Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Vraag over 'ruzie' tussen windows 10 en nieuwe Sony a 7C camera

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Vraag over 'ruzie' tussen windows 10 en nieuwe Sony a 7C camera

    De titel zegt het al : problemen tussen die twee.

    Ik heb net een nieuwe Sony a 7C, sloot die voor het eerst aan op de pc en de herkenning verliep probleemloos, maar dan (zie bijgevoegde foto) : links in de verkenner kan je zien dat in de 'storage media' een hele rij mapjes staan op datum (geen idee hoe en waarom die er zijn gekomen, ik heb ze in ieder geval niet aangemaakt), onderaan (niet meer te zien op de prtscr) stond het mapje van vandaag met een paar pas genomen foto's (die zie je allemaal rechts).

    en nu het rare : noch die rare datummapjes, noch de foto's kon ik verwijderen (te zien in dialoogvenster : optie 'verwijderen' is er niet).

    Het is natuurlijk niet de bedoeling dat ik over een bepaalde tijd zo een een stuk of 500 datummapjes heb - de foto's kan ik nog in de camera zelf wissen, maar die rare mapjes niet.

    Iemand een idee waar het probleem zit en hoe dat op te lossen?

    (foto bijvoegen kan blijkbaar niet)

  • #2
    Re: Vraag over 'ruzie' tussen windows 10 en nieuwe Sony a 7C camera

    Probleem met je kaartje, FAT is beetje van slag af.
    Formaat zou probleem moeten oplossen en anders nieuwe kaartje
    A9 II + 200-600

    Comment


    • #3
      Re: Vraag over 'ruzie' tussen windows 10 en nieuwe Sony a 7C camera

      FAT? Wat is FAT :-) ?

      Bedoel je formatteren?

      Comment


      • #4
        Re: Vraag over 'ruzie' tussen windows 10 en nieuwe Sony a 7C camera

        Je hebt op elke SD-kaart die je in de Sony Camera plaatst een aantal mappen. Een voor de beelden (dat kan je onder instellen hoe dat moet gesorteerd worden, per datum, of met een gegenereerde naam ..) - en dan heb je een aantal mappen voor videodoeleinden (in totaal 3 stuks op het hoogste niveau met elk hun onderverdelingen). Bij u staat die instelling op datum - wat handig is (ik wil het altijd zo hebben staan), zeker als ik bezig ben met een wekelijkse of maandelijkse challenge - is't handig op die mappen te kunnen teruggrijpen.

        Nu als je de camera aan een windows hangt via een usb-draad - dan kan je hiervoor ook weer in de camera zaken instellen. Bekijk dat ook maar even, of dat correct staat. Mogelijks staat die camera in een modus waarbij hij enkel lezen toelaat (ikzelf gebruik dit soort van verbindingen nooit om mijn beelden uit te lezen). Je kan ook in de camera folders beschermen tegen wissen. Misschien staat dat aan.

        Zelf stop ik mijn kaarten altijd in een kaartlezer - dat is een kwestie van keuzes die je moet maken - en lees ik die zo uit. Dan kan ik (mits de schrijfbeveiliging af staat) - ook wissen en doen wat ik wil. Nu ik wis zelden data van mijn kaarten - ik dump alles naar de pc. En leg die kaarten opzij. Eens we deze terug gebruiken voor een volgende sessie, meestal is dat als alle kaarten vol staan of we gearchiveerd en verwerkt hebben - dan formatteren we deze in de camera (dan zijn die kaarten weer leeg).

        Het bestandsformaat van zo'n SD-kaart heet Fat32 - dat is de bestandstructuur waar uw folders en bestanden worden in opgeslagen.

        Voorlopig zou ik eerst even de instellingen nakijken, en zeker niet die kaart formatteren voor alle foto's ergens anders staan (op de pc/mac - en liefst ook nog op een backup-medium).

        Dat soort zaken staan denk ik uitvoerig beschreven in de handleiding - ik kan alleen maar aanbevelen dat even grondig door te nemen in stukken en brokken uiteraard.

        Comment


        • #5
          Re: Vraag over 'ruzie' tussen windows 10 en nieuwe Sony a 7C camera

          Oorspronkelijk geplaatst door Inge O Bekijk bericht
          De titel zegt het al : problemen tussen die twee.

