitskast in de garage langs plafond en door muur naar "douchekamer".

    Qua leidingen leggen lijkt dat laatste het eenvoudigst en goedkoopst. Maar wat met rendement?
    Op websites (bvb aan muur of plafond hier ) prijst men voor IR panelen de zuinigheid en efficiëntie.
    Maar klopt dat wel een beetje?

  • #2
    Re: Elektrische infrarood verwarming?

    Infraroof verwarming is zalig om gaan onder of voor te staan.

    Infrarood warmt echter de ruimte niet op^, daarom kan het ook buiten gebruikt worden.
    Het warmt geen lucht op maar de materialen die in het bereik van de straler staan.
    Die materialen kunnen dan de ruimte opwarmen.

    Om een lekkere warme douch in te stappen gaat niet lukken, maar als je voor de straler kan blijven valt het wel mee.

    mvg
    nikon D90 Nikon7200 Nikkor 70-300 VRII Nikor18-140VR Tamron 18-270 VC Tamron 17-50/2.8 Tamron 70-200/2.8 Tamron 150-600 nikon sb700

    Comment


    • #3
      Re: Elektrische infrarood verwarming?

      De comforttemperatuur is het gemiddelde tussen de temperatuur van de wanden en de lucht.
      Zeker voor een badkamer lijkt permanente verwarming me de beste oplossing, en dat is te duur met elektriciteit.
      Zo te horen aan de lengte van de leidingen grenst de ruimte in kwestie niet onmiddelijk aan andere verwarmde ruimten.
      Ik zou ze in elk geval van binnen isoleren, op de schuimplaten kan je gemakkelijk tegels lijmen ook.
      Je kan buizen voor vloerverwarming ook in de muur leggen.

      Tenzij je een taaie bent en die douche enkel gaat gebruiken na het sporten bv.

      Comment


      • #4
        Re: Elektrische infrarood verwarming?

        OK, makes sense. Geen IR of elektrisch dus.

        Comment


        • #5
          Re: Elektrische infrarood verwarming?

          Oorspronkelijk geplaatst door Wasbeer Bekijk bericht
          OK, makes sense. Geen IR of elektrisch dus.
          Hangt ook af van de frekwentie van gebruik.
          In ons buitenhuisje is de badkamer niet veel groter en die is (35 jaar geleden) binnenin met 5cm Styrodur bekleed en betegeld.
          Dat warmt zeer snel op (en blijft ook warm) met een elektrisch vuurtje (met luchtcirculatie) omdat je geen dikke muren moet warm krijgen.
          Maar daar is sowieso geen CV.

          Comment


          • #6
            Re: Elektrische infrarood verwarming?

            Als er nu één ruimte is waar elektrisch verwarmen zin heeft is het wel een klein lokaal zoals een niet te grote badkamer. Warmt zéér snel op en in tussenseizoenen als de CV al uit staat moet je die niet gaan opstarten, enkel voor dat kleine lokaaltje.
            Bijkomend is er toch wel een serieuze afstand aan buizen als je de cv wil gebruiken.
            Bij ons verwarmt de badkamer met een 1000W vuurtje zonder blazer (vermijd eventuele tocht).
            Natuurlijk moet er mogelijkheid zijn om een verwarmingselement veilig te kunnen plaatsen, wat el. en water gaan niet zo goed samen...
            BD0473BE / https://sites.google.com/view/nete-be/home
            Lumix G90 / Lumix GM5 12-32 mm / 12-60mm / 25mm 1,7 / 35-100mm / 7,5mm Fisheye

            Comment


            • #7
              Re: Elektrische infrarood verwarming?

              Daar heb je wel een punt Nete.
              We hebben ooit zo'n elektrisch bijwarmertje gehad (met blazer). Ik vond het een gevaarlijk én stofferig gedoe. Op dat vlak denk ik dat die IR panelen een voordeel hebben: in mijn geval kom ik (van buiten de vochtige ruimte) door een muur naar binnen enkel met een kabel die allicht vast en veilig in dat paneel verbonden zit. Allicht is het dan best van een wandpaneel te gebruiken en geen plafond paneel omdat de douchedampen naar boven gaan.
              En het kan misschien nog mooi zijn ook. Klik
              Alleen qua rendement, mits een isolatie zoals palombian zegt, neem ik aan dat dit evengoed als een blazertje kan zijn. ?

              Comment


              • #8
                Re: Elektrische infrarood verwarming?

