Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Exif

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Exif

    Vroeger een issue, waarom nu niet meer...?
    kan men toch wat van leren..?
    grt,bouk.
    wie niet spreekt wordt niet gehoord, wie niet schrijft wordt niet gelezen.
    http://s281.photobucket.com/user/tut...0polder?sort=3
    https://www.facebook.com/profile.php?id=100008593234290

  • #2
    Re: Exif

    Oorspronkelijk geplaatst door bouk Bekijk bericht
    Vroeger een issue, waarom nu niet meer...?
    kan men toch wat van leren..?
    grt,bouk.
    Exif is een technisch gegeven, enkel van toepassing op de opgenomen scene.
    Een beetje een schilderij maken met een grof penseel of een fijn penseel.
    De absolute beginner heeft er wslk. iets aan, om de parameters eigen te maken.
    Ik heb nog nooit enige foto besproken (benevens enkele uitzonderingen) waar de exif voor mij ook maar iets uit maakte.
    bv. Wat weetje nu meer als ik een 90mm / f11 op 1/125 heb gebruikt ?

    YMMV
    Dixitque Deus fiat lux et facta est lux.

    Comment


    • #3
      Re: Exif

      Oorspronkelijk geplaatst door Nerdifant Bekijk bericht
      Exif is een technisch gegeven, enkel van toepassing op de opgenomen scene.
      .. Wat weetje nu meer als ik een 90mm / f11 op 1/125 heb gebruikt ?
      Vind ik toch leerzame info hoor..
      was vroeger hier in verschillende forumonderdelen op BD zelfs verplicht..
      grt,bouk.
      Last edited by LesC; 12 maart 2021, 07:15.
      wie niet spreekt wordt niet gehoord, wie niet schrijft wordt niet gelezen.
      http://s281.photobucket.com/user/tut...0polder?sort=3
      https://www.facebook.com/profile.php?id=100008593234290

      Comment


      • #4
        Re: Exif

        Oorspronkelijk geplaatst door bouk Bekijk bericht
        Vind ik toch leerzame info hoor..
        was vroeger hier in verschillende forumonderdelen op BD zelfs verplicht..
        grt,bouk.
        Het zijn dus weinig zeggende getallen. Ik ben een beetje gemeen geweest: de EXIF die ik gaf was van deze camera:
        https://media.karousell.com/media/ph...92_progressive.

        In DSLR FF terminologie dus een groothoek:+/- 28mm f4 1/125

        Voor crop sensors, 3/4 enz. nog anders.

        YMMV
        Dixitque Deus fiat lux et facta est lux.

        Comment


        • #5
          Re: Exif

          Een foto beoordelen doe je op gevoel.Spreekt hij mij aan of niet.Indien niet:slechte compositie,slechte achtergrond,schuin out focus etc.
          Anderzijds kan men ook kijken naar de scherpte van vogelopnames bv..En dan weet je wel graag met welke lens en toestel iets gemaakt is.
          Heb je bv. een dure Canon 600 nodig,of kan een Sigma of Tamron dat ook?
          Heb je echt zoveel pixels nodig of geeft minder ook goede resultaten?
          Waarom schiet iemand prachtige macro's en haal ik dezelfde resultaten niet met identieke lens.Maar wel andere body.FF versus crop.
          Is er bij een bepaalde scherptediepte flink gediafragmeerd of is er stacking in het spel?
          En zo zijn er nog talloze voorbeelden aan te halen,waar de exif je wel wijzer maakt.
          Niet iedereen is een pro.

          Comment


          • #6
            Re: Exif

            ik volg toch Bouk...ik vind die exif gegevens ook altijd interessant...als je een foto mooi vind
            is het toch logisch dat je denk wat zou het diafragma en sluitertijd geweest zijn...ik vind ook dat
            ze dit best verplichten of een forum dat je de exif gegevens in je foto houd....

            Groeten
            Freddy
            https://fredor2.wixsite.com/my-site

            Comment


            • #7
              Re: Exif

              Weet het toch niet zeker. Wat ben je met de exif als de foto daarna zo bewerkt is dat het eigenlijk weinig uitmaakt? Je ziet een waarde maar hoeveel heeft die nog met het resultaat te maken? Zeker nu dat verschillende stops oplichten en hdr en nog andere zaken heel frequent zijn.

              In het begin keek ik daar ook naar, denkend dat dit veel zou leren. Maar meestal is de uitleg onder de foto van wat er na het fotograferen gebeurd is belangrijker om het resultaat (technisch) te begrijpen. Die uitleg is nog zeldzamer dan exif info.

