Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Gesloten bebouwing en toch ruimte tussen de zijmuren ?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Gesloten bebouwing en toch ruimte tussen de zijmuren ?

    Ik weet dat er onder de forumgebruikers verschillende technische domeinen worden beheerst. Vandaar hier mijn vraag. Naast ons gebouw wordt een een nieuw gebouw opgetrokken in een gesloten bebouwing. Tot onze verbazing worden de zijmuren van dit gebouw niet tegen ons gebouw geplaatst, maar is er een ruimte van een 3 tot 5 cm tussen beide muren. De ruimte hiertussen wordt niet opgevuld.

    Aangezien het werk gedaan wordt door een groep mensen waarvan ik betwijfel of het een erkende firma is (geen naam bouwfirma bekend, allemaal Oost-Europeanen) en ook de architect ons niet bekend is, hebben we toch onze vragen betreffende de constructie en later nadelige gevolgen in verband met vocht bijvoorbeeld.

    Zijn er forumgebruikers die op dit vlak enige technische expertise hebben en mij hierbij kunnen helpen ?

    Alvast bedankt.

    Peter

  • #2
    Re: Gesloten bebouwing en toch ruimte tussen de zijmuren ?

    Vroeger was werd de muur "overgenomen", maar tegenwoordig wordt dat niet meer gedaan. Is vergelijkbaar met een spouw. Veel betere geluidsisolatie op die manier.

    Comment


    • #3
      Re: Gesloten bebouwing en toch ruimte tussen de zijmuren ?

      reeds jaren wordt er een tweede zijmuur geplaatst om geluids- en warmte isloatie te verbeteren. Bij mijn weten (de werven die ik gezien heb) wordt die ruimte wel opgevuld met isolatie. Misschien zal er later iets ingespoten worden ? Best ter plaatse eens vragen naar de intenties ( woordenboek Nederlands/Pools ?)
      mijn mening is altijd vrijblijvend en verbindt alleen mezelf.
      nieuwe maand, nieuwe afbeeldingen
      https://fotokringkerklommer.wordpress.com/fotos-cor/

      Comment


      • #4
        Re: Gesloten bebouwing en toch ruimte tussen de zijmuren ?

        Is inderdaad zo, maar bij mijn weten horen daar altijd 30mm speciale geluidsisolatieplaten tussen gezet,
        of dat verplicht is weet ik niet, zou ik moeten vragen aan mijn schoonzoon die aannemer is, zij doen het
        in elk geval "altijd", bij tweewoonsten of rijen huizen scheiden zij zelfs ook altijd de grondplateaus omwille van geluid.
        Zonet Davy aan de telefoon gehad, of het echt "verplicht" is weet hij niet, staat normaal in de beschrijving
        van de architect zegt hij, dat spul heet party-wall en voor gewone huizen is dat bijna altijd 30mm dik.
        Stijve glaswolplaat, bekleed met glasvlies. Deze plaat werd speciaal ontworpen voor de akoestische isolatie van gemene muren.

        Comment


        • #5
          Re: Gesloten bebouwing en toch ruimte tussen de zijmuren ?

          als daar officieel gebouwd wordt staat er ook een bouwvergunning waarop de aanvrager vermeld staat. Je kan ook via de gemeente trachten de eigenaar te achterhalen, het wordt misschien wel je nieuwe buur en daar kan je best een goede buur van maken. Ben je ook zeker dat uw muur op de scheiding staat en niet enkele cm er naast. Indien er niets voorzien is tussen de twee muren kan je later in samenspraak met je nieuwe buur die spouw laten opvullen, daar heb je dan ook samen profijt van.
          Albums
          Geluk moet je niet zoeken, geluk vindt jou.

          Comment


          • #6
            Re: Gesloten bebouwing en toch ruimte tussen de zijmuren ?

            Als je aan weerskanten een nieuwe muur zet met 3 cm isolatie, wordt je binnenafmeting zo'n 40 cm smaller, in vergelijking met overname van de halve muur van je buurman. Aan warmte-isolatie zal dat een minimaal voordeel bieden, tenzij je buren nooit de verwarming aanzetten. Met de buren moet je geluk hebben. Ik heb geen geluids-isolatie maar heb mijn buren nog nooit gehoord.

            Comment


            • #7
              Re: Gesloten bebouwing en toch ruimte tussen de zijmuren ?

              Ik zie op veel plannen voor bouwaanvragen de handtekening van de aanpalende buren.
              Of dit verplicht is weet ik niet.
              Bij het overnemen van een muur moe(s)t er wel een vergoeding betaald worden voor de m3 metselwerk.

              Comment


              • #8
                Re: Gesloten bebouwing en toch ruimte tussen de zijmuren ?

                Vroeger kon je bouwen op de gemeenschappelijke muur.
                Maar die tijden zijn voorbij.
                Mag niet meer.
                De reden is vooral overdracht van geluid te voorkomen tussen gebouwen.
                Nu stoppen ze er isolatie tussen dat zowel dienst doet voor geluid als warmte.

                Comment


                • #9
                  Re: Gesloten bebouwing en toch ruimte tussen de zijmuren ?

                  Oorspronkelijk geplaatst door buurmanBert Bekijk bericht
                  Nu stoppen ze er isolatie tussen dat zowel dienst doet voor geluid als warmte.
                  Met wat lichte isolatie hou je geen geluid tegen. Enkel massa, massa en nog eens massa houden geluid tegen.

                  Comment


                  • #10
                    Re: Gesloten bebouwing en toch ruimte tussen de zijmuren ?

                    Een nieuwe woning moet voldoen aan de EPB (energieprestatie en binnenklimaat) wetgeving. De gemene muur moet een minimale warmte-isolatie hebben, daarom voorziet men best een spouw met isolatie.
                    Een nieuwe woning moet voldoen aan de norm akoestische criteria voor woongebouwen. De meest logische oplossing is een ontdubbelde gemene muur, zonder mechanische verbindingen, met een spouw gevuld met een akoestisch isolatiemateriaal. Glaswol of rotswol isolatie zijn een voorbeeld hiervan, en zijn ook de noodzakelijke warmte-isolatie.
                    Een uitvoering zonder isolatie, met verkeerde isolatie, een slordige uitvoering met contacten tussen beide wanden door mortel of beton van vloerplaten, leidt mogelijk tot slechte geluidsisolatie. Een goede uitvoering daarentegen, zal een nagenoeg perfecte geluidsisolatie opleveren.
                    We zitten op een fotografie-forum: mogelijk helpt het je in de toekomst, bij problemen, als je foto's hebt tijdens verschillende stadia van de werf.

                    Comment

                    Working...
                    X