                Misschien hier je licht eens opsteken: www.thermelec.be (Destelbergen)

                IP vereisten: https://www.accubel.be/pdf/Fiches-Te...2012-10_NL.pdf
                BD0473BE / https://sites.google.com/view/nete-be/home
                Lumix G90 / Lumix GM5 12-32 mm / 12-60mm / 25mm 1,7 / 35-100mm / 7,5mm Fisheye

                Comment


                • #9
                  Re: Elektrische infrarood verwarming?

                  Oorspronkelijk geplaatst door Wasbeer Bekijk bericht
                  Alleen qua rendement, mits een isolatie zoals palombian zegt, neem ik aan dat dit evengoed als een blazertje kan zijn. ?
                  Inderdaad, bij grote ruimtes kan het rondblazen van de warme lucht zin hebben, in een kleine badkamerruimte is het niet zo comfortabel (tochtgevoel).
                  Infra-rood verwarmt dan weer enkel objecten (je lichaam bv. als je er voor staat, niet de lucht in de ruimte)
                  BD0473BE / https://sites.google.com/view/nete-be/home
                  Lumix G90 / Lumix GM5 12-32 mm / 12-60mm / 25mm 1,7 / 35-100mm / 7,5mm Fisheye

                  Comment


                  • #10
                    Re: Elektrische infrarood verwarming?

                    Ik heb hier een IR plaat gehad van 1 m2, maar na twee dagen terug gestuurd.
                    Ik zet nu gewoon zo'n klein blazertje van 2000w een 15 tal minuten aan voor ik in de douche ga.
                    Dan zit ik al op een stijging van zo'n 7°, van 18 naar 25° bv. Ruimte is ongeveer 10 m2.
                    Maar ik ga ook evengoed in de douche zonder die verwarming.
                    Met de vriendelijke groeten, Ruud.

                    Comment


                    • #11
                      Re: Elektrische infrarood verwarming?

                      Bedankt voor het meedenken allemaal.

                      Heb intussen nog wat rondgezocht. Alvast hier het voornaamste:

                      - Info van Livios website (weliswaar deels uit 2011): Infraroodverwarming in de particuliere woningbouw is een nobele onbekende. “Wij hebben er zelf nog geen publicatie van,” luidt het bij het WTCB. Ook het Vlaams Instituut voor Technologisch Onderzoek “kan daar spijtig genoeg niet mee helpen.” Idem bij het Vlaams Energieagentschap waar het stil blijft aan de andere kant van de lijn.

                      - en van een ontevreden klant: "Als je de thermostaat op 17° staan hebt van dit toestel, en je wil een aangename t° krijgen van 21° om te gaan douchen, dan zit je na 4uur slechts amper op 19° !! Enkel mijn hoofd voelt iets van de stralingswaarde van het toestel. "

                      - elektrische infraroodverwarming niet zuiniger dan anderssoortige verwarmingen op elektriciteit. Ze geven allemaal even veel warmte met hetzelfde energieverbruik. Enkel zal met het ene systeem de warmte beter verdeeld zijn dan met het andere en op dat gebied scoort infraroodverwarming zeker niet beter, integendeel.
                      (bron : klik )

                      - Zeer goed artikel op website TestAankoop:
                      Zogenaamde elektrische “infraroodverwarming" is stralingsverwarming die geen warme lucht uitblaast of vermengt: het kan gaan om een paneel met een groot oppervlak of een klein oppervlak dat wordt verhit tot zeer hoge temperaturen, zoals een weerstand in de rode stand.
                      Wie dicht bij dergelijke radiator staat, voelt hoe de infraroodstraling hem direct verwarmt. Merk echter op dat je vrij dicht bij de radiator en ertegenover moet zitten om het effect ervan volledig te voelen en dat de radiator dus slechts één zijde van het lichaam direct verwarmt. Slechts aan één kant van het lichaam warmte krijgen is niet noodzakelijkerwijs erg comfortabel over een lange periode. Het regelen van een dergelijke verwarming is ook moeilijk, het systeem heeft geen nauwkeurige meting van wat de persoon ontvangt.
                      Let op: het toestel werkt op het maximum en de meter draait: verwacht dus geen grote besparingen.

                      Inertieverwarming is al lang bekend: men verwarmt bijvoorbeeld vuurvaste stenen op een hoge temperatuur, die hun warmte geleidelijk afgeven. Deze techniek wordt vooral gebruikt in zware toestellen met hoge inertie om overdag van het nachttarief te profiteren. Maar dit soort verwarming verhoogt de emissie- en regelingsverliezen, omdat er geen fijne afstelling van de verwarming mogelijk is: bijvoorbeeld, je blijft ‘s nachts warmte afgeven terwijl je alles zou kunnen uitschakelen of je accumuleert te veel voor de dag die volgt, die warmer is dan verwacht.