          Ik heb net een nieuwe Sony a 7C, sloot die voor het eerst aan op de pc en de herkenning verliep probleemloos, maar dan (zie bijgevoegde foto) : links in de verkenner kan je zien dat in de 'storage media' een hele rij mapjes staan op datum (geen idee hoe en waarom die er zijn gekomen, ik heb ze in ieder geval niet aangemaakt), onderaan (niet meer te zien op de prtscr) stond het mapje van vandaag met een paar pas genomen foto's (die zie je allemaal rechts).

          en nu het rare : noch die rare datummapjes, noch de foto's kon ik verwijderen (te zien in dialoogvenster : optie 'verwijderen' is er niet).

          Het is natuurlijk niet de bedoeling dat ik over een bepaalde tijd zo een een stuk of 500 datummapjes heb - de foto's kan ik nog in de camera zelf wissen, maar die rare mapjes niet.

          Iemand een idee waar het probleem zit en hoe dat op te lossen?

          (foto bijvoegen kan blijkbaar niet)
          Als er verschillende mappen op dat kaartje staan dan moet deze kaart of camera al eerder gebruikt zijn, een camera maakt geen mappen aan met datums uit het verleden !
          Heeft totaal niks met Windows te maken hoor

          grts
          Sieg
          Voor meer foto's ; www.sieg.be

          Comment


          • #6
            Re: Vraag over 'ruzie' tussen windows 10 en nieuwe Sony a 7C camera

            Klopt wat Yvo hier meldt. Even de handleiding grondig doorworstelen.
            Ook ik raad aan om geen koppeling te maken tussen de PC en het fototoestel om bestanden uit te lezen. Het gebruik van een kaartlezer is heel eenvoudig (indien gewenst kan ik je daar zelf een klein tooltje voor geven die het copiëren stukken vereenvoudigt er voor zorgt dat je nooit overschrijvingen hebt indien een bestandsnaam reeds bestaat).
            Wel een kleine opmerking.
            FAT32 wordt niet overal toegepast bij het formateren van kaartjes. Er zijn nog andere bestandsindexen mogelijk. Maak je er niet te druk om. Neem de gewoonte om steeds de kaartjes te formateren op je fototoestel (ook al krijg je bv een kaartje van een ander die zegt dat het kaartje gebruiksklaar is). Dan ben je zeker dat het correcte fat-type gebruikt wordt en de kans nagenoeg nihil dat het kaartje niet door je fototoestel kan beschreven, lezen gebruikt worden.




            Oorspronkelijk geplaatst door mutley69 Bekijk bericht
            Je hebt op elke SD-kaart die je in de Sony Camera plaatst een aantal mappen. Een voor de beelden (dat kan je onder instellen hoe dat moet gesorteerd worden, per datum, of met een gegenereerde naam ..) - en dan heb je een aantal mappen voor videodoeleinden (in totaal 3 stuks op het hoogste niveau met elk hun onderverdelingen). Bij u staat die instelling op datum - wat handig is (ik wil het altijd zo hebben staan), zeker als ik bezig ben met een wekelijkse of maandelijkse challenge - is't handig op die mappen te kunnen teruggrijpen.

            Nu als je de camera aan een windows hangt via een usb-draad - dan kan je hiervoor ook weer in de camera zaken instellen. Bekijk dat ook maar even, of dat correct staat. Mogelijks staat die camera in een modus waarbij hij enkel lezen toelaat (ikzelf gebruik dit soort van verbindingen nooit om mijn beelden uit te lezen). Je kan ook in de camera folders beschermen tegen wissen. Misschien staat dat aan.

            Zelf stop ik mijn kaarten altijd in een kaartlezer - dat is een kwestie van keuzes die je moet maken - en lees ik die zo uit. Dan kan ik (mits de schrijfbeveiliging af staat) - ook wissen en doen wat ik wil. Nu ik wis zelden data van mijn kaarten - ik dump alles naar de pc. En leg die kaarten opzij. Eens we deze terug gebruiken voor een volgende sessie, meestal is dat als alle kaarten vol staan of we gearchiveerd en verwerkt hebben - dan formatteren we deze in de camera (dan zijn die kaarten weer leeg).

            Het bestandsformaat van zo'n SD-kaart heet Fat32 - dat is de bestandstructuur waar uw folders en bestanden worden in opgeslagen.

            Voorlopig zou ik eerst even de instellingen nakijken, en zeker niet die kaart formatteren voor alle foto's ergens anders staan (op de pc/mac - en liefst ook nog op een backup-medium).

            Dat soort zaken staan denk ik uitvoerig beschreven in de handleiding - ik kan alleen maar aanbevelen dat even grondig door te nemen in stukken en brokken uiteraard.
            https://www.fotospotter.be
            Je suis content d’être heureux

            Comment


            • #7
              Re: Vraag over 'ruzie' tussen windows 10 en nieuwe Sony a 7C camera

              Oorspronkelijk geplaatst door Inge O Bekijk bericht
              FAT? Wat is FAT :-) ?
              File allocation table. Houdt (als ik me goed herinner) wat waar staat op schijven en kaartjes.

