Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Vergoeding voor foto('s).

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Vergoeding voor foto('s).

    Van een professionele Deense wielerploeg kreeg ik de vraag of ze enkele foto's zouden kunnen krijgen om in een groot formaat af te drukken. Ze mochten vorig jaar deze foto's al gratis gebruiken voor hun Facebookpagina. Wat zou in deze een redelijke financiële vergoeding zijn, of is het misschien interessanter om een ganse dag bij hun team te kunnen vertoeven bij een wedstrijd? Maar dat is in de huidige coronatijd dan weer niet zo evident.....

    Correctie: sinds 2021 niet langer als Pro Team wegens wegvallen van de co-sponsor.
    Last edited by Vropa; 11 maart 2021, 19:32. Reden: Correctie
    http://www.paulvanrooy.be

  • #2
    Re: Vergoeding voor foto('s).

    Ze mochten vorig jaar deze foto's al gratis gebruiken voor hun Facebookpagina. Wat zou in deze een redelijke financiële vergoeding zijn.
    Eerst gratie en nu geld vragen...?
    grt,bouk.
    wie niet spreekt wordt niet gehoord, wie niet schrijft wordt niet gelezen.
    http://s281.photobucket.com/user/tut...0polder?sort=3
    https://www.facebook.com/profile.php?id=100008593234290

    Comment


    • #3
      Re: Vergoeding voor foto('s).

      Oorspronkelijk geplaatst door bouk Bekijk bericht
      Ze mochten vorig jaar deze foto's al gratis gebruiken voor hun Facebookpagina. Wat zou in deze een redelijke financiële vergoeding zijn.
      Eerst gratie en nu geld vragen...?
      grt,bouk.
      Volgens mij is er toch een verschil tussen het gebruik van een foto voor commerciële doeleinden en de kwaliteit van een foto die op Facebook belandt. Ik beschouw dit ook eerder als een geste ipv gratie.
      http://www.paulvanrooy.be

      Comment


      • #4
        Re: Vergoeding voor foto('s).

        Voor de prijzen voor afdrukken op groot formaat met een privaat doel bestaan eigenlijk geen richtlijnen. Je kan vragen wat je wil. Het is een vrije markt.
        Maar algemeen merk ik dat die prijzen ergens liggen tussen de prijs van de afdruk en een veelvoud ervan (tot X5 ongeveer). Duurder wordt al erg moeilijk verkoopbaar.

        Gaat het echter om een commerciële publicatie dan zijn daar tabellen voor die veel gebruikt worden. Je hebt bv de lijst van Sofam die je kan gebruiken.
        Je moet rekenen per publicatiemedium, hoeveelheid, formaat, regio en duurtijd.
        Die kosten komen bovenop de printkosten.
        Bovenop de productiekosten.

        Je bent natuurlijk zelf vrij te vragen wat je wil. Je hoeft ook niet alles aan te rekenen.

        Weet ook dat de publicatierechten vallen onder de auteurswet en een ander belastingtarief genieten.

        Dat de foto al eerder (gratis) zou verschenen zijn op facebook heeft niets te maken met afdracht van aanvullende rechten naar een ander medium.

        Comment


        • #5
          Re: Vergoeding voor foto('s).

          Dankjewel voor de info, Bert.
          http://www.paulvanrooy.be

          Comment


          • #6
            Re: Vergoeding voor foto('s).

            Graag gedaan.
            Nog even ter verduidelijking.

            Ik sprak van een prijs voor de afdruk. Daarmee bedoel ik dat gangbaar een prijs voor afdracht gevraagd wordt dat gelijkaardig is aan de prijs van productie.
            Dus als het 200 euro kost om het werk te drukken dan reken je 400 euro totaal aan. Dan ben je al erg goedkoop.

            Nog even iets anders.
            Elke fotograaf moet een beetje zoeken wat zijn verdienmodel is.
            Probeer vooral niet gratis te werken.
            Je kan het halen uit het aanrekenen van de productiekosten en de fotos aan lage prijs of zelf gratis af te leveren. Anderen werken omgekeerd.

            Het is niet ongebruikelijk om bv fotos in zeer klein formaat af te leveren aan lage prijs of zelfs gratis. Je kan ook kiezen voor een kleine selectie dat gratis is en de rest betalend.
            Uw verdienen zit er dan in om bv geld te vragen voor extra prints of groot formaat bestanden. Je kan daar ook in moduleren. Bv een kleine foto a rato 5 euro het stuk, een midden formaat iets duurder en zo verder.
            Je maakt een slimme combinatie zodat je altijd winst hebt.

            Er zijn ook enkele fotografen die beide systemen doen onder een andere naam.
            Zo bieden ze op 1 website iets aan waarbij je productiekosten betaalt en de fotos gratis geleverd worden.
            Op een andere website (onder andere naam) bieden ze het omgekeerde aan.

            Of ze hebben een site voor particuliere klanten en eentje voor bedrijven en organisaties.

            Ik herhaal: Probeer niet gratis te werken.
            Een goed fotograaf is in de eerste plaats een ondernemer.

            Comment


            • #7
              Re: Vergoeding voor foto('s).

              Oorspronkelijk geplaatst door buurmanBert Bekijk bericht
              Graag gedaan.

              Ik herhaal: Probeer niet gratis te werken.
              Een goed fotograaf is in de eerste plaats een ondernemer.
              Een goede fotograaf is in de eerste plaats een kunstenaar.
              Hombre

              Infected in 1970 by Kodak Instamatic. Today: Canon 7D

              Comment

              Working...
              X