                      Zelfs als elektrische verwarming een hoog rendement heeft, blijft het een oplossing die duur is qua verbruik.

                      Ten slotte vegen we het verkoopargument van tafel dat elektrische verwarming ecologisch is. De rook die niet uit jouw huis komt, komt wel uit de elektriciteitscentrale. En een contract voor groene elektriciteit zal niet het verschil maken: we hebben de greenwashing achter deze contracten al aan de kaak gesteld.
                      (bron: klik )

                      Voor mijn situatie lijkt het niet geschikt. Ik ga voor een radiator/convector aankoppelen aan mijn bestaande CV HR condensatiegasketel.

                      Comment


                      • #12
                        Re: Elektrische infrarood verwarming?

                        Oorspronkelijk geplaatst door Wasbeer Bekijk bericht

                        Voor mijn situatie lijkt het niet geschikt. Ik ga voor een radiator/convector aankoppelen aan mijn bestaande CV HR condensatiegasketel.
                        Voor IR "verwarming" volg ik je standpunt. Toch blijf ik erbij dat, indien het qua veiligheid mogelijk is, dat een gewone niet blazende elektrische convector, een oplossing zou kunnen zijn, zeker in tussenseizoenen als de CV installatie uit staat.
                        In de echte wintermaanden is uiteraard een bijkomende radiator via de CV het interessantste.
                        BD0473BE / https://sites.google.com/view/nete-be/home
                        Lumix G90 / Lumix GM5 12-32 mm / 12-60mm / 25mm 1,7 / 35-100mm / 7,5mm Fisheye

                        Comment


                        • #13
                          Re: Elektrische infrarood verwarming?

                          Infrarood is zalige warmte en trekt diep in het lichaam, ga maar eens naar een masseur (kinesist)
                          Dus ideaal op korte stralings afstand, maar ik zie er mij nog geen badkamer mee verwarmen
                          Doch is het een soort verwarming die daarvoor steeds meer gebruikt wordt omdat men die infrarood panelen overal kan inbouwen
                          Zoals bvb in spiegels, muren, plafond en zelfs in meubelpanelen

                          grts
                          Sieg
                          Voor meer foto's ; www.sieg.be

                          Comment


                          • #14
                            Re: Elektrische infrarood verwarming?

                            Zoals reeds gezegd heb je het meeste comfort wanneer de wandtemperatuur hoog genoeg is (vloerverwarming geeft ook straling).

                            Ons buitenhuisje heeft 50cm dikke natuurstenen muren, die stralen koude. In de winter moet je dagen stoken voor ze enigszins warm zijn, met een houtkachel die gelukkig ook veel stralingswarmte geeft. Vlak ervoor dan wel, maar je rug blijft koud.
                            Ik denk dat zo'n straler in de badkamer hetzelfde gevoel gaat geven.

                            In ons echte huis is de badkamer bijna volledig omgeven door andere kamers en altijd aangenaam warm (ons huis is zuid georienteerd, de CV blijft heel het jaar aan maar in het "tussenseizoen" brandt ze nauwelijks).

                            Als je snel wil opwarmen moet de massa van je wanden zo klein mogelijk zijn en goed geïsoleerd zodat ze snel op temperatuur komen (een tegel van een halve centimeter heeft daar 100x minder tijd/energie voor nodig dan een muur van 50 cm).
                            Last edited by palombian; 1 mei 2021, 17:27. Reden: tussenseizoen

                            Comment


                            • #15
                              Re: Elektrische infrarood verwarming?

                              Oorspronkelijk geplaatst door nete Bekijk bericht
                              Voor IR "verwarming" volg ik je standpunt. Toch blijf ik erbij dat, indien het qua veiligheid mogelijk is, dat een gewone niet blazende elektrische convector, een oplossing zou kunnen zijn, zeker in tussenseizoenen als de CV installatie uit staat.
                              In de echte wintermaanden is uiteraard een bijkomende radiator via de CV het interessantste.
                              Inderdaad, dat is juist. 's Zomers "brandt" onze CV ketel enkel ifv sanitair warm water. Dan kan zo'n elektrische convector (of misschien handdoekdroger/radiator) interessant zijn.

                              Comment

                              Working...
                              X