Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Vervanging analoge camera

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Vervanging analoge camera

    Beste,

    Ik maak mijn foto's met een pentax LX of pentax ME super. Maar sinds kort maak ik geregeld foto's waar ik onmiddellijk zou willen zien of ze gelukt zijn of niet. Daarom zoek ik een digitale camera als aanvulling. Maar omdat ik de digitale camera wereld niet volg weet ik niet wat gekozen.

    Vereisten van de camera:
    Makkelijk te bedienen van ISO en sluiter. Liefst met draaiknoppen bovenaan. Niet via menu's ofzo.

    Alle informatie in de Viewfinder te zien

    Gelijkaardige fotokwaliteit als de boven genoemde pentax

    Kwaliteit mag lager zijn maar eenvoudige werkwijze is belangrijk.

    Budget +- 1000€ minder is ook goed

  • #2
    Re: Vervanging analoge camera

    Oorspronkelijk geplaatst door Nairo Bekijk bericht
    Beste,

    Ik maak mijn foto's met een pentax LX of pentax ME super. Maar sinds kort maak ik geregeld foto's waar ik onmiddellijk zou willen zien of ze gelukt zijn of niet. Daarom zoek ik een digitale camera als aanvulling. Maar omdat ik de digitale camera wereld niet volg weet ik niet wat gekozen.

    Vereisten van de camera:
    Makkelijk te bedienen van ISO en sluiter. Liefst met draaiknoppen bovenaan. Niet via menu's ofzo.

    Alle informatie in de Viewfinder te zien

    Gelijkaardige fotokwaliteit als de boven genoemde pentax

    Kwaliteit mag lager zijn maar eenvoudige werkwijze is belangrijk.

    Budget +- 1000€ minder is ook goed
    Ik zou eerst eens kijken wat pentax momenteel te bieden heeft als startpunt. https://tweakers.net/spiegelreflexca...RuamBkqxtbW1AA

    YMMV
    Dixitque Deus fiat lux et facta est lux.

    Comment


    • #3
      Re: Vervanging analoge camera

      Een digitale cam zonder menu, peins niet dat dit bestaat.
      Mocht ik of u zijn zou ik voor een tweede hands (hier op het forum) een systeem cam kopen, genre Fufifilm, Nikon, vrees dat een Sony A7 te duur zal zijn maar je weet nooit.
      Als je tweede hands koopt neem dan iemand mee die je goed kent en zeker op de hoogte is van digi cam's.

      Maar als je bestaande lenzen een AF hebben en er een merk is waar die op passen zou ik zeker daar ook eens naar kijken en eigenlijk zou ik daar eerst naar uitzien.
      Ja en verder, moet de cam goed in de hand liggen natuurlijk.
      Niet impulsief kopen, neem er ruim uw tijd voor en weeg de voordelen af tegen de nadelen en vis versa.
      Canon 90D | Tamron 10 - 24mm | Canon 24 - 70mm L
      Fujifilm X-T4 + SmallRig handgreep | Samyang 12mm f/2 | Fujinon XF 27mm f/2.8 | Fujinon 35mm f/1.4 | Fujinon XF 16-55mm f/2.8 R LM WR | Fringer EF-XF ProII | X-E2s.

      Comment


      • #4
        Re: Vervanging analoge camera

        Voor zover ik Pentax ken, zijn dat volledig manuele camera's en dus ook lenzen dat je nu hebt. Ik dacht ook dat Pentax nog steeds dezelfde vatting gebruikt (nu met contacten voor AF). Maar denk wel niet dat ze draaiknoppen hebben voor snelheid en iso. Dat ga je enkel bij Fuji gemakkelijk vinden. Hangt er dus een beetje van af wat je juist wil. Als je zonder enig probleem je oude lenzen wil blijven gebruiken zal bij Pentax blijven het gemakkelijkste zijn. Als je aan de draaiknoppen houdt zal je moeten overstappen naar Fuji waarschijnlijk.

        Comment


        • #5
          Re: Vervanging analoge camera

          Als je voor digitaal gaat moet je tweedehands eens uitkijken naar een fuji xt-2 of iets dergelijks met de standaard zoomlens. Dat moet binnen je budget te vinden zijn.
          Albums
          Geluk moet je niet zoeken, geluk vindt jou.

          Comment


          • #6
            Re: Vervanging analoge camera

            Goh de lenzen zijn het sop van de kolen niet meer waard. Zijn goede lenzen maar al enkele jaren oud en geen AF.

            Ik zeg wel draaiknoppen maar een eenvoudige drukknop die goed bereikbaar is dan is dat ook goed.

            Zoals bij de pentax mx super.

            Comment


            • #7
              Re: Vervanging analoge camera

              Ik vrees dat in de markt van nieuwe toestellen er geen oplossing is.
              Budget is erg laag en je vraagt iets dat meer gericht is op de experts.

              Veel moderne cameras hebben een instelling voor iso dat achter een knop zit. Zo erg moeilijk is dat niet om te bedienen. Het is niet zo dat je een heel complex menu moet doorlopen.
              Sluiter en diafragma zitten meestal wel achter een wieltje. Soms gecombineerd in 1.

              Comment


              • #8
                Re: Vervanging analoge camera

                Oorspronkelijk geplaatst door Nairo Bekijk bericht
                Goh de lenzen zijn het sop van de kolen niet meer waard. Zijn goede lenzen maar al enkele jaren oud en geen AF.