              Comment


              • #8
                Re: Vraag over 'ruzie' tussen windows 10 en nieuwe Sony a 7C camera

                FAT: Nogal eenvoudig gezegd zou je het kunnen vergelijken met een index in een naslagwerk
                bedankt om te kijken of te reageren, frans !

                Comment


                • #9
                  Re: Vraag over 'ruzie' tussen windows 10 en nieuwe Sony a 7C camera

                  Zoals eerder al is vermeld kun je via camera instellingen bepalen of je je opnames in 1 map wenst te bewaren of in een map per datum.
                  Veronderstel dat dit bij jou is ingesteld op datum
                  -> datumformaat wijzigen naar standaardformaat


                  Je hebt ook een instelling welke je opnames beveiligd tegen verkeerdelijk wissen je kunt beveiliging best laten op staan.


                  Om de bestaande mappen te verwijderen kun je best vanop je camera jou kaart als volgt formateren


                  Je kunt ook draadloos je beelden transfereren naar PC via imaging Edge


                  Moet je wel eerst WI-FI verbinding instellen


                  Je kunt image edge ook via USB kabel gebruiken om beelden te importeren/beheren op
                  Je PC
                  www.polartha.com

                  Comment


                  • #10
                    Re: Vraag over 'ruzie' tussen windows 10 en nieuwe Sony a 7C camera

                    Héél erg bedankt allemaal voor de uitgebreide antwoorden !! Ik ga één en ander eerst eens verder uitspitten (oa. of de camera-instellingen het verwijderen verhinderen (bedankt voor de moeite de links te zoeken Polartha!).
                    Ik heb nog nooit met een kaartlezer gewerkt omdat ik daar eigenlijk nog nooit de noodzaak toe heb gehad, maar ik hou het zeker in mijn achterhoofd .

                    En ja, Sieg, de kaart was al eerder gebruikt : in mijn A6300, maar daar moest ik naar een 'DCIM-map' om mijn foto's over te zetten, en daarin zag ik nooit oude mapjes staan.

                    Ik heb de kaart ondertussen geformatteerd (en jaja, Mutley 69, de foto's waren eraf ) en de mapjes zijn weg, da's al één zorg minder - het verwijderen moet nog via de camera.

                    Comment


                    • #11
                      Re: Vraag over 'ruzie' tussen windows 10 en nieuwe Sony a 7C camera

                      Voor wat het waard is ...
                      Ik heb de Sony A7II en daar kan je de submappen op de geheugenkaart enkel via formatteren in de camera verwijderen (was bij mijn A6000 ook zo).
                      Bij mijn Olympussen en Nikons kan je de bestanden gewoon via de verkenner verwijderen.
                      Bij Sony kan je dat ook, maar ze zijn dan niet echt weg ...
                      Nu, de geheugenkaart via de camera formatteren is nog steeds de veiligste weg.

                      Jaja
                      Voorzitter Belgiumdigital VZW - Sony A7III, Sony A7II, Nikon D500, D5300, Canon G5XMkI, Olympus E-M1MkII, allen met wat glaswerk ...
                      Mijn webalbums: https://www.flickr.com/photos/jajabd/sets/ Mijn weblog: http://jajabd.wordpress.com

                      Belgiumdigital: uw digitale thuishaven!

                      Comment


                      • #12
                        Re: Vraag over 'ruzie' tussen windows 10 en nieuwe Sony a 7C camera

                        Nog even het vervolg laten weten : het probleem is ondertussen opgelost, het lag aan de manier van usb-verbinding. In het camermenu stond 'automatisch' aangevinkt (leek me ook het meest logische), maar blijkbaar moest dat dus 'massaopslag' zijn.
                        Met die verbinding werd de camera niet zoals daarvoor als 'ILCE-7C' met daarin 'storage media' opgegeven, maar als usb-station E, met daarin de normale DCIM-map, waarin ik na opslag naar de PC de foto's wel kon verwijderen én eenmaal op de computer ze ook normaal kan bewerken (kon ook niet voorheen).

                        Verbinding via de kaartlezer had ik vooraf ook nog geprobeerd, maar dat bleef dezelfde problemen geven (die vreemd genoeg ook verdwenen nadat de usbverbindingsmodus was veranderd).

                        Bedankt allemaal voor het meedenken (y) .

                        Comment

                        Working...
                        X