              Comment


              • #8
                Re: Exif

                Voor mij ligt de waarheid ergens in het midden; het kan ondersteunend zijn in het ganse verhaal maar het is er een deeltje van en mag niet de belangrijkste factor worden.
                Voorbeeld: in oa actiefotografie kan een ervaren rot in een bepaalde tak mee beoordelen dat een bepaalde sluitertijd in de gegeven omstandigheden niet gaat werken of - belangrijker nog - wanneer die naar beneden kan.
                Maar om artistieke kwaliteiten van een foto te beoordelen is het inderdaad van minder belang.

                Ook eens met voorgaande, bewerking nadien toelichten zou een toevoeging kunnen zijn maar daar praat men duidelijk niet altijd even graag over. Waarschijnlijk omdat in fotografie zo'n mythe overheerst dat alles op moment van de klik perfect moet zijn.
                Zou het in realiteit eens willen weten, van mezelf weet ik het in elk geval...

                Grtz
                Gert
                Feedback is the breakfast of the champion

                website

                Comment


                • #9
                  Re: Exif

                  Oorspronkelijk geplaatst door pre Bekijk bericht
                  ..... Waarschijnlijk omdat in fotografie zo'n mythe overheerst dat alles op moment van de klik perfect moet zijn.
                  Inderdaad net als vroeger. Alleen tegenwoordig een beetje nawerken in de digi/doka.
                  grt,bouk.
                  wie niet spreekt wordt niet gehoord, wie niet schrijft wordt niet gelezen.
                  http://s281.photobucket.com/user/tut...0polder?sort=3
                  https://www.facebook.com/profile.php?id=100008593234290

                  Comment


                  • #10
                    Re: Exif

                    Het enige van belang voor de aanschouwer is het eindproduct: ik hoef van een kunstschilder ook niet te weten welk penseels deze gebruikte. Bovendien kan na een bewerking de exif uit je bestand verdwijnen. Voor de maker kan exif belangrijk zijn om na te kijken wat er mis is gegaan wanneer hij over het resultaat ontevreden is

                    Comment


                    • #11
                      Re: Exif

                      Voor beginners is de EXIF data best wel interessant. Toch voor wat betreft 35mm kleinbeeldcamera.
                      Toen ik begon vond ik die data wel leuk.

                      Maar als je begint met middenformaat of grootformaat camera´s zeggen de getallen bij de meeste mensen niets meer. Sterker nog, het kan erg verwarrend zijn voor starters.
                      Bovendien wordt het nog meer complex als je begint met flitsopstellingen want die data komt niet mee terwijl net die data inzichten kan verschaffen op hoe het beeld opgebouwd is.
                      Anderzijds zullen ervaringsdeskundigen de data niet meer relevant vinden. Ze aanschouwen het werk zoals het is.

                      Ik ben het er mee eens dat de waarheid ergens in het midden ligt.

                      Terzijde merk ik ook dat de garde van top experts verdwenen is op het forum hier.
                      Vroeger waren er regelmatig stevige debatten over soms erg moeilijke technische kwesties.
                      We zien dat niet meer.
                      De leermeesters zijn weg.

                      Comment


                      • #12
                        Re: Exif

                        Oorspronkelijk geplaatst door demuro Bekijk bericht
                        Een foto beoordelen doe je op gevoel.Spreekt hij mij aan of niet.Indien niet:slechte compositie,slechte achtergrond,schuin out focus etc.
                        Anderzijds kan men ook kijken naar de scherpte van vogelopnames bv..En dan weet je wel graag met welke lens en toestel iets gemaakt is.
                        Heb je bv. een dure Canon 600 nodig,of kan een Sigma of Tamron dat ook?
                        Heb je echt zoveel pixels nodig of geeft minder ook goede resultaten?
                        Waarom schiet iemand prachtige macro's en haal ik dezelfde resultaten niet met identieke lens.Maar wel andere body.FF versus crop.
                        Is er bij een bepaalde scherptediepte flink gediafragmeerd of is er stacking in het spel?
                        En zo zijn er nog talloze voorbeelden aan te halen,waar de exif je wel wijzer maakt.
                        Niet iedereen is een pro.
                        Ik kijk daar ook nog naar, kan zeer leerzaam zijn (en een stimulans om meer uit je bestaande materiaal te halen in plaats van te denken dat het met de laatste nieuwe camera beter zal gaan).
                        Op sommige sites moet je zelfs ingeven of je een statief hebt gebruikt of niet.

                        Comment


                        • #13
                          Re: Exif

                          Oorspronkelijk geplaatst door palombian Bekijk bericht
                          Op sommige sites moet je zelfs ingeven of je een statief hebt gebruikt of niet.
                          Een goede reden om geen gebruik te maken van die sites. Een goede kok laat zich niet dwingen zijn recept weg te geven.

                          Comment

                          Working...
                          X