                Ik zeg wel draaiknoppen maar een eenvoudige drukknop die goed bereikbaar is dan is dat ook goed.

                Zoals bij de pentax mx super.
                Ik ben veel bezig met wat u "het sop is de kolen niet meer waard", lenzen.
                Je zou van sommige objectieven uit de 70-er jaren soms geweldig kunnen verschieten.
                Een voorbeeld:
                Een Yashica ML of DX lens is nog de helft niet waard als dezelfde van Leitz, akkoord?
                Awel dat zijn nu eens objectieven gemaakt bij Yashica, hetzelfde glas en dezelfde kwaliteit maar ja, Leitz hé, een paar zotten hebben dat vroeger de hemel in geprezen en de gevolgen dragen we daar nog altijd van.

                Enfin ik wil maar zeggen dat er zelfs in die tijd heel goede objectieven gemaakt werden en die ware nog in glas en geen hars van tegenwoordig.
                Pas op, ik breek geen hars af hoor, maar glas is toch een stukje moeilijker te bewerken.
                Enfin was wel een off topic antwoord, wou het toch maar laten weten.
                Canon 90D | Tamron 10 - 24mm | Canon 24 - 70mm L
                Fujifilm X-T4 + SmallRig handgreep | Samyang 12mm f/2 | Fujinon XF 27mm f/2.8 | Fujinon 35mm f/1.4 | Fujinon XF 16-55mm f/2.8 R LM WR | Fringer EF-XF ProII | X-E2s.

                Comment


                • #9
                  Re: Vervanging analoge camera

                  Als het enkele Super-Takumars zijn wil ik ze wel in de vitrine zetten. Enkel om je de moeite te besparen ze naar het containerparkt te brengen

                  Nu eerlijk gezegd, zoveel lenzen in kunststof (ipv glas) ken ik niet (buiten die in de Polaroid en Instax camera's?).

                  Comment


                  • #10
                    Re: Vervanging analoge camera

                    Denk niet dat super-takumars op de mx en LX zijn uitgebracht. Heb deze liggen voor mijn spotmatic.

                    Zijn gewoon de standaard lenzen van pentax die ik heb. Zeker niet slecht!! Maar niet de moeite om daarvoor nu pentax te kopen.

                    Comment


                    • #11
                      Re: Vervanging analoge camera

                      Stomme vraag, maar wordt het diafragma niet meer op de lens zelf ingesteld?

                      Comment


                      • #12
                        Re: Vervanging analoge camera

                        Oorspronkelijk geplaatst door Nairo Bekijk bericht
                        Stomme vraag, maar wordt het diafragma niet meer op de lens zelf ingesteld?
                        De meeste AF lenzen niet, elektronisch in te stellen met aan een wieltje te draaien. Fuji heeft er enkele waar het wel kan.

                        Comment


                        • #13
                          Re: Vervanging analoge camera

                          Oorspronkelijk geplaatst door Red Falcon Bekijk bericht
                          Een digitale cam zonder menu, peins niet dat dit bestaat.
                          Dat klopt, maar op mijn Nikons hoef ik die feitelijk niet te gebruiken(buiten de eerste dag), maar op mijn Olympi wordt ik er gek van.

                          Een Nikon stel je één keer in en alleen bij zeer bijzondere gelegenheden moet je wat in het menu doen, bv auto iso instellingen. Olympus is na jaren nog steeds een raadsel en simpele dingen als belichtingscompensatie is moeilijk en bij Nikon +/- knopje indrukken en draaien.
                          Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

                          Comment


                          • #14
                            Re: Vervanging analoge camera

                            Met een tweedehandse Sony A7II en een adapter voor de objectieven zou je met 500 euro vertrokken kunnen zijn. Natuurijk heeft het een leercurve maar dan wordt het echt genieten denk ik. Oudere pentax objectieven doen het uitstekend met een adapter op de Sony.
                            Sony en Olympus
                            Fotoseries

                            Comment


                            • #15
                              Re: Vervanging analoge camera

                              Oorspronkelijk geplaatst door Spanik Bekijk bericht
                              Als het enkele Super-Takumars zijn wil ik ze wel in de vitrine zetten. Enkel om je de moeite te besparen ze naar het containerparkt te brengen

                              Als die een M42 vatting hebben dan ben ik het containerpark bij uitstek.
                              Nu eerlijk gezegd, zoveel lenzen in kunststof (ipv glas) ken ik niet (buiten die in de Polaroid en Instax camera's?).
                              Kent u het programma "How Do They make it" op Discovery?
                              Daar hebben ze het maken van een Canon telelens van A tot Z getoond en daar kwam niks glas aan te pas.
                              Ik keek daar eigenlijk ook raar van op, blijkbaar zijn sommige harsen anders dan andere.
                              Ik heb daar voor het ombouwen van rijtuigen (andere draaistellen) ook mee gewerkt en ik moet zeggen dat je veel geluk moet hebben om geen luchtbellen in uw afgietsel te hebben.
                              Ik had "pertank" een speciaal tril machientje voor gekocht. Mijn Hars kocht ik in Roeselare het merk was Vosschemie (D)
                              Canon 90D | Tamron 10 - 24mm | Canon 24 - 70mm L
                              Fujifilm X-T4 + SmallRig handgreep | Samyang 12mm f/2 | Fujinon XF 27mm f/2.8 | Fujinon 35mm f/1.4 | Fujinon XF 16-55mm f/2.8 R LM WR | Fringer EF-XF ProII | X-E2s.

                              Comment

                              Working...
                              X